سرمقاله/ سؤال ازرئیس جمهور، فرصتی برای شفاف سازی…!!

 

امروز خراسان جنوبی – راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
حق قانونی مجلس، سؤال از وزرا و رئیس جمهور و استیضاح و تحقیق و تفحص از تمامی وزارتخانه ها، ارگان ها و نهادهای کشور است و این یکی از مهمترین اصول وجود یک مجلس قدرتمند و مستقل با نمایندگانی متخصص و باسواد و به مفهوم واقعی منتخب است. اما واقعیت مجلس با آنی که باید باشد بسیار فاصله دارد که دلایلش را بررسی خواهیم کرد.
اول: این که مجلسیان ناگهان تبدیل به آدم هایی دموکراتیزه شدند خوشحالی و امیدواری فراوانی را باعث گردید! سؤال از رئیس جمهور با ۴۰ امضا اعلام وصول گردید تا شاید برای اولین بار با این حجم سؤال طی دوازده دوره ریاست جمهوری در کشورمان کلید بخورد.
دوم: شروع دولت دوازدهم بنا بر مستندات و دلایل متقن و مدارک موجود، آغازی شد برای فروپاشاندن دولت با هر ابزار و روش معقول و نامعقول موجود.
سوم: روحانی نتوانست به بسیاری از خواسته های رأی دهندگانش جامه عمل بپوشاند، وزرایی را انتخاب کرد که گاه گزینه بیستم او بودند، بنا به گفته او نگذاشتند که وزیر زن انتخاب کند! چه کسانی و چرا و از کدام کانال مواردی بود که روحانی همه را بی پاسخ گذاشت، تیم اقتصادی ضعیف یکی از پاشنه های آشیل دولت روحانی بود، مشاورین روحانی از واقعیات جامعه بسیار دور بوده و هستند و به او آدرس غلط می دهند.
چهارم: هنوز بقایای نمایندگان دوره قبل در مجلس حضور دارند نمایندگانی که تمام قد، تمام راه های رفته و نرفته و ایجاد پایلوت و بسترسازی انواع چپاول گری و اختلاس، رانت و دزدی های خردوکلان معجزه هزاره سوم ایستادند، آنانی که پس مانده لیوان آب او را به نیت تبرک و تیمن در مجلس سر کشیدند و با لمس لباس او و کشیدن دست بر صورت خود بر او دخیل می بستند، هنوز بقایای نمایندگانی که همزبان با این معجزه قرن تمامی مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را کاغذ پاره نامیدند و کشور را درآستانه جنگی مخوف قرار دادند، نمایندگانی که اینک نیز رئیس جمهور را به سؤال کشیده اند همانانی بودند که در تبدیل دلار هزار تومان به سه هزار تومان و رشد وحشتناک تورم صم بکم بودند و رگ دموکراسی خواهانه و مبارزه با فسادشان متورم نشد!!
پنجم: برخی از همین نمایندگان را باید عامل اصلی در به بن بست رساندن برخی مصوبات دانست که هم خود هلهله ها کردند و هم نتانیاهو و ترامپ را به دست افشانی دعوت کردند. گاه صحنه ها و تریلرهایی در مجلس کلید می خورد که به چگونگی نوع انتخاب برخی از نمایندگان هم تأسف می خوری و هم باید بهای سنگین آن را تمامی مردم بپردازند.
َششم: در شرایط بسیار خطرناکی که به لحاظ کودتای اقتصادی که علیه دولت انجام پذیرفت، سؤال از رئیس جمهور یکی از ضرباتی بود که بر انسجام و آشتی ملی و وحدت درونی وارد نمود، عملی که منافع ملی را به تمسخر گرفت و منافع گروهی را برآن ارجح دانست! هرچند که سؤال حق ابتدایی نمایندگان است اما نه به هر قیمتی و هر زمانی، طرح عدم استفاده و به کارگیری از بازنشستگان که به تازگی در مجلس کلید خورد و رأی بالایی هم آورد، طرحی بود که باید حداقل بیست سال پیش مصوب می شد، اما در زمانی که موج عجیب و پرتوان جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورمان آغاز شده و هنوز تحریم ها آغاز نشده چنین زلزله ای را بوجود آورد، استیضاح وزرا و جابجایی بسیاری در حد هزار نفر از مدیران و مسئولین، خود می تواند در نهایت نظام را با چالشی جدی مواجه کند، با تدبیری عقلانی تر می توان این جابجایی ها را در زمانی حداکثر یکساله و آرام به انجام رساند.
هفتم: شاید یکی از مقصرین اصلی در بوجود آمدن این وضع خود رئیس جمهور باشد که با نیمه شفاف کردن بودجه، برای خودش دردسرهای بزرگی آفرید، روحانی اینک در شرایطی باید در مجلس پاسخگوی سؤالات نمایندگان باشد که هفته قبل، از حضور در تلویزیون خودداری کرد، اینک در مقابل کاری انجام شده قرار گرفته که می بایست برای دفاع از عملکرد خود و کابینه اش هرآنچه را که در چنته دارد برای مردمی که برای بار دوم به او اعتماد کردند توضیح دهد و پشت پرده هایی را که تاکنون به نام مصلحت اندیشی از مردم پنهان می کرد را عیان کند و با شفاف کردن آسمان تیره و تار سیاست کشور یکبار و برای همیشه پایلوتی را برافرازد که مردم را از تشنگی چرخش آزاد اطلاعات برهاند و از برخی چهره ها نقاب بردارد تا افکار عمومی برایش ثابت شود که نقش رئیس جمهور در حد یک تدارکات چی نیست، برای کسانی که قدرت تشخیص و تحلیل زمان و مکان از آنان سلب است همان بهتر که با شفاف سازی مکرشان را به خودشان بازگرداند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*