بسته حمایتی مطبوعات در سال ۱۳۹۷

 

درچارچوب سیاست های تعریف شده در حوزه تخصیص یارانه مطبوعات، شیوه نامه حمایت های نقدی و مکمل از نشریات چاپی و الکترونیک، به شرح زیر خواهد بود:

 

 الف) شیوه نامه یارانه نقدی مطبوعات

براساس ماده هفت آئین‌نامه «نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر و مطبوعات» مصوب جلسه ۱۳/۸/۸۸ هیأت وزیران، نشریات دارای مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات مشمول دریافت یارانه موضوع این آئین‌نامه بوده و مطابق شیوه نامه زیر مورد حمایت قرار می‌گیرند. بر این اساس ۶۰% اعتبارات مصوب به صورت نقدی و مابقی در قالب‌های مختلف پرداخت می‌شود.

 

ماده ۱) فرمول حمایت

حمایت از نشریات تابع مؤلفه های متعدد و متنوعی است که به صورت‌های شکلی و محتوایی مشخص و محاسبه می‌شود. در این فرمول حاصلضرب مؤلفه‌های «شمارگان حمایتی، قطع، دفعات انتشار، ضریب کیفی، ضریب تعدیل، میانگین صفحات، نظم در انتشار، فهرست بیمه، و ضریب ریالی کاغذ» نقش دارند.

 

ردیف مؤلفه‌های حمایت تعریف
۱ شمارگان حمایتی  شمارگان حمایتی در هر دوره، بر اساس گستره، «سراسری و غیرسراسری» و ترتیب انتشار، «روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه و ماهنامه به بالا» تعیین می شود. 
۲ قطع طول و عرض تائید شده نشریه در سامانه جامع رسانه ها (مساحت نشریه)
۳  

دفعات انتشار

تعداد شماره هایی از نشریه که در بازه  زمانی سه ماهه حمایت، منتشر و اعلام وصول آن ها تا  ۱۰ روز پس از پایان دوره تأئید شده است، مورد حمایت قرار می گیرد. شماره هایی که پس از این تاریخ، اعلام وصولشان تائید شود، مشمول حمایت نخواهند شد.

بازه های زمانی حمایت به شرح زیر است:

۱-       اسفند ۹۶، فروردین و اردیبهشت ۹۷      ۲- خرداد، تیر و مرداد ۹۷

۳-       شهریور، مهر و آبان ۹۷                           ۴- آذر، دی و بهمن ۹۷

۴ ضریب کیفی امتیازی که نشریات بر اساس محاسبه شاخص های کیفی و یا رتبه بندی کسب می کنند.

تأثیر این ضریب به صورت زیر است:

۱-       امتیاز ۶۵٫۱ به بالا، ضریب ۱٫۱         ۲- امتیاز ۵۰٫۱ تا ۶۵، ضریب ۱

  ۳ امتیاز ۲۵٫۱  تا ۵۰، ضریب ۹/۰          ۴- امتیاز کمتر از ۲۵ و فاقد امتیاز، ضریب ۸/۰

۵ ضریب تعدیل میزان کاهش یا افزایش یارانه نشریات بر اساس اعتبار موجود و عملکرد محتوایی نشریه تعیین می شود.
۶ میانگین صفحات تعداد صفحات منتشره در بازه زمانی حمایت، پس از کسر تعداد صفحات آگهی
۷ نظم در انتشار شمول حمایت برای نشریه، مستلزم حداقل ۲۰% نظم در انتشار سالانه است.  برای نظم بیشتر از ۲۰% ضریب ۱ و کمتر از آن، صفر محاسبه می شود.
۸ فهرست بیمه داشتن “کد کارگاهی” تائید شده. روزنامه ها و هفته نامه هایی که “کد کارگاهی” نداشته باشند از فهرست حمایت حذف  می شوند. در صورت داشتن کد کارگاهی، ضریب ۱ و در صورت نداشتن آن، ضریب صفر، محاسبه می شود.
۹ ضریب ریالی کاغذ عدد قیمت حمایتی کاغذ روزنامه که در هر دوره تعیین و مبنای محاسبه قرار می گیرد..

ماده ۲) موارد زیر به عنوان ضرائب افزاینده و کاهنده عمل می کند:

۱- برای روزنامه‌های سراسری کمتر از ۸ صفحه و روزنامه‌های غیرسراسری(منطقه‌ای، استانی و محلی) کمتر از ۴ صفحه، ضریب صفر محاسبه می شود.

۲-یارانه نشریات دارای “موضوعات ویژه (موضوع ماده ۴ این شیوه نامه) و نشریات متعلق به استان های کم برخوردار، حداکثر با ضریب ۲ محاسبه می شود. اسامی این استانها مطابق اعلام صندوق توسعه ملّی، به شرح زیر است: آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و لرستان.

۳-تذکرات هیأت نظارت ۱۰ درصد و تذکرات اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی  ۵ درصد تأثیر کاهنده در یارانه پرداختی دارد.

۴-تشویق های هیأت نظارت ۱۰ درصد و تشویق های اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی  ۵ درصد تأثیر افزاینده در یارانه پرداختی دارد.

۵-یارانه نشریات دارای گستره انتشار در یک شهر(غیرمرکز استان) با ضریب ۱٫۵ محاسبه می شود.

 

ماده ۳) نشریات از حیث سابقه، به منظور تعیین میزان یارانه مستقیم نقدی، به صورت زیر دسته‌بندی می شوند:

۱- از ابتدای صدور مجوز تا پایان سال سوم       صفر درصد

۲- از ابتدای سال چهارم تا پایان سال ۲۰          ۱۰۰ درصد

۳- از ابتدای سال ۲۱ تا پایان سال ۴۰               ۸۰ درصد                

۴- از ابتدای سال ۴۱ به بعد                              ۵۰ درصد

تبصره: برای هفته نامه ها و دو هفته نامه هایی که به روزنامه تبدیل شده اند، سابقه قبلی حذف و مطابق بند یک ماده فوق عمل می شود.

 

ماده ۴) یارانه رسانه‌هایی که موضوع انتشار آن‌ها (حداقل۶۰ درصد مطالب) انحصارا در یکی از زمینه‌های زیر باشد، حسب مورد حداکثر تا ۲ برابر قابل افزایش است.

۱) قرآن، معارف اسلامی،‌احکام اسلامی یا پاسخگویی به شبهات دینی

۲)  فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس

٣) ترویج سبک زندگی اسلامی– ایرانی در محورهایی نظیر قانون گرایی، قناعت و صرفه جویی و فرهنگ عمومی.

۴) هر یک از محورهای٢۴ گانه اقتصاد مقاومتی مانند حمایت از کالای ایرانی، ترویج فرهنگ کار، اقتصاد دانش بنیان، اصلاح الگوی مصرف.

۵) ترویج زبان فارسی (یا اهتمام به فعالیت در کشورهای فارسی زبان)

۶) پرهیز از واگرایی و تحکیم همبستگی ملی توسط مطبوعاتی که با گستره توزیع استانهای مرزی منتشر می‌شوند.

٧) افزایش سواد علمی جامعه (رسانه‌هایی که با رویکرد علم برای عموم مردم فعالند)

۸) ترویج کتابخوانی، معرفی و نقد کتاب

۹) حفاظت از محیط زیست و مدیریت مصرف آب

۱۰) توسعه گردشگری و ایرانگردی

۱۱) حوزه کودک و نوجوان

۱۲) پرداخت کارشناسی به آسیب های اجتماعی

تبصره ۱: استفاده از ظرفیت حمایتی بندهای فوق، مستلزم درخواست کتبی مدیرمسوول و ارائه مستندات لازم است. تایید درخواست و میزان حمایت ویژه، پس از بررسی کارشناسی در اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، توسط کارگروه سیاست گذاری حمایت صورت می گیرد.

تبصره ۲: نشریات دارای موضوعات ویژه، پس از تأیید، مصداق بند یک ماده ۳ این شیوه نامه قرار نمی گیرد.

 

ب) شیوه‌نامه یارانه نقدی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری

از آنجا که سیاست معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی، حمایت از رسانه های فعال در حوزه مجازی اعلام شده، این گروه از رسانه ها در بسته حمایتی سال ۹۷ مورد توجه و اهتمام قرار گرفته و با شیوه نامه زیر مشمول دریافت خدمات یارانه ای قرار می گیرند.

ماده۱) هرگونه حمایت و پرداخت یارانه به خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری (دارای حداقل ۳سال فعالیت از تاریخ اخذ مجوز) به رعایت «الزامات قانونی» از جمله ماده ۱۸ قانون مطبوعات، «داشتن کد کارگاهی بیمه» و «غیردولتی بودن» آنها مشروط است.

تبصره: یارانه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری که به یکی از موضوعات ویژه (موضوع ماده ۴ و تبصره (۱) شیوه نامه یارانه مطبوعات) بپردازند، با ضریب ۲/۱ محاسبه می‌شود.

ماده۲) خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در صورت «شرکت در طرح رتبه‌بندی سالیانه»، «تخصصی بودن محتوا» و «تعلق به استان‌های کم‌برخوردار» مشمول دریافت یارانه قرار می‌گیرند.

ماده۳) یارانه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، براساس چهار مؤلفه «امتیاز رتبه‌بندی»، «امتیاز سطح بندی»، «ضریب افزایشی»، «ضریب تعدیل»، «عدد مبنا» و بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود:

(عدد مبنا) (ضریب تعدیل) (ضریب افزایشی) (امتیاز سطح بندی+امتیاز رتبه‌بندی) = مبلغ یارانه

ماده۴): تعریف شاخص‌های فوق‌الذکر به شرح زیر است:

الف) امتیاز رتبه‌بندی: امتیازی است که هر خبرگزاری‌ یا پایگاه خبری در نتیجه اجرای طرح رتبه بندی کسب می کند.

ب) امتیاز سطح بندی: امتیازی است که از بررسی کاربرگ(فرم‌)های خوداظهاری الکترونیکی هر خبرگزاری‌ یا پایگاه خبری و مقایسه با عملکرد جاری آن بدست می‌آید.

ج) ضریب افزایشی: ضریبی است که براساس “محتوای رسانه(تخصصی بودن)”، “پرداختن به موضوعات ویژه” و “گستره فعالیت(تعلق به استان های کم برخوردار)” به دست می‌آید. این ضریب بین ۲/۱ تا ۵/۱ خواهد بود.

د) ضریب تعدیل: ضریبی است که بر اساس اعتبارات موجود و عملکرد محتوایی خبرگزاری‌ و پایگاه‌ خبری تعیین می شود.

ه) عدد مبنا: رقمی است که با توجه به اعتبار تخصیصی در هر دوره، برای محاسبه یارانه در نظر گرفته می شود.

ماده۵) به منظور حمایت های عمومی از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، ارائه خدمات فنی و پشتیبانی شامل: سرور، هاست، نرم افزارهای امنیتی، استاندارد سازی تولید محتوا در وب‌ و دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی، بدون هیچگونه پیش شرطی، در دستور کار اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی قرار گرفته است.

 

 

 

ج) آگهی های دولتی

توزیع آگهی های دولتی برای روزنامه ها و هفته نامه ها بر اساس ضوابط مندرج در «دستور العمل نحوه توزیع آگهی های دولتی» در قالب نرم افزار ویژه صورت می پذیرد.

 

د) تسهیلات بیمه و کمک های مالی

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی به منظور حمایت از خبرنگاران، بسته تسهیلات بیمه و خدمات مالی را طراحی کرده است که ذیلا بدان اشاره می شود:

ماده ۱) بیمه پایه

طبق ماده ۴۶  قانون مطبوعات، مدیران مسئول رسانه ها، موظفند نسبت به بیمه کارکنان(خبرنگاران) خود اقدام نمایند. در صورتی که به هر دلیل مدیران مسئول از این کار سرباز زده یا خبرنگاران به صورت آزاد در رسانه های کشور مشغول به فعالیت باشند، با معرفی و تأیید اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، مشمول بیمه صندوق هنر قرار می گیرند. در این خصوص، خبرنگاران واجد شرایط که از طریق سامانه جامع رسانه های کشور( بخش خبرنگاران) ثبت نام کرده و موفق به کسب حداقل ۲۰  امتیاز  شده باشند، می توانند از تسهیلات بیمه صندوق اعتباری هنر استفاده نمایند.

تبصره:  احراز هویت خبرنگاران متقاضی، از طریق معرفی مدیر مسئول یا تأیید کارگروه صدور کارت خبرنگاری در اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی صورت می گیرد.

ماده۲) بیمه تکمیلی

از جمله تسهیلات  اعطایی سالیانه  صندوق اعتباری هنر، بیمه تکمیلی است که خبرنگاران متقاضی پس از احراز هویت و کسب امتیاز لازم از طریق ثبت نام در سامانه جامع رسانه های کشور( بخش خبرنگاران) می توانند از آن بهره مند شوند.

تبصره ۱ : شرط استفاده از این تسهیلات داشتن کارت خبرنگاری  است.

تبصره۲) حداقل امتیاز لازم برای استفاده  از این تسهیلات در سامانه  جامع رسانه های کشور ، ۲۰ امتیاز لحاظ شده است.

ماده۳) وام

از دیگر تسهیلات پیش بینی شده برای خبرنگاران، اعطای وام های ضروری از طریق صندوق هنر است. خبرنگاران متقاضی که از طریق سامانه جامع رسانه های کشور( بخش خبرنگاران) موفق به کسب حداقل ۲۵ امتیاز شده باشند، پس از تایید اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، بر اساس شیوه نامه ای که منتشر خواهد شد، مشمول دریافت وام می شوند.

تبصره ۱: این وام از طریق منابع مالی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، در مواقع ضروری به خبرنگاران نیازمند به صورت وام اضطراری اعطاء خواهد شد.

تبصره ۲: ارقام این وام ۳ میلیون، ۵ میلیون و ۱۰ میلیون تومان بوده و با توجه امتیاز کسب شده خبرنگاران متقاضی در سامانه جامع رسانه های کشور پرداخت خواهد شد.تایید کارگروه وام، بر اساس شیوه نامه مربوط، در مورد وام های بیش از ۵ میلیون تومان ضروری است.

تبصره ۳) بر اساس تفاهم منعقده با بانک قرض الحسنه مهر ایران، وام های ۲۰ میلیون تومانی، بر اساس شیوه نامه ای که منتشر خواهد شد، به خبرنگاران حائز شرایط، تعلق می گیرد.

ه) خرید نشریات اهدائی

  اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی با توجه به درخواست مراکز عمومی و خیریه و با هدف افزایش سطح مطالعه، ارتقای دانش عمومی شهروندان و تقویت فرهنگ مطالعه رسانه ها و نیز جلوگیری از خمیرشدن نشریات، شماره قبل مجلات را خریداری و به صورت رایگان به مراکز عمومی و فرهنگی هدیه می کند.

ماده ۱) این طرح شامل نشریات با نوع انتشار مجله ای(صحافی شده) است.

ماده ۲) هر شماره مسلسل فقط یک بار امکان ارائه دارد.

ماده ۳) نشریات دولتی و متعلق به اموال عمومی، نظیر گروه نشریات سروش، مجلات همشهری و نشریات مؤسسه اطلاعات و نظایر آن، می توانند در طرح شرکت داشته باشند، مشروط برآنکه تقاضای آنها در شورای سیاستگذاری طرح اهدایی تایید شده باشد.

ماده ۴) بهای خرید نشریات اهدایی به شرح زیر است:

نشریات تا ۴۸ صفحه: ۵ هزار ریال

نشریات تا ۹۶ صفحه: ۱۰ هزار ریال

نشریات بیش از ۹۶ صفحه: ۱۳هزار ریال

ماده ۵) سقف خرید هر شماره، هزار نسخه است؛ مشروط به داشتن کیفیت و وجود تقاضا توسط مراکزدریافتی.

تبصره: در صورت درخواست مراکز دریافت کننده و تصویب شورای سیاستگذاری طرح اهدائی، شمارگان خرید، تا سقف ۲۰۰۰ نسخه قابل افزایش می باشد.

ماده۶) خرید نشریات اهدایی به تایید اعلام وصول آنها از سوی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی مشروط است و باید حداکثر ۶۰ روز از تاریخ انتشار نشریه گذشته باشد.

ماده۷) نشریات غیر روزانه و تخصصی در قطع روزنامه ای که واجد ویژگی افزایش سواد علمی جامعه (رویکرد علم برای مردم) باشند، به شرط تأیید شورای سیاستگذاری طرح اهدائی، می توانند در طرح خرید نشریات اهدایی حضور داشته باشند.

ماده۸) به منظور اطلاع رسانی و شفاف سازی، عناوین و تعداد نشریات خریداری شده و نام مراکز دریافت کننده به صورت ماهانه در وبگاه نشریات اهدایی منتشر می شود.

ماده۹) متقاضیان شرکت در طرح خرید نشریات اهدایی می توانند به نشانی www.eshterak.ir  مراجعه نمایند.

و) خدمات پستی

باتوجه به توقف طرح اشتراک و توزیع مویرگی نشریات در استان‌ها، اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، برای کمک‌ به توزیع ارزان نشریات و اجرای طرح‌های جایگزین اقدام به عقد تفاهم‌نامه با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران نمود.

همکاری با شرکت پست در این تفاهم نامه، در چهار بخش به شرح زیر تعریف شده است:

 ماده ۱) ارسال مطبوعات با استفاده از سامانه برخط شرکت پست (قابل رهگیری محموله) تا سقف یک کیلو با نرخ ۱۵۰۰ تومان به دورترین نقاط کشور.

ماده ۲) ارسال مطبوعات در قالب طرح گواهی امضاء در مقصد، تا سقف یک کیلو، در تهران با نرخ ۸۰۰ تومان و در دورترین نقاط کشور با نرخ ۹۰۰ تومان. تفاوت این طرح با ارسال عادی نشریات، قیمت ارزان و پاسخگو بودن شرکت پست است.

تبصره: در صورت اعتراض مشترک مبنی بر عدم دریافت نشریه، شرکت پست، به ارائه گواهی امضای مشترک اقدام می‌کند. در غیر این صورت نسبت به جبران خسارت و ارسال مجدد نشریه اقدام می نماید.

 

ز) تفاهم نامه با نهاد کتابخانه های عمومی

به منظور تقویت فرهنگ مطالعه از طریق رسانه ها، تقویت بنیه اقتصادی و نیز حمایت از نشریات فعال، تفاهم نامه ای میان معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور منعقد شده است.

ماده ۱) خرید نشریات مورد نیاز کتابخانه های عمومی بر اساس فهرست پیشنهادی نهاد کتابخانه ها و تایید معاونت مطبوعاتی، از ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ نسخه خواهد بود.

ماده ۲) پرداخت ۵۰درصد هزینه خرید نشریات مذکور، با معاونت مطبوعاتی و ۵۰درصد مابقی بر عهده نهاد کتابخانه های عمومی است.

ماده ۳) نشریاتی که حداقل ۶ ماه از انتشار آنها گذشته باشد و دارای نظم در انتشار بیش از ۸۰ درصد و اعلام وصول باشند، مشمول خرید خواهند بود.

ماده ۴) قرارداد خرید این نشریات از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تهیه و با مدیران نشریات منعقد می شود.

 

ح) سایر خدمات

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی در ارتباط مطبوعات با اداراتی نظیر شهرداری، اداره آب، گاز، برق و بیمه خدمات زیر را به آنها ارائه می کند.

ماده ۱) مطبوعات از طریق ثبت درخواست در سامانه جامع رسانه های کشور، می توانند از تسهیلات ادارات برق، آب و فاضلاب، گاز، بیمه(حمایت ۵ نفر بیمه گر توسط وزارتخانه)، شهرداری(بلامانع بودن محل فعالیت نشریات در محل مسکونی)، تامین اجتماعی (به منظور بخشودگی جرائم مالیاتی) بهرمند می گردند.

ماده ۲) مطبوعات از طریق ثبت درخواست در سامانه جامع رسانه های کشور، به شرط انتشار منظم، می توانند برای پروانه دفتر اصلی و پروانه دفتر نمایندگی(به شرط تایید مدیر مسوول) درخواست نموده و آن را ظرف ۴۸ ساعت دریافت نمایند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*