اخبار علمی

مواد غذایی مفید برای مقابله با سرماخوردگی و آنفلوانزا

محققان توصیه می کنند گنجاندن برخی مواد غذایی در رژیم غذایی موجب بهبود سیستم ایمنی شده و فرد را در مقابل سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت های ویروسی مسلح می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، با نزدیک شدن به فصل پاییز، پزشکان و متخصصان توصیه می کنند با تغذیه سالم سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم تا بتوان با بیماری های فصل مقابله کرد. در ادامه به برخی مواد خوراکی مهم برای تقویت سیستم ایمنی اشاره می شود.

سیر: آلیسین، مولفه اصلی موجود در سیر، موجب فعال شدن عوامل ضدمیکروبی و آنتی باکتریایی فعال می شود. تحقیقات نشان می دهد افرادی که سیر مصرف می کنند کمتر مبتلا به سرماخوردگی می شوند. به گفته محققان، سیر نه تنها موجب افزایش سلامت روده ها می شود بلکه موجب رهایی بدن از مواد سمی، باکتری ها و ویروس ها هم می شود.

گوشت گاو: سرشار از زینک (روی) بوده که تقویت کننده فعال سیستم ایمنی است. زینک برای رشد سلول های سفیدخون در بدن ضروری است و سلول های سفید خون به بدن در مقابله با عفونت ها کمک می کنند. تحقیقات نشان می دهد در صورت کمبود زینک، واکنش و عملکرد سیستم ایمنی بدن اُفت می کند. همچنین گوشت گاو دارای مقدار قابل توجهی پروتئین است که به بدن در تولید آنتی بادی و مقابله با عفونت ها کمک می کند.

سیب زمینی شیرین: این نوع سیب زمینی سرشار از ویتامین A بوده و نقش موثری در حفظ سلامت سطوح مخاطی از جمله درون بینی، مجاری معده و روده و حتی پوست، ایفاء می کند. باید بدانید که پوست اولین خط دفاعی بدن محسوب می شود و از ورود عفونت ها به پوست جلوگیری می کند.

زردچوبه: این ادویه منبع آنتی اکسیدان ها و عوامل ضدالتهابی است که در صورت مصرف منظم موجب دفع مواد سمی از بدن می شود. محققان دریافتند افرادی که هر روز زردچوبه در رژیم غذایی شان وجود دارد، کمتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی، سرفه و احتقان هستند.

سبزیجات پربرگ سبز تیره: نه تنها مرکبات، بلکه سبزیجات پربرگ به رنگ سبز تیره نظیر اسفناج هم سرشار از ویتامین C هستند، ویتامینی که به ویتامین مقابله با سرماخوردگی معروف است. تحقیقات نشان می دهند مصرف قابل توجه ویتامین C در روز می تواند طول مدت سرماخوردگی را کاهش دهد.

انسولین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد

تهران – ایرنا – محققان تورنتو کانادا به تازگی کشف کردند هورمون انسولین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و قادر به مبارزه با انواع عفونت است.

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است. تا امروز محققان بر این باور بودند که مهمترین نقش انسولین شرکت در سوخت و ساز بدن است.
محققان به منظور بررسی نقش انسولین در بدن، مسیرهای بیولوژیکی را بررسی کردند که توسط انسولین تحریک می شوند. نتیجه نشان داد انسولین نقش مهمی در سیستم ایمنی، به ویژه سلول های T (سلول های سرباز) دارد. محققان همچنین دریافتند ارتباط مهمی بین التهاب مزمن، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و مقاومت در برابر انسولین وجود دارد.
محققان به منظور مطالعات بیشتر از موش هایی استفاده کردند که سلول های T آنها با مهندسی ژنتیک، دیگر گیرنده انسولین نبود. این دقیقا حالتی است که بدن در صورت مقاومت نسبت به انسولین پیدا می کند. نتیجه نشان داد این موش ها قادر به مبارزه با عفونت، از جمله ویروس آنفلوآنزا H1N1 نبود
محققان با استفاده از این دستاورد می توانند سیستم ایمنی را به گونه ای تحریک کنند که قادر به مبارزه با انواع عفونت و عوامل بیماری زا باشد، از طرفی این یافته پتانسیل ساخت واکسن های موثرتری را دارد.

فرحبخش به بیان توضیحاتی جدید خلاف باور عموم درباره تاثیر نوشابه‌های بدون قند بر سلامت انسان پرداخت.

پیام فرح بخش متخصص تغذیه  در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره سلامت نوشابه بدن قند و رژیمی اظهار کرد: چند نوع نوشابه رژیمی وجود دارد دسته‌ای از آن‌ها نوشابه‌هایی اند که مقدار  قند  در آنها کاهش یافته‌است و برای کسانی که مشکل قند یا رژیم غذایی دارند، تهیه شده است.

وی ادامه داد: نوع دوم نوشابه‌های رژیمی، نوشابه‌های با قند صفر یا همان نوشابه‌های زیرو است؛ در این دسته قند ساکاروز را حذف کرده و قند‌های مصنوعی مثل اسپارتام، نئوتام، ساخارین و غیره  را جایگزین آن می‌کنند که چندین برابر شیرینی دارند، اما جذب بدن نمی‌شود تا برای مصرف کسانی که مشکل قندی یا رژیم غذایی دارند،  مناسب‌تر باشد.

نوشابه رژیمی

فرح‌بخش با اشاره به وجود برخی باور‌های غلط درباره این نوشابه‌های رژیمی گفت: باور‌های زیادی مبنی بر سرطان زا بودن این نوشابه‌ها وجود دارد درحالی که سلامت آن‌هال کاملا اثبات شده است مگر برای افراد مبتلا به بیماری فنیل کتونوری که توانایی مصرف اسپارتام را ندارند، در غیر این صورت تاکنون هیچ عارضه‌ای بر اثر مصرف قند‌های مصنوعی گزارش نشده است و شعار‌های ضد این مواد بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: هر اندازه که قند نوشابه‌ها را کنترل کنیم در تمامی آن‌ها از آب گاز‌دار استفاده شده  که ترکیبی از اسید فسفریک و آب  است؛ فسفر جذب شده برای حفظ تعادل در بدن نیاز به جذب کلسیم دارد که از استخوان‌ها تامین می‌شود، در نتیجه مصرف مکرر نوشابه تبعاتی مانند پوکی استخوان را در پی دارد.

نوشابه رژیمی

وی با اشاره به افزایش شیوع اضافه وزن در بین مردم بیان کرد: در شرایط فعلی  بیش از ۵۰ درصد مردم کشور از چاقی مفرط رنج می‌برند  بنابراین اگر قصد مصرف نوشابه را دارید بهتر است  انواع رژیمی آن را جایگزین سایر انواع  کنید.

پزشکان معتقدند باور و فکر انسان بر سلامتی و توانایی بیمار نشدن بدنش اثر می‌گذارد.

با اعداد طلایی سلامت روزانه آشنا شوید+اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ سلامت ساختاری بدن به داشتن استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و اندام‌های سالم و با میزان قد و وزن، شاخص توده‌ بدنی، سرعت ضربان قلب در حال استراحت و زمان بازیابی بدن پس از انجام فعالیت‌های ورزشی ارتباطی تنگاتنگ دارد.

در حقیقت زمانی که ساختارهای بدن، وظایف‌شان را به خوبی انجام دهند فرد شاخصه های سلامت را داراست.

در این میان، برخی رفتارها باعث اختلال در عملکرد ساختاری بدن می شود، بطور مثال استرس با وارد کردن فشار بر ارگان های مختلف منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و فرد را با مشکل روبرو می کند. همچنین ویتامین ث می تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار تأثیرگذار باشد. اغلب افرادی که بیمار نمی شوند، گاهی تا چهار بار در روز موادی را مصرف می کنند که دارای ویتامین ث هستند، شما نیز هرگاه احساس کردید که در حال مریض شدن هستید، مصرف مواد خوراکی غنی از این ویتامین جادویی را از افزایش دهید.

اینفوگرافی زیر را مطالعه کنید تا با برخی از راهکارهای طلایی برای سلامت بدن آشنا شوید.

راهکارهایی طلایی برای سلامت روزانه + اینفوگرافی

متابولیسم تان را بالا ببرید

نوشیدنی نعنا و زنجبیل برای افزایش سوخت و ساز بدن

افراد زیادی هستند که با وجود رژیم گرفتن لاغر نمی‌شوند چون نیاز دارند که متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدنشان فعال شود. سوخت و ساز کند باعث می‌شود که بدن کالری کمتر از حد طبیعی بسوزاند به طوری که با سرعت زیادی وزن اضافه شود. خوشبختانه روش‌های مناسبی برای افزایش سوخت و ساز بدن وجود دارد. در این مطلب شما را با یک نوشیدنی خوش طعم با زنجبیل و نعنا آشنا می‌کنیم که استفاده روزانه از آن می‌تواند به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند.
زنجبیل

یادتان باشد که در کنار این نوشیدنی باید از کم تحرکی و خانه‌نشینی بپرهیزید و خواب شبانه خوبی داشته باشید.

چگونه بفهمید که متابولیسم بدنتان کند است؟

علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد سوخت و ساز بدن بسیار کند است. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
به راحتی وزن می‌گیرید
با وجود رژیم گرفتن در کاهش وزن مشکل دارید
چربی‌ها در ناحیه شکمتان تجمع می‌کنند
سرمایی هستید
اغلب احساس خستگی می‌کنید
صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شوید
با هضم غذا مشکل دارید یا احساس سنگینی می‌کنید
دچار یبوست می‌شوید
اگر داروهایی مانند داروهای ضدبارداری مصرف می‌کنید یادتان باشد که ممکن است این داروها باعث کند شدن سوخت و ساز بدنتان شود.

نوشیدنی نعنا

نعنا

نعنا یکی از گیاهان درمانی با قدرت تحریک کنندگی و خنک کنندگی بالا است که به شما در کاهش وزن و آب کردن چربی‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، خواص هضم‌کنندگی این گیاه به شما کمک می‌کند تا عملکرد معده‌تان فعال شود و از شر سنگینی و نفخ خلاص شوید. بزرگ‌ترین مزیت نعنا این است که برخلاف نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، الکل یا کولاها و بدون تحریک زیاد بدن تأثیر خود را به جا می‌گذارد.

زنجبیل

زنجبیل نیز مانند نعنا یک محرک طبیعی و سالم است. با این حال به واسطه قدرت کالری بالای خود متمایز از نعنا است و در کنار آن باعث تحریک سوخت و ساز بدن می‌شود. این ریشه قدیمی و مفید باعث افزایش تعریق می‌شود و به این ترتیب مایعات و توکسین ها را دفع می‌کند. به همین دلیل بهترین روش برای کاهش وزن بدون تحمل گرسنگی است.
زنجبیل همچنین خواص هضم کنندگی، آنتی بیوتیکی، مسکنی و ضدالتهابی دارد. بنابراین یکی از آن دست خوراکی‌هایی است که مصرف آن برای همه بخصوص خانم‌ها توصیه می‌شود.

نوشیدنی طبیعی برای فعال کردن سوخت و ساز بدن

مواد لازم
نعنای تازه ۱ دسته
زنجبیل تازه ۱ تکه (یا یک قاشق چای‌خوری معادل ۶ گرم پودر زنجبیل)
آب ۴ لیوان معادل یک لیتر
گیاه استویا بر اساس ذائقه شما برای شیرین کردن نوشیدنی
روش تهیه
برای تهیه این نوشیدنی محرک سوخت و ساز، کافی است مواد اشاره شده را با آب میکس کرده و آن را صاف کنید. سپس با عصاره استویا شیرین کنید. می‌توانید این نوشیدنی را به‌صورت سرد یا گرم نوش جان کنید. برای اینکه تأثیر نوشیدنی‌تان بیشتر شود آن را خارج از وعده‌های غذایی به‌ویژه به‌صورت ناشتا میل کنید. در این صورت روزتان را با انرژی بالا و آماده برای انرژی سوزی آغاز خواهید کرد.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*