سرمقاله/شهرداری، بایدها ونبایدها…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
شهردارها معمولا از کارزارهای درون پارلمان شهری یا همان شوراهای شهر و روستا سر برآورده و بر مبنای برنامه های مصوب آنان و با توجه به اولویت های کلان هر شهر مدیران و کارمندانشان را چینش کرده و با توجه به داشته های شان سعی در ارائه خدمات درخور مردم شهرشان را در دستور کار قرار می دهند. اما شهرداری مراکز استان ها نحوه عملکردشان در نزد افکار عمومی از اهمیت بیشتری برخوردار است که می توانند بعنوان الگوهایی موفق در سایر شهرهای استان شان مورد استفاده قرار گیرند.
کلان شهرها البته استثنائاتی دارند که با سایر مراکز استان های کم برخوردار قابل قیاس نیستند، چه به لحاظ امکانات مالی و سرفصل های خاص بودجه ای و چه به لحاظ وسعت و امکانات سخت افزار و نرم افزار، کلانشهرهای کشور با مردمی سر و کار دارند که دارای خواسته هایی متنوع و به روز شده هستند، آنان روح مطالبه گری دارند که بر همان مبنا خواسته های شان را از طریق پارلمان های شهری به شهردار منتخب القا و انشا می کنند.
مبلمان شهری، طراحی فضاهای سبز درخور خواسته های مردم، خدمات شهری متنوع، رفاه محوری برای مردم، باورپذیری روحیه همکاری عمومی، اصل مهم در مدیریت پسماند یا مپ، ایجاد درآمدهای معقول جهت ساماندهی خدمات بیشتر به مردم، طراحی نقشه های راه برای ساماندهی بافت شهری و تنوع و در عین حال نگاه مثبت به بافت سنتی شهرها و بازسازی آنها به عنوان اصلی مهم در جذب گردشگران داخلی و خارجی و… متأسفانه شهرداری های برخی مراکز استان ها به دلیل کمبود شدید منابع لازم چه به لحاظ مالی و یا لجستیکی، توان مانور لازم برای الگوسازی استانی را نداشته و ندارند، لذا اجبارا تن به روش های منسوخ و سنتی در امر شهرسازی و خدمات شهری داده اند. شهر بیرجند نیز به عنوان یکی از تمیزترین شهرهای کشور شناخته شده است، اما این رتبه و صفت هیچ ربطی به آمایش شهری و تنوع در خدمات شهری و برنامه ریزی های کلان شهرداری ندارد، چراکه تمیزی شهر بیشتر مربوط به نوع فرهنگ حاکم بر این شهر است. آیا شهرداری بیرجند چارت سازمانی اش آنقدر وسعت دید دارد که این شهر را درعین سنتی بودن به بزرگراه های پیشرفت و تعالی شهری برساند؟ آیا معاونت فرهنگی شهرداری بیرجند برای فرهنگسازی و شادی عامه مردم طرح و برنامه ای اندیشیده است؟! آیا شهرداری بیرجند در زمینه مدیریت پسماند معاونتی را طراحی کرده است؟! آیا شهرداری بیرجند برای طراحی جدید فضاهای سبز بدون چمن و با توجه به بحران آب و خشکسالی ایده پردازی کرده است؟! آیا شهرداری بیرجند برنامه و آموزش خاص شهروندان اش را در زمینه جداسازی زباله های خشک و تر در دستور کار قرار داده است؟! آیا شهرداری بیرجند در زمینه جذب منابع جدید مالی برای بالابردن توان عملیاتی اش و البته بدون چشم داشت به جیب مردم طرحی نو در انداخته است؟ آیا شهرداری بیرجند برای نوسازی بافت های سنتی و قدیمی شهر که توان جذب توریسم را داشته باشد کاری کرده است؟ هیچ ایرادی ندارد که اعضای شورای شهر و شهردار محترم هر از گاهی و با هماهنگی های لازم از کلانشهرهای کشور جهت کسب تجربه بیشتر و آشنایی با روش های نوین مدیریتی و تبادل آرا و تجربیات، بازدیدی کرده و نتایج آن را در حوزه عملیاتی خویش جاری و ساری کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*