در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید انجام شد ۵۲ مصوبه طلائی بسیج امکانات وزارت دفاع در حمایت از صادرکنندگان

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یکی از بهترین جلسات بوده است، گفت: ۵۲ مصوبه طلائی با کمترین اختلاف نظر تصویب شد که این نتیجه، همکاری و همدلی دستگاه های اجرایی و بانک ها را برای رونق تولید و رفع مشکل صنعتگران نشان می دهد. محمد مهدی مروج الشریعه روز پنج شنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان جنوبی، تغییر رویکرد و ارائه خدمات را بسیار مهم دانست و خطاب به رسانه ها گفت: رسانه ها نقد منصفانه و سالم همراه با گزارش و انعکاس عملکرد مثبت را بر عهده دارند تا مردم بدانند پشت درهای بسته چه خبر است. وی با بیان اینکه مردم باید بدانند در یک جلسه ستاد تسهیل استان با رعایت همه امور کارشناسی شده، برای هر کدام ساعت ها وقت صرف شده تا حمایت از تولید، تولید کننده، تثبیت اشتغال و رونق اقتصادی استان انجام شود، تأکید کرد: درک صحیح اوضاع و احوال کشور از طرفی در بخش های دولتی از جمله بانک ها، بیمه، مالیات، مؤسسات مالی غیردولتی و از طرفی تولیدکننده، حلقه واسط و کارگروه های کارشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

اهمیت انعکاس اخبار در رسانه
مقام عالی دولت در استان گفت: در وضع فعلی که همه شرایط را می دانیم نباید اجازه داد کوچکترین نگرانی برای ما بوجود بیاید با وجود اینکه همه می دانیم مشکلات چیست. مروج الشریعه افزود: می دانیم کسانی که آن طرف مرزها نشسته اند قطعا روند گسترش تولید و استحکام بنیه اقتصادی و تقویت آن را در ایران بر نمی تابند و از هر اقدامی برای تضعیف صادرات و تولیدات کشور استفاده می کنند. به گفتۀ وی در این شرایط حداقل در مدار داخلی واحدهای موجود باید با هماهنگی و استحکام برای حفظ بازارهای هدف صادراتی آن طرف مرز به تولید ادامه دهند. وی تأکید کرد: قطعا ما از تولید و تلاش باز نمی ایستیم و این مهم است که رسانه ها موضوع را چگونه به جامعه منعکس کنند تا مردم امیدوار و دلگرم بوده و واحدهای تولیدی نیز با تمام سختی هایی که با پرداخت هزینه های اضافی برای مسیرهای جدید و حمل کالای صادراتی متقبل می شوند به فعالیت ادامه دهند.

بسیج امکانات وزارت دفاع
در حمایت از صادرکنندگان
استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه این هدف جز با وحدت فکری، لسان و فهم مشترک حاصل نمی شود، تصریح کرد: در اوضاع فعلی دولت درجه ریسک پذیری را بیشتر می کند تا همه در کنار واحد تولیدی قرار گرفته و نگذارند واحدی از کار بیفتد یا یک نفر نیرو تعدیل شود. مروج الشریعه ادامه داد: در این شرایط همه در میدان عمل کنار هم هستیم و دستگاه هایی از جمله تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک های استان با سعه صدر بیشتری مشکلات را می پذیرند و برای رفع آن کمک می کنند چرا که هیچ راه و مسیری غیر از این نیست. وی خاطر نشان کرد: در نشست استانداران مطرح شد همه امکاناتی که در اختیار وزارت دفاع است به کمک صادرکنندگان بیایند و اکنون در دوران صلح تمام ماشین آلات و جنگ افزارهای دفاعی چین در اختیار صادرکنندگان است چون نمی خواهند بیکار بمانند و از این طریق تمام کالاها را به مبادی صادراتی حمل می کنند که ما باید از این راهکارها استفاده کنیم. به گفتۀ وی یارانه ها را باید تنظیم و با اولویت به بخش اساسی مورد نیاز تخصیص دهیم، اگر جایی برای تولید کننده مقداری اضافه هزینه متصور شده باشد بخش حمل است لذا نباید اجازه داد این بخش با مشکل مواجه شود و بعد چاره اندیشی کنیم. او افزود: در سیستم بانکی، شورای گفت و گو یا اتاق بازرگانی اگر فرایند اجرا دچار مشکل باشد باید شناسایی و اصلاح شود.
پرداخت ۱۸ میلیارد تومانی تسهیلات رونق تولید
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز در این کارگروه با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی استان از طریق منابع بانکی پرداخت شده است، عنوان کرد: در راستای تسهیل و رفع موانع تولید، سال گذشته حدود ۲۸۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق به واحدهای تولیدی استان پرداخت شد.
داود شهرکی اعلام کرد: از ۱۵ مرداد تاکنون مشکلات ۵۲ واحد تولیدی استان در حوزه مالیات، زیرساخت، تأمین اجتماعی و سازمان های مرتبط به کارگروه تسهیل ارسال شد که بخشی منجر به رفع موانع شده و بخشی در مسیر رفع قرار دارد.
وی بیان کرد: روند طرح مشکلات واحدهای تولیدی در رسانه ها به شدت کاهش پیدا کرده و تلاش داریم آن را به حداقل برسانیم. به گفتۀ وی رفع موانع تولید ۵۲ واحد در حوزه صنایع غذایی، فلزی، معدنی، خدماتی، دامداری، دامپروری، صنایع و سایر در این کارگروه قرائت و مصوب شد.
برخی مشکلات در حوزه کارگروه نیست
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تأکید کرد: برخی از مشکلات در چارچوب وظایف کارگروه نیست که ممکن است به دلیل عدم ارزیابی های به روز یا محاسبات نادرست توسط سرمایه گذار ایجاد شده باشد. شهرکی خاطر نشان کرد: این موضوعات را نیز در قالب تأمین مالی یا فرصت برای پرداخت اقساط در اختیار سرمایه گذار قرار می دهیم تا به تولید برگردند. وی تأمین مالی، مالیات و زیرساخت را مهمترین مشکل واحدهای تولیدی اعلام کرد و افزود: برای رفع این مشکلات به طور میانگین ۶۰ جلسه استانی و کارشناسی در سال جاری برگزار شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت از سرمایه گذاران واحدهای تولیدی خواست اگر با مشکلی مواجه اند که خودشان قادر به رفع یا پیگیری آن نیستند با مراجعه به دبیرخانه سازمان موضوع را بیان کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

بدهی ۱۳۰ میلیارد تومانی تسهیلات گیرندگان
اولین دستور کار این جلسه نیز رسیدگی به مشکلات دو واحد تولیدی بود که یکی به علت بدهی ۹ میلیارد تومانی به بانک، طرح توسعه آن متوقف شده بود.
به گفتۀ شخص سرمایه گذار نبودکارشناسی در طرح اولیه منجر به این بدهی ها شده است این در حالی است که سرمایه گذاری او در آن واحد تولیدی ۷ میلیارد تومان می باشد که با مساعدت بانک ها اقساط این واحد تولیدی سه سال دیگر هم تمدید شد.
قزلباش، رئیس بانک کشاورزی استان نیز در این جلسه از بدهکاری ۱۳۰ میلیارد تومانی تسهیلات گیرندگان به این بانک خبرداد و بیان کرد: این مقدار پول باید در چرخه تولید قرار گیرد نه این که در بانک فریز شود.

به دستور استاندار، معاون شعبه یکی از بانک ها
جا به جا شد
یکی دیگر از پرونده هایی که در این کارگروه به آن رسیدگی شد کمبود نقدینگی و تأخیر یکی از بانک ها در پرداخت تسهیلات به طرح توسعه یکی از واحد های تولیدی مرکز استان بود که به علت حضور نداشتن معاون بانک در این کارگروه استاندار دستور داد تا با مرکز کشور مکاتبه ای مبنی بر ارائه کارت قرمز و جا به جایی معاون شعبه که فرد رسیدگی کننده به این پرونده هم می باشد، انجام شود.
یکی از دستورکارهای مهم این جلسه قرائت و ابلاغ قانون تأمین منابع مالی برای بنگاه های کوچک و متوسط بود که برای رسیدگی بیشتر و رفع ابهامات به بانک ها و فعالان اقتصادی استان از طریق شورای هماهنگی بانک ها و اتاق بازرگانی ارسال خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*