آخرین خبر :

اخبار علمی

هرگز روی زخمتان بتادین نریزید!

بتادین جزو دسته‌ای از مواد ضدعفونی‌کننده قوی به شمار می‌رود که  به طور گسترده‌ای برای ضدعفونی و پانسمان زخم‌ها به کار می‌رود، اما بسیاری افراد زمانی که دچار حادثه شده و بدنشان زخم می‌شود از این ماده ضدعفونی کننده استفاده می‌کنند، غافل از اینکه اگر این ماده را درست استفاده نکنند برای بدنشان عوارض دارد، خوب است بدانید بتادین برای تمیز کردن دور زخم استفاده می شود نه خود زخم، بتادین خاصیت خورندگی دارد و ترمیم زخم شما را طولانی تر می کند.

/////

عوارض مصرف ایپوپروفن

درد حسی ناخوشایند و تجربه‌ای احساسی همراه با آسیب بافتی است که احساس آن در بدن بسیار دردناک است، بسیاری افراد برای اینکه درد در درون خود را کاهش دهند، به سراغ داروهایی می‌روند که این درد را آرام کند غافل از اینکه باید خود را درمان کنند نه اینکه درد را آرام کنند، یکی از راه‌های کاهش درد استفاده از ایپوپروفن است اما باید بدانید که این قرص فقط درد را ساکت می‌کند و ریشه درد باقی میماند، مصرف ایپوپروفن باعث کمخونی می‌شود، همچنین مصرف این قرص به  DNA  آسیب می زند، باعث سقط جنین، افزایش فشارخون، کاهش شنوایی و تضعیف شدید قلب از عوارض ایپوپروفن است.

/////

پوست گلابی

گلابی میوه‌ای که در تابستان قابل دسترس است و می‌توان به راحتی از خواص آن در این فصل بهره برد، خوب است بدانید که پوست گلابی به دلیل اینکه در معرض نور خورشید قرار دارد، از نظر ویتامین ها غنی است، یکی از این ویتامین‌های ضروری در بدن ویتامین C  است  که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند، برای تولید کلاژن، تولید سایر آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن، تولید پروتئین و التیام زخم هم  لازم است، به علاوه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است لذا نباید هنگام خوردن پوست آن را جدا کنید.

/////

معجون انبه و موز برای زنان

نصف انبه، نصف موز تازه و رسیده، یک لیوان شیر تازه و خنک، عسل یا شکر به دلخواه، همه را در مخلوط کن بریزید، بعد از یک دقیقه میکس کردن این نوشیدنی آماده است، این معجون سرشار از فیبر، ویتامین ث، ویتامین آ و آنتی اکسیدان و آهن است که برای زیبایی پوست و کم خونی معجزه می‌کند.

/////

۱۰ درمان خانگی برای زخم‌ معده

سلیاک دل درد روده معده

زخم‌ها می‌توانند در بسیاری از بخش‌های بدن از جمله جداره داخلی معده ایجاد شوند. در این میان برخی از داروهای خانگی و طبیعی می‌توانند درد و سایر علائم مرتبط با زخم معده را از بین ببرند.

به گزارش ایسنا، زخم معده یا همان زخم دوازدهه از زخم‌هایی است که در جداره داخلی معده یا دوازدهه – بخش ابتدایی روده کوچک – بروز می‌کند و زمانی ایجاد می‌شود که اسید معده باعث تخریب پوشش معده شود.

از علل زخم معده می‌توان به عفونت باکتری هیلکوباکتر پیلوری و استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) مانند ایبوپروفن یا آسپیرین اشاره کرد.

۱۰ درمان خانگی برای زخم معده

۱) پروبیوتیک‌ها: پروبیوتیک‌ها موجودات زنده‌ای هستند که به ترمیم توازن باکتری‌های دستگاه گوارش کمک می‌کنند. همچنین با کمک به سلامت مطلوب روده می‌توانند به درمان زخم معده کمک کنند.

۲) زنجبیل: بسیاری از مردم بر این باورند که زنجبیل اثرات حفاظتی بر دستگاه گوارش دارد و از آن برای درمان بیماری‌های معده و گوارشی مانند یبوست، نفخ و التهاب معده (گاستریت) استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند به درمان زخم‌های معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری کمک کرده و از ایجاد زخم‌های ناشی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی جلوگیری کند.

۳) میوه‌های رنگارنگ: بسیاری از میوه‌ها حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها در دسته پلی فنول‌ها هستند. فلاونوئیدها به رنگ‌های غنی در برخی میوه‌ها منجر می‌شوند. بررسی‌ها حاکی از آن است که پلی فنول‌ها می‌توانند به درمان زخم معده و طیف وسیعی از مشکلات گوارشی همچون اسپاسم‌ها و اسهال کمک کنند.

فلاونوئیدها در میوه‌هایی همچون سیب، بلوبری، گیلاس، لیمو، پرتغال و آجیل‌ها یافت می‌شود.

۴) موز سبز: تحقیقات نشان می‌دهد که موز سبز یا نارس می‌تواند تاثیری مثبت بر زخم‌های گوارشی داشته باشد. موز نارس حاوی فلاونوئیدی به نام لوکوسیانیدین است که مقدار مخاط معده را افزایش می‌دهد. همچنین این میوه میزان اسیدی بودن معده را کاهش می‌دهد که به جلوگیری و از بین بردن علائم زخم کمک می‌کند.

۵) عسل: عسل یک شیرین کننده طبیعی رایج است که از طیف وسیعی از مزایا برای سلامتی برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عسل “مانوکا” دارای اثرات ضد میکروبی علیه هلیکوباکترپیلوری بوده و برای درمان زخم معده مفید است. همچنین بسیاری از افراد از عسل برای تسریع بهبود زخم‌ها از جمله زخم‌های پوستی، سوختگی و جراحت‌ها استفاده می‌کنند.

۶) زردچوبه: زردچوبه که ادویه‌ای زردرنگ و رایج در هند و سایر نقاط جنوب آسیا محسوب می‌شود، مانند فلفلی چیلی حاوی ترکیبی مفید به نام کورکومین است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین فعالیت‌های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته و به جلوگیری از زخم معده کمک می‌کند. اگرچه در مورد خواص زردچوبه در درمان زخم‌ها به بررسی‌های بیشتری نیاز است اما نتایج اولیه نشان می‌دهد این ادویه می‌تواند به کاهش علائم زخم و درمان آن کمک کند.

۷) بابونه: برخی افراد از گل بابونه و چای بابونه برای درمان اضطراب‌های خفیف، اسپاسم‌های روده و التهاب استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که عصاره بابونه خواص ضد زخم داشته و ممکن است بتواند زخم معده را مهار کرده و زمان بهبودی آن را کاهش دهد.

۸) سیر: سیر در بسیاری از نقاط جهان یک افزودنی محبوب برای طعم دهی غذاها به شمار می‌رود. سیر خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد که برای مبارزه با عفونت‌ها مفید است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که سیر به جلوگیری از توسعه زخم‌ها و تسریع روند بهبودی آنها کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به جلوگیری از رشد هلیکوباکتر پیلوری بیانجامد. یک مطالعه نیز نشان می‌دهد که خوردن دو حبه سیر با هر وعده غذایی و دو بار در روز می‌تواند علیه هیلکوباکترپیلوری اثرات ضد باکتریایی داشته باشد.

۹) شیرین بیان: شیرین بیان ادویه‌ای بومی منطقه مدیترانه و آسیاست. صدها سال است که مردم از شیرین بیان در داروهای سنتی استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که خوردن ریشه خشک شیرین بیان می‌تواند به درمان و جلوگیری از زخم معده کمک کند. اما تحقیقات بر استفاده از مکمل‌های شیرین بیان به جای گیاه آن تاکید دارند. یک مطالعه نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های شیرین بیان می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های هلیکوباکترپیلوری و جلوگیری از رشد آن کمک کند.

۱۰) آلوئه ورا: آلوئه ورا یک روغن گیاهی رایج در بسیاری از لوسیون‌های موضعی، مواد آرایشی و مواد غذایی است. برخی مطالعات از چگونگی تاثیر آلوئه ورا بر زخم‌های معده، نتایج مطلوب به دست آورده‌اند. به عنوان مثال یک مطالعه روی موش‌های صحرایی نشان داد اثرات درمانی آلوئه ورا روی زخم‌ها مشابه داروهای ضد زخم معروف است. اما برای مشخص شدن تاثیرات آن بر انسان‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

افراد دیابتی روزانه دو بار مسواک بزنند

دیابت و سلامت دهان ارتباط متقابل با یکدیگر دارند چراکه حفظ میزان قندخون مصرفی موجب حفظ سلامت دندان ها می شود و بالعکس.

به گزارش خبرنگار مهر، افراد دیابتی باید توجه زیادی به بیماری شان داشته باشند و تنها مراقبت شان را به کنترل قندخون، رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن معطوف نکنند. این بیماری تمام اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به بروز مشکلات دیگری نظیر مشکلات قلبی یا کلیوی می شود. در حقیقت دیابت می تواند بر بهداشت دهان هم تاثیر گذارد.

قندخون بالا می تواند عامل شروع انواع بیماری ها و عفونت های لثه باشد. از سوی دیگر، بیماری لثه می تواند کنترل دیابت را سخت تر کند.

به مرور زمان پلاک ها بر روی سطح دندان ها انباشته می شوند، سخت شده و به حالت رسوب در می آیند و بر روی خط لثه قرار می گیرند. در نتیجه تمیزکردن بین دندان ها را دشوار کرده و منجر به لثه های دردناک و متورم می شوند.

همچنین گلوکز موجود در بزاق بر سلامت دندان ها و بافت زبان، سقف دهان و پشت دهان تاثیر می گذارد. از اینرو توصیه می شود افراد دیابتی روزانه دو بار مسواک زده و حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنند.

شستشوی دهان با آب هر دو ساعت یکبار هم به حفظ سلامت دهان کمک می کند.

ارتباط کاهش قدرت عضلانی و ریسک بالای مرگ زودهنگام

تحقیقات نشان می دهد افراد دارای عضلات ضعیف تر در مقایسه با افراد دارای عضلات قوی تر ۵۰ درصد بیشتر در معرض مرگ زودهنگام قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر ، محققان دانشگاه میشیگان در این مطالعه داده های مربوط به ۸۳۲۶ مرد و زن ۶۵ سال به بالا را بررسی کردند.

قدرت عضلات با استفاده از وسیله ای موسوم به دینامومتر اندازه گیری شد که براساس فشار با دست برای اندازه گیری قدرت شان برحسب کیلوگرم بود. قدرت فشار کمتر از ۳۹ کیلوگرم برای مردان و ۲۲ کیلوگرم برای زنان به عنوان ضعف عضلانی تعریف شد.

براساس داده های بدست آمده، ۴۶ درصد جمعیت به عنوان ضعیف شناخته شدند.

«کیت داچوونی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «حفظ قدرت ماهیچه ها در طول زندگی بخصوص در اواخر زندگی، بی نهایت برای طول عمر مفید است.»

وی در ادامه می افزاید: «شواهد نشان می دهد حتی قدرت ماهیچه ها و عضلات در مقایسه با حجم عضلات، عامل پیش بینی کننده مهم تری در مورد سلامت عمومی و طول عمر هستند.»

کاهش بیماری های قلبی با داروی دیابت

تهران – ایرنا – مطالعات جدید محققان کانادایی نشان می دهد داروی «لیراگلوتاید» که به طور گسترده برای کنترل قند خون استفاده می شود، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این مطالعه نشان می دهد داروی لیراگلوتاید بدون توجه به میزان کلسترول و استفاده از داروی استاتین، به سلامت قلب بیماران مبتلا به دیابت کمک می کند.
داروی لیراگلوتاید یک داروی تزریقی غیر انسولینی است که منجر به کاهش سطح قند خون می شود. محققان برای بررسی بیشتر این دارو را روی ۹ هزار و ۳۰۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار دادند. برخی از بیماران از داروی استاتین برای کاهش چربی استفاده می کردند
نتایج نشان می دهد این دارو خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را در افراد مبتلا به دیابت را کاهش می دهد. این دارو همچنین احتمال حمله قلبی را نیز کاهش می دهد.بیماری های قلبی در بیماران مبتلا به دیابت بسیار شایع است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*