آخرین خبر :

۱۵۷ هزار مترمکعب آب برای عشایر خراسان جنوبی حمل شد

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۱۵۷ هزار متر مکعب آب شرب سیار برای عشایر استان و دام آنها حمل شد.

157 هزار مترمکعب آب برای عشایر خراسان جنوبی حمل شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، غلامرضا قوسی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته در راستای ارتقا شاخص‌های توسعه جامعه عشایری کارهایی انجام شد که در درجه اول بحث اعتبارات است و از منابع استانی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال مصوب شد که بیشتر این اعتبار جهت بهسازی و مرمت منابع آبی هزینه شد.

وی بیان کرد: قسمتی از این اعتبار برای تامین آب شرب بهداشتی مورد نیاز عشایر هزینه شد که در یک سال گذشته ۱۵۷ هزار مترمکعب آبرسانی سیار برای شرب انسان و دام حمل شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: ۵ هزار کیلومتر موج تراشی ایل‌راه‌های عشایری صورت گرفته و با توجه به اینکه باید ۲ مرتبه در سال موج تراشی صورت گیرد و تنها ۲ دستگاه گریدر در اختیار داریم با استفاده از ظرفیت‌های خصوصی این مسئله صورت گرفته و نهایتا این مسئله افزایش یافته  است.

قوسی گفت: سال گذشته ۳ مرتبه مرمت ایل‌راه داشتیم و نزدیک به ۸ درصد این اعتبار برای تامین سوخت فسیلی و انرژی‌های نو هزینه شد و نزدیک به ۳ درصد هم برای آموزش و ترویج جامعه عشایری هزینه شد.

وی عنوان کرد: امسال تا این لحظه ۱۰ میلیارد ریال از محل مالیات برارزش افزوده برای اجرای پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته و ۴٫۹۷ میلیارد ریال برای اجرای ۳۵ ریزپروژه عمرانی اعتبار اختصاص یافته که یک هزار و ۲۴۳ خانوار از آن بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین پروژه‌های مدنظر پروژه‌های بهسازی و استخرهای ذخیره آب و انرژی‌های خورشیدی است اظهار کرد: امسال سرانه اعتبار برای هر خانواده عشایری در استان ۵٫۴ میلیون ریال است در صورتی که میانگین کشوری برای هر خانوار ۱۰ میلیون ریال است و فقط شهرستان‌های بشرویه، طبس، بیرجند و خوسف از میانگین کشوری بالاتر است.

قوسی گفت: سال گذشته ۷۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه از محل مدیریت بحران داشتیم که بیش از ۴۳ میلیارد ریال به ۱۰ شرکت تعاونی عشایری برای خرید و تامین نهادهای دامی و ۳۳٫۵ میلیارد ریال به عشایر خسارت دیده پرداخت شد.

وی افزود: یکی از طرح‌هایی که در استان اجرا می‌شود طرح زنجیره گوشت قرمز است که برای پرواربندی دام سنگین و سبک عشایر است و از سال گذشته تاکنون ۲۱۵ میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای طرح‌های تولیدی به یک هزار و ۸۲ نفر از عشایر متقاضی جهت پرواربندی اختصاص یافت که با اجرای این طرح حدود ۷۰ هزار راس دام پروار خواهد شد و ۱۷۶ فرصت شغلی ایجاد کرده و موجب صیانت از اشتغال ۹۰۰ نفر شده و حدود ۸۵۰ تن گوشت قرمز به ارزش تقریبی ۳۴۰ میلیارد ریال تولید می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*