آخرین خبر :

استاندار تقیه مسئولان در شرایط فعلی را حرام دانست تحریم تقیه

امروز خراسان جنوبی- قاسمی
نشست مشترک کارگروه تخصصی اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی شنبه شب متفاوت تر از دیگر جلسات برگزار شد و اولین فرماندار یکی از شهرستان ها به صورت ویدئو کنفرانس به بیان مشکلات تسهیلات اشتغالزایی شهرستان خود پرداخت. فرماندار بشرویه در این نشست گفت: یکی از مشکلات طرح های اشتغال زا افزایش قیمت ها می باشد که باعث شده کسانی که تسهیلات را دریافت کرده اند با مشکل مواجه شوند. علیرضا زمان زاده ادامه داد: انتظار می رود طرح هایی که هنوز پرداخت نشده بین ۳۰ تا ۴۵ درصد افزایش تسهیلات داده شود. به گفتۀ وی از ابتدای ابلاغ تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در مجموع ۴۳۹ طرح اشتغال بررسی شد و تاکنون ۲۵۲ طرح اشتغال به بانک های عامل شهرستان معرفی شده است. وی افزود: در مجموع ۵۹ طرح اشتغال روستایی به مبلغ ۱۵میلیارد و ۳۰۲ میلیون تومان در شهرستان پرداخت شده که ۹۵ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است و بیشتر طرح های کشاورزی در حوزه دام و طیور بوده اما با توجه به تعدد طرح ها در استان پرداخت طرح های شهرستان محدود شده است.
یک هزار و ۸۹۶ طرح منتظر ابلاغ دوم
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: یکهزار و ۸۹۶ طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری به مبلغ ۵۴۳ میلیارد تومان در بانک های عامل استان آماده است و منتظر ابلاغ مرحله دوم تسهیلات هستیم. مشیرالحق عابدی با بیان اینکه تاکنون مرحله دوم تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به هیچ استانی ابلاغ نشده است، افزود: با توجه به این که دغدغه اصلی اعضای کارگروه مذکور جذب باقیمانده تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در اسرع وقت بود مکاتبه ای توسط استاندار به سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور ارسال شد و اداره کل تعاون استان برای جذب این تسهیلات باید پیگیری های لازم را داشته باشد. وی با اشاره به تشکیل کمیته نظارت استانی و شهرستانی برای ایجاد پرونده های اشتغال بیان کرد: در این کمیته اقداماتی از جمله تخلفات شناسایی شده، نظارت، تعداد بازدیدها و اهم تخلفات صورت گرفته قید شده است و در تشکیل آن۱۰ روز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلوتر حرکت کردیم.
پیش بینی ۳ هزار اشتغال
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این جلسه عنوان کرد: تسهیلات مرحله نخست اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان ۱۱۸ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۰۳میلیارد تومان آن پرداخت شده است. عباس رکنی بیان کرد: از انتهای سال گذشته تاکنون ۱۳۸ میلیارد تومان طرح اشتغال معادل ۱۱۷ درصد تسهیلات مرحله نخست اشتغال روستایی و عشایری در استان انعقاد قرارداد شده است. وی اشتغال پیش بینی شده برای طرح های پرداختی را حدود ۳ هزار نفر دانست و افزود: تاکنون تسهیلات ۵۵۷طرح اشتغال روستایی و عشایری در استان پرداخت شده است که رتبه هفتم کشور را از نظر انعقاد قرارداد و رتبه نهم از نظر پرداخت داریم. به گفتۀ وی از بهمن ماه سال گذشته تاکنون ۶ هزار و ۲۰۰ طرح اشتغال به مبلغ حدود ۲ هزار میلیارد تومان در سامانه کارا ثبت شده است که از این تعداد، ۲ هزار و ۱۹۴ طرح مصوب و به بانک های عامل معرفی و تاکنون تسهیلات ۴۳۳ طرح پرداخت شده است.
خروج خام خاک صنعتی
نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خاک صنعتی بشرویه اگر برای نمونه گیری و آزمایش خاک است باید چند دستگاه خارج شود نه اینکه گلایه مردم را در پی داشته باشد. محمدرضا امیرحسنخانی افزود: باید سرمایه گذار این طرح را مجاب کنیم تا واحدهای فرآوری خاک های صنعتی داخل همین شهرستان فعال شود نه اینکه خاک به صورت خام خارج شود.
تأکید بر استقرار واحدهای فرآوری خاک صنعتی در بشرویه
نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه پنل های خورشیدی اشاره کرد و گفت: شهرستان بشرویه به حوزه پنل های خورشیدی ورود کرده و ظرفیت تولید حداقل ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی را دارد که می توانیم با رایزینی استاندار و نمایندگان مجلس زیرساخت های لازم را برای این ظرفیت مهم در شهرستان فراهم کنیم. امیرحسنخانی افزود: در حال حاضر شرایط لازم برای استفاده از این ظرفیت مهم توسط فرمانداری فراهم شده که درخواست داریم رویکرد ویژه ای در این ارتباط بین مدیران شکل بگیرد.
استاندار هم گفت: فرماندار و مسئولان شهرستان بشرویه به هر روشی که شده برای استقرار واحدهای فرآوری خاک صنعتی بکوشند. محمدمهدی مروج الشریعه با تأکید بر اینکه خروج مواد اولیه و خام معدنی از استان افتخار نیست، عنوان کرد: برای استانی که بالاترین مزیت آن معدن است این امتیاز و روش مدیریتی خوبی نیست.

تسهیلات طرح های بزرگ در صورت جذب نشدن
به سایر استان ها می رود
وی گفت: تسهیلات طرح های بزرگ استان تنها سهمیه شناوری است که در صورت جذب نشدن آن می توان در اختیار سایر استان ها قرار داد لذا مدیران بانک ها و دستگاه های اجرایی باید بیشتر پیگیر جذب باشند. مروج الشریعه افزود: برای سرنوشت ۵۹ میلیارد تومان تسهیلات طرح های ملی استان اگر تلاش نکنیم امکان دارد در سهمیه شناور به استان های دیگر اختصاص یابد لذا به هر ترتیبی باید این اعتبار را جذب کنیم. وی با بیان اینکه شهرستان های زیرکوه، درمیان و قاینات آخرین میزان جذب تسهیلات اشتغال را دارند، عنوان کرد: اگر تمامی شهرستان ها از جمله این سه شهرستان آشنایی بیشتری با مقیاس ملی داشتند امروز رتبه یک کشور را در پرداخت تسهیلات داشتیم. به گفتۀ وی در شرایط کنونی در خصوص طرح های ملی اشتغال پایدار روستایی و عشایری اگر دستگاه های استانی مقداری اندیشمندانه تر وارد می شدند می توانستیم در اسرع وقت تسهیلات را جذب کنیم.
۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به جاده بیرجند- قاین
استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: از شهریورماه گذشته یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ و توسعه اشتغال مصوب شد که هنوز ابلاغیه آن به استان ها ارسال نشده است اما باید با پیگیری های مکرر سهمیه استان را در این زمینه جذب کنیم.
محمدمهدی مروج الشریعه توجیه مسئولان ملی برای پرداخت اعتبارات را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: با پیگیری های انجام شده و تدبیر جدید دولت، جاده بیرجند – قاین از امتیاز ماده ۵۶ برای دوبانده شدن بهره مند می شود که ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ملی پرداخت خواهد شد و باید حداکثر طی ۱۸ماه پروژه به اتمام برسد. وی تأکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان هرچه سریعتر مدارک مجریان و پیمانکاران را تهیه کند و پیمانکاران کنونی این پروژه را ادامه می دهند اما سرمایه گذار شخص دیگری است.
مسئولان تقیه نکنند
مقام عالی دولت در استان گفت: هر کدام از طرح های اشتغال روستایی و عشایری مجموعه ای از آیتم های اقتصادی را به همراه دارد و مجوزی که توسط هر دستگاه صادر می شود مبتنی بر اشتغال و میزان سرمایه گذاری موردنیاز طرح است.
مروج الشریعه افزود: در شرایطی به سر می بریم که از هر فرصتی برای نگهداشت حتی یک اشتغال موجود به اندازه یک اشتغال جدید استقبال می کنیم. به گفتۀ وی سهم استان در سبد طرح های ملی و کلان در بانک ملی استان پایین است که باید از طریق مدیران استان این موضوع پیگیری شود. وی خاطر نشان کرد: برای راه آهن خراسان جنوبی پیگیر مکانیزم ماده ۵۶ هستیم و مسئولان دستگاه های اجرایی استان نباید تقیه کنند چرا که اینجا تقیه حرام است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*