آخرین خبر :

بخشنامه دردسرساز بانک مرکزی برای واحدهای تولیدی و صنعتی خراسان جنوبی صنعتگران خسته

بخشنامه اخیر بانک مرکزی در مورد برگشت ارز ناشی از صادرات به داخل کشور( پیمان سپاری ارزی ) هر چند در نگاه اول مورد تائید هر کسی می تواند باشد اما اعمال چنین بخشنامه ای در شرایط اقتصادی دشوار فعلی و بخصوص شرایط دشوار تر خراسان جنوبی که از ۱۵ روز گذشته صادرات ۴ قلم کالای اساسی از مرز ماهیرود ممنوع شده شوک زیادی به تولید کنندگان و فعالان صنعتی وارد کرده و آنها را به ستوه در آورده است .
مدیر عامل یکی از کارخانجات بزرگ در خراسان جنوبی که دل پر دردی از شرایط فعلی دارد ، با بیان اینکه بخشنامه بانک مرکزی در مورد پیمان سپاری ارزی نه تنها صنعت خراسان جنوبی بلکه صنعت کل کشور را مختل کرده، به خبرنگار ما گفت: دولت بر اساس این بخشنامه از تولیدکنندگان خواسته ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند و این در حالی است که اغلب صادرکنندگان خراسان جنوبی محصولاتشان را به کشورهای عراق و افغانستان صادر می کنند که معاملاتشان ریالی است چرا که زیر ساخت های بانکی لازم جهت تبادل دلاری وجود ندارد .
وی افزود : توقف صادرات برخی از کاها هم به این دلیل و هم بدلیل ممنوعیت صادرات از مرز ماهیرود در کارخانجات در حال دپو شدن است که اگر روند فعلی ادامه یابد شاهد تعطیلی خطوط تولید خواهیم بود .
بخشنامه بانک مرکزی مبتنی بر واقعیت نیست
این فعال بخش صنعتی با اشاره به پیگیری هایی که توسط استاندار خراسان جنوبی برای حل و فصل این مشکل در دست اقدام است از نمایندگان مجلس هم خواست برای تسریع در رفع این مشکل جدی رایزنی های لازم را با مسئولان در سطح کلان کشور داشته باشند .
وی معتقد است این بخشنامه بر واقعیات موجود مبتنی نیست چرا که در اغلب کشورهای هدف صادرات کالاهایی مانند کاشی و سرامیک، بانکی از ایران شعبه ندارد و با توجه به تحریم های آمریکا، امکان جابجایی ارز هم براحتی میسر نیست و از طرفی نمی توان ارز را بدلایل امنیتی بصورت چمدانی جابجا کرد در نتیجه مجبوریم مبادله ریالی داشتنه باشیم که بخشنامه اخیر باعث بلاتکلیفی و قطع صادرات برخی کالاها شده است .
بخشنامه های متعدد و روزانه صنعتگران
را خسته کرده است
او که به گفته خودش از شرایط دشوار بوجود آمده به ستوه آمده و خسته شده با بیان اینکه هر روز و شب بخشنامه جدیدی برای بخش صنعت بریده می شود ، ادامه داد : ما مخالف برگشت ارز به کشور نیستیم اما هیچ کدام از بندهای این بخشنامه قابلیت اجرایی ندارد و ما را سرگردان کرده است.
این فعال بخش صنعتی، خراسان جنوبی را استانی بن بست دانست که مرز ماهیرود می توانست کمک بزرگی به تولیدکنندگان باشد اما همین بارقه امید هم چند وقتی است که به خاموشی گرویده است . او با اشاره به فرصت سه ماهه در این بخشنامه برای بازگشت ارز ناشی از صادرات و ثبت آن در سامانه نیما گفت: به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، گشایش اعتبار اکنون قفل است و عملا امکان برگشت ارز حاصل از صادرات در مدت زمان سه ماهه وجود ندارد چرا که برخی کالاها ظرف شش ماه، برخی دیگر ۹ ماه و برخی نیز یکسال زمان نیاز دارند تا بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند.
دولت صادرات و واردات را به تولیدکننده وگذار کند
وی از دولت خواست صادرات و واردات را بصورت آزادانه در اختیار تولید کننده قرار دهد تا در شرایط دشوار اقتصادی فعلی خودشان راه حلی برای دور زدن تحریم ها پیدا کنند.
نامه به رئیس جمهور برای تعدیل بخشنامه بانک مرکزی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم با بیان اینکه بخشنامه بانک مرکزی مربوط به تمامی کالاهای صادراتی غیر نفتی است، گفت : این بخشنامه در بازار کشورهایی مانند افغانستان و عراق که حجم زیادی از صادرات را بخصوص در خراسان جنوبی به خود اختصاص داده اند، قابلیت اجرایی ندارد . احتشام با اشاره به پیگیری هایی که در سطح اتاق ایران برای تعدیل این بخشنامه صورت گرفته و با اشاره به مکاتباتی که با رئیس جمهوری و معاون اول او شده ، افزود: برگشت ارز ناشی از صادرات قابل انکار نیست و بر گردن تولید کننده به عنوان یک دین باقی است اما نحوه بازگشت آن حائز اهمیت است چرا که بخشنامه فعلی قابلیت اجرایی ندارد .
تفاوت نرخ شبکه نیما و بازار ثانویه متعادل شود
وی با اشاره به ارائه پیشنهادات اتاق بیرجند به اتاق ایران برای رفع این مشکل و دغدغه واحدهای تولیدی ، ادامه داد: ارز پایه کالای صادراتی واقعی نیست که باید عملیاتی شود و از طرف دیگر تفاوت نرخ شبکه نیما و بازار ثانویه هم که بسیار زیاد است باید تعیین تکلیف شود.
وی ارزش صادرات را به برگشت ارز به چرخه اقتصادی دانست و با بیان اینکه قبل از این برگشت ارز اختیاری بوده و الان اجباری شده، افزود: در بسیاری از کشورها شرایط انتقال پول برای صادرکننده وجود ندارد که باید برای آن چاره اندیشی شود .
تولید کننده خودش مشخص کند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در پاسخ به خبرنگار ما با طرح این سوال که آیا به نظر شما نباید ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد ، گفت : در این بخشنامه راه حل های زیادی جلوی تولید کننده گذاشته شده که از جمله بصورت ارزی، واردات در مقابل صادرات و تعهد برگشت ارز می باشد که اگر تولیدکننده نتوانست هیچ کدام از این راه حل ها را عملیاتی کند می تواند خودش راه حلی را پیشنهاد کند .
داوود شهرکی افزود: اگر صادر کنندگان این ارز را به کشور برنگردانند و خواسته باشند واردات داشته باشند از چه محلی باید این ارز تامین شود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*