آخرین خبر :

امداد جهادی خانه فاطمه ، لیلا و زینب بعد از سالها حمام دارد

در استان خراسان جنوبی هنوز هم مناطقی وجود دارد که از نگاه مسئولان مغفول مانده اند شهرستان نهبندان یکی از این مناطق است چرا که محرومیت هم چنان در برخی از روستاهای آن موج می زند. هفته گذشته به همراه جمعی از مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان با حضور در سه روستای تل زردکی، کلرگی و کال هدیه از توابع شهرستان نهبندان که با مرز حدود ۵۰ کیلومتر یا  کمی بیشتر و کمتر فاصله داشتند همراه شدیم تا شاهد تحقق وعده احداث حمام در این روستاها که در آنها حداقل از امکانات زندگی خبری نبود در بازه زمانی کوتاهی باشیم چرا که معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور طی سفرش در مرداد ماه به استان این وعده را به مردم داده بود .
همه رفتند شهر فقط ما مانده ایم
در اولین بازدید وارد روستایی بنام تل زردکی شدیم که از جاده اصلی حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلومتری فاصله داشت، در این روستا حدود ۵ خانوار زندگی می کردند که با تعارف یکی از خانم های روستا وارد خانه اش شدیم، خانه ای با دیوارهای کاه گلی و بسیار ساده. اینجا نه تنها خبری از امکانات مدرن نبود بلکه بدلیل محرومیت شدید از ابتدایی ترین امکانات مانند تلویزیون و یخچال و حتی رادیو هم خبری نبود. با صاحب این خانه یعنی فاطمه اردنی که مادر دو فرزند است و قرار است امسال یکی از پسرانش به پیش دبستانی برود گفت وگو کردم و از او پرسیدم چه مشکلات و کمبودهایی در روستا دارید؟ که در پاسخ گفت: خانم جان ما اینجا هیچی نداریم، برق نداریم، برایمان با تانکر آب می آورند، تلفن هم نداریم و همه به شهر رفته اند و فقط ما مانده ایم.
با پول یارانه زندگی می کنیم
وقتی از او می پرسم از چه راهی ارتزاق می کنید و آیا هنری هم دارید که کمک خرج خانواده باشید، گفت: شوهرم بیکار است و از طریق نگهداری چند تا گوسفند و پول یارانه زندگی می کنیم و تا الان هم کسی نبوده که به خانم های روستا صنایع دستی آموزش دهد تا بتوانند کمک خرج باشند.
او ادامه می دهد: اگر مریض شویم مجبوریم تا کنار جاده اصلی که یک مسیر خاکی و پر پیچ و خم است پیاده برویم و با ماشین های گذری خودمان را به شوسف برسانیم و برخی اوقات هم اگر بچه هایمان مریض شوند چون ماشین نداریم خودمان از آنها پرستاری می کنیم و اصلا به شهر هم نمی رویم.
از او می پرسم چرا با چنین شرایط سختی باز هم در روستا مانده اید و به شهر نمی روید که پاسخ داد: شوهرم بیکار است و توانایی پرداخت اجاره خانه را نداریم و از طرف دیگر با این شرایط کنار آمده ایم و برایمان دشوار است که در جای دیگری زندگی کنیم.
تا کنون سرویس بهداشتی و حمام نداشته ایم
فاطمه اردنی دعای گوی کمیته امداد امام خمینی (ره) است چرا که قبل از این حمام و سرویس بهداشتی نداشته اند و از همان اتاق کوچک با استفاده از چراغ والور آب گرم و استحمام می کرده اند.
بیکاری و نداشتن برق، مشکل اساسی مردم روستا
غلام اردنی یکی دیگر از اهالی این روستا که ۵ فرزند دارد و همانند بقیه اهالی از طریق پرورش چند گوسفند زندگی را می گذراند به خشک شدن چشمه روستا طی چند سال گذشته اشاره کرد و گفت : زندگی خود و فرزندانم را به سختی تأمین می کنم و با توجه به اینکه در روستا برق نداریم نمی توانم زن و بچه ام را تنها بگذارم و برای کار به شهر بروم.
همسر خانم اردنی هم در ادامه وارد این گفت و گو می شود و می گوید: بیشتر خوراک ما ماست ، شیر و کشک است و چون جایی برای نگهداری مواد غذایی نداریم نمی توانیم مدت زیادی این مواد را نگهداری کنیم و در ماه ممکن است اصلا گوشت مصرف نکنیم.
از امام رضا(ع) شفایم را می خواهم
او به بیماری دخترش زینب اشاره می کند و می گوید: از زمان تولد یک پای دخترم فلج است و نمی تواند راه برود. وقتی با زینب ۲۱ ساله مصاحبه می کنم و از او می پرسم آیا تاکنون برای درمان هم اقدام کرده اید؟ پاسخ داد: نه تا الان بدلیل مشکلات مالی برای معالجه به دکتر نرفته ام، فقط چند سال پیش یک دکتر که به روستا آمده بود به پدر و مادرم گفته که باید تا سن ۳۶ سالگی صبر کنم شاید آن موقع راهی برای درمان باشد.زینب تاکنون به مشهد نرفته و از امام رضا(ع) شفایش را می خواهد و سلامتی پدر و مادرش را.
مادر زینب در پاسخ به این سؤال که آیا از کمک های کمیته امداد راضی هستید از ته دل مسئولان را دعا می کند و به روح امام درود و صلوات می فرستد و می گوید: وقتی خانم دکتر (منظورش خانم دکتر رهبر معاون کمیته امداد) به روستایمان آمدند همه چیز به ما دادند فرش، اجاق گاز، کپسول، تشک و پتو، سرویس قابلمه و مواد خوارکی خدا پدرش را بیامرزد.
دخترم عقد است نمی توانم برایش جهیزیه تهیه کنم
در ادامه این بازدید به یکی دیگر از روستاهای بخش شوسف بنام کالرگی با ۵ خانوار جمعیت رفتیم. وقتی وارد روستا شدیم آنچه بیشتر جلب توجه می کرد حمام و سرویس بهداشتی و تانکرهای آب کوچک و سفیدی بود که به همت کمیته امداد برای مردم تهیه شده بود. در این روستا هم با دعوت یکی از خانم ها وارد خانه ای شدیم که سقفش چوبی و دیوارهایش از خاک و گل بود و در گوشه ای از اتاق لوازمی که کمیته به آنها داده بود روی هم چیده شده بود. اهالی این روستا هم همگی اردنی نام داشتند و با روستای تل زردکی فامیل بودند . یکی از خانم های روستا می گوید: مشکل اصلی ما نبود برق است و مجبوریم گوشت را برای ماندگاری سرخ کنیم.او ۶فرزند دارد و یکی از دخترانش عقد است و به گفته خودش نمی تواند برایش جهیزیه تهیه کند و به همین دلیل به خواستگاران بقیه دخترانش هم جواب رد می دهد. او از مسئولان می خواهد برای بیکاری اهالی روستا به آنها کمک کنند چرا که تنها منبع درآمدشان از طریق دامداری کوچک و خرد است.
نهبندان جزو مناطق فراموش شده استان
امام جمعه شوسف در حاشیه بازدید از این روستا از شهرستان نهبندان به عنوان یک نقطه فراموش شده در استان یاد کرد و گفت: مردم در این روستاها هر چند جزو مناطق مرزی نیستند ولی ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر با مرز فاصله دارند و می توان از آنها به عنوان مرزدارانی که در حفظ امنیت کشور نقش بسزایی دارند، یاد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین خزاعی هدف امام(ره) را از تشکیل کمیته امداد خدمت رسانی به مناطق محروم عنوان کرد و افزود: رهبر انقلاب در سال ۷۸ با سفر به نهبندان می خواستند توجه مسئولان را به این مناطق جلب کنند اما کو گوش شنوایی.وی با بیان اینکه مردم در این روستاها هم فقر مادی دارند هم فرهنگی ادامه داد: هر چند نمی توان با این کمک ها  بطور مطلق فقر را در این روستاها برطرف کرد اما همین مقدار هم می تواند مرهم دردی باشد و از  رنج های مردم بکاهد. امام جمعه شوسف با اشاره به وجود روستاهایی در نهبندان که صعب العبورند و از این روستاها هم محروم ترند، گفت: تنها امید مردم در این مناطق کمیته امداد است.وی به کمبود روحانی در این مناطق اشاره کرد و افزود: در این روستاها کار فرهنگی خاصی صورت نگرفته چرا که شرایط آن مهیا نشده است.
ساخت حمام و سرویس بهداشتی در ۲۱ نقطه روستایی
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) هم در این گفت و گو با بیان اینکه خانم دکتر رهبر ۲۰ کمیته بازرسی را بعد از سفرشان به استان های مختلف کشور مأمور کرده اند تا تحقق وعده های داده شده به مردم را بازرسی و اطلاع رسانی کنند، گفت: رئیس اداره بیمه های اجتماعی کمیته امداد کشور در این بازدید حضور دارند که گزارش عملکرد این اقدامات را به آقای فتاح و خانم دکتر رهبر انتقال می دهند.
ساخت حمام و سرویس بهداشتی در ۲۱ روستای فاقد حمام
علی اکبر نخعی با اشاره به شناسایی ۳۲ روستای محروم از امکانات اولیه در استان و با بیان اینکه تمامی این روستاها تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند، افزود: حمام و سرویس بهداشتی در ۲۱ نقطه روستایی تاکنون ساخته شده و به بهره برداری رسیده و برای هر روستا یک آبگرمکن گازی و یک تانکر ۱۰۰۰ لیتری هم تهیه شده است.
خانه های گلی روستاها به کمک کمیته امداد سفید می شوند
وی با بیان اینکه علاوه بر این برای هر خانوار روستایی یک تانکر آب ۵۰۰ لیتری هم تهیه شده ، ادامه داد: در آینده نزدیک دو اتوبوس ۴۰ نفره از اهالی این روستاها به مشهد اعزام می شوند و خانه های تمامی آنها سفید خواهد شد.
۳۳۶ میلیون تومان به روستاهای محروم استان کمک شد
وی با اشاره به تهیه سبد غذایی به ارزش ۳ میلیون ریال برای هر خانوار روستایی و تهیه لوازم ضروری دیگر مانند فرش، اجاق گاز، سرویس آشپزخانه و … گفت: برای تهیه جهیزیه هم مبلغ ۳ میلیون تومان بصورت بلاعوض به نوعروسان کمک خواهد شد .نخعی با بیان اینکه مبلغ ۳۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای تهیه این امکانات در این مدت در این روستاها هزینه شده، افزود: تمامی این خانواده ها بدستور آقای فتاح تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند و از شهریور ماه مستمری دریافت می کنند.
اینجا پایان کار نیست
وی هم چنین در مورد اشتغال اهالی این روستاها هم گفت: تلاش می شود با همکاری فنی وحرفه ای برخی از رشته های مشاغل خانگی در این روستاها آموزش داده شود تا منبع درآمدی برای مردم باشد.نخعی تأکید کرد: اینجا پایان راه نیست و خدمات کمیته امداد ادامه دار خواهد بود تا خانوارها توانمند شوند.
۸ روستای بدون آب و برق در شوسف تحت پوشش کمیته امداد
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شوسف هم در حاشیه بازدید از این روستا از تحت پوشش قرار گرفتن ۸ روستای فاقد آب و برق این شهر در سفر خانم دکتر رهبر به استان با ۲۶ خانوار و ۸۸ نفر جمعیت خبر داد و گفت: ملاک تحت پوشش قرار گرفتن این روستاها محرومیت و نیازمندی بوده است.
حکایت شیر زن کال هدیه ای
آخرین بازدید ما از روستایی بنام کال هدیه با دو خانوار جمعیت بود، روستایی که سرآمدش شیرزنی بود بنام لیلا  که ۴۷ سال در این روستا بدون امکانات زندگی کرده و توانسته ۹ فرزندش را تربیت و تحویل جامعه بدهد که برخی از آنها دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس بوده و در ادارات دولتی در بیرجند، زاهدان و مشهد مشغول بکار هستند.
او در گفت وگو با خبرنگار ما محل درآمدش را از یارانه و نگهداری چند گوسفندی که داشت عنوان کرد و گفت : چند شب پیش چون محلی برای نگهداری دام ها نداریم ۸ گوسفندم را گرگ دریده که فقط یکی بیمه بوده است. این شیرزن کال هدیه ای برای مسئولان کمیته امداد دعا می کند و می گوید: قبل از این حمام و سرویس بهداشتی نداشتیم که به همت کمیته امداد بعد از این همه سال امکانات خوبی برایمان فراهم شده است. محبوبه لشکری یکی از نوه های این پیرزن که به همراه پدر و مادر و  سه خواهر و برادر کوچکش در این روستا زندگی می کند و  امسال در رشته تربیت بدنی دانشگاه کرمان قبول شده به خبرنگار ما گفت: پدرم دستش در بچگی سوخته و فلج شده و نمی تواند کار کند و ما مجبوریم این شرایط دشوار را تحمل کنیم.او که بدلیل مشکلات مالی و آشنا نبودن با سایر شهرها تصمیم گرفته بود به دانشگاه نرود با اصرار مادر بزرگ و مسئولان کمیته امداد که تمام هزینه تحصیلش را تقبل کردند متقاعد شد برای ثبت نام اقدام کند.معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد قول مساعد داد برای ساخت آغل گوسفندان این روستا مصالح لازم فراهم شود.
انتظار می رود سایر دستگاه های اجرایی در استان هم مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) گوشه ای از کار را بگیرند و برای رفع محرومیت از این روستاها که تصورش هم برایمان دشوار است که یک روستا فاقد سرویس بهداشتی، حمام، یخچالی برای نگهداری مواد غذایی و حتی تلویزیونی برای سرگرمی بچه ها بدلیل نداشتن برق باشد، آستین همت را بالا بزنند  تا شاهد خالی شدن روستاها بخصوص در مناطق مرزی نباشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*