آخرین خبر :

اخبار علمی

درشت بودن چه میوه ها و سبزیجاتی خوب نیست؟

زمانی که به سمت میوه فروشی می روید تا میوه مورد نیاز خود را خریداری کنید، میوه‌های درشت بیشتر جلوی چشمان نمایان می‌شود و بیشتر راغب به خرید آن‌ها هستید، خوب است بدانید این میوه‌ها که به ظاهر زیبا هستند و دل انگیز ممکن است مشکلات متعددی برایتان به وجود آورد، اما در این بین میوه‌هایی وجود دارد که باید به اندازه آن دقت کنید، میوه‌هایی چون پیاز، موز، هویج، سیب زمینی و فلفل دلمه‌ای زیرا نیترات بیشتری دارند و یکی از عوارض نیترات ایجاد اختلالات عصبی است.

///

فواید شکلات برای زنان و دختران

شکلات یکی از خوردنی‌های محبوبی است که کمتر کسی پیدا می‌شود که از آن متنفر باشد؛ خوراکی پرطرفداری که انواع و اقسام زیادی دارد و این روزها وارد هر فروشگاه مواد غذایی که می‌‌شویم، قفسه‌های رنگارنگی مملو از هر رنگی در آنجا می‌بینیم، این خوردنی پرطرفدار برای خانم‌ها بسیار خاصیت دارد، خوب است بدانید که شکلات به کاهش سکته مغزی کمک و  درد قاعدگی را کم می‌کند، از عوارض بارداری جلوگیری می‌کند و  خلق وخوی را تقویت می‌کند.

///

 

///

بعضی از مواد غذایی که دوباره گرم می‌کنیم ترکیب داخلی خود را از دست می‌دهند و حتی گاهی سمی می‌شوند و ممکن است عامل ایجاد سرطان شوند.

برا پنجشنبه///این مواد غذایی را دوبار گرم نکنید+اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ همه ما اغلب اوقات مقدار زیادی غذا برای چند روز می پزیم و مجبور می شویم دوباره آنها را گرم کنیم، در نتیجه این کار ، بعضی از مواد غذایی ترکیب داخلی خود را از دست می دهند و حتی گاهی سمی می شوند و ممکن است عامل ایجاد سرطان در بدن شوند.

از نظر تغذیه ای بهترین شیوه طبخ غذا شیوه ای است که به اندازه مصرف یکبار تهیه شده تا باقیمانده نداشته باشد. بهتر است از گرم کردن دوباره و چند باره غذاها خودداری شود و اگر هم قرار است غذاها را در دو یا چندبار مصرف کرد آنها را در بسته های کوچک قرار داده و از چندباره گرم کردن آن خودداری شود.گرم کردن مواد غذایی در دفعات مختلف احتمال افزایش بار میکروبی آن را بالا می برد و این مسئله باعث کم شدن ارزش غذایی غذاها نیز می شود. برخی از مواد مغذی و ویتامین های موجود در غذاها در اثر گرم کردن دوباره از بین می روند.

نتایج یک تحقیق پزشکی نشان می دهد هفت نوع مواد غذایی اگر مجدد گرم شوند سمی، زیان آور و حتی سرطان زا می شوند. این مواد غذایی عبارتند از:

قارچ مرغ سیب زمینی اسفناج  چغندر  کرفس  تخم مرغ

آلوئه‌ورا گیاه جادویی برای زیبایی

آلوئه ورا جزو دسته‌ای از گیاهان است که خواصی بسیار زیاد دارد، از این گیاه در گذشته به عنوان ماده‌ای برای افزایش زیبایی استفاده می‌شد، اما امروزه در تحقیقات جدید پزشکان دریافتند این گیاه یک نوشیدنی شگفت انگیز نیز محسوب می شود. خوب است بدانید آلوئه ورا به کاهش چین و چروک، خشکی و تیرگی پوست کمک می کند، همچنین نقشی موثر در پاکسازی پوست، کاهش خشکی مو، کاهش خارش، درمان شوره سر، افزایش رشد وپرپشتی موها دارد.

///

فواید دمنوش عناب

عناب آرامش‌بخش و ضد بدخلقی است و در طب سنتی از آن به عنوان دارویی برای کاهش اضطراب و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی استفاده می‌شود، خوب است بدانید این میوه قرمز رنگ باعث تصفیه کننده خون می‌شود و از آن به عنوان یک ضد سرفه و تنگی نفس استفاده می‌کنند، همچنین عناب کاهش دهنده فشار خون و برطرف کننده خشونت سینه و حلق استفاده می‌شود.

///

درمان طاسی سر با روغن چوب صندل

محققان ادعا می کنند مالیدن روغن چوب صندل بر روی پوست فرق سر موجب تحریک رشد مو در مدت ۶ روز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نتایج مطالعه اخیر محققان آلمانی نشان می دهد مالیدن روغن چوب صندل بر پوست فرق سر می تواند امید میلیون ها نفر در جهان را که با طاسی روبرو هستند تحقق بخشید.

محققان لابراتوار موستریوم آلمان بافت فرق سر انسانی را در معرض روغن چوب صندل قرار دادند. آنها دریافتند این روغن موجب تحریک رشد مو تنها در مدت بعد از ۶ روز شد.

بعد از تست های آزمایشگاهی بافت فرق سر، آنها دریافتند فولیکول های مو حاوی گیرنده های بو هستند که به بوی اسانس واکنش نشان می دهند. از اینرو فولیکول های مو موجب تحریک تکثیر پروتئین اصلی در مو می شوند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد اسانس موجب تحریک آزادشدن فاکتورهای رشد می شود. از اینرو می توان از این اسانس برای درمان طاسی استفاده شود.

 

مولکول موثر در بروز پوکی استخوان، شناسایی شد

تهران – ایرنا – محققان کالج پزشکی جورجیا در آمریکا موفق به شناسایی یک مکانیسم مولکولی شده اند که می تواند مانع از پوکی و شکستگی استخوان ناشی از افزایش سن شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این مطالعات نشان می دهد با افزایش سن، بیان یک مولکول کوچک به نام «microRNA-141-3p» افزایش می یابد. این مولکول قادر به غیر فعال کردن مولکول های دیگر است.
از طرفی بیان یک مولکول کلیدی نشانه گذاری (signaling) به نام SDF-1 کاهش می یابد، این مولکول به سلول های بنیادی در تولید و رشد سلول های سالم استخوانی کمک می کند. مطالعات سلول های بنیادی انسانی و حیوانی نشان می دهد می توان با تغییر و اصلاح این روند از پوکی استخوان ناشی از افزایش سن جلوگیری کرد.
در پوکی استخوان به اصطلاح استخوان ها متخلخل می شوند؛ ساختار میکروسکوپی استخوان ها به صورت لانه زنبوری است. منافذ و خانه های استخوان پوک بسیار بزرگتر از استخوان سالم است. در این حالت استخوان ها به تدریج تراکم خود را از دست می دهند و بسیار حساس و شکننده می شوند.
متاسفانه این بیماری هیچ علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می کند که یکی از استخوان ها (به طور معمول استخوان لگن و مچ) می شکند؛ به همین دلیل به آن بیماری خاموش گفته می شود.
استخوان ها از فیبرهای کلاژن و مواد معدنی تشکیل شده اند. از بدو تولد تا اوایل ۲۰ سالگی، سلول های استخوانی با جذب مواد مغذی و معدنی رشد می کنند و متراکم می شوند. معمولا اوج تراکم استخوان ها در ۲۰ سالگی است. رشد و توسعه استخوان ها تا حدود ۲۵ سالگی ادامه دارد و پس از آن به ندرت کاهش می یابد. پس از ۴۵ سالگی و با افزایش سن، تراکم استخوان ها به تدریج کاهش می یابد و کلسیم لازم برای بدن از ذخیره استخوان ها تامین می شود.
کاهش تراکم استخوان ها با افزایش سن امری طبیعی است؛ ولی برخی عوامل از جمله کم تحرکی، استفاده نکردن از مواد غذایی حاوی کلسیم، کاهش ویتامین D در بدن، ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان، استفاده از داروهای استروئیدی، یائسگی زودرس، استعمال دخانیات، استفاده از مشروبات الکلی، کاهش استروژن در بدن، شرایط پزشکی خاص مانند پرکاری تیرویید، بیماری سلیاک، نارسایی مزمن کلیه، آرتریت روماتویید، بیماری های مزمن کبدی و دیابت نوع یک این فرآیند را تسریع می کند.

** نقش تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است
استخوان ها حداقل به هزار تا هزار و دویست میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. این میزان با افزایش سن و در زنان یائسه افزایش پیدا می کند. یک لیوان شیر، ۵۰ گرم پنیر و یک کاسه ماست به طور تقریبی معادل تمام نیاز بدن به کلسیم در روز است. سویا، بادام، اسفناج، انواع کلم، برگه زردآلو و انجیر خشک، منبع کلسیم هستند.
بدن برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. ویتامین D مورد نیاز از طریق نور آفتاب، مواد غذایی حاوی ویتامین D و مکمل ها تامین می شود. شیر، حبوبات، ماهی و روغن ماهی، تخم مرغ، آب پرتقال، قارچ، انواع پنیرو خاویار حاوی ویتامین D هستند.
توصیه همیشگی متخصصان به افراد و به خصوص سالمندان تغذیه سالم و دقت کافی برای جلوگیری از زمین خوردن است

 

تاثیر فیبر در حفظ سلامت مغز و حافظه سالمندان

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد فیبر موجود در رژیم غذایی به حفظ سلامت مغز کمک می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، فیبر عملکردهای بسیاری در بدن ما انجام می دهد. فیبر موجود در رژیم غذایی به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده، التهاب را تحت کنترل می گیرد، به کنترل وزن کمک می کند، مانع از یبوست، آپاندیس و دیابت می شود و ریسک بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

حال نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد فیبر رژیمی می تواند از زوال حافظه و سایر عملکردهای مغزی که با افزایش سن دچار نقصان می شوند پیشگیری کند.

«بوتیرات»، اسیدچرب دارای زنجیره کوتاه که عمدتا از طریق تخمیر باکتریایی فیبر در روده تولید می شود، ضدالتهابی است و موجب بهبود حافظه در مدل های حیوانی شده است.

در این مطالعه، محققان اثبات کرده اند که بوتیرات می تواند موجب کاهش تاثیرات بد برخی سلول های پروتئینی در مغز شود که عامل بروز التهاب هستند.

به گفته محققان، افزایش سن منجر به التهاب سیستماتیک مزمن می شود که می تواند التهاب نورونی مغز را تغییر دهد. برخی مواد مغذی با پیشگیری یا بازگرداندن این فرایند می توانند روند پیری مغز را به تاخیر اندازند.

در این مطالعه که بر روی موش ها انجام شد مشخص شده است که مکمل فیبر در پیری می تواند میزان بوتیرات را افزایش دهد و افزایش بوتیرات از طریق فیبر محلول افزودنی می تواند دیس بیوسی میکروبیوم های مرتبط با سن را تعدیل نماید.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*