تروریسم افسار گسیخته و فرار از پاسخگویی

 جمهوری اسلامی ایران بارها قربانی تروریسم افسار گسیخته ای شده است که دستهای پنهان خارجی پشت آن بوده اند و در واقع گروهک های تروریستی و تکفیری با حمایت و پشتوانه برخی کشورهای مرتجع منطقه و حمایت های بی دریغ آمریکا دست به اقدامات تروریستی می زنند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، شامگاه دوشنبه ۲۳ مهرماه، تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی (میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک های ضد انقلاب ربوده شدند.
ساعاتی پس از این گروگان‌گیری، گروهک تروریستی«جیش العدل»(جیش الظلم) مسوولیت این گروگان‌گیری را برعهده گرفت.
‌سردار «محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به ربوده شدن نیروهای بسیجی و هنگ مرزی در میرجاوه گفت: این تروریست‌ها در داخل خاک پاکستان مقر و پایگاه دارند و ما برای هرگونه عملیات مشترک با ارتش پاکستان علیه اشرار و آزادی گروگان‌ها آمادگی داریم.
همچنین «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تاکید کرد: دولت پاکستان بی‌درنگ تمامی امکانات و اقدامات لازم را برای آزادسازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران و دستگیری تروریست‌های شرور به کار گیرد.

**گروهک تروریستی جیش العدل
گروهک تروریستی جیش الظلم پس از نابودی گروهک تروریستی «جندالله»(جندالشیطان) و با کمک بقایای این گروهک تروریستی تشکیل شد. رهبری جیش‌العدل بر عهده صلاح الدین فاروقی از اهالی راسک است. عملیات‌های این گروهک تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۱ با چند ادعا آغاز شد اما از سال ۹۲ ابعاد جدی‌تری به خود گرفت. اعضای این گروه در تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۲ اقدام به حمله غافلگیرکننده به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان کردند که در پی این کمین ۱۴ نفر از اعضای پلیس مرزبانی ایران به شهادت رسیده و ۷ تن دیگر نیز مجروح شدند. مهاجمان پس از حمله از مرز ایران و پاکستان عبور کرده و در کشور پاکستان مخفی شدند.
عملیات دیگر این گروهک تروریستی در بهمن ۱۳۹۲ رخ داد. در این عملیات تروریستی پنج مرزبان ایرانی در نزدیکی مرز ایران و پاکستان ربوده و مدتی بعد عکسی از آنها نیز منتشر شد. بهمن ۱۳۹۲ گروه جیش الظلم ویدئویی را در توییتر بارگذاری کرد که در آن تصاویری از ۵ نفر مرزبانان ایرانی حاضر در مرز ایران و پاکستان را به نمایش گذاشت که توسط افراد این گروه ربوده شده و به پاکستان برده شده بودند. ۴ فروردین ماه ۹۳ خبر شهادت یکی از مرزبانان ربوده شده به نام «جمشید دانایی‌فر» تایید شد. این گروهک تروریستی باردیگر در ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ در منطقه «نگور» حد فاصل میله مرزی ۲۳۹ پایین‌تر از «جکیگور» از داخل خاک پاکستان وارد مرزهای ایران شده و هشت نفر از نیروهای مرزبانی ایران را به شهادت رساند و به خاک پاکستان بازگشت. این گروهک تروریستی همچنین در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ با شلیک از داخل خاک پاکستان ۱۰ مرزبان ایرانی از گروهان چاهندو (هنگ مرزی میرجاوه) را که در پاسگاه میل ۱۰۰ مستقر بودند به شهادت رساندند.

**عملکرد ضعیف پاکستان در کنتری مرزی
ایران در مرزهای شرقی خود در استان سیستان و بلوچستان همواره با چالش ها و مشکلات متعددی روبرو بوده است. تروریسم و گروهک های تروریستی به عنوان یک چالش امنیتی در محیط پیرامونی ایران در این منطقه به حساب می آید.
تهدیداتی چون مهاجرت‌های غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان یافته، ورود کالاهای ممنوعه، ناامنی نواحی مرزی و حمله به پاسگاه‌های مرزبانی و غیره در کنار تحرکات قومی – مذهبی به ویژه پس از جنگ افغانستان امنیت مرزهای شرقی ایران را به مخاطره انداخته است.
ورود غیرمجاز اعضای جیش الظلم به خاک ایران و انجام عملیات تروریستی و همچنین به شهادت رساندن مرزبانان ایرانی مسبوق به سابقه است اما سوال اصلی مربوط به عدم توانایی و پاسخگویی پاکستان در کنترل مرزهای خود با ایران است. موضوعی که بارها توسط مسوولان ایران مورد نقد قرار گرفته و علیرغم قول مساعد مسوولان پاکستانی برای افزایش ضریب امنیت مناطق مرزی این کشور با ایران، اتفاق خاصی رخ نداده و اعضای این گروهک تروریستی روز گذشته بار دیگر با تهاجم به پاسگاه مرزی جمهوری اسلامی ایران، ضمن به گروگان گرفتن مرزبانان به خاک پاکستان گریخته‌اند.
از نظر حقوقی و بین‌المللی، باید دولت پاکستان پاسخگو و مسئولیت سامان دادن به اوضاع منطقه مرزی خود را بر عهده داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران به دفعات توانسته است به لحاظ دیپلماتیک و با رایزنی‌های سیاسی، بر مشکلات و مسائل تروریستی و آدم‌ربایی‌ها فائق‌ آید و در مواردی هم موفق نبوده است.
در این میان می توان از نبود ثبات سیاسی در کشورهای همسایه ایران و درگیری های داخلی آنها که به نوعی بر امنیت کامل در مرزها تاثیرگذاشته، یاد کرد. همچنین فقدان کنترل مرزی به نحو مطلوب و وجود جمعیت های متحرک در برخی از مناطق مرزی و وجود ساختارهای سیاسی و نظامی وابسته به قدرت های بزرگ خارجی در کشورهای مجاور موجب تحمیل هزینه های مادی و معنوی در ایجاد امنیت و به خطر انداختن آن شده است.
به نظر می رسد ایجاد گشت مرزی مشترک یکی از مواردی است که می‌تواند بخشی از مخاطرات مرزی ایران و پاکستان را حل کند. جلسات مرزی هم که گاهی در زاهدان و یا کویته پاکستان برگزار شده و یا استفاده‌ از ابزارهای مدرن، تا حدودی می‌تواند دست ایران را در کنترل مرز بازتر کند تا بتوان نظارت و کنترل بیشتر بر آن منطقه داشت.

**فرجام سخن
جمهوری اسلامی بارها قربانی تروریسم افسار گسیخته ای شده است که دستهای پنهان خارجی پشت آن بوده اند. در واقع گروهک های تروریستی و تکفیری با حمایت و پشتوانه برخی کشورهای مرتجع منطقه و حمایت های بی دریغ آمریکا دست به اقدامات تروریستی می زنند. با این حال حامیان اصلی تروریسم، همواره ایران را حامی تروریست می خوانند.
افزایش تحرکات تروریستی در مناطق مرزی، پس از سخنرانی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی مبنی بر ضرورت کشیدن حوادث تروریستی به داخل ایران و نا امن کردن این کشور، نشانگر حمایت های مالی و تسلیحاتی از گروهک های تروریستی است. این سخنان در حالی بیان شده است که چندی پیش مراکز مهم و استراتژیک آمریکا در گزارش های مختلف اظهار کردند، ایران با ثبات ترین کشور غرب آسیا است. و ثبات ایران به معنای ثبات سایر کشورها و افزایش قدرت کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان و بعضی کشورهای دیگر در مبارزه با تروریسم است.
برخورد دوگانه غرب با مقوله تروریسم و تقسیم آن به تروریسم خوب و بد و حمایت از گروه های تروریستی، جهان را به سمت ناامنی می برد. بر این اساس مبارزه با تروریسم نیازمند عزم جدی در عرصه جهانی است تا دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم. تا زمانی که سیاست های مغرضانه و یک بام و دو هوا در زمینه تروریسم وجود داشته باشد منطقه و جهان روی آرامش را نخواهد دید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*