یادداشت امروز/ایرانی جوانمرد است

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir
با دارو های تقویتی می شود عضله فربه کرد و قامت، بلند. می شود هیکلی ساخت، درشت که چشم ها را بگیرد و حتی به هیبت در دیده ها هم بنشیند. می شود با ورزش های گوناگون قوای جسمانی را چند برابر کرد. می شود قهرمان شد اما برای پهلوانی باید خیلی از خصال نیکو را به اضافه معرفت داشت علاوه بر بازوی توانا و سینه ای ستبر. اصلا تفاوت پهلوان و قهرمان هم در همین چیزهاست. قهرمان فقط زور بازو دارد و مهارت پنجه در پنجه انداختن اما پهلوان علاوه بر این ها می داند کجا دست بگیرد و کجا کمر و حتی کجا زمین بخورد.
او می داند در تعامل با مردم چگونه رفتار کند و از پشت مظلومان در بیاید و یقه ظالمان را بگیرد. یک بار از زور بازو کمک بگیرد و روز دیگر از آبرویش مایه بگذارد و برهنه پای و سر به میان مردم آید تا با هم افزا کردن کمک آنان، گره مشکلات دیگر مردم را بگشاید. این جوری است که بر خلاف عمر قهرمانی که بسیار کوتاه است، پهلوانی، عمری بلند دارد و گاه به مانایی می رسد. پهلوان، می ماند چون نگاهش این جاودانگی را مهندسی می کند. به همین نمونه ساده از مرام و اندیشه آقا تختی، پهلوان جاودانه ایرانی توجه فرمایید، در خواهید یافت چرا غلامرضا چنین آوازه نامش جهان گیر شده است؛ “از حموم عمومی در اومدیم و نم نم بارون میزد ، خانومی جوون و محجبه بساط لیف و جوراب و … جلوش پهن بود ، دوستم رفت جلو و آروم سلام کرد و نصفه بیشتره لیف و جوراباشو خرید … تعجب کردم و پرسیدم : داداش واسه کی میخری ؟ما که تازه از حموم در اومدیم ، اونم اینهمه !!!
گفت: تو این سرما از سر غیرتشه که با دستفروشی خرجشو در میاره ، وگرنه میتونست الآن تو یه بغل نرم و یه جای گرم تن فروشی و فاحشگی کنه!!! پس بخر و بخریم تا شرف و ناموس مملکتمون حفظ شه، برگشت تو حموم و صدا زد : نصرت اینارو بزار دم دست مردم و بگو صلواتیه …” بله، کسی نمی تواند پهلوان شود حتی اگر تعداد قهرمانی هایش از سال شناسنامه اش هم افزون شود. برای پهلوانی باید مرام مردانگی و فتوت داشت چنانکه مردان جبهه و جنگ داشتند. نه فقط با دوست که با دشمن هم بر مدار انصاف و مروت بودند. سرلشکر شهید ارتش اسلام، خلبان حسین خلعتبری، در هجم انبوه آتش، تا وقتی ماشین از پل نگذشته، پل را بمباران نمی کند. تک تیر انداز ما وقتی جنگجوی دشمن را در حال نوشیدن آب می بیند، لوله تفنگ را پایین می آورد. بسیجی و پاسدار ما برای اهدای خون به سرباز مجروح دشمن، صف می بندند. خلبانان و توپخانه ما با اینکه می توانند شهر های عراق را بزنند اما این کار را نمی کنند و این رفتار را فقط مرام پهلوانی معنا می کند. شاید اگر آقا تختی هم در زمان ما بود پهلوانی را با جهاد و رزم، تعالی می بخشید و جلوه ای دیگر از مروت را نماینده می شد و نمایان می کرد اما در نبود او نیز باورمندان مرام پهلوانی در جبهه به مانایی رسیدند و نشان دادند که ایرانی همیشه جوانمرد است….

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*