آخرین خبر :

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از مجتمع چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی عنوان کرد: چاپ خراسان جنوبی ۶۰ ساله شد مجتمع چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی مجموعه ای کامل در حوزه فرهنگ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به همراه معاونین خود روز گذشته به مناسبت روز صنعت چاپ از چاپخانه موسسه چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی دیدن کرد.
نبی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در انتهای این بازدید، حوزه چاپ و رسانه را از شاخصه های فرهنگی یک جامعه دانست و گفت: ما برای دیدن شاخصه های فرهنگی یک منطقه معمولا به دیدن چاپخانه ها، دفاتر مطبوعات ، کتابخانه ها و … می رویم.
وی با اشاره به مشکلات متعدد فعالان عرصه چاپ و رسانه، اظهار کرد: افرادی که در این عرصه ها فعالیت می کنند اگر سرمایه خود را در ساخت و ساز یا خرید و فروش به کار می گرفتند هم سود بیشتری داشتند و هم دردسرها و استرس های کمتری را متحمل می شدند اما وقتی دغدغه افراد، فرهنگی باشد، در این عرصه ها به فعالیت می پردازند و مانند آقایان حیدری یک پکیج کامل در صنعت چاپ و نشر را راه اندازی می نمایند و لذا وظیفه دارم از زحمات، فعالیت های فرهنگی و دغدغه هایی که در این زمینه دارید، قدردانی نمایم.
وی تصریح کرد: شما به عنوان دغدغه مندان حوزه فرهنگ، کار خود را در ایجاد بستری مناسب برای صنعت چاپ و نشر استان به انجام رسانده اید و حال همه باید کمک کنند تا از این بستر فراهم شده حداکثر بهره برداری بشود.
وی افزود: اینکه این چاپخانه ظرفیت کار در سه شفیت را دارد یک فرصت مغتنم است و ما باید موانع بر سرراه حمایت و پشتیبانی از این ظرفیت را برداریم و ساختارهای قانونی را اصلاح نماییم تا از این حضور مؤثر و سرمایه گذاری گسترده، استفاده بهینه به عمل آید.
نبی زاده با ذکر اینکه صنعت چاپ، صنعتی پر هزینه در حوزه فرهنگ است، گفت: این صنعت در راستای ارتقای هنر و فرهنگ ایجاد می شود و نیازمند تامین دستگاه های کوچک با قیمت های بالاست و اگر فردی بخواهد در صنعت چاپ فعال باشد باید مجموعه ای از دستگاه های متعدد را تهیه نماید تا بتواند یک سفارش را انجام دهد که کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است و لذا به خانواده آقایان حیدری صمیمانه خسته نباشید می گوییم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به مشکلات زیاد حوزه چاپ و نشر افزود: با همه توان برای کاهش مشکلات و موانع تلاش خواهیم کرد تا شما فعالان این عرصه بتوانید رونق و توسعه فعالیت های خود را داشته باشید و از این پس دغدغه های توسعه ای شما را بشنویم و در راستای رفع آنها تلاش نماییم. نبی زاده در پایان با ذکر اینکه اولین دستگاه چاپ در سال ۱۳۳۷ به این استان آورده شده است، گفت: ۶۰ سال از آن تاریخ می گذرد و در حال برنامه ریزی هستیم تا شصتمین سال راه اندازی صنعت چاپ در استان خراسان جنوبی را جشن بگیریم و ضمن تجلیل از فعالان این عرصه، در راستای رونق و توسعه بازاریابی این صنعت گام های مؤثری برداریم و مسایل و مشکلات را در مرکز و داخل استان مرتفع نماییم.
مدیرعامل موسسه چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه با وجود مشکلات عدیده، به وضعیت موجود اکتفا نمی کنیم، گفت: ما قصد توسعه صنعت چاپ و افزایش و به روز رسانی دستگاه های چاپ این مجموعه را داریم.
محمود حیدری با اشاره به اینکه شرکت تعاونی چاپ و نشر را به دلیل مطالبات خارج از عرف برخی ادارات به ناچار تعطیل کردیم، افزود: بسیاری از موسسات فرهنگی استان شرایط اقتصادی خوبی ندارند و باید از پرداخت مالیات معاف شوند و در حوزه مطبوعات و چاپ کتاب نیز قانون آنها را از پرداخت مالیات معاف کرده است.
وی با ذکر اینکه خراسان جنوبی، استانی مرزی، محروم و خشکسالی زده است و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اوایل کار، گفته می شد که از پرداخت مالیات معاف هستید و تسهیلات با درصد پایین دریافت می کنید براین اساس برنامه ریزی کردیم اما در عمل ۳۵ درصد سود تسهیلات پرداخت نمودیم و با مشقت فراوان این مراحل سخت را پشت سرگذاشتیم اما باید در راستای ارتقا و توسعه صنعت چاپ، فعالان این عرصه مورد حمایت قرار گیرند.
حیدری با بیان اینکه انتشار هیچ نشریه ای در استان به خصوص در بحث فروش، اقتصادی نیست، گفت: ما حاضر نیسیتم حتی یک درصد از حق دولت تضییع شود اما انتظار داریم که مالیات براساس درآمدها و با در نظر گرفتن هزینه ها به صورت عادلانه و منطقی تعیین و اخذ گردد اما متاسفانه دفاتر حسابداری را رد می کنند و براساس تشخیص خودشان، گردش مالی را تعیین و مالیات مطالبه می کنند و هزینه ها و معافیت ها را مد نظر قرار نمی دهند.
وی اضافه کرد: ما آمادگی داریم تا برای جلوگیری از تعطیلی نشریات شهرستانی در استان در بحث چاپ آنها را تحت حمایت قرار دهیم تا در خراسان جنوبی به عنوان اولین استان کشور، تمام شهرستان ها صاحب نشریه شوند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته پست ۱۵ میلیون تومان برای توزیع شهرستانی از ما دریافت کرد، در حالی که وصولی ما از این محل به ۲ میلیون تومان هم نمی رسید، افزود: البته ما نقاط قوت زیادی هم داریم اما حجم مشکلات به اندازه ای است که اگر تدبیری نشود، ادامه کار سخت و سخت تر خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*