گلایه ها از وضعیت سایت اداری بیرجند: نادیده شدن مردم در سایت اداری

انتقال دستگاه های اجرایی ستادی استان به سایت اداری با هدف دسترسی آسان تر و خدمات رسانی بهتر به مراجعین و کاهش هزینه ها در اثر پراکندگی این ادارات در سطح شهر و نجات ادارات از وضعیت استیجاری پروژه ای بود که عملیات اجرایی آن از سال ۸۶ در دستور کار قرار گرفت و عملا در سال ۹۱ با اتمام مراحل ساخت تعدادی از ساختمان ها ۹ اداره کل در سایت اداری مستقر شد و به گفته مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان در مجموع برای ۶۰ ساختمان ادارای و مؤسسه دولتی در سایت زمین پیش بینی شده و علاوه بر این برای ۶ اداره دیگر هم زمین ذخیره شده است و تاکنون اداراتی مانند بهزیستی، بنیاد مسکن، اداره کار، استاندارد، ثبت اسناد و ثبت احوال، پزشکی قانونی و …. که به نسبت مراجعات زیادی هم به آنها صورت می گیرد به سایت اداری منتقل شده اند و آنچه در این بین مغفول مانده عدم تأمین امکانات و زیرساخت ها برای مراجعات مردمی بوده است.

تردد به سایت ادارات مشکل اصلی مراجعه کنندگان
حاجی پور یکی از مراجعه کنندگان به سایت اداری به خبرنگار ما گفت: برای انجام کاری نیاز بود به بنیاد مسکن مراجعه کنم برای همین با اتوبوس معصومیه سوار شدم و با توجه به اینکه اتوبوس ها در قسمت اداری تردد ندارند مجبور شدم روبروی بیمارستان تأمین اجتماعی پیاده شده و مسیر زیادی را پیاده بروم و این در حالی بود که داخل سایت هم برای پیداکردن بنیاد مسکن چندین بار مجبور شدم آدرس بگیرم. او با انتقاد از اینکه باید برای تردد مردم به سایت ادارای چاره اندیشی شود، گفت: همه مردم ماشین شخصی ندارند و یا اینکه شاید نتوانند از آژانس استفاده کنند بنابراین اگر قرار باشد از شمال شهر به سایت اداری بیایند حداقل ۱۰ هزار تومان باید هزینه آژانس بپردازند.
یکی دیگر از مراجعه کنندگان به سایت اداری که از مددجویان بهزیستی است با انتقاد از اینکه در سایت اداری آنچه دیده نشده چگونگی تردد مردم است به خبرنگار ما گفت: به نظر من مراجعات به سازمان بهزیستی به نسبت بقیه ادارات بیشتر است و اکثر مراجعه کنندگان بلحاظ جسمی مشکلاتی دارند بنابراین مجبورند در صورتی که ماشین شخصی نداشته باشند از آژانس استفاده کنند و از مسیر طولانی مانند شهرک بهزیستی یا مهرشهر برای انجام کارشان وقت زیادی بگذارند. خانم پوراسد هم که برای پیگیری پرونده اش به پزشکی قانونی مراجعه کرده به خبرنگار ما گفت: در طول این هفته حداقل ۵ مرتبه برای تکمیل پرونده قضایی ام به سایت اداری مراجعه داشته ام و هر بار حدود ۵ هزار تومان هزینه آژانس پرداخت کرده ام که واقعا برایم سنگین است. او با انتقاد از اینکه سایت اداری هم برای مردم دور از دسترس است و هم امکاناتی برای تردد در نظر گرفته نشده است، ادامه داد: درست است که سایت اداری برای راحتی کار مردم بدلیل نزدیکی همه ادارات بهم احداث شده اما عملا در حال حاضر با توجه به عدم استقرار برخی از ادارات و استقرارشان در داخل شهر باز هم مردم مجبورند برای کارشان هم به سایت و هم به سایر خیابان های داخل شهر مراجعه کنند.

سایت اداری محروم از فضای سبز
روابط عمومی سازمان بهزیستی استان هم که در سایت اداری مستقر است به خبرنگار ما گفت: بطور متوسط روزانه ۵ الی ۶ مددجو که شرایط جسمی خاصی دارند به سازمان مراجعه می کنند و این غیر از مراجعه کنندگانی است که بطور مثال برای اخذ مجوزها به سازمان مراجعه می کنند و اکثرا برای تردد مشکل دارند. کرمانی از نبود فضای سبز در سایت اداری و کوچک بودن فضای اداری برخی ادارات به عنوان یکی دیگر از مشکلات این محدوده یاد کرد و گفت: برخی از ادارات هم برای مراجعه جامعه معلولان مناسب سازی نشده اند که باید مورد توجه قرار گیرد.

نبود زیرساخت ها در سایت اداری و خاکی بودن
برخی از معابر
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی هم در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از نبود زیرساخت ها در سایت اداری انتقاد کرد و گفت: با توجه به تعداد مراجعان پزشکی قانونی خیابان منتهی به این مجموعه خاکی است و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده که نیاز است رسیدگی شود.

عدم توجیه اقتصادی
مدیرعامل سازمان حمل و نقل کالا و بار مسافر شهرداری بیرجند در پاسخ به مشکلات مردم به خبرنگار ما گفت: برای تردد اتوبوس ها به سایت اداری نیاز است خیابان های ورودی آسفالت شود که در حال حاضر این زیر ساخت وجود ندارد و از طرف دیگر تقاضا برای استفاده از اتوبوس در سایت ادارات به اندازه ای نیست که صرفه اقتصادی داشته باشد. غلام پور افزود: این امکان وجود دارد که اتوبوس های معصومیه که سایت مسکونی اداری را پوشش می دهند از مسیر پشت بیمارستان تأمین اجتماعی به مردم در سایت ادارات هم سرویس بدهند که در حال حاضر این مسیر خاکی است و امکان تردد اتوبوس وجود ندارد.
عدم پایبندی ادارات به تعهد خود
در پرداخت حقوق شهرداری
معاون عمرانی شهرداری بیرجند هم در پاسخ به مشکلات مطرح شده در سایت اداری به خبرنگار ما گفت: طی قراردادی در سال ۹۰ و ۹۱ ارائه خدمات، زیرسازی و آسفالت سایت اداری به شهرداری واگذار شد و حجم زیادی از جدول گذاری و آسفالت هم در این قسمت عملیاتی شد و این در حالی بود که  تعداد زیادی از ادارات بغیر ۲۰ اداره به تعهدات خود در پرداخت عوارض عمل نکردند.

ساخت ادارات در سایت اداری بدون پروانه ساختمانی
عدل با بیان اینکه در خیابان هایی که ادارات به تعهدات خود عمل کرده اند، شهرداری هم ورود پیدا کرده و آسفالت را انجام داده با انتقاد از ساخت و سازهای بدون پروانه ساختمانی در سایت اداری افزود: این ادارات سرخود شروع به ساخت و ساز کرده اند و بعد اتمام پروژه در آن مستقر شده اند که شهرداری در این زمینه ورود پیدا کرده و حتی یک اداره را پلمپ کرده و پرونده ها را به کمیسیون ماده ۱۰۰ فرستاده است. وی با بیان اینکه جریمه های سنگین در انتظار این ادارات است، بیان کرد: برخی ادارات نسبت به افزایش بنا هم ساخت و سازهایی داشته اند که به آنها هم رسیدگی خواهد شد چرا اگر قرار است چنین اتفاقی بیفتد باید مراحل اخذ مجوز را طی کنند.

۴۷ دستگاه اجرایی در فاز یک سایت اداری
مستقر می شوند
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان هم به ساخت ۱۱ دستگاه اجرایی در سایت اداری در فاز یک و استقرار آنها اشاره کرد و به خبرنگار ما گفت : درحال حاضر ساخت آموزش و پرورش را با پیشرفت ۴۵ درصدی در دستور کار داریم. ولی پور به واگذاری زمین به ۳۵ دستگاه اجرایی دیگر اشاره کرد و افزود: این ادارات خودشان اقدام به ساخت کرده اند و در مجموع ۴۷ اداره کل در فاز یک سایت اداری مستقر شده و یا در آینده مستقر خواهند شد.
وی با بیان اینکه در فاز یک زمینی برای واگذاری به رغم درخواست برخی مجموعه ها وجود ندارد، ادامه داد: هر چند در ابتدا برای حدود ۶۰ اداره زمین تعریف شده بود ولی برخی ادارات بخاطر نیازی که داشتند متراژ زمین را افزایش دادند که در حال حاضر زمینی برای واگذاری نداریم. وی در مورد فاز دوم سایت اداری گفت: زیر ساخت ها در این فاز فراهم نیست و نیاز است طرح آن مطالعه شود. ولی پور متراژ زمینی که در اختیار ادارات قرار گرفته را بر اساس تعداد نیروی رسمی آن مجموعه اعلام کرد و گفت : به ازای هر نفر ۲۰ تا ۲۵ متر مربع زمین در نظر گرفته شده است. کارشناس حوزه مناسب سازی اداره کل بهزیستی هم به خبرنگار ما گفت: از ۵۲ دستگاه اجرایی که در طرح مناسب سازی رصد می شوند ۱۰ دستگاه در سایت اداری مستقرند که ۷۰ درصدشان مناسب سازی شده اند و ۳۰ درصد هم تا حدودی وضعیت مطلوبی دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*