توقف صادرات برخی کالاها از مرز ماهیرود اظهارات ضد و نقیض

گمرک فراه افغانستان از ۲۴ شهریور ماه سال جاری بصورت یکطرفه صادرات مواد سوختی، آهن آلات، سیمان، کاشی و سرامیک را  از  مرز ماهیرود ممنوع کرده و در این مدت هم برای تولید کنندگان استان و هم برای چند هزار راننده ای که در این محور کار می کنند مشکلات زیادی را بوجود آورده است . مشکلی که به گفته یک مقام آگاه در استانداری که خواست نامش عنوان نشود در حال حاضر مرتفع شده و مشکلی در صادرات این اقلام وجود ندارد.
برای اطلاع از آخرین وضعیت صادرات این ۴ قلم کالا از بازارچه ماهیرود با تعدادی از رانندگان این محور که بصورت هفتگی و هم چنین روزانه به این بازاچه تردد دارند و هم چنین با تعدادی از مسئولان مطلع در استان گفت وگو کرده ایم.
کاهش تردد کامیون ها در ماهیرود به ۳۰  دستگاه
یکی از رانندگان بازارچه ماهیرود که روز شنبه هفته جاری در مرز حضور داشته در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ما گفت : از ده روز گذشته تاکنون هیچ کدام از این ۴ قلم کالا از مرز خارج نشده و قبل از این بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون بصورت روزانه به مرز تردد داشتند که الان این رقم به ۳۰ تا ۴۰ کامیون رسیده است.
او با اشاره به اینکه صادرات کالاهایی مانند کاشی، سرامیک، سیمان، مواد سوختی و فولاد بطور کامل از مرز ممنوع شده، افزود: بیشتر صادرات مرز ماهیرود هم مربوط به این کالاهاست و از ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از تاسوعا و عاشورای حسینی هم خبر خاصی در ماهیرود نبود و کمتر ماشینی به آن تردد داشته است.
زمزمه تعطیلی صادرات از ماهیرود از دو سه ماه قبل
او با اشاره به زمزمه هایی که از دو سه ماه قبل در مورد تعطیلی صادرات برخی کالاها از ماهیرود شنیده می شد، گفت: از مدت ها قبل شایعه شده بود که قرار است مرز بسته شود و به نظر می رسد مسئولان باید برای پیشگیری از چنین اتفاقی از همان موقع اقدامات لازم را در دستور کار قرار می دادند.
توقف ۱۰۰ درصدی صادرات ۴ قلم کالای اساسی از ماهیرود
یکی دیگر رانندگان مرز ماهیرود که از سال ۹۰ در این مسیر تردد دارد هم تعطیلی صادرات این ۴ قلم کالای اساسی به افغانستان را از ماهیرود تائید کرد و به خبرنگار ما گفت : صادرات اقلامی مانند آهن، پروفیل، شیشه، کود شیمیایی، مواد سوختی و کاشی و سرامیک از ماهیرود از تاریخ ۲۴ شهریور ماه بطور کامل ممنوع شده است.

فساد مالی در گمرک ابونصر فراهی عامل اصلی تعطیلی صادرات در ماهیرود
او که اطلاعات بیشتری از علت ممنوعیت صادرات این کالاها از ماهیرود دارد به نامه ای از وزارت امور خارجه افغانستان اشاره می کند که به امضای رئیس جمهور این کشور هم رسیده اشاره کرد و به خبرنگار ما گفت: در این نامه ذکر شده بود که بدلیل فساد مالی در گمرک ابونصر فراهی از تاریخ ۲۴ شهریور ماه صادرات کالاهای اساسی از مرز ماهیرود ممنوع است چرا که این ۴ قلم کالا بیشترین حق گمرکی به آنها تعلق می گیرد.
اعتراض تجار افغانی به ممنوع شدن صادرات کالاها از ماهیرود
این راننده مرز ماهیرود با اشاره به اینکه از دو سال گذشته تاکنون مرز ماهیرود همواره باز بوده و در صادرات هیچ مشکلی نداشته ایم، گفت: از سال ۹۰ تا ۹۴ شاهد باز و بسته شدن چندین باره مرز ماهیرود بوده ایم و به نظر من این مشکل بزودی مرتفع می شود چرا که تجار افغانی هم اعتراضاتی در داخل کشورشان داشته اند.
او به تردد ۲ هزار ماشین به مرز ماهیرود اشاره می کند و می گوید: اکثر این ماشین ها الان دچار مشکل شده اند و خوابیده اند که امید است این مشکل بزودی رفع شود و مسئولان استان هم رایزنی و تلاش بیشتری داشته باشند.
تجار رغبتی برای واردات کالاهای افغان ندارند
او در پاسخ به این سؤال که محدود بودن واردات از افغانستان به چه میزان در ممنوعیت صادرات نقش داشته به خبرنگار ما گفت: از افغانستان محصولاتی مانند کنجد ، سپنج ، پسته کوهی و …. وارد می شود که جهاد کشاورزی برای ورود آنها بخاطر مسائل بهداشتی سختگیری های زیادی دارد و تجار باید مجوزهای زیادی اخذ کنند که به همین دلیل بسیاری از تجار تمایلی به واردات این کالاها ندارند و از طرف دیگر بدلیل ناامن بودن فاصله ۱۲۰ کیلومتری مرز تا استان فراه و خاکی بودن مسیر، تجار تمایلی پیدا نمی کنند.

اعتراض رانندگان به افزایش بیش از حد قیمت
و نایاب شدن لاستیک
یکی دیگر از رانندگان مرز ماهیرود هم با تائید تعطیلی صادرات این کالاها از ماهیرود به اعتراض رانندگان کامیون در سراسر کشور بخاطر افزایش چندین برابری قیمت لاستیک، روغن و لوازم یدکی و نایاب شدن آنها در بازار اشاره کرد و گفت: دو ماه پیش دو جفت لاستیک را به نرخ ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریده ام که الان بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده و در بازار هم یافت نمی شود. او خواستار پیگیری این مشکل توسط رسانه ها شد و افزود: این مشکلات باید رسیدگی شود وگرنه تا دو سه ماه دیگر نصف کامیون های استان خواهند خوابید.
از ابتدا هم مشکلی وجود نداشت
با وجود اینکه تعطیلی صادرات ۴ قلم کالای مزبور از ماهیرود را بسیاری از فعالان در این مرز تائید می کنند یک مقام آگاه در استانداری که خواست نامش عنوان نشود از مرتفع شدن این مشکل خبر داد و گفت: از ابتدا هم مشکل خاصی وجود نداشته و صادرات این کالاها بصورت محدود از ماهیرود انجام می شده است.وی افزود : کاهش صادرات از ماهیرود در حال حاضر مرتفع شده و شرایط به روال قبل برگشته است. او قطع صادرات ۱۰۰ درصدی از ماهیرود را از همان ابتدا رد کرد و افزود: فقط در دو سه روز تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی صادرات متوقف بوده و قبل و بعد از این تاریخ صادرات انجام می شده است.
دپوی محصولات و تعطیلی بارگیری از کارخانه
یکی از تولیدکنندگان استان هم در گفت وگو با خبرنگار ما با ابراز نگرانی از شرایط بوجود آمده گفت: بعد از تعطیلی صادرات از ماهیرود حجم زیادی از کالای تولیدی کارخانه دپو شده و عملا هیچ بارگیری صورت نمی گیرد.
مدیرکل: من اطلاعاتی ندارم
با وجود اینکه توقف صادرات برخی کالاها از ماهیرود در حال حاضر یک مشکل مهم و اساسی در حوزه اقتصادی استان به شمار می رود و تعداد زیادی از فعالان اقتصادی استان و رانندگان را درگیر کرده مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در مورد آخرین وضعیت صادرات از مرز ماهیرود گفت: من اطلاعاتی در مورد تعطیلی صادرات از ماهیرود ندارم و باید از بقیه مسئولین مطلع در استان اطلاعات را بگیرم و به شما منتقل کنم.

دیدار روز گذشته جمعی از تجار افغان
با معاون مالی افغانستان
با این وجود یک مقام آگاه در بازارچه مرزی ماهیرود در مورد آخرین اخبار از وضعیت این بازارچه به خبرنگار ما گفت: حدود ۳۰ الی ۴۰ نفر از تجار افغان عصر روز گذشته با معاون مالی وزیر افغانستان در کابل دیدار داشته اند تا اعتراض خود را به ممنوعیت صادرات کالاها از ماهیرود اعلام کنند. وی اظهار امیدواری کرد نتیجه این دیدار مثبت باشد و بزودی این مشکل مرتفع شود.
وی با تأکید بر اینکه ۹۰ درصد مشکل حل شده و در صورت رفع مشکل بصورت ۱۰۰ درصدی موضوع را رسانه ای خواهیم کرد، افزود: تجار افغانی پیگیری های زیادی برای رفع مشکل در کشورشان داشته اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*