رشد قیمت شانه و کارتن از تخم مرغ پیشی گرفت

افزایش هزینه های تولید در هفته های گذشته و رشد قیمت تمام شده محصولات و کالاهای اساسی، دامن صنعت طیور را گرفت؛ به طوری که هر شانه و کارتن بسته بندی تخم مرغ ۳۰۰ درصد گران تر شده است.

تولیدکنندگان تخم مرغ می گویند قیمت این محصول در هفته های گذشته حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یافت اما امروز آنان بیش از آنکه نگران تولید باشند باید برای تامین شانه و کارتن بسته بندی هزینه کنند.
سالیانه ۹۳۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که در سال های اخیر به خودکفایی در تولید این محصول منجر شد اما پارسال با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نزدیک ۲۵ میلیون قطعه مرغ تخمگذار در ۵۶۷ واحد مرغداری از ۲۰ استان کشور معدوم شد.
در پی این اتفاق، قیمت هر عدد تخم مرغ از ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان و هر شانه ۲ کیلوگرمی از ۹ هزار تا ۱۱ هزار تومان، به هر عدد ۷۰۰ تومان و هر شانه دو کیلوگرمی ۲۱ هزار تومان در ماه های آذر و دی پارسال رسید.
دولت برای تنظیم بازار مجوز واردات تخم مرغ از ترکیه را صادر کرد تا قیمت این محصول را متعادل نگه دارد.
شرکت پشتیبانی امور دام کشور پارسال حدود ۱۰ هزار تن تخم مرغ به بازار عرضه کرد.
در این پیوند، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار کشور امروز (شنبه) به خبرنگار ایرنا گفت: در سه هفته گذشته قیمت شانه و کارتن تخم مرغ حدود ۳۰۰ درصد یا سه برابر رشد کرد.
به گفته وی، پیش از این نرخ هر شانه ۳۰ تایی تخم مرغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان و هر کارتن یک هزار تومان بود اما اکنون هر شانه ۳۰۰تومان و کارتن دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان به فروش می رسد که بر قیمت تمام شده محصول نهایی موثر است.
«رضا ترکاشوند» ادامه داد: افزایش نرخ شانه و کارتن روی هر کیلوگرم تخم مرغ ۲۵۰ تومان افزایش قیمت را سبب می شود.
به گفته وی، اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری ها ۷۳۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان و هر شانه ۳۰ تایی ۱۵ هزار تا ۱۶ هزار تومان در میادین میوه و تره بار است که نشان می دهد روند قیمتی این محصول کاهشی نیست، زیرا پیش از این میادین این محصول را به قیمت تنظیم بازاری عرضه می کردند اما اکنون این قیمت در میادین نیز واقعی شده است.
این مقام صنفی تاکید کرد افزایش تقاضا و رشد هزینه های تمام شده تولید ناشی از افزایش قیمت نهاده ها، مکمل ها، ریزمغذی ها، واکسن آنفلانزای فوق حاد پرندگان و کرایه حمل و نقل در بالا رفتن ۴۰ تا ۴۵ درصدی هزینه های تمام شده تولید تخم مرغ تاثیرگذار است.
ترکاشوند گفت: بخشی از افزایش تقاضای تخم مرغ به گرانی قیمت گوشت مرغ و قرمز برمی گردد. برخی افراد با کاهش تقاضای مصرف این ۲ محصول به سمت تخم مرغ روی آورده اند.
وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار عملیات واکسیناسیون طیور تخمگذار برای مقابله با بیماری آنفلوانزای پرندگان در دستور کار قرار گرفت که بخشی از هزینه های سربار را برای تولیدکنندگان در پی داشته است؛ تا جایی که برای واکسن طیور یک هزار تومان هزینه می شود که البته این امر برای امنیت تولید و حفظ سرمایه در این بخش است.

** به واردات تخم مرغ نیازی نیست
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار تاکید کرد تخم مرغ تولید داخل کفاف نیاز کشور را می دهد و با توجه به وضع بازار، به واردات تخم مرغ هیچ نیازی نداریم.
وی گفت: در تفاهمنامه ای با شرکت پشتیبانی امور دام قرار شد از این پس تخم مرغ تنظیم بازاری به جای تامین از محل واردات از تولیدات داخلی تامین شود که می تواند به صنعت طیور تخم گذار کشور کمکی باشد.
بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد امروز در برخی میدان های میوه و تره بار تهران هر شانه ۳۹ تایی تخم مرغ ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه شد. البته این تخم مرغ ها به شماری از میدان ها نرسیده بود که نشاندهنده نقص احتمالی در سیستم توزیع است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*