آخرین خبر :

سرمقاله/دانشگاهی که درحد مکتبخانه ای هم نیست…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
خواستم از حادثه تروریستی دیروز اهواز بنویسم و کشتار ناجوانمردانه کودک و زن و خبرنگار و دهها تن دیگر که مجروح شدند، دیدم هنوز زود است و باید به تحلیلی عمیق تر پرداخت. پس اولویت را فعلا به شروع آیین تربیت و آموزش نهادم.
سلام بر مهر و مهربانی، سلام بر کلاس هایی که تخته سبزشان سبزتر شده، سلام بر لباس های نو و بوی ناب دفترهای جلد شده، سلام بر عطر گچ های سفید و رنگی و دفتر حضور و غیاب، سلام بر معلمانی که روح زندگی بر شاگردانشان می دمند، سلام بر صورت سرخ برآمده از سیلی همکارانم. سلام برتمامی شهرهای کشورم که از فردا از خواب برمی خیزند و خودشان را با میلیون ها دانش آموز تطبیق می دهند.
هویت و ریشه هر کشوری آموزش و پرورش آن است، امری حیاتی که تمام سیستم کشورداری و حاکمیتی به سلامت آن بستگی دارد، تمام آمال و آرزوهای مردم و رفاه و پیشرفت آن به آموزش و پرورش سالم و پویای آن بستگی دارد، آموزش و پرورشی که بیمار باشد و نتواند برپای خویش بایستد و تولید علم و نیروی انسانی متخصص و متناسب با اهداف برنامه ریزان کشورش نماید، نتیجه اش می شود کشوری که در آن قانون گریزی و فرار از قوانین مصوب حرف اول را می زند، روابط محوری بر ضابطه مندی می چربد، مدیران ارشدش در عین فرتوتی و کهنسالی همچنان بر میزها و مقامات چنگ زده اند و از جایشان هم حرکت نمی کنند، چرخش نخبگانش می لنگد و مدیران اش دایم با هم جاعوض می کنند و شایستگان اش یا در مشاغل کوچک مشغولند و یا در حاشیه و سایه عمر را بیهوده می گذرانند.آموزش و پرورش که بیمار شد تمام نهادها و شاکله کشور بیمار می شود!! آموزش و پرورش که بیمار شد زیرساخت ها یا آماده نمی شوند و یا ناقص الخلقه به دنیا می آیند، آموزش و پرورش بیمار صدا و سیمایش نیز بیمار می شود و با اشتباهی سعی می کند اشتباه دیگری را جبران کند.چند روز قبل رسانه ملی که قرار بود چون یک دانشگاه برای مان عمل کند برای زدن مهرسکوت بر دهان معلمان کشورش پوستری را نشان می دهد که شکل زنی برآن نقش بسته و زیرش نوشته معلمی هستم با دوشغل و فروش پلاسمای خونم که توان پرداخت قبض هایم را نیز ندارم!! و این چنین می شود که رسانه ملی و دانشگاه آدم سازی اعلام می کند که حقوق معلمان در آمریکا ماهی شصت دلار است یعنی سالی ۷۲۰ دلار!! اگر متهم به سرسپردگی نشویم با کمی دقت و تحقیق درمی یابیم که حقوق معلمان ابتدایی در آمریکا سالیانه۴۳ هزار دلار و معلمین متوسطه اول ۴۶هزار دلار و معلمین متوسطه دوم ۴۸هزار دلار است و حقوق معلمین کشورمان بطور میانگین ۲۳۰۰ دلار در سال است، اخبار بیست وسی صدا و سیمای ما چگونه قرار است به شعور معلمین کشور احترام بگذارد ؟!!
و این از بازتولید نظام آموزش و پرورش بیمار کشورمان است که اینگونه می خواهد با فرهنگ آفرینی جامعه را متحول کند…!!
تا کشورمان رنسانس علمی و فرهنگی را عملیاتی نکند هیچ اتفاقی در آن به نفع مردم رخ نخواهد داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*