سلبریتی های مد ساز!

 

بررسی نقشی سلبریتی ها در ترویج صنعت مد

اگر دهه گذشته را به لحاظ مشکلات و معضلات اجتماعی بررسی کنید با روندی روبرو می شوید که تعجب آور است. یکی از مشکلات قابل توجه که این روزها فراگیر شده است تقلید های کورکورانه ای بوده که به واسطه چهرهای مطرح مرسوم شده است.

«سلبریتی» ها یا همان ستاره ها کسانی هستند که در بین ورزشکاران، بازیگران، شخصیت های سیاسی، شخصیت های علمی و … بیشترین تاثیر را بر جامعه دارند و مردم کشور یا حتی جهان از آن ها در مسائل مختلف تقلید می کنند؛ حال ممکن است این الگو پذیری مثبت باشد یا منفی که در هر صورت رواج اینگونه مدل ها یا معضلات پدیده ای رو به رشد است.

وقتی اولین سیگار تولید شد مردم دنیا از آن بی اطلاع بودند ولی زمانی که توسط یکی از فوتبالیست های مطرح جهان، در زمین چمن ورزشی و یک مسابقه مهم تبلیغ شد شاهد همه گیر شدن آن در تمام کشورهای ۵ قاره دنیا حتی فقیر نشین ها بودیم.

این موضوع در سال های گذشته باعث شد تا کشورهایی که در آستانه صنعتی شدن بودند برای آن که بتوانند محصولات خود را به سراسر جهان صادر کنند، از ستارهای محبوب و مردمی استفاده نمایند. به این صورت که شخصیتی بازیگر یا بازیکن ورزشی و یا حتی چهره های موثرعلمی را در قبال پرداخت هزینه ای به وی برای تبلیغات برند و محصول خود می خریدند.

اما آیا پوشیدن و یا مصرف کالا توسط این افراد کافی است تا رونق اقتصادی برای مدیران و گروه های تولیدی را رقم بزند؟

سبک زندگی مردمانی که در روزگار و عصرحاضر ما زندگی می کنند توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات، از سبک سنتی انقلاب صنعتی به موجی که مک لوهان آن را دهکده جهانی و عصر ارتباطات می‌خواند، تغییر داده هست.

اما به زبانی ساده تر اگر نسل قبلی زمان زیادی را بر روی فعالیت‌های دامپروری، کشاورزی، شیلات و … سپری می‌کرد، و بعد از آن هم مدت زمانی تقریبا برابر بامدت زمان تولید را صرف بازاریابی و فروش می کرد؛ نسل فعلی در سراسر جهان، وقت زیادی از عمر خود را در طول سال، به سپری کردن در شبکه‌های اجتماعی، تبادل اطلاعات دیجیتالی و امثالهم صرف می‌کند این خود یک بازار عظیم را راه انداخته است. ارزش افزوده ای‌ که نسل فعلی تولید می کند از نظر اقتصادی و تولیدی ، به مراتب بیش تر از نسل قبل هست.

در نسل قبل، رسانه ‌های گروهی، تنها راه عرضه و موفقیت تولیدات کالایی و خدماتی را به دوش می کشید. در عصر امروز، شبکه‌های اجتماعی متنی و ویدئویی مانند اینستاگرام، فیس بوک، یوتیوب، تلگرام و … انقلابی را در عرصه و به اشتراک گذاری سریع اطلاعات ایجاد کرده ‌اند و از این رو باعث شده تا تولید کننده ها چشم طمعی هم به این دنیای مجازی داشته باشند که در این زمینه موفق تر از دنیای واقعی بوده اند.

در گذشته اگر شخصیتی در سینما پیشرفت می کرد مدیون تلاش های خود بود و از وی چهرهای متفاوتی می ساخت که برای هر قشری از جامعه محبوبیتی داشت، اما امروزه یک شخصیت عادی سینما و یا فوتبالیست که مدت زیادی هم در این عرصه ها فعالیت نداشته می تواند با حضور در رسانه های مردمی یا همان اجتماعی شاهد رشد چشم گیری شود.

«سردار آزمون»  یکی از امیدهای ایران برای بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود که به تیم ملی دعوت نشد، او در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ در میان ملی ‌پوشان ایران حضور داشت و موفق شد ۲ گل به ثمر برساند و یکی از بازیکنان کلیدی تیم ملی به شمار می‌آمد؛ اما این موفقیت تنها برای مردم ایران خوشحال کنند بود و مردم جهان وی را کم تر می شناختند، اما از زمانی که به یکی از مدلینگ های مطرح کشور روسیه مبدل گشت تصویری که از وی به جهان مخابره می شود خیلی بیشتر شد و شاید دیگر نه تنها مردم ایران بلکه بسیاری از مردم جهان به واسطه برندی که وی برایش تبلیغ می کند، بشناسند.

تبلیغ مد و مدلینگ برای این ورزشکار موجب شده به واسطه تبعیت اقشار مختلف جامعه از این سبک پوشش و مد، وی را بهتر و بیشتر مورد توجه قرار دهند. در واقع یک نوع بازی برد برد میان کارخانه تولیدکننده برندی خاص یا مدی خاص و سلبریتی هایی همچون ورزشکاران و هنرمندان ایجاد شده است.

کارخانه ها از این جهت که به واسطه شهرت بازیکن فوتبال به فروش بیشتری می رسند، برنده خواهند بود و بازیکنان فوتبال نیز به واسطه افزایش شهرت شان و پولی که در ازای تبلیغ مد می گیرند پیروز خواهند گشت.

البته همیشه این طور نیست، گاهی همین سلبریتی ها بدون چشم داشت فعالیت های انسان دوستانه ای در سطح جهان نظیر صلح ، انسان دوستی ، مبارزه با فقر ، آزار حیوانات ، نژاد پرستی و… را یا کارهایی مانند به سرپرستی گرفتن کودکان آفریقایی انجام می دهند که این دقیقا همان نکته ای است که از نگاه بیشتر مخاطبان و طرفداران سلبریتی ها پنهان می ماند؛ و عموم مردم بیشتر آن ها را نمایش دهنده برندهای تبلیغاتی تصور می کنند.

اگر از بعد اقتصادی و مالی به وضعیت ستاره های هنری یا ورزشی بنگریم، همه این سلبریتی ها افراد سطح بالای جوامع خود هستند و از این رو بسیاری از تقلید کنندگان شان بیشتر سعی می کنند خودشان را به آن ها برسانند و برای همین تمام اعمال و رفتار آنان را تکرار و تقلید می کنند. تقلید از رفتار این افراد بهترین و پولسازترین شیوه برای تولیدکنندگان مد و پوشاک در دنیا بوده تا با استفاده از شهرت این افراد، جای خود را در ذهنیت هر مخاطبی باز نمایند.

اما چه موقع صنعت مدلینگ در دنیا بیشترین سود را خواهد برد؟! زمانی این اتفاق می افتد که یک نوع پوشاک یا تیپ خاصی که مورد وثوق اکثریت جوامع اعم از جامعه غربی یا شرقی ندارد خواهان خودنمایی باشد. در حالت عادی ممکن است مردم این نوع مد و پوشش را نپذیرند چون با ذائقه آنها همخوانی نداشته و به نظرشان زیبا نیست ولی وقتی یک هنرمند یا ستاره ورزشی این تیپ یا پوشاک خاص را مورد تایید قرار داده و عکس خود را در شبکه های مختلف اجتماعی منتشر می نماید، حال مردم نظرشان به واسطه استفاده آن هنرمند خاص تغییر کرده و امکان تقلید از مدی که تا دیروز ناپسند بوده، حالا پسندیده خواهد شد. به مرور زمان دیگر مردمان نیز از مد پیروی می کنند و حال آن صنعت مد به موفقیتی که می خواسته دست پیدا کرده است.

در پایان اینگونه باید بیان نمود که استفاده از سلبریتی ها یکی از آسان ترین و شاید از نظر تجاری و اقتصادی ارزان و کم هزینه ترین شیوه های تبلیغ و ترویج مد در هر حوزه ای به خصوص حوزه پوشاک می باشد چرا که مردم این شیوه را راحت تر هضم کرده و  در ذهن خود می پذیرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*