آخرین خبر :

اخبار علمی

/////

اهمیت جو دو سر در صبحانه کودک

بهترین زمان صرف صبحانه بین ساعت ۹ تا ۹:۳۰ است؛ صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی کودک است که موتور ذهن او را روشن می‌کند، قرار دادن جو در صبحانه کودک به طور قابل توجهی موجب تقویت و افزایش حافظه کودک می شود، جو دو سر سرشار از ویتامین E ,  روی و ویتامین B کمپلکس است، فیبر بالای موجود در آن انرژی بدن او را تامین می کند.

/////

راهی ساده برای آب کردن شکم

رسیدن به اندامی ایده ال خواسته‌ هر فردی است که اصولا تلاش بسیاری در این راستا می‌کنند، خوب است بدانید یکی از بهترین راه‌ها برای کوچک شدن شکم مصرف سیر است، برای این کار هر روز صبح ۲ الی ۳ حبه سیر بجویید و یک لیوان آب لیمو بعد از آن بنوشید، این روش فرآیند کاهش وزن را ۲ برابر کرده و باعث می شود گردش خون در بدن شما روان شود.

/////

درمان عروق گشاد شده پا

ضایعه های عروقی پوستی، ضایعه هایی به شکل خال، لک، زخم یا توده های خوش خیم و بد خیم است که جزو اصلی تشکیل دهنده آن ها رگ های سرخی، سیاهرگی و لنفاوی است؛ متخصص پوست برای تشخیص نوع ضایعه عروقی، به شکل و رنگ ضایعه در بیمار توجه می کند اما  در بررسی های تخصصی‌تر، بررسی ساختمان سلولی آزمایشات بافت شناسی ضایعه لازم است، درصد موفقیت درمان به قطر ضایعه های عروقی، میزان عمرشان بستگی دارد.

ضایعه هر چه سطحی تر و ته رنگ قرمزتر داشته باشد و اشعه لیزر به عروقش برسد، طبعا میزان موفقیت هم بالا است، در مواردی که ضایعه به درمان مقاومت نشان می‌دهد، می‌توان از لیزرهای دیگری مانند اندی یک و دی اکسید کربن استفاده کرد.

/////

ذرت به عنوان منبعی غنی از ویتامین B۱، در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها استفاده شده و سرشار از ویتامین B۵ است و به فعالیت‌های فیزیولوژیکی در بدن کمک می‌کند.

با این گیاه به جنگ کم خونی بروید+اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ ذرت مانند سیب‌زمینی یکی از سبزیجات نشاسته‌ای است و در بسیاری از کشورها به عنوان یکی از منابع اصلی تامین کننده غلات کامل حساب می شود، همچنین یکی از منابع اصلی نشاسته در رژیم غذایی محسوب شود و بخش اعظمی از انرژی روزانه‌شان را تامین می‌کند.

این گیاه منبعی غنی از ویتامین B1 است که در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها استفاده می‌شود و سرشار از ویتامین B5 است که به فعالیت‌های فیزیولوژیکی در بدن کمک می‌کند.

در این بین طبخ ذرت باعث آزاد شدن مواد مغذی و مفید آن شامل کاروتنوئیدها (نسخه گیاهی ویتامین A) می‌شود که این مواد تاثیر به سزایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان دارند.

تحقیقات نشان داده است ذرت پخته حتی پس از کاهش ذخیره ویتامین C خود،‌ خاصیت آنتی اکسیدانی‌اش را حفظ می‌کند، در واقع پختن باعث افزایش خاصیت آنتی اکسیدانی آن تا ۵۳ درصدی آن خواهد شد.

فواید سیب زمینی برای سلامت را بشناسیم

سیب زمینی در عالم رژیم های غذایی سالم دارای جایگاه بالایی نیست اما درصورتیکه به شیوه ای سالم آماده شود دارای فواید متعددی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مصرف سیب زمینی به اندازه مناسب می تواند فواید زیادی برای سلامت داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

کمک به کاهش فشارخون

سیب زمینی از لحاظ تاثیر بر فشارخون همچون یک شمشیر دولبه عمل می کند. درحالیکه شاخص گلوکزی آن با افزایش فشار خون مرتبط است، اما مطالعات زیادی هم نشان می دهند که مصرف آن موجب کاهش این ریسک می شود. این خاصیت سیب زمینی به میزان بالا پتاسیم آن مربوط می شود که در پوست آن یافت می شود.

 

کمک به ایجاد حس سیری بیشتر

مصرف سیب زمینی در قالب یک رژیم غذایی متعادل می تواند به ایجاد حس سیری کمک کند. «گابریل ماتسون»، سخنگوی انجمن متخصصین تغذیه استرالیا، می گوید: «افرادی که همواره اشتها دارند، سیب زمینی می تواند منبع خوب غذایی برای کمک به کاهش اشتها در آنها باشد.»

 

حفظ سلامت مغز

این سبزی نشاسته ای بهترین منبع ویتامین B۶ است، بطوریکه یک سیب زمینی با اندازه متوسط دارای حدود ۰.۳۷ تا ۰.۶۰ میلیگرم از این ویتامین است. مطالعات نشان داده اند که ویتامین B۶ می تواند نقش سودمندی در رشد مغز کودکان داشته و روند زوال عقل در سالمدان را کُند نماید.

همچنین به ترشح هورمون های مختلف نظیر سروتونین، نوراپی نفرین، و ملاتونین کمک کرده و موجب تنظیم خلقیات می شود، به مقابله با استرس کمک می کند و موجب ایجاد چرخه سالم خواب می شود.

تقویت نیرو ورزشکاران

«ویکتوریا جارزابکووسکی»، متخصص تغذیه موسسه تناسب اندام در دانشگاه تکزاس، می گوید: «سیب زمینی به حفظ تعادل الکترولیت بدن کمک می کند. سدیم و پتاسیم که در پوست سیب زمنی یافت می شوند، هر دو از الکترولیت های مهمی هستند که ورزشکاران به هنگام تعریق، این دو را از دست می دهند.»

نوع شیرین سیب زمینی، که سرشار از ویتامین A است نیز یکی از بهترین کربوهیدرات ها برای افراد پرتحرک است که به حفظ انرژی شان کمک می کند. میزان پتاسیم آن می تواند به حفظ میزان مایع بدن و تسکین درد عضلات کمک کند.

مراقب گوش‌هایتان باشید

گوشی محافظ شنوایی

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: آمار دقیقی نیست اما بسیاری از نوجوانان در معرض افت شنوایی ناشی از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند هستند.

میترا صداقتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بیشتر آسیب‌هایی که به گوش وارد می‌شود قابل درمان نیست. به همین خاطر مراقبت از گوش از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی ادامه داد: حدود ۱ میلیارد نوجوان و جوان در جهان در معرض افت شنوایی ناشی از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند هستند. این مساله در ایران نیز وجود دارد. بسیاری جوانان و نوجوانان با هندزفری یا در خودرو، موسیقی را با صدای بلند گوش می‌دهند.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: استفاده طولانی مدت از هندزفری می‌تواند موجب عفونت یا بروز مشکلات قارچی در گوش بکند. به همین دلیل نباید به صورت طولانی از این وسیله استفاده شود. بهتر از روزانه بیش از ۲ ساعت از هندزفری استفاده نشود.

صداقتی گفت: برخی بر اساس شغلی که دارند، در محیط‌های پر صدا فعالیت می‌کنند. این افراد باید از گوش‌گیرهای صنعتی و استاندار استفاده کنند.

وی ادامه داد: امروزه دیگر همه می‌دانند که نباید از گوش پاک‌کن یا دیگر اشیا برای نظافت داخل گوش استفاده کنند. موم گوش، از ورود حشرات و رشد باکتری و قارچ‌ها در گوش جلوگیری می‌کند و تیمز کردن بیش از حد آن نیز برای گوش ضرر خواهد داشت.

این متخصص گوش و حلق و بینی باور دارد ورزش بر روی گوش تاثیر قابل توجهی دارد. همچنین گوش به خصوص بعد از مهمانی‌ها یا حضور در مکان‌های پر صدا به سکوت نیاز دارد تا سلامت خود را بازیابد. همچنین نباید از یاد برد که گوش نیز باید سالانه مورد معاینه قرار بگیرد.

آشنایی با خواص گلابی برای حفظ سلامت جسمانی

گلابی میوه ای آبدار و شیرین است که فواید متعددی برای سلامت بدن دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، گلابی سرشار از فیبر، مواد مغذی ضروری و مواد معدنی است و خواص ضدالتهابی آن به کاهش تب و التهاب کمک می کند. در ادامه به خواص مصرف این میوه برای سلامت اشاره می شود.

– گلابی می تواند برای سلامت قلب و عروق مفید باشد چراکه سرشار از فیبر است و می تواند به کنترل کلسترول کمک کند از اینرو از شما در مقابل بیماری های کُشنده قلبی نظیر سکته محافظت می کند.

– می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. فیبر زیاد به حذف سلول های سرطانی کمک کرده و ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

– می تواند شما را پرانرژی و شاداب نگه دارد: اگر احساس ضعف و خستگی دارید گلابی مصرف کنید. گلابی حاوی گلوکز است که می تواند انرژی فوری در شما ایجاد کند.

– می تواند به روند هضم غذا کمک کند: گلابی سرشاز از فیبر بوده و می تواند روند هضم را تقویت کند.

– می تواند به پایین نگه داشتن فشارخون کمک کند: افراد مبتلا به فشارخون بالا گلابی بخورند. این میوه حاوی گلوتاتیون ضد سرطان زا است که می تواند فشارخون بالا را تحت کنترل قرار دهد.

– می تواند به تسکین درد کمک کند: دارای خواص ضدالتهابی است و می تواند علائم آرتروز را کاهش دهد.

– می تواند به درمان پوکی استخوان کمک کند: حفظ سلامت استخوان ها بسیار مهم است و گلابی یک گزینه سالم در این مورد باشد. گلابی سرشار از بور بوده و می تواند به حفظ سلامت استخوان ها کمک کند.

– می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند: گلابی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است که به بدن در مقابله با عفو.نت ها کمک می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*