آخرین خبر :

چگونه نگرانی فرزندمان را برای رفتن به مدرسه رفع کنیم؟

یک مشاور خانواده گفت: اگر فرزندتان برای نرفتن به مدرسه بهانه دل درد و سردرد آور، برای اینکه خیالش راحت شود او را برای معاینه کلی نزد پزشک اطفال ببرید.

بی علاقگی کودکان به مدرسه را چگونه رفع کنیم؟شکوفه اویار حسینی مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: کودکان به دلایل متفاوتی دوست ندارند به مدرسه بروند، شاید کسی او را اذیت می‌کند، شاید در آنجا دوستی ندارد، شاید مشکل درسی دارد و شاید از نظر شخصیتی با معلمش مشکلی دارد؛ باید در این زمان سعی کنید خودتان بهترین دوست او شوید تا کودک بتواند مشکلات خود را برایتان بازگو کند.

این مشاور خانواده بیان کرد: اگر فرزندتان به صحبت کردن در این مورد تمایلی ندارد، با بیان اینکه “بعضی بچه‌ها…” حرفتان را شروع کنید و در مورد مشکلی که احتمال بیشتری دارد صحبت کنید “بعضی بچه‌ها از این می‌ترسند که در چنین مدرسه‌ی بزرگی گم شوند، تو در چنین موقعیتی چه احساسی داری؟” وقتی او به مشکل اشاره کرد، می‌توانید احساسات او را تصدیق کنید و آنها را ارزشمند بدانید.

اویار حسینی ادامه داد: با کمک فرزندتان سعی کنید راه حل قابل قبولی بیابید؛ اصولا مادران با این جمله که فرزندشان از مدرسه متنفر است روبه رو می‌شوند، “او از سردردها و دل دردهایی اسرار آمیز شکایت می‌کند و هر روز بهانه‌هایی تازه برای نرفتن به مدرسه پیدا می‌کند.


 


وی افزود: اگر فرزندتان برای نرفتن به مدرسه بهانه دل درد و سردرد آور، برای اینکه خیالش راحت شود او را برای معاینه کلی نزد پزشک اطفال ببرید، ضعف بینایی، مشکل شنوایی، یا هر ناتوانی آموزشی که به آسانی قابل شناسایی نباشد، می‌تواند مدرسه را به محلی ناخوشایند برای کودک شما تبدیل کند، معاینه‌ی کلی می‌تواند مشکلات جسمی او را مشخص کند.

اویار حسینی تصریح کرد: گاهی وقت‌ها والدین با جملات غلط خود کودک را نگران می‌کنند، “نگران نباشی‌ها، هر وقت زنگ بزنی من زود میام دنبالت”  جملاتی از این دست به کودک این پیام را می‌دهد که من هم باید نگران باشم.


 


این مشاور خانواده تشریح کرد: ارتباط صمیمانه خود را با کودک بیشتر و روزانه زمان با کیفیتی را صرف بازی و سرگرمی کودک با فعالیت‌های مورد علاقه‌اش کنید و به صحبت‌های او با علاقه و توجه گوش دهید تا او با شما احساس نزدیکی بیشتری کند.

وی گفت: چنانچه کودک احساس کند مورد بی توجهی قرار گرفته است سعی می‌کند از طریق منفی کاری و لجبازی توجه دیگران را به خود جلب کند، بنابراین نسبت به رفتارهای درست کودک توجه نشان دهید و سریعا آنها را تشویق کنید تا با اشتیاق بیشتری در مدرسه بمانند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*