آخرین خبر :

در جلسه دیدار مدیرکل تعاون با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اعلام شد: اخراج ۶۲۰ کارگر در واحدهای تولیدی استان

۶۳۰ کارگر از ابتدای سال جاری از واحدهای تولیدی خراسان جنوبی اخراج شدند.
مدیر اجرایی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تعدیل و معوقات کارگران نگرانی‌هایی ایجاد کرده است، گفت: در سال جاری ۶۳۰ کارگر در واحدهای تولیدی استان تعدیل شدند و ۳ هزار و ۶۰ کارگر تا ۱۰ ماه حقوق معوقه طلبکارند. محمد خضری در دیدار مدیرکل و کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به مناسبت هفته تعاون افزود: مهمترین رکن توسعه و اشتغال در کشور بخش تعاون است و می‌تواند در توزیع ثروت بین مردم نقش کلیدی داشته باشد.
مدیر اجرایی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اشتغال در وضعیت کنونی از چالش‌های بزرگ است، گفت: در حال حاضر حفظ اشتغال موجود بسیار مهم است و همه باید در این زمینه همکاری داشته باشند. خضری از مسئولان استان درخواست کرد توجه بیشتری به دفاع از قشر کارگر داشته باشند چرا که محیط کارگری از محیط‌های بحران‌زا در سطح جامعه است که مشکلات اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد.
مشکل ما اجرا نکردن قانون است
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: مشکل ما اجرا نکردن قانون است و در اجرای قانون کمبود داریم. حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی افزود: بهترین قانون را داریم اما آن را درست اجرا نمی کنیم درست مانند مسلمان بودن ما که بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از دین مبین اسلام مشکلاتی بین ما وجود دارد که به دلیل نامسلمانی ماست.
وی گفت: چند سال متمادی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان یک کارشناس دقیق و پزشک ماهر هر سال روی مسائل اقتصادی تکیه می کنند چون درمان درد جامعه را اقتصاد مقاومتی می دانند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: باید در کشور جامع، غنی، پهناور، دارای موقعیت جغرافیایی، زمین، فضا و اقلیم چهار فصل ایران اقتصاد خودی را پیاده کنیم و وجود مشکلات به علت ناکارآمدی های خودمان است.
وی بیان کرد: آنچه به عنوان قانون و قانونگذاری در اقتصاد ما تعبیه شده، بسیار زیباست چراکه به صورت کارشناسی شده بخشی اقتصاد دولتی و بخشی اقتصاد خصوصی است و جایی که شرایط با این دو وفق نیابد شرکت های تعاونی نیز فعال می شوند. حجت الاسلام والمسلمین عبادی از قانون به عنوان نسخه پزشک یاد کرد و گفت: نسخه شفا نمی دهد اما راهی برای کسب سلامت است و اینکه در داروخانه همان نسخه در سبد گذاشته شود یا بدلی آن بسیار مهم است.
امام جمعه بیرجند افزود: سال گذشته میزان اشتغال ایجاد شده در استان را درخواست کردیم اما آنچه دریافت کردیم بیشتر جنبه سردرگمی داشت و اشتغال ایجاد شده بیشتر برای افراد بیکار نیست بلکه اشخاصی از تسهیلات اشتغال بهره مند می شوند که دارای شغل و موقعیت مکانی هستند.
معوقات ۹ ماهه و صبر ۷ ماهه برای تسویه حساب
وی اظهار داشت: در تعدیل ها همان کارگری که دستش به جایی بند نیست را بیرون می کنند، اینها به نفع هیچکس نیست لذا به کار گرفتن بیکار، توزیع عادلانه اعتبار و نظارت بر حسن اجرا بسیار مهم است و اینکه نتیجه پرداخت تسهیلات چه شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: گاهی اطلاعات نگران کننده ای در خصوص کارگران به گوش می رسد که عوارض ناسالم و سوء دارد و شنیده می شود برخی کارگران ۹ ماه حقوق و دستمزد دریافت نکرده اند و هنوز هفت ماه تا تسویه حساب نهایی باید منتظر باشند که این موضوع قابل قبول نیست.
وی با بیان اینکه مشکلات قابل پیش بینی و پیشگیری است، اظهار داشت: مدیران و مقامات آیا توجه ندارند به عنوان مثال کرایه قشر زحمت کش رانندگان کامیون با نقش خدمتگزاری مهمی که در جامعه ایفا می کنند طی پنج سال گذشته با وجود گرانی در تمامی کالاها افزایش نیافت، آیا این موضوع قابل پیش بینی نبود؟
مردم باید حرف مسئولان را باور کنند
حجت الاسلام والمسلمین عبادی گفت: ملت ایران در انواع کارهای خیر در دنیا حرف اول را می زنند، ایثار و از خودگذشتگی دارند و تا پای جان پای عقیده خود می ایستند بنابراین مدیریت این مردم مشکل نیست اما باید کاری کنیم حرفمان را باور کنند در حالیکه با اعمالمان اعتماد مردم را کم کرده ایم.
وی افزود: آیا وقتی از کنار مردم شریفی که سر در زباله دان ها دارند، عبور می کنیم به این فکر می کنیم که چگونه حقوقی که دریافت می کنیم از گلویمان پایین می رود.
نماینده ولی فقیه در استان خطاب به مدیران واحدهای تولیدی و تعاون گران گفت: در حفظ امانت کارگران بکوشید و بیش از هر صدقه یا کار خیری حق کارگران را به موقع به دستشان برسانید.
وی اظهار داشت: کارخانه ای که در حال توسعه فاز دوم است با کمبود مالی مواجه نیست و اینکه حقوق کارگران با معوقات چندین ماهه پرداخت می شود نیاز به نظارت و کنترل دارد و باید دید آیا صاحب کارخانه حقوق همه مجموعه کارخانه را قطع کرده یا فقط حق کارگر پرداخت نمی شود.
امام جمعه بیرجند از مسئولان خواست تسهیلات اشتغال را عادلانه و با مدیریت توزیع کنند و بر این امر مدام نظارت داشته باشند.
وی تصریح کرد: قانون اساسی قانونی پیشرفته است به شرطی که عمل شود همانطور که رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از قدیم تا همیشه کارساز است به شرطی که گوش شنوا باشد.

پرداخت معوقات کارگران در دستور کار است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم گفت: پرداخت معوقات کارگران توسط واحدهای تولیدی با جدیت در دستور کار ما قرار گرفته است. عباس رکنی درباره معوقات چند ماهه کارگران برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان گفت: در قالب کمیسیون های کار و کارگری برای کارخانه های کاشی نیلوفر و سیمان باقران که با مشکل عدم پرداخت دستمزد کارگران مواجه اند پیگیری های زیادی صورت گرفت.وی افزود: براساس آخرین جلسه ای که با فرماندار درمیان برگزار شد جدول زمان بندی دریافت شد که تا پایان سال معوقات کارگران به طور کامل تسویه شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: در خصوص معوقات کاشی نیلوفر نیز در حال پیگیری هستیم که تاکنون چندین بار علی الحساب پرداخت شده اما با توجه به مشکلات کنونی در زمینه پرداخت دستمزد با مشکل برخورد کرده اند.
وی گفت: تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری استان نسبت به پارسال تغییر یا افزایش نداشته است اما این موضوع ناشی از نبود یا کمبود مشکلات نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*