دوتوک ثبت ملی است ولی جزو صنایع دستی استان قرار نگرفت غفلت از دوتوک خراسان جنوبی

آمنه سیاری ۲۶ ساله و کارشناس مهندسی صنایع، بعد از زحمات فراوان توانسته است مدیرعامل شرکت تعاونی الغدیر شود و امسال نام این تعاونی را به عنوان تعاونی برتر ملی در کشور بر سر زبان ها بیندازد؛ اما مسئله ای که وجود دارد این است که در استان خراسان جنوبی آن چنان که باید به این تعاونی توجه نمی شود و هنوز مغفول مانده است و دوتوک با وجود اینکه ثبت ملی شده است هنوز در استان ما جزو صنایع دستی محسوب نمی شود. در همین راستا با وی به گفتوگو نشستیم.
مدیرعامل شرکت تعاونی الغدیر با بیان اینکه این تعاونی از ۱۱ سال قبل راه اندازی شده است، گفت: این شرکت از دستاوردهای پروژه ترسیب کربن بود و می خواهیم این راه را ادامه دهیم. آمنه سیاری با اشاره به چگونگی آشنایی خود با این تعاونی، عنوان کرد: یک سال بعد از کنکورم در پروژه ترسیب کربن مشغول فعالیت شدم. وی ادامه داد: با توجه به علاقه ای که به کار توسعه روستایی داشتم در سال ۹۰ در پروژه ترسیب کربن داوطلبانه مشغول به کار شدم و در سال ۹۱ به عنوان حسابدار در این تعاونی کار کردم البته بدون گرفتن حقوق و باز هم داوطلبانه بود. به گفته وی بعد از آن هم به عنوان تسهیل گر انتخاب شدم که رابط بین مردم و دولت بودم تا کارهای مردم جامعه هدف را تسهیل کنم و در گام بعدی به عنوان کارشناس توسعه روستایی انتخاب شدم و در جهت ایجاد اشتعال، بازاریابی و معرفی محصولات تولید شده روستاییان و درآمدزایی تلاش کردم و در تمام نمایشگاه ها از کوچکترین تا بزرگترین آنها شرکت کردیم تا اکنون که مدیرعامل این شرکت شده ام.
یک هزار و ۷۷۰ نفر عضو
این تعاونگر برتر ملی عنوان کرد: تعاونی الغدیر تعاونی خدماتی و توسعه روستایی است که در ابعاد مختلف از جمله ایجاد اشتغال، محیط زیست، کارگاه آموزشی در تمام حوزه ها، احیای اراضی تخریب شده و ایجاد صندوق خرد اعتباری برای بی نیاز شدن از بانک های دولتی، فعالیت می کند. سیاری با اشاره به اینکه یک هزار و ۷۷۰ نفر عضو تعاونی هستند، گفت: جامعه هدف ما شهرستان سربیشه و ۳۰ روستا با ۲۲۵ هزار هکتار است. وی به روش های ایجاد اشتغال برای افراد این منطقه اشاره کرد و افزود: هدف ما جلوگیری از مهاجرت بود و این زمانی اتفاق می افتاد که مشکل اقتصادی وجود نداشته باشد یکی از کارهایی که در راستای ایجاد اشتغال انجام دادیم در سال ۹۲ طرح احیای عروسک های بومی بود و از مردم خواستیم تا طرح های خود را ارائه کنند که بالاخره عروسک های منطقه تاجمیر به عنوان عروسک سنتی انتخاب شد و با برند دوتوک (عروسک) به فروش می رسد.
دوتوک هنوز جزو صنایع دستی استان نیست
مدیرعامل شرکت تعاونی الغدیر با بیان اینکه در روستای تاجمیر ۶۰ نفر از طریق صنایع دستی مشغول به کار هستند، گفت: ۳۰ نفرشان از طریق ساخت عروسک دوتوک و باقی آنها هم با دیگر کارهای صنایع دستی مانند منگوله بافی و سوزن دوزی اشتغال ایجاد کرده اند. سیاری با تاکید بر اینکه هر کاری که انجام شده است از طریق کار تیمی شبانه روزی تعاونی بوده است، عنوان کرد: در این راه سختی های فراوانی کشیده ایم ولی هنوز دوتوک جزو صنایع دستی استان قرار نگرفته است با اینکه تنها محصولی است که برند تجاری آن ثبت و حتی ثبت ملی شده است و در هر نمایشگاهی که رفتیم مورد استقبال فراوان قرار گرفت. وی اضافه کرد: دوتوک هنوز در خراسان جنوبی مغفول مانده است در حالیکه می تواند به عنوان محصول فرهنگی در بسته سوغات استان قرار گیرد ولی اینکار انجام نمی شود و مورد حمایت صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد قرار نگرفته است.
انتقال موزه عروسک ها
مدیرعامل تعاونی برتر ملی الغدیر به موزه عروسک در بیرجند اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ موزه عروسک های بومی را راه اندازی کردیم که دومین موزه عروسک ایران بود. سیاری ادامه داد: در همین راستا تفاهم نامه ۵ ساله ای با میراث فرهنگی بستیم تا موزه عروسک ها در باغ اکبریه به نمایش گذاشته شود و در راهروی اول عروسک های بومی کل استان و دوتوک تاجمیر قرار داشت و در راهرو بعدی عروسک های بومی دیگر استان ها بود و علاوه بر آن کلاس های مختلف آموزشی در آن برگزار می کردیم. وی عنوان کرد: اکنون هم به خانه فروتنی انتقال داده شده است و با راه اندازی آن مردم می توانند دوباره از خدمات ما بهره ببرند.
۵۵۰ فرصت شغلی
مدیرعامل تعاونی الغدیر درباره اینکه این تعاونی به عنوان تعاونی برتر ملی معرفی شده است هم گفت: تعاونی الغدیر ۵ سال متوالی به عنوان تعاونی برتر استان بود و امسال هم توانستیم با توجه به ارزیابی های کشوری به عنوان تعاونی برتر ملی معرفی شویم. آمنه سیاری با بیان اینکه ۵۵۰ فرصت شغلی ایجاد کرده ایم، عنوان کرد: این فرصت های شغلی در زمینه های مختلف می باشد. وی در زمینه برنامه های آینده تعاونی هم اعلام کرد: از این پس برنامه داریم با ارگان ها و سازمان ها وارد مذاکره شویم تا با همکاری آنها ایجاد اشتغال کنیم. به گفتۀ وی همچنین از این پس با مردم جامعه هدف مشارکتی کار خواهیم کرد تا درآمدزایی برای تعاونی هم داشته باشیم و مردم هم بیشتر به کار راغب شوند و جدی با آن برخورد کنند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*