کمبودهای بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی در جلسه شورای اسلامی خراسان جنوبی بررسی شد ۹۸؛ سال علاج

درخواست های درمانی نمایندگان شهرستان های خراسان جنوبی و پاسخ های امیدبخش رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بار دیگر نوید بخش ارتقای سطح بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی در کشور و رسیدن به جایگاه شایسته خود بود.نمایندگان شهرستان های خراسان جنوبی روز گذشته در جلسه شورای استان دغدغه هایشان را تنها به حوزه های بهداشتی شهرستان هایشان اختصاص داده بودند، دغدغه هایی که بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان نه اینکه به کلی رفع شود اما بخش عمده ای از آن روی غلطک افتاده است و به گفته دکتر قائمی طی امسال و سال آینده به بخش های خوبی خواهد رسید.
بیمارستان خوسف
نماینده شهرستان خوسف هرچند قبل از ورود دکتر قائمی به جلسه پروژه بیمارستان را برای این شهرستان جزو اولویت های ابتدایی نمی دانست اما با حضور دکتر قائمی یکی از دغدغه های مهم شهروندان خوسفی را نبود یک بیمارستان در این شهرستان عنوان کرد و گفت: مگر می شود در یک شهرستان حتی یک مرکز درمانی وجود نداشته باشد؟ حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه وضعیت روستاهای این شهرستان بسیار نگران کننده است. تأمین آب بهداشتی روستائیان را از جمله دغدغه های مسئولان شهرستان عنوان کرد و افزود: حدود ۷۰ درصد روستائیان امروز در شرایطی هستند که حتی توانایی خوردن شیر و ماست را نیز ندارند . آنها با مشکل خشکسالی و عدم توانایی در تأمین آذوقه مواجه اند و ترجیح می دهند هر چه شیر تولید می شود را برای تأمین آذوقه به فروش برسانند.
راه اندازی اورژانس فردوس
در ادامه راه اندازی اورژانس شهرستان فردوس که چندی پیش توسط وزیر بهداشت و درمان افتتاح شد یکی از مهمترین خواسته های شهروندان فردوس بود.این درخواست توسط نماینده این شهرستان عنوان شد، تقاضایی که به نظر می رسد با عملیاتی شدن آن، بخش زیادی از مشکلات اورژانسی در این شهرستان قابل پاسخگویی است . اکبری لیستی از خواسته های درمانی این شهرستان را اعلام کرد که در ادامه راه اندازی پایگاه امداد و نجات بین روستاهای کجو و چاه نو بود.
درمانگاه شبانه روزی نداریم
برخی نمایندگان نیز گلایه از شبانه روزی نبودن درمانگاه های شهرستان هایشان داشتند از جمله شهرستان درمیان که علاوه بر شبانه روزی نبودن درمانگاه و زحمت بی حد برای شهروندان انگار قرار است خانه بهداشت آسیابان نیز تعطیل شود چون یک درمانگاه برای این شهرستان راه اندازی شده است. توکلی از این موضوع ابراز ناراحتی کرد و ادامه داد: باید در خصوص ساختمان هایی که خیرساز بوده است و به دولت تحویل داده شده و اکنون کارایی ندارد و ممکن است به مزایده گذاشته شود، تدابیر ویژه ای اندیشیده شود مانند ساختمان خانه بهداشت که به کمک خیران احداث شده است.
کارگروه ویژه برای درمان افسردگی
نماینده شهرستان سرایان نیز درخواست ها و دغدغه های مشابه دیگر نمایندگان داشت از شبانه روزی نبودن درمانگاه ها تا نفوذ افسردگی در بین برخی شهروندان که باعث شده در برخی موارد اقدام به خودکشی رخ دهد.
دکتر اسماعیلی در ادامه از بلاتکلیفی زمینی که برای احداث درمانگاه یا خانه بهداشت به شبکه بهداشت اهدا شده خبر داد و خواست برای رفع این کمبودها برای این شهرستان اقداماتی که زمان کمتری لازم دارد اتخاذ شود.
کمبود دکتر در نهبندان
دردمندی شهروندان نهبندانی انگار در این جلسه بیشتر بود چرا که این شهرستان با توجه به اوضاعی که خشکسالی در آن به وجود آورده و میزان برخورداری که دارد امروز حتی برای داشتن پزشک عمومی نیز دچار مشکل است. ساربان نماینده این شهرستان با اشاره به اینکه میزان حضور پزشک در این شهرستان بسیار پر دغدغه است گفت: در بیشتر موارد از پزشکان مراکز استفاده می شود.در ادامه یزدانی نماینده شهرستان سربیشه نیز از کمبودهای بهداشتی و درمانی این شهرستان اینگونه گفت: بیشترین آبرسانی روستایی در شهرستان سربیشه انجام می شود اما متأسفانه کمترین نظارت بهداشتی را به دنبال دارد .وی ادامه داد : در بیمارستان این شهرستان هم اکنون دستگاه دیالیز نداریم و بیماران مجبورند برای این منظور به بیرجند رفت و آمد داشته باشند.راه اندازی درمانگاه نازدشت و همچنین پایگاه امدادی جاده ای و بیمارستانی شهرستان مود از دیگر خواسته های این نماینده بود.
۷۵ هزار نفر فقط یک بیمارستان
نماینده شهرستان طبس نیز در این جلسه با اشاره به فاصله این شهرستان از مرکز استان و همچنین مرکز توریستی این شهرستان و آماری که از گردشگری برای آن بیان شده است اسفاده کرد تا اعلام کند در این شهرستان قبل از انقلاب فقط یک بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی بوده است و اکنون نیز با ساخت یک بیمارستنان جدید بیمارستان قبلی تعطیل شده است و این شهرستان با آمار ۷۵ هزار نفر امروز با مشکلات زیادی در بخش درمان و بهداشت دست و پنجه نرم می کند.دکتر امینی مساحت ۵۰۰ متر مربعی اورژانس این شهرستان را یادآور شد و افزود: به طور قطع خدمات رسانی در این مرکز بسیار دشوار است و همه چیز به صورت فشرده درآمده است.
گلایه مردم ازآمار کم پذیرش در بیمارستان های دولتی
در ادامه این جلسه دکتر محمودی راد عضو شورای شهر بیرجند از دغدغه های مردم برای بهره مندی از خدمات تخصصی و پایین بودن سقف پذیرش ها در درمانگاه ها گفت. اینکه دو بیمارستان شهرستان بیرجند آموزشی بوده و این ویژگی باعث می شود تعداد بیمارانی که ویزیت می شود کمتر از نیازی که وجود دارد باشد.وی ادامه داد: برای این موضوع باید چاره اندیشی صورت گیرد چراکه تعداد زیادی از بیماران که دفترچه بیمه سلامت دارند نمی توانند از خدمات درمانی با تعرفه دولتی در مطب ها و یا بیمارستان های دیگر بهره مند شوند و این بار مالی زیادی را برای آنها به همراه دارد.وی در ادامه شکایاتی که درباره زیرمیزی گرفتن پزشکان، حضور چندین خانم در زمان ویزیت دکتر زنان در داخل اتاق معاینه و نیز نگرانی هایی که به دلیل یک بیماری (زگیل تناسلی) و عدم آگاهی شهروندان نسبت به این بیماری وجود دارد را یادآور شد و از دکتر قائمی خواست در این باره با کمک کارگروه های ویژه راهکارهای مفید ارائه شود.قرائی نیز در این جلسه کمبودها و درخواست های درمانی شهرستان قائن را لیست وار عنوان کرد که شامل راه اندازی بیمارستان دوم قاین، کمبود دستگاه ام ار آی و نظم بخشیدن به سیستم ارجاع به متخصص بود.
درخواست های زیاد اما اعتبارات محدود
دکتر وجدان معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اولین فردی بود که در حمایت از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی از اوج درخواست ها گفت و نبود و کمبود منابع مالی . اینکه امروز به دلیل مشکلات مالی در دو بیمارستان آموزشی بیرجند گاهی تسویه حساب ها با پزشکان و پیمانکاران به صورت اوراق انجام می شود.
وی به این نکته مهم نیز اشاره داشت که در اجرای برخی طرح ها باید سهم استان نیز پرداخت می شد و با اینکه در برخی از این طرح ها سهم وزارتخانه و دانشگاه پرداخت شده است اما از سهمیه استانی هنوز خبری نیست.دکتر وجدان از نامه ای که برای درخواست پزشک عمومی به وزارتخانه فرستاده است می گوید و اینکه متأسفانه پزشکان کمی حاضر به خدمت در این استان هستند . حتی نیروی طرحی نیز باید متقاضی باشد چرا که نمی توان هیچ پزشکی را وادار به خدمت در برخی استان ها کرد.
تأکیدهای امید بخش دکتر قائمی
برخلاف آنچه دکتر وجدان از کمبودها و نداری ها گفت پاسخ های رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پر از امیدواری بود.به گفته دکتر قائمی بخش زیادی از مشکلات در حوزه های درمانی تا سال ۹۸ البته با قول هایی که از خیرین و سایرین گرفته شده قابل رفع است.وی به تعداد زیادی از طرح هایی که توسط دانشگاه در حال پیگیری است اشاره کرد و اینکه به امید خدا تا سال آینده بخش زیادی از آن ادامه یافته یا به بهره برداری می رسد از جمله بیمارستان شهرستان خوسف که مدت زیادی است در کش و قوس قانون و مردم مانده چرا که به لحاظ قانونی نمی توان در این شهرستان بیمارستان ساخت اما به لحاظ جغرافیایی و برشی که دکتر قائمی در وزارتخانه دارد توانسته برای احداث این مرکز اجازه بگیرد.دکتر قائمی مرکز اورژانس فردوس را نیز نمونه کاملی از تلاش همکارانش در عملیاتی شدن این پروژه دانست و با نشان دادن چند عکس از این اورژانس تنها نیاز آن را یک پست برق دانست که دیگر از دست او خارج بوده و باید توسط اداره برق و پیگیری های نماینده شهرستان و همچنین فرماندار انجام شود.وی اورژانس نهبندان را از اولیت های برنامه کاری خود عنوان کرد و گفت: امیدوارم با قول هایی که از وزارتخانه گرفتیم و همکاری هایی که در استان وجود دارد تا پایان سال جاری این پروژه به بهره برداری برسد.دکتر قائمی اضافه کرد: با وجود مشکلات فراوان در زمینه های مالی و… تلاش می کنیم امید و شادی در استان از بین نرود . با تمام انرژی که دارم طرح هایی که برای ارتقای سلامت در این استان برنامه ریزی کرده ام را پیگیری خواهم کرد تا حداقل تا پایان سال ۲ پروژه ی مهم اورژانسی را تحویل دهیم.وی اعلام کرد: تمامی کمبودها و درخواست هایی که در جلسه مطرح شد در حال پیگیری است اما به اندکی صبر نیاز دارد. با این حال می توان ادعا کرد خراسان جنوبی هم اکنون به لحاظ انجام برخی درمان ها و عمل های تروما در سطح استان خراسان رضوی است و این انتخاب خود بیماران است که برای درمان مشهد را انتخاب می کنند.وی در ادامه از پیگیری برای راه اندازی بخش سوختگی در استان خبر داد چرا که هم اکنون بخش سوختگی که بتواند خدمات مطلوب انجام دهد در استان وجود ندارد . به طور حتم با همکاری همه مسئولان از جمله شهرداری بیرجند و اداره هایی که مسئولیت تأمین زیر ساخت ها را بر عهده دارند می توان امیدوار بود سال آینده این طرح نیز عملیاتی شود.وی درباره بیمارستان طبس نیز این امیدواری را دارد در صورت همراهی که قول آن توسط خیرین و مسئولان شرکت زغال سنگ داده شده به زودی لاین بیمارستان توسعه خواهد یافت که شامل اورژانس بیمارستان نیز می شود.وی همچنین خبرهای خوبی برای سایر شهرستان ها از جمله بشرویه ، نهبندان و بیرجند عنوان کرد که با تأمین مالی به موقع می توان امیدوار بود سال ۹۸ سالی امید بخش در حوزه درمانی استان خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*