سرمقاله/احتکار، خیانتی نابخشودنی…!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
هرچه در دنیای لغات غور می کنم و شخم می زنم تا کلمه ای که بتواند عمق حرکت رذیلانه و مخرب احتکار را بنمایاند و شخصیت و ریشه انسانی صاحبان این حرفه کثیف را بهتر به مردم بشناساند نیافتم، خواستم از کلمات محاوره ای و خارج از عرف و ادب روزنامه نگاری استفاده کنم دیدم که ظلمی است مضاعف بر قلم به دستانی که پاک می نویسند و پاک می اندیشند و پاک سخن می گویند !!
زمان آن هشت سال جنگ هم شرایطی پیش آمد که برخی از بازاریان و اربابان حلقه های پنهان و نهانی که دستی بر تولید و ارز دولتی و مافیای درهم تنیده فساد داشتند چون بختکی بر جان و مال مردم افتند و خون شان را بمکند و از آب گل آلود شرایط حاکم بر کشور سوءاستفاده کنند و صدها قلم از اقلام مورد نیاز مردم را در انبارهای حاشیه شهرها تلمبار و دپو کنند تا با قیمتی بسیار گران تر به مردم واگذارند!! خصلتی حیوانی که بیشترین ضربات و خطرات اجتماعی را به همراه دارد.
چنانچه مسامحه و کم کاری نیروها و سازمان های نظارتی در این شرایط بستر لازم برای ریشه دواندن این زالوهای اقتصادی فراهم آورد بلاشک آنان نیز در این فاجعه بزرگ شریک اند، فاجعه ای که خروجی آن فروپاشی اجتماعی و اقتصادی است.
دراین شرایط نقش مردم در شناسایی انبارهای احتکار و تنگ کردن حلقه محاصره این به ظاهر انسان هایی که نه ریشه دارند و نه پیشینه اصیل، بسیار حیاتی و مهم است، این که انبارهایی کشف شوند و با مهر و موم آنها برویم پی کارمان انگار کلا اتفاقی نیفتاده!! باید در سریع ترین زمان ممکن و در روندی قانونی و با حمایت کامل و چکشی قوه قضائیه اموال مکشوفه با قیمت مصوب دولتی وارد چرخه بازار مصرف کرد و عوامل احتکار را سریعا محاکمه و با ذکر نام آنان به اشد مجازات محکوم شان کرد، باید عقبه این محتکرین و اینکه با کدام یک از گردن کلفتان صاحب قدرت ارتباط دارند نیز شناسایی و سرچشمه را خشکاند، بدون مصلحت اندیشی هایی که اینگونه مردم را به خاک سیاه نشانده است، بدون اغماض و بدون ترس از نام ها و نشان ها.
دوره و زمانی نیست که با مماشات حق مردم را ضایع کرد و بی خیال از کنار جنایت و خیانتی چنین بزرگ به راحتی گذشت، برخی از کلمه بیت المال استفاده های ابزاری می کنند و ضمن این که هم از آخور می خورند و هم از توبره برای خود سهم المال هم قائل اند!!
تا اصل شفافیت را در بازار، خرید و فروش و معاملات دولتی و خصولتی باور نداشته باشیم، سرطان فساد اقتصادی و اداری درمان نخواهد شد و تا زمانی نه چندان دور دیگر شاهد نابودی همه چیز خواهیم بود، با جابجایی افراد و وزرا التهابات از بین نخواهند رفت یا باید تن به تغییر نگرش و ساختار اقتصادی داد و یا در انتظار روزی نه چندان دور بود که دیگر هر تغییری به مثابه نوش داروی پس از مرگ سهراب خواهد بود.
سرطان فسادی که در دوره معجزه هزاره سوم اوج گرفت و تمامی ساختارهای لرزان کشور را درنوردید، اینک کسی که چندین فقره پرونده قضایی دارد مردم را تحریک به اعتصاب واغتشاش می کند!! عجبا از سیستمی که با سخنرانی یک نفر وی را در کوتاهترین زمان ممکن محاکمه و نقره داغ می کنند اما معجزه هزاره سوم همچنان از مصونیتی آهنین برخوردار است و به راحتی هر حرفی و مغالطه ای را بر زبان می راند. قانونی که در مقابل او ساکت و ساکن است آیا آنقدر توان دارد که بتواند احتکار و فساد را ریشه کن کند؟!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*