چاینا دیلی: تحریم‌های آمریکا تا حالا هیچ کشوری را به زانو درنیاورده/ باید علیه ترامپ متحد شویم

خبرگزاری فارس: تحریم‌های آمریکا تا حالا هیچ کشوری را به زانو درنیاورده/ باید علیه ترامپ متحد شویم

یک رسانه چینی ضمن اشاره به جنگ تجاری آمریکا علیه دیگر کشورها از جمله ایران و چین نوشت، تاریخ اثبات کرده است چنین اقداماتی کشورهای دیگر را به زانو درنیاورده و آن‌ها را متحدتر می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه چینی «چاینا دیلی» در یادداشتی ضمن اشاره به اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در خارج کردن واشنگتن از برجام و تهدید بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران نوشت، آمریکا همچنان به تاکتیک راه‌اندازی جنگ تجاری علیه کشورهای جهان ادامه می‌دهد.

چاینا دیلی در این یادداشت ضمن اشاره به این تاکتیک ترامپ نوشت «تاریخ اثبات کرده است، بیشتر مواقع ‌چنین تاکتیک‌هایی با شکست مواجه می‌شوند».

در ادامه، این یادداشت به تحریم‌های ۶۰ ساله آمریکا علیه کوبا که یک جزیره کوچک در همسایگی آمریکا است، اشاره کرده و یادآور شد که این تحریم‌های آمریکایی دولت کوبا را از هم نپاشید. کره شمالی هم سال‌ها به شدت از سوی حکومت آمریکا تحریم شده ولی دولت پیونگ یانگ دچار فروپاشی نشده است.

این یادداشت افزود، مسئله خنده‌دار اینجا است که برخی سیاست‌مداران آمریکایی فکر می‌کردند روز بعد که از خواب بیدار می‌شوند، حکومت کره شمالی نابود شده است اما با گذشت روزها و سال‌ها خلاف این تصور اثبات شده است. ایران هم چندین دهه با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا دوام آورده است.

نویسنده افزود، تا کنون به ایران سفر نکرده است اما آنچه در سه بار سفر به کوبا دید، این است که تحریم‌های آمریکا فقط مردم را فقیرتر کرده است.

چاینا دیلی نوشت،« تحریم‌های آمریکا نتوانستند به هدف خود که به زانو درآوردن این کشورها است، دست یابد. این باور ساده‌لوحانه است که اگر آمریکا فشاری بر کشورها وارد کند، آن‌ها به سادگی تسلیم می‌شوند؛ برعکس، تحریم‌ها اغلب، مردم کشورهای دیگر را متحدتر کرده و آن‌ها را قوی‌تر می‌کند. همان طور که یک ضرب المثل ۲ هزار ساله چینی می‌گوید «برادرهایی که در خانه با یکدیگر می‌جنگند، برای جنگ در مقابله خارجی با یکدیگر متحدتر می‌شوند».

نویسنده افزود، با وجود برتری نظامی آمریکا، چینی‌ها با آمریکایی‌ها در جنگ شبه جزیره کره در دهه ۵۰ میلادی جنگیدند پس این خیال خام است که آمریکا تصور کند با تاکتیک اعمال تعرفه، چین را تسلیم خواهد کرد.

وی تاکید کرد، این مسئله ناامید کننده است که متخصصان آمریکایی وقتی به جنگ تجاری ترامپ و اعمال دوباره تحریم‌های اقتصادی  از ایران انتقاد می‌کنند، از واژه‌هایی چون اجبار و تهدید، ارعاب، باج‌گیری و قلدری برای توصیف رفتار رئیس جمهور آمریکا استفاده نکرده‌اند اما اگر چین یا روسیه چنین اقدامی را علیه هر کشوری انجام می‌دادند، متخصصین آمریکایی چنین واژگانی را به کار می‌بردند.

چاینا دیلی افزود مدتی طولانی است که آمریکا خودش را از جامعه جهانی و سازمان ملل کنار کشیده است و به عنوان یک عضو ثابت شورای امنیت، با دبه کردن، تعهدات بین‌المللی خود را کنار گذاشته و از توافق هسته‌ای ایران یا همان برجام خارج شده است.

این روزنامه چینی نوشت، بدتر از آن این است که آمریکا نه تنها خودش از یک تعهد بین‌المللی خارج شده بلکه قصد دارد دیگر کشورهایی را که به تعهدشان و معاهده تایید شده شورای امنیت پایبند هستند، تنبیه کند. اگر چنین شیوه‌ای بدون نظارت ادامه یابد، سابقه بدی در جامعه جهانی به جا خواهد گذاشت و قدرت سازمان ملل را به مخاطره می‌اندازد.

چاینا دیلی اضافه کرد، لازم به ذکر است که «جنگ‌های تجاری و تحریم‌های اقتصادی، بویژه اجرای دسته دوم [تحریم‌ها] بر نفت ایران در اوایل ماه نوامبر، آسیب زیادی به اقتصاد جهانی، بازارهای نفت و زندگی مردم عادی شامل مردم آمریکا خواهد زد».

چین به وضوح گفته است که همیشه مخالف چنین تحریم‌های یکجانبه‌ای است. روسیه و اتحادیه اروپا شامل انلگیس، آلمان و فرانسه نیز با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالفت کردند.

نویسنده در انتها نوشت، جامعه جهانی باید جبهه متحدی در تقابل با چنین اقدامات ارعابی و قلدرمآبانه تشکیل دهد. جامعه جهانی باید پیام واضحی به واشنگتن بفرستد که تحریم‌های یکجانبه ترامپ و تعرفه‌های مجازاتی وی، تهدید بزرگی علیه جامعه جهانی است و به موفقیت وی نخواهد انجامید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*