اخبار علمی

درمان جای جوش

جوش صورت عارضه پوستی است که اغلب نوجوان و جوانان را درگیر می کند، راهکارهای زیادی برای رفع آن وجود دارد؛ یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌ها استفاده از عسل و جو دوسر است، برای اینکار  ۲  قاشق غذاخوری عسل را با یک چهارم پیمانه پودر جودوسر مخلوط کنید، این مخلوط ملایم را روی جای جوش بگذارید، برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بگذارید بماند و سپس با آب بشویید، همچنین  راهکار دیگر استفاده از نعنا و روغن زیتون است، آن‌ها را  در مخلوط کن بریزید تا له شود و ۲۰ دقیقه آن را روی صورت بگذارید، جوش را از بین می‌برد، منافذ را می‌بندد و پوست را تمیز می‌کند.

//

خواص هندوانه کوهی چیست؟

هندوانه کوهی یکی از گیاهان داروئی و خوراکی طبیعت پلدشت است که خواص بسیاری دارد، خوب است بدانید که این گیاه بدن را در برابر سرما خوردگی مقاوم می‌کند و دارویی عالی برای تحریک و تقویت کبد، ضدعفونی کردن کلیه و ضد نفخ است؛ کال و نرسیده این گیاه برای ترشی به کار می‌رود، انواع بزرگتر آن به شکل خام و به عنوان میوه مصرف می‌شوند، این گیاه در مناطق کویری، خاک‌های قلیایی و شور به خوبی رشد می‌کند و مقاومت زیادی به آب و شوری دارد.

//

سیاه‌دانه شفابخش بیماری‌ها

سیاه دانه گیاهی است که مردم از حدود ۲ هزار سال پیش از آن برای ساختن دارو استفاده‌کرده‌اند، این گیاه خواص بسیار زیادی دارد که می‌توان از آن استفاده کرد، خوب است بدانید که سیاهدانه برای درمان عفونت مثانه بسیار مفید است و خانم‌هایی که مشکل مثانه دارند با این گیاه می‌توانند مشکل خود را رفع کنند، همچنین یکی از بهترین گیاهان برای بهبود سکته قلبی و مغزی است و دیابت را کاهش می‌دهد، علاوه بر این سیاه‌دانه به  گرفتگی رگ‌ها کمک شایانی می‌کند و خستگی را رفع می‌کند، همچنین به عنوان بهترین گیاه برای شادابی پوست صورت به شمار می‌رود.

//

رفع یبوست کودکان

یبوست کودکان معضلی جدی است که باید درمان شود، با مصرف میزان کافی آب جوشیده خنک و فیبرهای غذایی مانند انواع سبزیجات حجیم و استفاده از آلو در سوپ‌های کودک یبوست قابل کنترل خواهد بود و در صورتی که علایمی از شقاق مقعدی در کودک دیده شود لازم است همزمان شقاق مقعد هم درمان شود که در این موارد شیاف آنتی همورویید و شربت پارافین خوراکی الزامی است؛ یبوست می‌تواند باعث بی‌اشتهایی شود از این رو باید درمان شود.

//

علل و درمان موخوره

موخوره یکی از مشکلات زیبایی مو است که این روزها خانم‌های بسیاری در دنیا با آن مواجه هستند، اما این مشکل را می‌توان با استفاده از محصولات گیاهی و بدون صرف هزینه‌های زیاد برطرف کرد. اغلب این اتفاق به علت خشکی مو  رخ می‌دهد و برای درمان آن باید از مصرف غذا‌های خشک پرهیز کرد؛ همچنین سر را با روغن بنفشه چرب کنید، راه دیگر درمان شستن سر با آب برگ کنجد و خطمی است، در نهایت شستن سر با آب چغندر هم موثر است.

//

انتهای پیام/

 

 

فواید روغن ماهی در مقابله با افسردگی و سلامت قلب

انجمن قلب امریکا توصیه می کند که باید هفته ای دو بار ماهی مصرف شود چراکه مملو از پروتئین، اسیدهای چرب اُمگا۳ و ویتامین هاست.

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان تغذیه مصرف زیاد ماهی را توصیه می کنند، اما نسبت به خواص مکمل های روغن ماهی که حاوی اسیدهای چرب اُمگا۳ هستند مطمئن نیستند. در ادامه به برخی فواید روغن ماهی اشاره می شود.

کمک به مبتلایان به بیماری آسم

تحقیق جدید دانشگاه روچستر نشان می دهد محصولات حاوی اسید چرب اُمگا۳ موجب کاهش تولید آنتی بادی های مسبب آسم و آلرژی در بدن می شوند. اگرچه در مبتلایان حاد این بیماری ها که استروئیدهای خوراکی مصرف می کنند به دلیل وجود عنصر دارویی، از بروز فواید ممانعت می شود.

تقویت متابولیسم

محققان در ژاپن دریافته اند روغن ماهی موجب فعال سازی گیرنده ها در دستگاه گوارش موش ها می شود در نتیجه سلول ها در سیستم عصبی برای متابولیز چربی ذخیره می شوند. دانشمندان به یک گروه از موش ها غذای چرب حاوی روغن ماهی دادند، درحالیکه به گروه دیگر رژیم غذایی فاقد این مکمل داده شد. آنها دریافتند موش های تغذیه شده با روغن ماهی ۵ تا ۱۰ درصد وزن کمتری داشتند.

تقویت سیستم ایمنی

طبق یافته محققان در آزمایش سال ۲۰۱۳ بر روی مکمل ها، روغن ماهی دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی است که می تواند برای افراد دارای نقص ایمنی مفید باشد. به گفته محققان، روغن ماهی موجب ترغیب فعالیت سلول های سفید خون در تقویت سیستم ایمنی می شود.

مقابله با افسردگی

مشخص شده است که مکمل های روغن ماهی موجب تسکین علائم افسردگی خفیف و متوسط می شوند. همچنین افراد مبتلا به افسردگی تک قطبی بعد از خوردن یک یا دو گرم مکمل در روز با کاهش علائم مواجه بودند.

حفاظت از قلب

امگا-۳ همواره با سلامت بهتر قلب مرتبط بوده است، اگرچه مطالعات اخیر نشان می دهد مصرف حدود ۳۰۰ میلیگرم اُمگا-۳ از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها مفید است اما مصرف بیش از این اندازه آن فایده ای ندارد.

داروهایی که جانتان را می‌گیرد/ بیماری دردناک بیخ گوش کسانی که مسکن مصرف می‌کنند

برای افراد زیادی استفاده از مسکن‌های قوی در هنگام بروز درد عادی شده است در حالی که از عواقب خطرناک این کار آگاه نیستند.

داروایی که جانتان را می‌گیرد/ خطر بیخ گوش کسانی که مسکن مصرف می‌کننداحمد جوانمرد متخصص عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره عوارض مصرف خودسرانه مسکن‌ها اظهار کرد: مصرف مسکن‌های غیر استروئیدی مثل خانواده‌های پروفن (پروفن)، انواع ترامادول، مفنامیک اسید، پروکسیکام و غیره حتما باید با تجویز پزشک و با توجه به شرایط بیمار باشد؛ چرا که در صورت مصرف ناصحیح و خودسرانه  عوارض خطرناکی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به این که این عوارض معمولا به صورت اختلالات  گوارشی به خصوص در معده نمود پیدا می‌کند، ادامه داد: برای مثال مصرف مسکن پروفن با معده خالی یا بعد از هضم غذا بسیار تحریک کننده است و منجر به ایجاد التهاب در سیستم گوارشی فرد مثل زخم معده و زخم روده می‌شود؛ به طوری که اگر به موقع برای درمان آن‌ها اقدام نشود یا توجه خاصی به علائم آن نکنند این عارضه می‌تواند به قیمت جان بیمار تمام  شود؛ بیماران زیادی بودند که به علت مصرف ناصحیح این مسکن‌ها با خونریزی وسیع معده و در نتیجه آن افت شدید هموگلوبین به مراکز درمانی مراجعه کردند.

علائم زخم معده

وی درباره علائم بروز زخم  معده بیان کرد: معمولا مدفوع سیاه رنگ و چسبنده از مهمترین نشانه‌های خونریزی معده است و سریعاً باید جلوی خونریزی آن‌ گرفته شود.

این متخصص عمومی ادامه داد: در مجموع مصرف خودسرانه مسکن‌ها را توصیه نمی‌کنیم  چرا که در برخی از دیگر افراد حساسیت های دارویی نسبت به این مسکن‌ها می‌تواند منجر به ایجاد التهاب های جلدی یا همان التهاب های روی پوست شود.

داروایی که جانتان را می‌گیرد/ خطر بیخ گوش کسانی که مسکن مصرف می‌کنند

مسکن‌هایی برای مصرف عادی که نیاز به تجویز پزشک ندارند

وی تاکید کرد: تعداد معدودی از مسکن‌ها هستند که برای سردرد یا دردهای موقت و نه شدید استفاده می‌شود که در این بین بهترین پیشنهاد استامینوفن است؛ این قرص که معمولا برای پایین آوردن تب استفاده می‌شود اثر کاهش درد هم دارد؛ در غیر این صورت اگر نیاز به مصرف مسکن‌های قوی داشتید حتما همراه با غذا باشد تا سیستم گوارش را تحت  تاثیر قرار ندهد در ضمن نباید چند مسکن را پشت سر هم مصرف کرد؛ حداقل فاصله بین مصرف مسکن‌ها ۶تا ۸ است.

جوانمرد یادآوری کرد: مصرف مسکن‌های غیر استروئیدی برای افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود؛ در صورت ضرورت مصرف از نوع شربت آن استفاده و مقدار مصرف آن با دستور پزشک تعیین می‌شود؛ در این موارد هم نباید مصرف دارو با شکم خالی و یا بعد از هضم غذا باشد.

 

شناسایی جدیدترین روش کاهش قند خون با مواد غذایی

تهران- ایرنا- مطالعات محققان مرکز دیابت جسلین در آمریکا نشان می دهد یک نوع اسید آمینه با تغییر سوخت و ساز انرژی در سلول، منجر به کاهش سطح گلوکز می شود. این یافته قدم بزرگی در درمان دیابت نوع ۲ است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، اسیدهای آمینه سنگ بنای مولکولی پروتئین ها هستند. بسیاری از مسیرهای سوخت و ساز در سلول ها توسط اسیدهای آمینه هدایت می شوند. مطالعات جدید نشان می دهد یک نوع اسید آمینه به نام آلانین،‌ با تغییر سوخت و ساز انرژی در سلول می تواند منجر به کاهش سطح گلوکز خون شود.
محققان به این نتیجه رسیده اند که با استفاده از برخی مواد غذایی از جمله اسیدهای آمینه خاص، می توان بسیاری از مسیرهای سوخت و ساز سلول را تغییر داد و از این جهت در کاهش سطح کلوکز نقش داشت.
محققان در تلاشند تا مواد غذایی موثر در فعالیت پروتئینی به نام AMPK را شناسایی کنند. این پروتئین در سلول های سراسر بدن وجود دارد و در مقابله با مواد غذایی خاص یا فعالیت های ورزشی فعال می شود. این آنزیم منجر به تغییرات مثبتی در سلول ها می شود و ژن هایی را فعال می کند که تولید انرژی را بالا می برند. مهترین نقش این پروتئین در بیماری های مربوط به سوخت و ساز از قبیل دیابت نوع ۲ و چاقی است.
در ادامه مطالعات آمده است آلانین با فعال کردن این آنزیم می تواند در کنترل و درمان دیابت بسیار مفید باشد. محققان امیدوارند روزی با استفاده از مواد غذایی قادر به کنترل میزان قند خون و بیماری دیابت شوند.
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به وجود می ‏آید. انسولین ماده ‏ای است که توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است. قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می گذارد و منجر به بیماری های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت های منتهی به نقص عضو می شود.
در حال حاضر بیش از ۴۲۲ میلیون نفر در سراسر جهان گرفتار دیابت هستند و این آمار در ۲۰ سال آینده، به بیش از ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

تاثیر دارونماها بر بیماران؛

دارویی که بی‌اثر است اما جواب می‌دهد!

دارونما

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد بیمارانی که از دارونماها استفاده می‌کنند، حتی با وجود اطلاع از بی‌اثر بودن آنها، باز هم بهبود می‌یابند!

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، یک مطالعه جدید نشان داده است که بیماران مبتلا به عوارض مرتبط با سرطان، پس از استعمال یک داروی بی‌اثر یا دارونما، بهبود قابل توجهی را نشان داده‌اند.

در این آزمایش به همه افراد در ابتدای مطالعه گفته شد که قرص‌هایی که به آنها داده شده است، حاوی هیچ ماده دارویی موثری نیست، اما اثرات بهبود دهنده این دارونماها معروف به “پلاسیبو”(Placebo) هنوز هم دیده می‌شود.

این مطالعه تایید می‌کند که تجویز دارونما برای بیماران، حتی با وجود باخبر کردن آنها از بی‌اثر بودن آنها، می‌تواند در برخی از انواع درمان‌های بالینی نقش داشته باشد.

“تد کاپچوک” استاد پزشکی دانشگاه هاروارد نتایج یک آزمایش کوچک را منتشر کرد که فرضیه‌ای را که در دهه‌های گذشته در علم قوی بود، به چالش کشید. وی لزوم استفاده از دارونما را بررسی کرد.

یک گروه ۸۰ نفره از بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) جمع‌آوری شد. نیمی از آنها به عنوان گروه کنترل، درمانی دریافت نمی‌کردند، در حالی که نیم دیگر با قرص‌های دارونما تحت درمان قرار گرفتند و از آنها خواسته روزانه دو عدد از این قرص‌ها را به مدت سه هفته استفاده کنند.

کاپچوک گفت: ما نه تنها برای بیماران کاملا روشن کردیم که این قرص‌ها حاوی هیچ دارویی نیستند، بلکه حتی عبارت دارونما (پلاسیبو) را روی جعبه قرص‌ها چاپ کردیم.

وی افزود: ما به بیماران گفتیم که نیازی نیست به اثر پلاسیبو اعتقاد داشته باشند و فقط قرص‌ها را مصرف کنند.

نتایج آزمایش، همه را غافلگیر کرد و ۵۹ درصد از آنها که قرص‌های جعلی را مصرف کرده بودند، بهبود علائم بالینی را گزارش دادند، در حالی که گروه کنترل تنها ۳۵ درصد بهبود علائم را نشان می‌دادند.

دروغی که درمان می‌کند!

پس از انتشار مطالعه کاپچوک، دانشمندان شروع به تحقیق کردند که آیا امکان استفاده از دارونماها در بعضی از روش‌های درمان بالینی وجود دارد یا خیر!؟

در طول هفت یا هشت سال گذشته، تعدادی از آزمایشات مختلف در مورد اثرات دارونماها در شرایط مختلف انجام شده است.

بررسی‌های انجام شده درباره اثر پلاسبو در برخی از شرایط بالینی در سال ۲۰۱۰ به این نتیجه رسید که به طور کلی، دارونما هیچ اثر مهمی ندارند. با این حال، هر چند دارونماها در شرایط بحرانی اثر قابل توجهی ندارند، اما طبق گزارش بیماران، در مواردی همچون احساس درد و حالت تهوع موثر واقع شده‌اند.

تا کنون، مطالعه راجع به تجویز دارونماها با ذکر عبارت دارونما روی آن، اثرات مثبتی در بیماران مبتلا به کمر درد، تهوع، IBS و میگرن را نشان داده است.

هر پزشک خوب باید چند دارونما در آستین داشته باشد

یک گزارش شگفت انگیز که توسط انجمن پزشکی آلمانی تهیه شده و در سال ۲۰۱۱ منتشر شده است، نشان داد که بیش از نیمی از پزشکان این کشور، در برخی از موارد برای بیماران خود، دارونما تجویز می‌کنند.

“رابرت جوت” نویسنده اصلی این گزارش گفت: اثر پلاسیبو نقش مهمی ایفا می‌کند. هر پزشک خوب باید دارونما درآستین داشته باشد.

البته برخی این کار را نقض اصول اخلاق پزشکی می‌دانند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ روی بیش از ۷۰۰ پزشک عمومی در انگلستان نشان داد که تقریبا همه آنها از پلاسیبو در بعضی از مراحل درمانی خود استفاده کرده‌اند.

به طور خاص، ۱۰ درصد از آنها دارونماهای خالص تجویز کرده بودند. بدین معنی که قرص‌ها حاوی شکر یا برخی دیگر از مواد غیر فعال بودند که ارزش دارویی ندارند.

در حالی که ۹۰ درصد از آنها از دارونماهای غیرفعال یا ناخالص استفاده کرده بودند. بدین معنی که دارونما حاوی برخی مواد دارویی است که ارتباطی با بیماری بیمار ندارد. این دارونماهای ناخالص شامل پروبیوتیک‌ها برای اسهال و آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌های ویروسی بودند.

بحث اخلاقی راجع به تجویز دارونماها از سوی پزشکان حل نشده و همچنان مورد بحث است. با این حال، تحقیقات نشان داده است که در برخی موارد، مفید واقع شده‌اند و در واقع موجب سودرسانی به بیماران شده است.

کاپچوک می‌گوید: دارونماها روی همه کار نمی‌کنند. این کاملا روشن است. ما نمی‌دانیم که این فرآیند دقیقا چطور کار می‌کند، اما می‌دانیم که این کار با برخی از مناطق مغز مرتبط است که موجب حصول این اثرات مثبت در بیمار می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*