آخرین خبر :

اخبار علمی ۲

 

 

چشم می‌تواند هر ساعت ۳۶ هزار بیت اطلاعات را پردازش کند، همچنین می‌تواند در یک ثانیه بر ۵۰ شی تمرکز کند.

حقایق پنهانی که پشت چشمتان جا خوش کرده است+ اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بسیار شنیده‌ایم که افراد واژه “در یک چشم بر هم زدن” را به کار می‌گیرند، اما نمی‌دانند معنای دقیق آن چیست؛ جالب است بدانید این واژه به این دلیل رایج است که ماهیچه‌های چشم که جزو سریع‌ترین ماهیچه‌های بدن به شمار می‌روند، به طور متوسط حدود  ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارم میلی ثانیه طول می‌کشد، شاید در نگاه اول، پلک زدن موضوع حیرت انگیزی به نظر نیاید اما چند نکته جالب در مورد این عمل باز و بسته شدن سریع پلک‌ها وجود دارد که احتمالا آن را نمی‌دانید.

موضوعی که درباره باز و بسته شدن چشمان وجود دارد این است که افراد زمانی که عطسه می‌کنند چشمان خود را می‌بندند و این حرکتی غیر ارادی است، همانطور که نمی‌توانید زمانی که عطسه می‌کنید هوا از بینی خود خارج کنید، چشمان هم هنگام عطسه به طور غیرارادی بسته می‌شود.

خوب است بدانید عطسه یک فرآیند کاملا پیچیده است و عضلات چشم در این عمل نقش اصلی را دارند؛ وقتی داخل دیواره‌ بینی به خارش یا غلغلک می‌افتد، پیامی از مرکز عطسه در مغز ارسال می‌شود، این مرکز پیغامی را به عضلات قفسه‌ سینه، دیافراگم، معده، پشت گلو و پلک‌ها ارسال می‌کند، تمام این عضلات پشت سر هم کار کرده تا مواد محرک از طریق عطسه خارج شوند.

پیوند قرنیه چشم کوسه به چشم انسان

قرنیه چشم کوسه و انسان بسیار به یکدیگر شبیه هستند؛ این شباهت در طی سالیان موجب شد که در جراحی چشم انسان، متخصصان بتوانند قرنیه چشم کوسه را به چشم انسان پیوند بزنند.

 

 

یک نوشیدنی خواص بی نظیر برای سلامت بدن دارد که موجب زیبایی پوست، لاغری، تقویت سیستم ایمنی بدن، سم زدایی و سلامت قلب می شود.

5 معجزه با نوشیدن شربت آبلیمو و عسل+ اینفوگرافی عسل و لیمو از جمله موادی هستند که هر یک به دلیل خواص متعدد و ویژه خود مورد توجه بسیاری از متخصصان تغذیه قرار گرفته اند.

عسل و لیمو دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی هستند، در نتیجه مصرف آنها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، همچنین ترکیب عسل و آبلیمو می تواند به کاهش وزن و افزایش سلامت پوست و مو کمک کند.

زیبایی پوست،کلاژن سازی، کاهش بروز عفونت های ادرار، کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود بیماری گوارشی و افزایش سلامت قلب از جمله مزایای فواید نوشیدن آبلیمو و عسل است.

آبلیمو و عسل هر دو سرشار از پتاسیم هستند، مشاهده شده پتاسیم، فشارخون را که از عوامل مهم حملات قلبی است، کاهش می دهد.

 

فواید روغن ماهی در مقابله با افسردگی و سلامت قلب

انجمن قلب امریکا توصیه می کند که باید هفته ای دو بار ماهی مصرف شود چراکه مملو از پروتئین، اسیدهای چرب اُمگا۳ و ویتامین هاست.

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان تغذیه مصرف زیاد ماهی را توصیه می کنند، اما نسبت به خواص مکمل های روغن ماهی که حاوی اسیدهای چرب اُمگا۳ هستند مطمئن نیستند. در ادامه به برخی فواید روغن ماهی اشاره می شود.

کمک به مبتلایان به بیماری آسم

تحقیق جدید دانشگاه روچستر نشان می دهد محصولات حاوی اسید چرب اُمگا۳ موجب کاهش تولید آنتی بادی های مسبب آسم و آلرژی در بدن می شوند. اگرچه در مبتلایان حاد این بیماری ها که استروئیدهای خوراکی مصرف می کنند به دلیل وجود عنصر دارویی، از بروز فواید ممانعت می شود.

تقویت متابولیسم

محققان در ژاپن دریافته اند روغن ماهی موجب فعال سازی گیرنده ها در دستگاه گوارش موش ها می شود در نتیجه سلول ها در سیستم عصبی برای متابولیز چربی ذخیره می شوند. دانشمندان به یک گروه از موش ها غذای چرب حاوی روغن ماهی دادند، درحالیکه به گروه دیگر رژیم غذایی فاقد این مکمل داده شد. آنها دریافتند موش های تغذیه شده با روغن ماهی ۵ تا ۱۰ درصد وزن کمتری داشتند.

تقویت سیستم ایمنی

طبق یافته محققان در آزمایش سال ۲۰۱۳ بر روی مکمل ها، روغن ماهی دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی است که می تواند برای افراد دارای نقص ایمنی مفید باشد. به گفته محققان، روغن ماهی موجب ترغیب فعالیت سلول های سفید خون در تقویت سیستم ایمنی می شود.

مقابله با افسردگی

مشخص شده است که مکمل های روغن ماهی موجب تسکین علائم افسردگی خفیف و متوسط می شوند. همچنین افراد مبتلا به افسردگی تک قطبی بعد از خوردن یک یا دو گرم مکمل در روز با کاهش علائم مواجه بودند.

حفاظت از قلب

امگا-۳ همواره با سلامت بهتر قلب مرتبط بوده است، اگرچه مطالعات اخیر نشان می دهد مصرف حدود ۳۰۰ میلیگرم اُمگا-۳ از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها مفید است اما مصرف بیش از این اندازه آن فایده ای ندارد.

مضرات وحشتناک خوردن غذا‌های سوخته/ بهترین راه کباب کردن مواد غذایی چیست؟

متخصص طب سنتی گفت: با طبخ مواد غذایی روی حرارت مستقیم، مقداری از چربی، پروتئین و قند موجود در آن سوخته و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند.

حرارت بالا هنگام پخت غذا شعله ضررها را داغ تر میکندحسن اکبری متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره طبخ کبابی مواد غذایی و مضرات مصرف قسمت‌های سوخته آن، گفت: با طبخ مواد غذایی روی حرارت مستقیم، مقداری از چربی، پروتئین و قند موجود در آن سوخته و ارزش غذایی خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: طی فرآیند سوختن غذا، ماده‌ای شیمیایی به نام اسید آمید در آن تشکیل می‌شود که به شدت سرطان زاست و بیشتر در صنایع پلیمری استفاده می شود؛ این ماده خطرناک در صورت مجاورت با حیوانات منجر به ایجاد تغییرات رفتاری در آن‌ها خواهد شد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: البته مقدار این ماده شیمیایی در غذاهای سوخته به قدری پایین است که نیازی به نگرانی ندارد، در واقع تنها جدا کردن بخش سوخته از غذا کفایت می‌کند، اما اگر بخش سوخته خیلی زیاد بود بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

اکبری تاکید کرد: نه تنها غذاهای کبابی، بلکه در مجموع آشپزی با حرارت بالا به از بین رفتن مواد مغذی درون خوراکی ها و افزایش تولید اسید آمید منجر خواهد شد؛ بنابراین کباب کردن غذا ها روی گاز به دلیل حرارت بالای شعله  چنین مشکلات را در پی داشته و در نتیجه ضرری بیشتر دارد.

حرارت یکدست و غیر مستقیم؛ بهترین راه طبخ غذا

وی درباره راه های بهبود کیفیت غذاهای کبابی گفت: بهترین راه کباب کردن استفاده از ذغالی است که شعله اش تمام شده و حرارت یک دست و غیر مستقیمی دارد.

این متخصص تغذیه یادآوری کرد: آشپزی با دمای پایین، بهترین شیوه روش آشپزی در قدیم است، چرا که حرارت بسیار پایین اسید آمید کم تری را به همراه دارد، در ضمن طبخ غذاها به صورت آب پز و بخار پز بهترین روش پخت است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*