شرکت ترکی که بیش از ۱۸ میلیون یورو ارز دولتی گرفت و بازار پوشک را به هم ریخت

در یک ماه اخیر، کمبود پوشک نوزادان و افزایش وحشتناک قیمت آن، باعث ایجاد نارضایتی‌هایی در مردم شده است. به تازگی نامه‌ای از سوی انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران به معاون اول قوه قضائیه نوشته و در آن نامه به نقش یک شرکت ترک در اختلالات ایجاد شده در بازار پوشک با برندی معروف اشاره شده است. شایان ذکر است این شرکت بیش از ۱۸ میلیون دلار ارز دولتی جهت واردات خمیر کاغذ دریافت کرده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ چند هفته ای است، پوشک نوزادان کمیاب شده و قیمت آن نیز به شکل چشمگیری افزایش یافته است. این موضوع آن قدر جدی شده که حتی رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای هیأت دولت به کمبود پوشک نوزادان و کودکان اشاره کرد و گفت: مواردی هم هست که بحث سودطلبی نیست، بلکه خرابکاری است. مثلا فرض بفرمایید ناگهان در تهران و یا در شهرهای بزرگ پوشک بچه نایاب شده است؛ دشمن می ‌خواهد مردم عصبانی شوند از دستگاه دولتی و دستگاه حکومت.

به تازگی نامه ای از سوی انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران منتشر شده که ابعاد جدیدی از این اختلالات در بازار پوشک را روشن کرده است. عباس فصیح خوشگرد، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع سلولزی در این نامه ـ که به تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ و خطاب به غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه نوشته شده ـ موضوع اخلال شرکت ترکیه ای پارس حیات ساغلیک ارونلری در بازار پوشک و دستمال کاغذی و بی توجهی وزارت صنعت به این موضوع را مطرح کرده است.

در متن این نامه آمده است: احتراما به پیوست طومار شرکت‌ های تولیدکننده محصولات سلولزی و بهداشتی پیرامون عملکرد شرکت پارس حیات ساغلیک ارونلری به مدیر عاملی آقای حسن تحسین اوغور، سرمایه‌گذار خارجی و وابسته به هلدینگ حیات کیمیا در کشور ترکیه جهت استحضار و رسیدگی عاجل تقدیم می‌ شود؛

مزید آگاهی به استحضار می ‌رساند عملکرد شرکت مزبور با برندهای پوشک مولفیکس، نوار بهداشتی مولپد، دستمال کاغذی پاپیا و تنو باعث بروز نارضایتی در میان تولیدکنندگان داخلی و همچنین مردم عزیز کشورمان شده است.

متأسفانه در شرایط کنونی نیز با وجود دریافت ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان و واردات مواد اولیه توسط این شرکت، هم در بازار پوشک و همچنین در بازار تیشو، شاهد بروز التهاب در بازار هستیم، به گونه ‌ای که در چند ماهه اخیر، قیمت محصولات فوق با رشد سرسام‌ آور رو به رو بوده است. علاوه بر این، به دلیل عدم عرضه تیشو به واحدهای تولیدکننده دستمال کاغذی، قیمت مواد اولیه محصولات سلولزی سه برابر افزایش یافته و ادامه چنین روندی می ‌تواند باعث اختلال در بازار دستمال کاغذی شود.

پیگیری‌ های مکرر اعضای انجمن سلولزی و بهداشتی و نامه نگاری ‌های زیاد واحدهای تولیدی به مراجع ذیربط به خصوص در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرامون جلوگیری از رفتار بی ‌ثبات کننده شرکت پارس حیات ساغلیک ارونلری بی ‌نتیجه بوده است.

لذا خواهشمند است، دستور فرمایند برای جلوگیری از بروز التهاب در بازار داخلی و ورشکستگی تولیدکنندگان و بیکاری کارگران، عاجلا اقدام مقتضی به عمل آمده و از ادامه تنش و اخلال این شرکت جلوگیری به عمل آورند.

شرکت ترکی که بیش از ۱۸ میلیون یورو ارز دولتی گرفت و بازار پوشک را بهم ریخت

همان گونه که مطرح شد، شرکت پارس حیات ساغلیک ارونلری، یک شرکت ترکیه ای به مدیرعاملی حسن تحسین اوغور می باشد و تقریباً تمام اعضای هیأت مدیره آن نیز ترکیه ای هستند. این شرکت در ششم آبان ۱۳۸۶ تحت شماره ۳۰۸۰۵۸ در تهران به ثبت رسیده و در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۸۹ با شماره ثبت ۱۸۲۴ به ابهر انتقال یافته است و به کار تولید اقلام سلولزی و بهداشتی با شماره پروانه ۱۱۸/۲۴۴۲۰ و واردات مواد اولیه با شماره کارت ۱۰۱۰۳۴۶۳۹۹۴ مشغول می باشد. تاریخ صدور پروانه این شرکت ۲ دی ۱۳۹۴ و اعتبار کارت تا تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ می باشد. میزان سرمایه گذاری این شرکت در زنجان به ۱۰۰ میلیون یورو می رسد.

شرکت ترکی که بیش از ۱۸ میلیون یورو ارز دولتی گرفت و بازار پوشک را بهم ریخت

شایان ذکر است، نام این شرکت در میان ۶۷ شرکتی که برای واردات خمیر کاغذ ارز دولتی دریافت نموده اند به چشم می خورد. این شرکت توانسته است برای واردات خمیر کاغذ، طی دو فقره به میزان ۱۸ میلیون و ۸۵۲ هزار و ۵۳۲ یورو ارز دولتی از بانک مرکزی دریافت نماید.

شرکت ترکی که بیش از ۱۸ میلیون یورو ارز دولتی گرفت و بازار پوشک را بهم ریخت

حالا باید منتظر ماند و دید واکنش قوه قضائیه به این نامه انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران چه خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*