سرمقاله/خداحافظ ، آقای بازیگر…!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
عزت ا… انتظامی ساعت چهار صبح جمعه درگذشت، خبر کوتاه اما بسیار تأسف بار و شوک آور، خداحافظی عزت سینمای ایران از آن باب مهم است که شاید چون اویی، دیگر بر تارک سینمای افسرده ایران ندرخشد.
آقای هنرپیشه در سن ۹۴سالگی دنیا را به دنیاداران واگذاشت تا آنچه کنند که نباید و آنچه نکنند که باید!!
بی شک تأثیر شخصیت بی بدیل انتظامی بر نسلی که او را با گاو شناخت و با گاوخونی دیگر بر پرده نقره ای ندیدش آنچنان تأثیرگذار بود و هست که خلاء نبودش را تا سال های سال حس کند.
سینمای این روزهای ایران نشان از واقعیتی تلخ دارد و آن این که به آنچنان چرخه تکرار سوژه درغلطیده و آنچنان دچار درهم تنیدگی مافیایی در تولید و پخش و اکران و … گردیده که بنا به هزار و یک دلیل خطوط من درآوردی قرمزش دچار تورم در حال انفجار گردیده است، خطوطی که گاه فیلم ها را تبدیل به اثری بی محتوا و مبتذل می کند.
سینمای ایران، بزرگانش را یکان یکان دارد از کف می دهد بی آنکه قدر بدانند، بی آنکه بر صدر نشانندشان، بی آنکه نسلی تشنه را از داشته های ناب و گوارای شان سیراب کنند!!! از ناصر تقوایی ها خبری دارید؟!!
هزار دستانی که معجزه علی حاتمی بود اینک خان مظفرش و مفتش شش انگشتی اش را از دست داده، شعبان استخوانی و رضا خوشنویس اش هم دیگر به پایان خط رسیده اند!! همانگونه که آقابزرگ و آقای هالو حال خوشی ندارد.
این که برخی ژانرهای کمدی خوب می فروشند و به مرزهای دست نیافتنی فروش می رسند نشان از افسردگی مردمی دارد که تشنه اندکی خوشی و خنده هستند تا دلی خوش کنند و آب خنکی بر جگر ریزند!
متأسفانه مفهوم نگرش مردم را نه مدیران هنری می فهمند و نه حاضرند در برابر خواست مردم کرنش کنند!!
عزت ا… انتظامی رفت اما هیچ کس برای نقش و اثر او بر سینما و نسل پس از انقلاب نه این که کاری نکرد بلکه تلاشها کردند که کم رنگ وبی اثرش کنند، اما مگر می شود افکار عمومی را بازی داد و فکری خاص را بر آنان تحمیل کرد؟ مگر می شود هنرمندان واقعی را که در دل و ذهن مردم رسوب کرده اند را حذف کرد؟!!
گاه لازم است بزرگی برود تا بدانیم کوتوله های به اصطلاح هنری چه جایگاه و تأثیری بر مردم دارند و چرا مردم آنان را تحت هیچ شرایطی و با هر ابزار تبلیغاتی نمی پذیرند.
مجید انتظامی هم آقازاده ای است چون سایر آقازاده های دنیای علم و هنر، ژن های خوبی که نه حق مردم خورده اند و نه رانت تجربه کرده اند و نه اختلاس را چشیده اند و نه ربطی با قدرت های سیاسی و اقتصادی دارند.
نسل انتظامی ها رو به اتمام است، چند جایگزین برای آنان تولید کرده ایم؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*