در بازدید والی فراه از منطقه ویژه اقتصادی استان مطرح شد: منطقه ویژه اقتصادی استان قطب سرمایه گذاری شرق کشور

والی ولایت فراه افغانستان روز گذشته در حالی که از سوی معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی، سرکنسول ایران در ولایت هرات و جمعی از مدیران استانی و تجار افغانستان همراهی می شد از منطقه ویژه اقتصادی استان بازدید کرد.
والی فراه :۱۰۰ درصد آماده سرمایه گذاری هستیم
والی ولایت فراه افغانستان در این بازدید گفت: ظرفیت های خوبی در استان خراسان جنوبی و به ویژه منطقه ویژه اقتصادی این استان مشاهده کردیم و از طرف افغانستان و ولایت فراه، تمایل و آمادگی ۱۰۰ درصد برای سرمایه گذاری و استفاده از این ظرفیت ها وجود دارد. عبدالبصیر سالنگی افزود:ان شاء ا… با برنامه ریزی و به شکل عملیاتی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف در استان خراسان جنوبی و به خصوص در منطقه ویژه اقتصادی با توجه به ظرفیت های موجود در مرز ماهیرود اقدام خواهیم کرد تا مبادلات مرزی دو کشور ایران و افغانستان و دو استان خراسان جنوبی و فراه توسعه یابد. وی اضافه کرد: از مشاهده اینهمه ظرفیت در مرز ماهیرود و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی و دانشگاه های این استان خرسندیم و به واسطه مشترکات فراوان دو کشور قطعا چنانچه ایران آباد و امن باشد ما خوشحال می شویم همانطور که اگر افغانستان آباد و آرام باشد، شما خوشحال خواهید شد.

منطقه ویژه اقتصادی قطب سرمایه گذاری شرق کشوراست
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری نیز ضمن خوب ارزیابی کردن بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و جلسه ای که با حضور والی فراه برگزار شد، گفت: مشاهده اینهمه ظرفیت و سخنان آقای صفدری زاده رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان برای ما و به ویژه برای والی ولایت فراه افغانستان و هیات همراه وی بسیار دلچسب بود. عابدی افزود: بدون شک منطقه ویژه اقتصادی استان خراسان جنوبی به عنوان قطب سرمایه گذاری شرق کشور، مورد توجه و نظر مسئولین و تجار افغانستان ولایت فراه این کشور می باشد.

امتیازات و تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی
بسیار ملموس است
سرکنسول ایران در ولایت هرات افغانستان نیز با اشاره به ظرفیت ها و تسهیلات منحصر به فرد منطقه ویژه اقتصادی استان برای تجار افغانستان، گفت: امتیازات و تسهیلاتی که منطقه ویژه اقتصادی استان به تجار افغانستان و در کل به سرمایه گذاران خارجی می دهد بسیار ملموس و مشهود است و سرمایه گذاران افغانستان علاوه بر استفاده از این تسهیلات و مزایا ، از کلیه خدمات کنسولی برخوردار می شوند و اموال منقول و غیر منقول آنان در استان خراسان جنوبی و ایران به نام آنها سند می شود. رفت و آمد آن ها بدون محدودیت ارائه خدمات اخذ گواهینامه رانندگی و کلیه خدماتی که به یک شهروند تعلق می گیرد به سرمایه گذاران نیز ارائه می شود. وی تصریح کرد: سرمایه گذاران افغانستان حتی می توانند بخشی از نیروی کار خود را از افغانستان استخدام نمایند.
وی همچنین گفت: با توجه به اشتراک فراوان مردم دو کشور ایران و افغانستان و فاصله کوتاه دو کشور به ویژه از طریق مرز ماهیرود زمینه و بستر برای توسعه مبادلات تجاری بسیار فراهم می باشد و تنها اطلاع رسانی های ما قدری ضعیف بوده است.
سرمایه گذاران نگاه خاصی به منطقه ویژه اقتصادی دارند
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز در ابتدای این جلسه گفت: منطقه ویژه اقتصادی استان براساس قانون مصوب مجلس و تایید هیات وزیران با هدف ارتقای سطح مبادلات بین المللی و ایجاد فضای کسب و کار و فراهم نمودن فضای تجاری با ویژگی ها و امتیازات منحصر به فرد تشکیل شده است.
صفدری زاده افزود: با توجه به کاستی های امر سرمایه گذاری در بخش های اقتصاد، تولید ، تجارت و خدمات، قانونگذار تمامی مشکلات و موانع مسیر سرمایه گذاری را حذف نموده و محدوده محصور شده منطقه ویژه اقتصادی، محدوده ای خارج از قوانین کشوری و سرزمینی و منطقه ای آزاد به لحاظ قوانین گمرکی محسوب می شود.
وی با اشاره به تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی در بحث معافیت های مالیاتی ۱۳ ساله سرمایه گذاران، اظهار کرد: سرمایه گذاران به واسطه این امتیازات منحصر به فرد، نگاهی خاص به منطقه ویژه اقتصادی دارند و منطقه ویژه اقتصادی استان می تواند زمینه ساز ارتباطات بیشتر و موثرتر اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایران و افغانستان باشد.

صدور تمام مجوزهای طی ۴۸ ساعت
به گفته وی، همت و اراده سازمان متولی منطقه ویژه اقتصادی استان براین است که خدمات بهتری به تجار افغانستان ارائه دهد و زیرساخت های لازم را فراهم نموده است و با تکمیل این زیرساخت ها، اقبال تجار و سرمایه گذاران افغانستان و به ویژه ولایت فراه این کشور به سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیشتر و بیشتر می شود.
صفدری زاده تصریح کرد: سازمان متولی منطقه ویژه اقتصادی استان با تفویض اختیار از سوی دولت، تمام امور اداری و اخذ مجوزها اعم از صدور پروانه ساختمانی، پروانه کار، پروانه بهره برداری و … را ظرف ۴۸ ساعت انجام می دهد تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی درگیر دردسرها و برورکراسی های اداری نشوند.

ایران و به تبع آن استان شرایط خوبی برای پذیرش و میزبانی سرمایه گذاران خارجی دارد
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان با اشاره به شرایط خاص اقتصادی در جهان،گفت: ایران و به تبع آن خراسان جنوبی شرایط خوبی برای پذیرش و میزبانی سرمایه گذاران خارجی دارد و ما آمادگی داریم با توجه به اشتراکات فراوان مردم دو کشور ایران و افغانستان، زمینه را برای سرمایه گذاری تجار افغانستان با تضمین سود آنان فراهم نماییم و حتی خدمات آموزشی علمی و مدیریتی را از طریق سازمان مدیریت صنعتی ایران به آنان ارائه نماییم.
صفدری زاده افزود: همین امروز شاهد سرمایه گذاری دو سرمایه گذار افغانستان با ۱۰۰ درصد مالکیت زمین و ملک، برای احداث کارخانه و انبار در مرز ماهیرود بودیم. وی از آمادگی سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان برای میزبانی از نشست تخصصی ۵۰ تا ۶۰ نفر از تجار برتر ولایت فراه افغانستان با هدف اطلاع رسانی دقیق در خصوص مزایا و تسهیلات فراوان منطقه ویژه اقتصادی برای سرمایه گذاران خبر داد. در ادامه، والی ولایت فراه و همراهانش از بخش های مختلف منطقه ویژه اقتصادی استان بازدید کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*