نگرانی‌هایی که والدین باید بی‌خیال آنها شوند

نگرانی های والدین چیزی است که هر خانواده‌ دچارش هستند. احساس گناه، احساس کم‌کاری، احساس فراموش شدن کارها و … مادران مدام نگران کارهایی هستند که فراموش کردند انجام دهند، نیاز داشتند انجام دهند، باید انجام می‌دادند و کارهایی که انجام داده‌اند. نگرانی‌های والدین انگار تمامی ندارند و روز به روز هم به تعداد این نگرانی‌ها افزوده می‌شود.
والدین، فرزندان، خانواده، نگرانی

پدر و مادر بودن کار سختی است زیرا همیشه کاری هست که باید انجام شود، کسی هست که به کمک نیاز داشته باشد ومسائل بیشمار دیگری که باید نگرانشان بود. لیست نگرانی های والدین بی نهایت است اما ممکن است شامل هر نوع مسئله‌ای، از تغذیه سالم و دوست‌یابی فرزندان گرفته تا تفکرات دیگران در مورد انتخاب‌های شما را شامل شود. برخی از نگرانی های والدین منطقی هستند اما برخی دیگر ارزش صرف زمان و تلاش را ندارند. چه می‌شود اگر یاد بگیریم که این نگرانی‌های بی‌مورد را رها کنیم؟

۱. انتظارات شخصی

همه مادران قبل از مادرشدن انتظارات بالایی از خود دارند. مواردی در ذهنشان است که می‌خواهند انجام دهند و مواردی که به خود قول داده‌اند هرگز انجام نخواهند داد. بعد از به دنیا آمدن اولین فرزندشان به سرعت متوجه می‌شوند که باید دیدگاه خود را در بیشتر اظهارات مربوط به قبل از داشتن فرزند تغییردهند و این یک امر کاملا عادی است. آلی ریدگلی (Aly Ridgeley) ساکن کانزاس سیتی (Kansas City) و مادر یک جفت دوقلو می‌گوید:
ایده تبدیل شدن به والدین عالی را رها کنید زیرا این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.
هنگامی که والدین بپذیرند بهترین تلاش خود را برای فرزندانشان انجام می‌دهند در آن لحظه و به خاطر فرزندانشان قادر خواهند بود که این نگرانی های والدین را از فهرست خود خط بزنند.

۲. احساس گناه

آیا نگران این هستید که مبادا به قدر کافی برای فرزند خود وقت نگذاشته باشید؟ آیا به خاطر اینکه نتوانستید به فرزند خود شیر دهید یا تماشای بازی فوتبال او را از دست دادید دچار احساس گناه شده‌اید؟ آیا از اینکه فراموش کردید به پسرتان یادآوری کنید ناهار مدرسه‌اش را با خود ببرد حس بدی به شما دست داده است؟ احساس گناه اینچنینی و… می‌تواند بار سنگینی روی دوش والدین بگذارد اما شما اجازه دارید رهایشان کنید. اشکالی ندارد اگر یک‌ بار تماشای بازی فوتبال او یا رفتن به جشن مدرسه‌اش را از دست دادید زیرا همه ما مجبور به انتخاب کردن هستیم و گاهی آن انتخاب‌ها سبب ایجاد احساس گناه بی‌مورد در ما می‌شوند. به محض اینکه تصمیمی گرفتید انجامش دهید و احساس گناه را فراموش کنید چرا که این احساسات مخرب شما را از لذت بردن از لحظات کنونی زندگی خود بازمی‌دارند و بر کوه نگرانی های والدین شما و همسرتان می‌افزایند.

۳. ظاهر بیرونی خانواده

یک خانه شیک و دارای دکوراسیون عالی، یک جارختی زیبا، غذاهای طبخ شده خانگی و طبیعی، یک ازدواج موفق، داشتن فرزندانی باهوش، ورزشکار و خلاق و یک زندگی سراسر شادی و عشق، این‌ها تمام چیزهایی است که ما می‌خواهیم و البته آن‌ها را تمام و کمال می‌خواهیم یا حداقل مایل هستیم که اینطور به نظر برسد.
این یک تصویر دوست‌ داشتنی و آرمانی است اما یک هدف واقعی و قابل حصول نیست. خوب نشان دادن ظاهر بیرونی خانواده در مقابل چشم دیگران کار آسانی است. مهم نیست که فرزندان شما لباس‌های ست شده بپوشند بلکه از خود بپرسید آیا فرزند من لباس مناسبی پوشیده است؟ عالی است. آیا لباس‌هایش باهم ست است؟ پس امروز روز شانس شما است. شبکه‌های اجتماعی روی ما فشار فزاینده‌ای وارد می‌کنند تا خود را همگام با افراد دیگر وکارهای انجام شده توسط آن ها پیش ببریم. بگذارید رازی را به شما بگوییم، اینستاگرام نشان دهنده زندگی واقعی افراد نیست و مطالبی که در اینترنت منتشر می‌شوند معمولا بهترین حالات از روند زندگی واقعی را نشان می‌دهند. این حقیقت را که هیچ کس کامل نیست و هیچ کس انتظار کامل بودن را از شما ندارد با آغوش باز پذیرا شوید.

۴. چه می‌شود اگر؟

والدین اغلب نگران مواردی هستند که حتی هنوز رخ هم نداده‌اند. اگر مریض شد چه؟ اگر زمین خورد و زخمی شد چه؟ اگر مورد مهمی را فراموش کردم چه؟ اگر او نتوانست چه؟ این سوالات «چه می‌شود» ارزش آن را ندارند که رویشان انرژی و زمان باارزش خود را صرف کنیم. بپذیرید که این‌ موارد واقعا غیر ضروری هستند و بنابراین تصمیم بگیرید که وقت خود را برایشان تلف نکنید. بهتر است به جای ابراز نگرانی در مورد مسائلی که وجود ندارند با مشکلات واقعی پیش روی خود روبرو شوید.

۵. مقایسه کردن‌ها

لیسی رودریگز (Lacey Rodriguez) ساکن لیونورت (Leavenworth) ایالت کانزاس می‌گوید:
خود را با سایر والدین مقایسه نکنید. خانواده شما و همینطور شرایط زندگی شما منحصر به فرد است. این مقایسه کردن‌ها درست مانند مقایسه سیب با پرتقال خواهد بود. به جای مقایسه کردن خود با دیگران بهترین تلاش خود را برای خانواده خود انجام دهید و باقی قضایا را فراموش کنید.
مقایسه خود با سایر والدین به هیچ وجه ایده خوبی نیست. شیوه پدری کردن و مادری کردن شما و همسر شما برای فرزندانتان همیشه متفاوت از سایرین خواهد بود اما این تفاوت به معنای بد بودن شیوه شما نیست. اشتباه دیگر شما مقایسه فرزندان با خواهرو برادرهایشان یا سایر کودکان هم سن ‌و سال آن‌ها است. هر کودکی دارای شخصیت منحصر به فردی است و توانایی‌های خود را متناسب با سرعت ذهنی و جسمی خود بسط و پرورش خواهد داد. اگر احساس می‌کنید که نگرانی های والدین شما منطقی هستند جهت آرامش یافتن ذهنتان با پزشک کودکان مشورت کنید.

۶. اشتباهات

همه والدین مرتکب اشتباهاتی می‌شوند و صرف وقت برای نگرانی در این مورد که چه کارهای متفاوتی برای جلوگیری از این اشتباهات باید انجام می‌شده است کارآسانی است. تغییر گذشته ممکن نیست و اگرچه آسان نیست اما ما باید مواردی را که قادر به تغییرشان نیستیم رها کنیم، به جای این افسوس خوردن‌ها می‌توان از اشتباهات درس گرفت و بهترین تلاش خود را برای ساختن آینده انجام داد. والدین این اجازه را دارند که اشتباهات گذشته خود را رها کنند و به فرزندان خود نیز یاد بدهند که همین کار را انجام دهند.

۷. کنترل

والدین باید خود را از شر وسواس کنترل خلاص کنند. با به دنیا آمدن و اضافه شدن هر فرزندی به خانواده نگرانی‌های والدین اندکی بیشتر از قبل می‌شوند و آن‌ها بیشتر ازهمیشه حس ازپا درآمدن دارند. هنگامی که سومین فرزند خانواده‌ای به دنیا آمد، والدین به این نتیجه رسیدند که وسواسشان درنگرانی از کنترل خارج شده است. به محض فهمیدن و پذیرش این حقیقت انگار باری از روی دوش آن‌ها برداشته شد. بله همینطور بود، آن‌ها هنوز هم مسئول رسیدگی به امور خانه هستند، هنوز هم نگرانی های والدین مخصوص به خود را دارند اما نمی‌توان تمام اتفاقات زندگی را کنترل کرد.
زندگی پیچ وخم‌های زیادی دارد و بهتراست به جای تلاش برای کنترل فرمان زندگی، دست‌های خود را بالا برده و از سواری در این راه پرپیچ و خم لذت ببرید. یادگیری رها کردن این نگرانی های والدین معمولا منجر به حس آرامش در افراد می‌شود. به خاطر داشته باشید که همه خانواده‌ها منحصر به فرد هستند و هر پدرومادری شرایط زندگی را به شکل‌های متفاوتی مدیریت می‌کند، بنابراین رها کردن این نگرانی های والدین بهترین راه برای رسیدن به حس آرامش و لذت بردن بیشتر شما از محیط خانواده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*