آمار‌های تجارت خارجی اداره آمار آمریکا نشان داد؛ با خروج آمریکا از برجام، صادرات این کشور به ایران ۲۹ برابر شده است

در نهم می ۲۰۱۸ یا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ بود که رئیس جمهور آمریکا پس از تهدید‌های فراوان پیرامون خروج از برجام، سرانجام تصمیم خود را عملی کرد و یک جانبه از برجام خارج شد. آخرین آمار‌های تجارت خارجی اداره آمار آمریکا نشان می‌دهد که صادرات این کشور در ماه آگوست نسبت به ماه می ۲۹ برابر شده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ دونالد ترامپ هنگامی که بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه زد، اعلام کرد که توافق برجام یک توافق بد برای آمریکا و هم پیمانانش چون اسرائیل بوده است. به همین منظور از همان روزهای ابتدایی ریاست جمهوریش تهدید کرد، آمریکا را یک جانبه از این توافق خارج خواهد کرد. سرانجام این تهدید ترامپ در نوزدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ مصادف با نهم می ۲۰۱۸ عملی شد. با خروج آمریکا از برجام، دونالد ترامپ اعلام کرد که تحریم های ایران ظرف مدت ۹۰ روز و ۱۸۰ روز بازخواهند گشت و وی از همه کشورها خواست با این تحریم ها علیه ایران همراه شوند. وی تهدید کرد، کشورهایی که با این تحریم ها همراهی نکنند، شامل تحریم های آمریکا خواهند شد.

تحریم های ۹۰ روزه آمریکا در ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ یا ۷ آگوست ۲۰۱۸ آغاز شد. این تحریم ها شامل مواردی چون تحریم‌ های مربوط به خرید یا اکتساب اسکناس ‌های دلار آمریکا توسط حکومت ایران، تحریم‌ های مربوط به تجارت ایران با طلا یا فلزات گرانبها، تحریم ‌های مربوط به فروش، عرضه، تأمین یا نقل و انتقال گرافیت، فلزات خام و نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات یا نرم ‌افزار برای یکپارچه ‌سازی فرآیندهای صنعتی به ایران، تحریم ‌های مربوط به معاملات خرید یا فروش ریال ایران یا نگهداری حساب ‌ها و وجوه عمده‌ ای که در خارج از خاک ایران بر پایه ریال ایران نگهداری می ‌شوند، تحریم ‌های مربوط به خرید، پذیره ‌نویسی یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران و تحریم‌ های بخش خودروسازی ایران، می شد. علاوه بر این، اعلام شد پس از گذشت این نود روز، دولت آمریکا مجوزهای برجامی صادر شده برای رفع تحریم های اولیه زیر را لغو خواهد کرد:

ـ مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدأ ایران به آمریکا و برخی مبادلات مالی مرتبط با آنها ذیل مجوزهای مربوط به قانون تحریم‌ ها و مبادلات ایران؛

ـ فعالیت ‌های انجام‌ شده وفق مجوزهای صادره برای صادرات و بازصادرات هواپیماهای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران.

هدف دولت آمریکا از اعمال این تحریم ها این بود که تمام درهای تبادلات تجاری دنیا را بر روی ایران ببندد؛ اما آمارهای اداره آمار آمریکا نشان می دهد که گویا این کشور در انجام این امر حتی در تجارت کشور خود با ایران هم موفق نبوده است.

به تازگی آمارهای تجارت مربوط به ماه آگوست ۲۰۱۸ (دهم مرداد تا دهم شهریور ۱۳۹۷) منتشر شده است. این آمارها نشان می دهند که میزان صادرات آمریکا به ایران در این ماه به ۱۴۹٫۸ میلیون دلار رسیده که این رقم در مقایسه با میزان صادرات آمریکا به ایران در ماه می ۲۰۱۸ (یازدهم اردیبهشت تا یازدهم خرداد ۱۳۹۷) که آغاز خروج آمریکا از برجام بوده است، ۲۹ برابر رشد داشته است! همچنین میزان واردات ایران به آمریکا در ماه آگوست به ۷٫۱ میلیون دلار رسیده که این میزان نیز نسبت به ماه می یک میلیون دلار رشد داشته است.

با خروج آمریکا از برجام، صادرات این کشور به ایران ۲۹ برابر شده است

هر چند جزئیاتی از اقلام صادره از آمریکا به ایران و وارده از ایران به آمریکا در این سایت منتشر نشده است؛ اما آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، در شش ماهه نخست سال جاری اقلامی چون مکمل های غذایی به کد تعرفه ۲۱۰۶۹۰۸۰، داروهایی که تولید داخلی ندارند و دارای هورمون یا محصولات ۲۹۳۷ فاقد انتی بیوتیک غیرمذکور هستند به کد تعرفه ۳۰۰۴۳۹۹۰، کودهای معدنی یا شیمیایی دارای سه عنصر حاصلخیزکننده ازت، فسفرو پتاسیم به کد تعرفه ۳۱۰۵۲۰۰۰، چاقوی جراحی چشم به کد تعرفه ۹۰۱۸۵۰۳۰، دریچه قلب به کد تعرفه ۹۰۲۱۹۰۱۰، ذرت دامی به کد تعرفه ۱۰۰۵۹۰۱۰، اسپرم گاو به کد تعرفه ۰۵۱۱۱۰۰۰ و … از آمریکا به ایران وارد شده اند. برخی از اقلام صادره از آمریکا به ایران (یا وارد شده از آمریکا به ایران) را در تصویر زیر می بینید.

با خروج آمریکا از برجام، صادرات این کشور به ایران ۲۹ برابر شده است

همچنین ایران به آمریکا اقلامی چون خاویار به کد تعرفه ۱۶۰۴۳۱۰۰، زعفران به صورت فله ای به کد تعرفه ۰۹۱۰۲۰۹۰، ماست به کد تعرفه ۰۴۰۳۱۰۹۰، زرشک تازه به کد تعرفه ۰۸۱۰۹۰۲۰، گلیم دو رو پشمی به کد تعرفه ۵۷۰۲۱۰۴۰ و … صادر کرده است. تصویر برخی از اقلامی که در شش ماهه نخست سال جاری از ایران به آمریکا صادر شده است (یا آمریکا از ایران وارد کرده است) را در زیر مشاهده می کنید.

با خروج آمریکا از برجام، صادرات این کشور به ایران ۲۹ برابر شده است

نتیجه آن که تا اینجا آمار نشان می دهند، دولت آمریکا حتی در بستن درب های تجارت کشور خود روی ایران نیز موفق نبوده است، چه رسد به اینکه از سایر کشورها بخواهد چنین کاری را انجام دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*