آسیب های عزاداری از نگاه مداحان: این جامه سیاه فلک درعزای کیست؟

یکی از ترفندها و نقشه های دشمنان برای ضربه زدن به نظام و کشور اسلامی ما تهاجم فرهنگی و خدشه در اعتقادات و ارزش های دینی و انقلابی مردم است که در اشکال مختلف پیگیری می شود.
دشمن که با توجه به تأثیر محرم، فرهنگ عاشورا و قیام حضرت ابا عبدا… الحسین(ع) بر ملت ایران از تحمیل جنگ ۸ ساله علیه مردم ما نتیجه ای نگرفت، سال هاست با صرف هزینه های هنگفت و تبلیغات فراوان سعی دارد از عشق و ارادت مردم ما به امام حسین(ع) از طریق به انحراف کشاندن عزاداری های ایام محرم بکاهد و با وارد کردن برخی بدعت ها و سبک های نادرست، عزاداران واقعی را که در حقیقت معرفت و شناخت اهداف والای قیام عاشورای امام حسین(ع) را به حاشیه برده و زمینه غفلت عزاداران حسینی را از درک حقیقت عاشورا و قیام سید الشهدا(ع) با ترویج شیوه ها و سبک های غلط عزاداری فراهم آورد.
در آستانه ماه محرم، سه تن از مداحان پیشکسوت و سرشناس و نام آشنای بیرجند و استان در گفتگو با امروز خراسان جنوبی، ضمن معرفی بیشتر خود، با مقایسه عزاداری ها و نوحه خوانی سالیان گذشته و حال حاضر، برخی آسیب ها و بدعت های غلطی را که با برنامه ریزی ها و توطئه های دشمنان به عزداری های خالصانه و بی آلایش گذشته ما وارد شده، تبیین کردند که خواندنش از زبان این عزیزان بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود.
مداحی در برخی جلسات به ابتذال کشیده شده است
عبدا… گرجی مداح پیشکسوت و۶۷ ساله بیرجندی که مسئولیت کانون مداحان استان را نیز برعهده دارد، گفت: پدرم مداح و چاوش خوان بود و من هم از ۱۰-۱۲ سالگی با حضور در مجالس و محافل دعا و عزاداری به این عرصه وارد شدم. البته مداحان در گذشته سنتی می خواندند و روضه خوانی و نوحه خوانی آنان سوز بیشتری داشت و سعی می کردند مقاتل را صحیح بخوانند و اگرچه تعداد مداحان اندک بود، اما مداحان پای منبری، استاد دیده و آموزش دیده روحانیت بودند و اخلاص در سراسر برنامه های آنان موج می زد و جلسات آنان همراه با معنویت، سوز و شور و هیجان و شعور مذهبی بود.
وی افزود: متأسفانه امروزه اکثر مداحان صرفا از مداحان مشهور و حتی غیر مشهور تقلید می کنند و به مقاتل و سنت های گذشته توجه کمتری دارند و حتی مداحی ها در برخی مجالس به ابتذال کشیده شده و با آوازهای غیر حلال و آلات موسیقی غیرمجاز همراه گردیده که بیشترین آسیب ها نیز در مجالس جوانان کم تجربه و استاد ندیده مشاهده می شود.

در گذشته تنها یک شیپور و آنهم برای جمع شدن عزاداران
مورد استفاده قرار می گرفت
وی با بیان اینکه مداحان در گذشته باید استاد می دیدند و حتی آموزه های خود را نزد علما، روحانیون و اساتید مداحی عرضه می کردند، اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر اکثر مداحان به صورت خودرو، بدون پیشینه و فیلتر به صورت گسترده به مداحی مشغول می شوند و به محض شنیدن یک سی دی یا خواندن یک جزوه به تصور اینکه تمام وجوه مداحی در همین ها خلاصه می شود، صرفا نوحه خوانی می کنند و آموزش روضه و مقتل نمی بینند. گرجی همچنین گفت: در گذشته تنها یک شیپور و آنهم فقط برای اطلاع مردم از محل تجمع عزاداران و حضور هر هیات وجود داشت و هیات قدیمی تر و با سابقه تر تنها چند پرچم و یک علامت به همراه داشت و این ها نشانه سادگی و معنویت عزاداری ها بود. به گفته وی، شب ها چهل چراغی که با آویختن فانوس ها آماده می شد به عنوان روشنایی در جلوی هیات ها به حرکت در می آمد. سپس چاووش خوانان و عده ای از پیشکسوتان پیشاپیش سایر عزاداران حرکت می کردند و در ادامه گروه زنجیر زنان و پس از آنها نیز سینه زن ها که براساس جمعیت عزاداران هر هیات تقسیم بندی شده بودند قرار داشتند و در مجالس و محافل عزاداری حاضر می شدند و یک یا دو نفر نوحه می خواندند و سپس روحانی به خطابه و تبیین عبرت های عاشورا می پرداخت و احکام نیز گفته می شد.

امروزه تعداد طبل ها و ادوات موسیقی در برخی هیات ها
از تعداد عزاداران بیشتر است
وی تصریح کرد: اما امروزه تعداد آلات و ادوات موسیقی و طبل های کوچک و بزرگ با قیمت های سرسام آور بعضا از جمعیت عزاداران سینه زن و زنجیر زن هم بیشتر است و یک نفر نوحه ای را با بلندگوهای بسیار قوی می خواند و دیگران اغلب زنجیر می زنند و سینه زنی کمتر انجام می شود و در این بین سروصدای طبل های متعدد کوچک و بزرگ، مزاحمت و آلودگی صوتی ایجاد می کند و با آنکه بارها به هیات ها تذکر داده شد که از آوردن طبل های بزرگ و به تعداد زیاد و بلندگوهای بسیار قوی خودداری نمایند اما اکثر هیات ها زیربار نمی روند و کارخودشان را انجام می دهند.
بعضی حرکات و رفتارها در شأن عزاداری امام حسین (ع) نیست
مسئول کانون مداحان استان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب طی سالها تذکراتی را در رابطه با آسیب های مداحی مطرح کرده و بیان می فرمایند اما متأسفانه هنوز جلسات زیرزمینی که معمولا توسط برخی جوانان راه اندازی می شود همراه با آوازهای غیرمجاز و حرکات موزون که اصلا در عزاداری واقعی جایی ندارد، اجرا می شود. حتی بعضا عزاداران قلاده به گردن می اندازند که این اعمال و رفتار هیچگونه جایگاهی در عزاداری امام حسین (ع) و اهل بیت علیهم السلام ندارد و در شأن این عزاداری ها نیست.
جلسات بی نتیجه با نمایندگان هیات های زیرزمینی …
وی تصریج کرد: کانون مداحان و بسیج مداحان حتی جلساتی را با حضور برخی نمایندگان هیات های زیرزمینی برگزار و آسیب های موجود را به آنها گوشزد نموده اند اما کمتر نتیجه ای از این جلسات گرفته شده و این افراد اغلب با گفتن اینکه ما برای دلمان می خوانیم به کارهای خود ادامه می دهند.
سعید صباغی ۶۳ ساله نیز از مداحان پیشکسوت و خوش صدایی است که بسیاری از شهروندان و حتی هموطنانمان در خیلی از نقاط کشور خاطره نوحه خوانی ها و مداحی های او را در طول سالیان گذشته در ذهن دارند. وی در ابتدای سخنانش دو بیت از یک غزل را قرائت کرد:
در این جهان به خدا تارمق به جان من است
هماره نام حسین (ع) بر سر زبان من است
چه خوانمش که محمد(ص) به وصف وی فرمود
که من از آن حسین(ع) و حسین (ع) از آن من است
صباغی گفت: پدرم چاوش خوان هیات حسینی بود و من هم با توجه به ذوق و استعداد ذاتی خود به لطف خدا و عنایت حضرت سید الشهدا(ع) پیشه نوکری و خادمی امام حسین (ع) را از پدرم به ارث بردم و اولین بار در هیات حسینی (پایین شهر) نوحه خواندم که شاید یکی دو نفر از بزرگان آن سال های هیات حسینی در قید حیات هستند. وی افزود: من در محضر اساتیدی چون مرحومان حاج حسین مهران و حاج غلامرضا شمشیرگران به صورت دیداری و شنیداری زانوی ادب و شاگردی زده ام. آن زمان در مجموع ۴ هیات در بیرجند فعال بود که بنا به اطلاعات من به ترتیب در کسوت هیات ابوالفضلی، هیات حسینی، هیات فاطمیه و هیات صاحب الزمانی بودند. از اول محرم تا پایان دهه اول هیات کودکان حسینی شکل می گرفت و من در هیات کودکان نوحه خوانی را شروع کردم.
عزاداری هیات کودکان، اشک هر بیننده ای را در می آورد
به گفته وی، هیات کودکان از بچه های ۷ تا ۱۲ ساله تشکیل می شد و به صورت سینه زنی در کوچه های محل به راه می افتادیم و به درب منازل می رفتیم و فلسفه این کار هم اعلام فرا رسیدن ماه عزاداری امام حسین (ع) به مردم بود و از آنجا که در کار کودکان با توجه به سن و سال پایین شان شائبه ریا و خودنمایی نیست، مردم با دیدن عزاداری ما واقعا تحت تأثیر قرار گرفته و اشک می ریختند. امکاناتی هم وجود نداشت و ما تکه پارچه سیاهی را از هیات می گرفتیم و با کمک مادرانمان آن را به یک نی یا چوب سنجاق می کردیم. متأسفانه استفاده از علامت نیز به تقلید از جلسات مسیحیان در کشورهای غربی وارد عزاداری شده بود و ما هم با استفاده از چند تکه چوب، علامت درست می کردیم و در هر خانه نوخوانی و عزاداری می کردیم. در پایان هم عباراتی را به عنوان سؤال مطرح می کردیم و می پرسیدیم حسین (ع) چه شد؟ عباس چه شد؟ اکبر چه شد؟ …. و کودکان نیز برای هریک پاسخ می دادند که شهید شد تا به این سؤال که زینب (س) چه شد؟ می رسیدم که بچه ها خم می شدند و دست بر خاک یا سنگفرش کف معبر می زدند و بر سر می کشیدند و می گفتند ای خاک بر سر من که زینب (س) اسیر شد…
مشاهده اینگونه عزاداری کودکان هر بیننده ای را متأثر می کرد و در پایان هم صاحبخانه با توزیع خرماهای کوچک بدون هسته یا شکلات های مثلثی شکل ترش و اگر هم وضعشان بهتر بود با نان هایی که در روغن سرخ می شد و به آن روغن جوش می گفتند از هیات کودکان پذیرایی می کردند و در پایان در یک نقطه جمع می شدیم و با نوحه خوانی و سینه زنی مراسم را به پایان می بردیم.
۹۰ درصد جمعیت عزاداران را سینه زن ها تشکیل می دادند
صباغی در ادامه گفت: از روز هشتم محرم تا یازدهم نیز هیات کودکان در جلوی هیات بزرگسالان حرکت می کرد. پشت سر ما سادات و چاوش خوانان بودند. پس از آنها دو هیات زنجیر زنی حرکت می کردند و سپس سینه زن ها که ۹۰ درصد جمعیت هیات را تشکیل می دادند در چند گروه دو دسته ای و هر گروه با تکرار دم های خاص خود به راه می افتادند. هیات کودکان که جمعیت شان به ۲۰۰ نفر می رسید در طول مسیر با صدای بلند، دم ها و نوحه ها را پاسخ می دادند و وقتی هیات به منزلی می رسید هیات کودکان، عزاداری خود را تا زمان حرکت متوقف نموده و بلافاصله در گوشه ای از حیاط منزل می نشستند و هیات بزرگسالان وارد می شد و عزاداری می کرد.
اولین بار در ۱۲ سالگی برای هیات بزرگسالان مرثیه خوانی کردم
این مداح پیشکسوت اهل بیت علیهم السلام در ادامه گفت: اولین بار که برای هیات بزرگسالان نوحه خواندم ۱۲ یا ۱۳ سال داشتم. شب هشتم محرم بود. مرحوم زین العابدینی از مسئولین هیات به من گفت آماده باش که در منزل آقای هادوی باید مرثیه بخوانی و شعری را به من داد. منکه ترسیده بودم و استرس زیادی داشتم گفتم می ترسم، اما او گفت: ترس ندارد امام حسین (ع) خودش کمک می کند. من به آرامی قصد فرار داشتم که برادر بزرگترم جلویم را گرفت و اجازه رفتن نداد و من غزلی را که دو بیت آن این بود:
هر آن مادر که اندر دل غم مرگ پسر دارد
زحال امّ لیلای جوان مرده خبر دارد
نشاید داغ مرگ نوجوان را بردن از خاطر
خصوص آن مادری در زندگانی یک پسر دارد
من بلافاصله نزد مرحوم مهران رفتم و آن مرحوم ملودی مرثیه را برای من زمزمه کردند و در ادامه وقتی هیات وارد حیاط منزل مرحوم هادوی شد مرا بلند کرد و روی پیش طارمی گذاشتند. در شروع مرثیه خوانی و در بیت اول قدری صدایم می لرزید اما با تشویق بزرگترها بر خود مسلط شدم و مرثیه را به پایان بردم و از آن پس مدام برای خواندن نوحه پیشقدم می شدم به طوری که به من می گفتند نه به آن شب اول که می خواستی فرار کنی و نه به حالا که مدام تقاضای خواندن داری!…
وی افزود: به هر حال طبیعی بود که وقتی من ۱۲ یا ۱۳ ساله روضه و نوحه حضرت قاسم(ع) ۱۳ ساله را می خواندم و برای اینکه کوچکی جثه آن حضرت را مثال بزنم به خودم اشاره می کردم، مستمعین به مراتب بیشتر تحت تأثیر قرار می گرفتند. این روال ادامه داشت و من علاوه بر هیات حسینی، در جلسات هیات های دیگر هم شرکت و نوحه خوانی می کردم و حتی با هیات ها برای عزاداری چهل و هشتم به مشهد هم می رفتم.
نوحه خوانی در جمع مداحان بزرگ کشور در ۱۴ سالگی ….
وی اضافه کرد: ۱۴ یا ۱۵ سال بیشتر نداشتم که یکسال چهل و هشتم با هیات ابوالفضلی به مشهد رفته بودم. وقتی جلسات هیات تمام می شد و مراسم عزاداری نداشتیم معمولا در خیابان ها یا تکایا و مساجد، به تماشای عزاداری هیات های مختلف می نشستیم و من نیز دم ها و اشعار را یادداشت کرده و ملودی ها را بخاطر می سپردم . یک روز با مرحوم ریاسی برای همین منظور بیرون رفتیم. هیات انصارالحسین(ع) شهر قم در حال عزاداری بود که چند مداح کشوری داشت. اتفاقا آقای خورشیدی از مداحان بنام کشور در حال نوحه خوانی بود و من محو ایشان شده بودم. مرحوم ریاسی پرسید می خواهی بگویم تا اجازه دهند تو هم اینجا نوحه بخوانی؟ گفتم: چه می گویی؟ مگر می شود من در حضور این بزرگان، نوحه بخوانم؟ اما مرحوم ریاسی واقعا جلو رفت و خواسته خود را مطرح کرد و به من که در پیاده رو ایستاده بودم اشاره نمود. مرا خواستند و جلو رفتم. یکی از آن افراد از من پرسید: پسرجان واقعا می توانی نوحه بخوانی؟ زبانم بند آمده بود. پرسید: ترسیده ای؟ گفتم: نه و بالاخره با اصرار مرحوم ریاسی مرا بلند کرده و روی گاری گذاشتند تا چند بیتی بخوانم. من که صوت آقای خورشیدی را به ذهن سپرده بودم شروع به خواندن کردم که به لطف خدا مورد توجه قرار گرفت به نحوی که پس از خواندن دو بیت خواستم تمام کنم که اشاره کردند ادامه بده!… پس از اتمام کار هم مورد لطف مسئولین هیات و به خصوص آقای خورشیدی قرار گرفتم و آدرس ایشان را گرفتم و با ایشان آشنا شدم و آنقدر به این هیات رفت و آمد می کردم که صدای اعتراض برخی مسئولین هیات بلند شده بود اما آقای خورشیدی اجازه ندادند که از سوی آنها طرد شوم و من پس از جلسات هیات خودمان به جلسات هیات انصارالحسین(ع) قم می رفتم و آقای خورشیدی در لابه لای نوحه ها مرا به نام، صدا می زدند تا نوحه بخوانم و در ادامه هم به قم و تهران رفت و آمد می کردم و از محضر اساتید بزرگی چون حاج مرشد(ثابت)، محمود تاری (متخلص به یاسر که شاعر و مداح بود)، سازگار و حاج عباس محمدی بهره ها بردم.

پس از ۵۰ سال نوحه خوانی در اکثر شهرهای کشور، احساس
می کنم چیزی از مداحی نمی دانم …
صباغی ادامه داد: ۵۰ سال است که نوحه می خوانم و در اکثر شهرهای کشور هم نوحه خوانی کرده ام اما در سن ۶۳ سالگی و با این همه تجربه احساس می کنم که هنوز چیزی از مداحی نمی دانم زیرا این رشته مدرک، سقف و انتهایی ندارد و لذا هنوز هم در زمینه مداحی مطالعه و ممارست دارم و توفیق نوکری در این عرصه را مرهون و مدیون دعای مادرم که از سادات طباطبایی بود و نان مصرفی هیات با دستان او و به مدیریت او طبخ می شد، هستم که همیشه می گفت در حین پخت نان هیات بارها از خدا خواسته ام که افتخار نوکری امام حسین(ع)را حداقل نصیب یکی از فرزندانم فرماید.

دشمنان رمز پیروزی ملت ما را عزاداری خالصانه
برای امام حسین (ع)دیده اند …
مداح پیشکسوت بیرجندی با اشاره به آسیب های وارد شده به عزاداری های اهل بیت علیهم السلام و به ویژه محرم، گفت: سرعت کشتی امام حسین (ع) برای رسیدن به فلاح و رستگاری خیلی بالاست و البته به همان اندازه استهلاک نیز دارد و لذا می بینیم که امروزه جلسات متعدد و بدون حساب و کتابی حتی متجاوز از۲۰۰جلسه مختلف در طول سال برگزار می شود که به لحاظ کیفی و محتوایی، چیزی برای عرضه ندارند.
وی با اشاره به این که اشعار ۴۰ یا ۵۰سال پیش مداحان در چارچوب دستگاه های موسیقی سنتی خوانده می شد، افزود: بعد از انقلاب، دشمن ترفند های مختلفی را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی به کار برد که جنگ تحمیلی و ترور مسئولین خدمتگزار و مردم از جمله این ترفندها بود که این ترفندها و توطئه ها نتیجه ای نداشت و رمز پیروزی ملت ما در جبهه های مختلف مبارزه با دشمنان، عزاداری خالصانه برای امام حسین(ع) و البته درس گرفتن از قیام سید و سالار شهیدان بود.
هدف دشمن خدشه دار نمودن عزاداری حسینی است
به گفته وی با توجه به اخلاص و معنویت ملت ایران در عزاداری های امام حسین (ع)، دشمنان نظام اسلامی و ملت ایران در سال ۶۷یک گردهمایی را با دعوت از سلطنت طلبان، منافقین و بدخواهان انقلاب اسلامی در لندن برگزار کردند و از آنجا شعار اصلی امام حسین (ع) در قیام عاشورا «هیهات من الذله»است و قیام آن حضرت در ایستادگی و مقاومت مردم در برابر استکبار و ایادی آنها بسیار تأثیرگذار می باشد، تصمیم به برنامه ریزی گسترده به منظور خدشه دار نمودن عزاداری حسینی گرفتند و این هدف را با راه اندازی هیات های نو ظهور و ترویج عزاداری های ریتمیک و بی محتوا و تعویض ملودی نوحه پیگیر شدند و با تبلیغات بسیار گسترده سعی می کنند این نوع عزاداری هاو بدعت های نادرست را به الگوهایی در جامعه تبدیل نمایند و یک دفتر اصلی در لندن تمامی این فعالیت ها را برنامه ریزی، مدیریت و پشتیبانی می کند.
عرضه اشعار بی محتوا با ملودی های ریتمیک به عنوان نوحه…
وی اظهار کرد: آنها فردی به نام سید صادق شیرازی را در حد یک مرجع مطرح کرده اند و او نیز یک کودک ۲ساله را در مقابل لنز دوربین ها قمه می زند و از این طریق قمه زنی را ترویج می نماید. آنها اشعار بی محتوا را در قالب ملودی های ریتمیک غربی به عنوان نوحه عرضه می کنند و با ترویج استفاده از انواع و اقسام طبل ها، سنج ها و آلات موسیقی و زیور آلاتی از قبیل گردنبند های صلیبی و نعل اسبی، جوانان کم تجربه و ناآگاه را تحت تأثیر قرار داده و اهداف شوم خود را از طریق آنان دنبال می نمایند و تلاش می کنند تا مداحی اصیل و مصیبت خوانی، ارتقای سطح معرفت و شعور عزاداری، اشعار پرمحتوا و تأثیر گذار و بصیرت افزا از بین برده و شورخوانی ریتمیک با اشعار سخیف وشرک آلود را جایگزین سازند و بعضا مراسم خود را تا نیمه های شب ادامه می دهند به طوری که نماز صبح عزاداران قضا می شود، نمازی که امام حسین(ع) حتی در صحنه جنگ و کارزاز نیز از برپایی آن غافل نشد و در زیر تیر باران دشمن، نماز را به جماعت اقامه فرمود و حتی تعدادی از یاران آن حضرت که سپر تیرهای دشمن شده بودند به شهادت رسیدند.
صباغی با بیان این که طبق فتوای تمامی مراجع، انجام هر حرکتی یا خواندن هر شعر و ملودی که موجب وهن و شبهه در نزد مستمع یا عزادار گردد حرام است، گفت: البته حربن یزید ریاحی با آن سابقه توبه کرد و به مقامی رسید که به جای بکار بردن کلمه «علیه العنه» عبارت «علیه الرحمه» برایش به کار می برند و لذا باید این مسایل وآسیب ها را برای جوانانمان که ناخواسته و نا آگاه وارد بازی دشمن شده اند تبیین نموده و نقشه های دشمنان را برای آنان تشریح نمایند و قطعا آنها هم با اطلاع از مسایل پشت پرده، روال کار خود را تغییر خواهند داد.
تبیین آسیب ها برای جوانان به جای طرد آن ها
صباغی افزود: در یکی هیات ها در حال نوحه خوانی بودم که عده ای از جوانان با تی شرت های مشکی که بر روی آنها الفاظی از قبیل دیوانگان حسین و برخی عبارت های سبک خطاب به آن حضرت حک شده بود در حالی که گردنبند های نعل اسبی و صلیبی بر گردن و طبل های بزرگ و کوچک در دست داشتند وارد شدند. پس از پایان جلسه در جمع آنها حاضر شده و در خصوص گردنبندهای نعل اسبی و صلیبی شان با آنها صحبت کردم و گفتم چرا باید جوان شیعه نماد صلیب که متعلق به مسیحیان است را به گردن اندازد یا چرا باید گردنبند نعل اسبی برگردن بزند در حالی که دشمنان در روز عاشورا بر سم اسب هایشان نعل تازه زدند و بر روی بدن مطهر امام حسین(ع) تاختند ؟ و…همین جوانان با بیان این که تا به حال این مسائل را کسی برای ما روشن نکرده بود گردنبندهایشان را در آوردند. به هر حال باید به جای طرد کردن جوانان مان، آسیب ها را برای آنان تبیین و تشریح نماییم.
محمدرضا جهانزاده یکی دیگر از مداحان پیشکسوت و به نام بیرجندی با ۵۴سال سن گفت: از ۱۱سالگی با آقای سعید صباغی و بچه های هیات فاطمیه همراه بودم و از سال ۶۰ هم به زاهدان رفتم و از سال ۶۸ به مدت ۱۲سال مسئول کانون مداحان آنجا بودم. به مدت ۸سال هم رئیس شورای هیات های مذهبی استان سیستان و بلوچستان بودم. از سال ۹۳ مجددا به بیرجند باز گشتم و با هیات های محبان زهرا (س)، فاطمیه، مهدیه و مساجد سطح شهر همکاری دارم.

مداحی های ما از سبک و سیاق آیینی و سنتی خود
خارج شده است
جهانزاده افزود: مداحی در گذشته سنتی و دارای هدف و محتوا بود اما امروزه مداحی ها از سبک و سیاق آیینی و سنتی خودش خارج و بیشتر به موسیقی پاپ نزدیک شده که خود می تواند یک آسیب باشد. یک سری بدعت ها و خرافات را وارد بخشی از عزاداری ها کرده اند که بعضا موجب وهن و شبهه می شود.برخی نیز به کار بردن برخی الفاظ در عزاداری های ما را در حد شرک می دانند.
وی با ذکر این که عزاداری ها و مداحی های ما باید به سمتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است هدایت شود، اضافه کرد: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری که در دیدارهایشان با مداحان بر آن تأکید دارند این است که اشعار باید دارای محتوا وپیام باشد و باعث تقویت روحیه ظلم ستیزی و استکبار ستیزی و حمایت از ملت های مظلوم گرفتار در بند استکبار و ایادی آنان بشود. نوحه ها و عزاداری ها باید حالت آیینی و سنتی خود را حفظ کند.
اهمیت نماز اول وقت
وی ادامه داد: در این صورت فضای معنوی بیشتری بر مجالس عزاداری ما حاکم می شود و با انکسار قلبی که صورت می گیرد امکان حاجت روا شدن عزیزان حاضر به اذن پروردگار متعال و عنایت حضرت سیدالشهدا(ع) فراهم می گردد اما چنانچه مداحی ها و عزاداری های ما از سبک و سیاق خود خارج شود و جلسات تا پاسی از شب ادامه یابد ۹۰درصد عزاداران نماز صبح شان قضا می شود اگر محتوایی فکر کنیم می بینیم که سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدا… الحسین(ع) با هدف احیای دین جدشان رسول خدا(ص) و اقامه نماز و بسط عدالت قیام کردند و لذا در ظهر عاشورا حین خواندن خطابه وقتی متوجه فرارسیدن اذان می شوند در زیر تیر باران دشمن به نماز جماعت می ایستند و حتی چند تن از یارانشان که بدن خود را سپر حضرت و سایر نمازگزاران کرده بودندبه شهادت می رسند و این یعنی تأکید بسیار جدی وعملی برای اهمیت بسیار زیادنماز اول وقت…
خودداری از برخی بدعت ها و خرافات
جهانزاده تصریح کرد: وظیفه ما اعم از مسئولین هیات های مذهبی، مداحان و عزاداران با توجه به وضعیت کنونی جامعه اسلامی این است که عزاداری های ما از حالت سنتی و آیینی خود خارج نشود تا دیگران به عزاداری های ما خورده نگیرند.باید از یک سری بدعت ها و خرافات که با آموزه های دینی ما سازگاری ندارد خودداری نماییم. نوحه هایی که برای ایام محرم و صفر انتخاب می کنیم باید محتوایی و هدفدار باشد و مسئولین هیات هم با توجه به قداست و حرمت پرچم عزای سیدالشهدا(ع) با مداحان هماهنگ باشند تا ان شاءا… آسیبی در زمان عزاداری ها به هیات ها وارد نشود. ضمن این که مسئولین امر نیز در راستای رشد و ارتقای فکری و تربیتی مداحان و هیات های مذهبی حمایت های همه جانبه لازم را داشته باشند.
این مداح پیشکسوت اهل بیت علیهم السلام همچنین گفت: برنامه ریزی برای رفع آسیب های مداحی ها در طول سال و تأمین اشعار و کتب مورد تائید مراجع عظام برای استفاده مداحان خیلی اهمیت دارد. مسئولین هیات های مذهبی و مداحان نیز باید آسیب های عزاداری های سال های گذشته را مورد بررسی قرار داده و برای رفع این آسیب ها تلاش کنند تا احیانا چنانچه این آسیب ها تهدید بوده تبدیل به فرصت شود و از این فرصت ها بتوان به نحو احسن استفاده نمود تا ان شاءا…هم عزاداری های ما و هم میزبانی ما از عزاداران آقا امام حسین(ع) مورد نظر حق تعالی و حضرت ایشان قرار گیرد و نام ما هم در زمره خدمتگزاران و نوکران این آستان مقدس ثبت و ضبط شود و آثارش را در زندگی خود در این دنیا و آن دنیا ببینیم.
وی اخلاص را تنها اصلی دانست که مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) و مسئولین هیات های مذهبی باید آن را مد نظر قرار دهند. جهانزاده افزود: خدای ناکرده نباید دچار کبر و غرور شویم که مثلا ما جلسات عزاداری اهل بیت (ع) را برگزار می کنیم زیرا این ها لطف و عنایاتی از سوی خداوند واهل بیت(ع) به ماست که به مداحان صوت زیبا عنایت شده و به مسئولین هیات ها توانمندی و به عزاداران هم همت و توفیق عزاداری و لذا باید شکرگزار و قدردان این نعمت ها باشیم.
لزوم کنترل همراه با همدلی
وی اضافه کرد: بعضا مشاهده می شود که بر اثر برخی رفتارهای غیر متعارف، عده ای بخصوص قشر جوان از هیات ها می برند و هیات های دیگری تشکیل می دهند که تعداد عزادارانشان اندک است و فاقد بهره وری هستند. برخی هیات ها هم بدون مجوز و به صورت زیرزمینی فعالیت می کنند و لذا نظارتی بر کارهایشان نیست و بعضا مداحان آنها مورد تائید مسئولین و مداحین نیستند و این خود یک آسیب بزرگ است و دشمن نیز با رخنه در این گروه ها در راستای تضعیف شیعه و اهل بیت(ع) از آن ها سوء استفاده می کند تا به اهداف شوم خود برسد که خطر این توطئه ها و آسیب ها با کنترل و نظارت همراه با همدلی میان مسئولان هیات ها و مداحان وعزاداران قابل رفع است و پراکندگی عزاداران و آسیب های عزاداری به حداقل خواهد رسید.
ضرورت توجه به ارشادات دلسوزانه مقام معظم رهبری
وی بر ضرورت توجه به ارشادات و راهنمایی های دلسوزانه رهبر معظم انقلاب در بحث آسیب های عزاداری اهل بیت علیهم السلام تأکید کرد و گفت: چنانچه عزاداران و مسئولان هیات های مذهبی و مداحان، خود را در عمل در خط ولایت فقیه می دانند و از آنجا که مسئول سازمان تبلیغات اسلامی از سوی مقام معظم رهبری و ولی فقیه تعیین می شود باید این سازمان را به رسمیت شناخته وهمکاری لازم را با این سازمان که کانون مداحان و شورای هیات های مذهبی را در زیر مجموعه خود دارد تعامل و همکاری داشته باشند و به صورت سلیقه ای و خارج از چهار چوب های تعیین شده عمل ننمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*