آخرین خبر :

امروز خراسان جنوبی وضعیت استقرار ادارات را در مرکز استان بررسی کرد ادارات خانه به دوش

سایت های اداری با هدف استقرار ادارات در یک مکان به منظور دسترسی آسانتر مردم و البته جمع شدن ادارات از سطح شهرها ایجاد می شود. طبیعی است که وجود اداراتی که علاوه بر کارکنانش مراجعین زیادی نیز دارند، در سطح شهرها تبعاتی دارد که شهر و شهروندان آن را تحت تأثیر قرار می دهد و لذا ایجاد سایت های اداری می تواند مشکلات ناشی از استقرار ادارات در جای جای شهرها را مرتفع سازد. در شهر بیرجند نیز به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی، سالها پیش و تقریبا از بدو تأسیس استان استارت کار ایجاد سایت اداری با همین هدف زده شد و برخی ادارات کل و ادارات شهرستانی نیز تاکنون به این محدوده انتقال یافته اند اما با وجود صرف هزینه و ایجاد فضا برای انتقال ادارات از سطح شهر به سایت اداری، هنوز ادارات پر رفت و آمدی در سطح شهر اجاره نشین هستند و حداقل در ظاهر اقدامی در خصوص انتقالشان به سایت اداری صورت نگرفته است.
یکی از شهروندان در این خصوص به امروز خراسان جنوبی گفت: در همسایگی ما یکی از ادارات پر رفت و آمد و شلوغ اجاره نشین است و سال هاست که با مشکلاتی روبرو هستیم و پیگیری های ما نیز بی نتیجه بوده است.

اشغال معابر توسط خودروهای کارکنان و ارباب رجوع
قاسمی افزود: متأسفانه معابر شهر ما در شرایط عادی به لحاظ عرض کم و عدم آینده نگری مسئولین در گذشته شلوغ است و جای پارک خودرو در حاشیه معابر یافت نمی شود تا چه رسد به اینکه یک اداره عریض و طویل با کلی نیرو و مراجعه کننده هم در یک معبر مستأجر باشد بدون اینکه حداقل فضایی را به عنوان پارکینگ برای کارکنان خود پیش بینی کرده باشد. وی اضافه کرد: بارها اتفاق افتاده که در حاشیه منزلمان جایی برای توقف ماشین خود ما وجود ندارد و بدتر از آن بعضا خودروها را درست مقابل پل جلوی درب منازل پارک می کنند و امکان ورود خودروهای ساکنین محل را به داخل منازلشان و یا بالعکس سد می کنند. حال اگر در ساعتی از روز نیاز به انتقال بیماری به بیمارستان داشته باشیم و یا مورد اضطراری دیگری پیش بیاید نمی توانیم خودروی خود را از منزل خارج کنیم چون جلوی درب منزل مسدود شده است.

تأثیر ادارات بر اجاره املاک
شهروند دیگری گفت: سال هاست که سایت اداری راه اندازی شده و ما به این امید که تمامی ادارات و دستگاه ها از سطح شهر به سایت اداری خواهند رفت خوشحال بودیم اما با گذشت سالها هنوز هم برخی دستگاه ها و ادارات در منازل سطح شهر مستأجر هستند و مشکلات این بخش هنوز ادامه دارد.
سلیمانی افزود: جدا از مباحث و مسایل ترافیکی و شلوغی معابر و اشغال فضای حاشیه معابر سطح شهر توسط خودروهای کارکنان و ارباب رجوع این ادارات ، اجاره یک منزل مسکونی توسط یک دستگاه دولتی، بر روی نرخ اجاره سایر منازل سطح شهر نیز تأثیرگذار است و باعث می شود تا صاحبخانه ها، اجاره ملک خود را در رقابت با املاک در اختیار ادارات بالا ببرند و برای مستأجران دردسرساز شوند.
آسایش و آرامش نداریم!
توکلی یکی دیگر از شهروندان ینز گفت: وقتی در همسایگی یک اداره ساکن هستی نه صبح ها آسایش و آرامش داری و نه در طول روز و نه در زمان تعطیلی ادارات و مرتب در طول روز باید شلوغی، سروصدا و دود خودروها آزارت دهد و در حقیقت منزلی که باید فضای استراحت و آرامشت باشد به دغدغه ای برای درگیری با این همه مشکلات و مسایل تبدیل می شود و صدای اعتراضت هم به هیچ جا نمی رسد. وی افزود: اصلا دلیلی ندارد که وقتی شهر صاحب یک سایت اداری شده بازهم شاهد ادامه حضور دستگاه های اداری در سطح شهر باشیم و برای آسایش و آرامش مردم ارزشی قایل نشویم.
به گفته وی، با توجه به شلوغی و ازدحام و رفت و آمد خودروها، وقتی بچه هایم از منزل خارج می شوند، هر لحظه احتمال وقوع یک حادثه برای آنها را می دهیم و این دلهره نیز بر سایر مشکلات عدیده ای که داریم اضافه می شود.

پیگیر در اختیار گرفتن مجموعه ارگ کلاه فرنگی و ساختمان فعلی فرمانداری هستیم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که مجموعه تحت مدیریتش در حاشیه خیابان مدرس مستقر می باشد و بخشی از فضای حاشیه خیابان در تصرف خودروهای کارکنان و بعضا مراجعین این اداره کل قرار دارد، به امروز خراسان جنوبی گفت: پیگیر استقرار در ملک در اختیار فرمانداری و مجموعه ارگ کلاه فرنگی هستیم و قرار است در سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور موضوع را پیگیری نماییم و امیدواریم با توافقاتی که صورت خواهد گرفت، موضوع به نتیجه برسد.
بخشی از همکارانمان باید در بناهای تاریخی مستقر باشند
حسن رمضانی با بیان اینکه به لحاظ بعد نظارتی و اینکه دوری از بنا های تاریخی هزینه های ما را افزایش می دهد ناگزیر هستیم که بخشی از همکارانمان در این بناهای تاریخی مستقر باشند، افزود: در حال حاضر هم بخش عمده ای از همکاران ما در سطح شهر از جمله در بافت تاریخی و پایگاه شهر تاریخی بیرجند، باغ رحیم آباد، باغ اکبریه و موزه ها استقرار دارند. وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع، امیدواریم با در اختیار گرفتن مجموعه ارگ کلاه فرنگی و ساختمان فعلی فرمانداری شهرستان ، مشکلات مرتفع شود.
زمین گرفته ایم و پیگیر اخذ پروانه ساختمانی هستیم
مدیرکل زندان ها و اقدامات تأمینی استان نیز با اشاره به اینکه برای انتقال این اداره کل به سایت اداری برنامه داریم، گفت: فکر می کنم تنها اداره ای هستیم که حتی یک متر مربع زمین در شهرستان ها نداریم و با توجه به کمبود اعتبارات ، در گذشته توان و فرصتی برای پیگیری بحث انتقال به سایت اداری نداشته ایم و بیشتر به وضعیت زندان ها پرداخته ایم و لذا وضع زندان های ما خوب است و فضای فیزیکی در اختیار برای هر زندانی در استان ما با نرم جهانی برابری می کند. هاشمی افزود: البته بحث انتقال به سایت اداری را نیز پیگیر شده ایم و زمینی در سایت اداری گرفته ایم و پیگیر اخذ پروانه ساختمانی هستیم تا به هر شکل ممکن با کمک دوستان استان و سازمان زندان ها ساختمان اداری خود را احداث و تکمیل نموده و از مستاجری در سطح شهر نجات پیدا کنیم.

فضای محدود جدید در سایت اداری مشکلی از آموزش و پرورش را حل نخواهد کرد
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این باره گفت: تا این لحظه پروژه احداث ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان در سایت اداری با وجود گذشت سالها به مرحله بلوک چینی و دیوار چینی رسیده و حتی اگر تا ۴ یا ۵ سال آینده اتفاقی هم بیفتد تنها خواهیم توانست بخشی از اداره کل آموزش و پرورش استان را به مکان جدید در سایت اداری منتقل کنیم زیرا فضای در نظر گرفته شده برای مجموعه عریض و طویل آموزش و پرورش خیلی محدود است.
محمدعلی واقعی افزود: به هر حال ما نیازمند فضاهایی برای انبار و پارکینگ هستیم و با توجه به اینکه بعضا باید تخلیه بار داشته باشیم به فضایی متناسب با حجم و وسعت کار و فعالیت گسترده این اداره کل، نیاز داریم و قطعا فضای فعلی به هیچ وجه گنجایش لازم را ندارد. وی اضافه کرد: به دوستان راه و شهرسازی که پیگیر احداث ساختمان جدید در سایت اداری هستند نیز اعلام کرده ایم که این ساختمان مشکلی را از ما حل نخواهد کرد و حتی خواستار واگذاری زمین مجاور شده ایم که تا این لحظه به نتیجه نرسیده ایم.

تنها تابلوی ادارات شهرستانی به ادارات کل تغییر یافت
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان بیرجند هم با بیان اینکه اولین اتفاق پس از تأسیس استان ایجاد تشکیلات ستادی استان جدید التأسیس بود، گفت: طبیعی بود که تعدادی از ادارات که به عنوان اداره کل تشکیل می شوند نیاز به فضا داشتند و قبل از تأسیس استان امکان احداث و ایجاد این فضاها وجود نداشت. رونقی افزود: در شهرستان بیرجند به عنوان شهرستان مرکز استان در عمل تنها تابلوی ادارات شهرستانی تعویض شد و نام ادارات شهرستانی به ادارات کل استان تغییر یافت. به گفته وی پس از ابلاغ و انجام تقسیم استان خراسان بزرگ، یکی از مسایلی که باید به جد از سوی مدیران کل و مدیران ارشد استان پیگیری می شد، موضوع ایجاد فضای مناسب برای استقرار ادارات کل بود و دیدگاه های مختلفی در آن زمان در خصوص جانمایی محل استقرار ادارات مطرح شد که در نهایت به تصمیم گیری برای ایجاد نقطه ای مشخص تحت عنوان سایت اداری در فضایی به وسعت ۱۰۰ هکتار در غرب شهر بیرجند منجر گردید و تعدادی از ادارات کل در این محدوده مستقر شدند. بخشی هم در سطح شهر اقدام به خرید یا ساخت ساختمان هایی نمودند و بخشی از ادارات کل نیز از فضاهای استیجاری استفاده می کنند.

آوارگی و بی خانمانی برخی ادارات شهرستان
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان بیرجند با ذکر اینکه برخی از ادارات کل در شهرستان بیرجند در فضای ادارات شهرستانی مستقر شدند، اظهار کرد: ادارات شهرستانی نیز در این موارد با توجه به پیشینه قدیمی فضای اداری خود به ناچار در فضای استیجاری مستقر شدند و نه تنها کمک چندانی از سوی ادارات کل و وزارتخانه های مربوطه برای ایجاد فضای مناسب به ادارات شهرستانی نشد بلکه مطالبه تخصیص اعتبار از محل اعتبارات شهرستانی را برای این منظور داشتند و معنای این سخن این است که ادارات شهرستانی در واقع باید جور کم کاری برخی ادارات کل را بکشند و از سبد اعتبارات شهرستانی برای ادارات کل فضا احداث شود حال آنکه تأمین اعتبار احداث فضا و ساختمان برای ادارات با توجه به هزینه های گزاف و ظرف محدود اعتباری شهرستان، امری غیر ممکن و نشدنی است.

ممنوعیت هر گونه ساخت و ساز فضای اداری در برنامه ششم توسعه
رونقی تصریح کرد: در حال حاضر در این زمینه در شهرستان بیرجند با معضلی روبرو هستیم که دو شکل متفاوت دارد. شکل اول مربوط به آن دسته از ادارات شهرستانی است که هنوز هم فاقد فضای اداری مناسب و ملکی هستند و شکل دوم اداراتی هستند که فضای ملکی دارند اما به دلیل پیشینه بسیار قدیمی عملا فضاهای فرسوده ای هستند که تخریب و بازسازی آنها در افق زمانی کوتاه مدت، اجتناب ناپذیر است و این در حالی است که برابر قانون برنامه ششم توسعه، هرگونه ساخت و ساز فضای اداری ممنوع شده است.
وی گفت: طبیعی است که استقرار فضای اداری در اماکن مسکونی و استیجاری، مسایل و مشکلات ترافیکی برای شهروندان و به ویژه ساکنین املاک مجاور در پی دارد و باعث بالارفتن نرخ اجاره ها می شود و لذا در این زمینه حق با شهروندان است.

از واگذاری مجموعه ارگ کلاه فرنگی به میراث فرهنگی استقبال می کنیم
وی در خصوص صحبت های مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و وضعیت فرمانداری شهرستان بیرجند از حیث فضای در اختیار، گفت: فرمانداری شهرستان بیرجند هم یکی از دستگاه هایی است که با توجه به استقرار در فضای فعلی در ارگ کلاه فرنگی و قدمت ابنیه و فرسودگی فضاها یا باید در همین محل نسبت به تجدید بنا و بازسازی اقدام نماید و یا به مکان دیگری منتقل گردد و لذا ما با توجه به هماهنگی های انجام شده با استانداری از واگذاری مجموعه ارگ کلاه فرنگی به میراث فرهنگی با هدف استقرار در فضای مناسب تر استقبال می کنیم و مدت هاست که پیگیر این موضوع هستیم.
رونقی با بیان اینکه البته تحقق این امر منوط به تأمین اعتبار از سوی میراث فرهنگی می باشد، افزود: در صورت انجام توافق با میراث فرهنگی، این موضوع هم منافع میراث فرهنگی و هم بهره مندی شهروندان از مجموعه ارگ کلاه فرنگی را در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*