رهبری و ترسیم مسیر مقابله با جنگ رسانه ای

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر جنگ رسانه ای راه اندازی شده از جانب دشمن، بر ضرورت هوشیاری و آگاهی در برابر نقشه های شوم دشمنان تاکید کردند.

 رهبر معظم انقلاب در ادامه با بیان این که این جنگ رسانه ای، از قبل هم وجود داشته ولی اکنون شدت آن بیشتر شده است، تصریح کردند: براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، دستگاههای جاسوسی امریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون های منطقه اطراف کشور ما، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه ای راه اندازی کرده اند و به طور جدی در حال برنامه ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند.

در این زمینه به ذکر چند نکته می پردازیم؛
۱-جنگ ها وارد مراحل تازه ای شده اند و به مانند گذشته تنها شامل جنگ های سخت نمی شوند که نبردها در آن مشخص شده بودند. بلکه امروزه جنگ های اقتصادی و سیاسی با ایجاد فشار و به زانو در آوردن دیگران توسط قدرت های استعماری مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از جنگ های پیچیده، جنگ رسانه ای و جریان سازی یکسویه خبری است.
جنگ رسانه ای و تبلیغاتی یکی از نمودهای «جنگ نرم» است. این نوع جنگ ها در صفحات روزنامه ها و تلویزیون، میکروفن رادیوها و عدسی دوربین ها جریان دارد. البته طی چندسال اخیر شبکه های اجتماعی نیز به محلی برای ایجاد شبهه افکنی و کاشتن بذر تردید میان مردم تبدیل شده است.

۲-بررسی خط و مشی عملیات روانی سنگینی که دشمنان انقلاب اسلامی از طریق رسانه ها دنبال می کنند گویای آن است که این رسانه‌ها در پی جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارش‌هایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل هستند. بر این اساس در راستای اهدافی از پیش طراحی‌شده به جریان سازی خبری می‌پردازند. به ‌بیان‌ دیگر، تفسیر و تاویلی که این رسانه ها از اخبار ارائه می دهند، در راستای اهداف از پیش طراحی ‌شده است.
بنابر این رسانه های بیگانه حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند و سعی می‌کنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارش‌ها ارائه کنند. ازاین‌رو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی همچون برجسته‌سازی حاشیه‌ها و چشم‌پوشی از حقیقت یکی از اصلی‌ترین راهبردهای این رسانه‌ها است.

۳- رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از سخنانشان تصریح کردند که اهداف جنگ رسانه ای، ایجاد اضطراب، یأس، ناامیدی و احساس بن بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاههای مسوول و همچنین بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است.
این بخش از سخنان رهبری، اهداف شوم رسانه های معاند را آشکار می سازد که با بزرگنمایی مشکلات و کوچک نشان دادن توفیقات به دنبال آنند تا از هر ابزاری برای القای ناامیدی و فاصله اندازی میان مردم و مسئولان استفاده کنند.
بر این اساس به نظر می رسد تنویر افکار عمومی و نیافتادن در دامی که رسانه های معاند در جهت یاس آفرینی دنبال می کنند، گام مهمی است که می تواند بخش بزرگی از عملیات روانی دشمن را خنثی سازد.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب در این دیدار به یک نمونه اشاره کردند وگفتند: در مسائل مربوط به سکه و ارز و کاهش ارزش پول ملی، جنگ رسانه ای و فضاسازی های تبلیغاتیِ بدخواهان، تاثیرگذار بوده است که البته از دشمن توقعی جز رذالت نیست اما باید مراقب باشیم، ما به این فضاسازی‌ها برای آلوده کردن ذهن مردم، کمک نکنیم.

۴-به نظر می رسد پاسخگویی به پرسش های افکار عمومی، ارائه پاسخ های به موقع، اعتمادافزایی، تقویت سرمایه های اجتماعی و همدلی می تواند به مثابه سد محکمی در مقابل جولان رسانه های معاند و بیگانه باشد.
در این میان رسانه های داخلی در اطلاع رسانی دقیق، شبهه زدایی از ابهامات و تقویت شفافیت از جایگاه برجسته ای برخوردارند.
البته با توجه به گسترش فناوری های مدرن، به ویژه شبکه های اجتماعی، هر یک از شهروندان می توانند در جنگ رسانه ای با دشمن نقش ایفا کنند و مجال و فرصت رخ نمایی به آنها ندهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*