آخرین خبر :

بیماران صعب العلاج نیازمند توجه ویژه دولت و خیران کمک های خاص کمک ۶۶۰ میلیون تومانی دانشگاه به بیماران نیازمند دارو در سال گذشته

بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر در استان خراسان جنوبی تحت پوشش مرکز بیماری های خاص قرار دارند که از این تعداد حدود ۲ هزار نفر بیمار خاص هستند، بیمارانی که با مشکلات جسمی فراوانی مواجهند و مجبورند برای کاهش آلام و دردهایشان از داروهایی استفاده کنند که هزینه زیادی را روی دستشان باقی می گذارد. هر چند به گفته مسئولان، بخش قابل توجهی از این هزینه ها را بیمه جبران می کند و از طرف دیگر مراکزی مانند دانشگاه علوم پزشکی و هم چنین خیران هم حمایت های شایان توجهی به این بیماران دارند اما باز هم با وجود این کمک ها، عده ای به داروی خارجی برای تکمیل درمان نیازمندند که تحت پوشش بیمه نیست و یا اینکه عده ای با وجود تمامی حمایت ها باز هم ماهانه هزینه زیادی را برای درمان پرداخت می کنند.
مریم یکی از این بیماران است که مبتلا به سرطان پستان است و در ابتدای بیماریش هر ۲۱ روز ۱۰۰ تا ۱۶۰ هزار تومان برای تأمین دارویش هزینه می کرده و بعد از پیشرفت بیماری اش هر هفته چنین هزینه ای را باید بپردازد یعنی ماهانه حدود ۵۰۰هزار تومان. هر چند او هزینه دارویش را بسختی می تواند تهیه کند اما به بیماران نیازمندی اشاره می کند که حتی برای خرید ۲۰ یا ۵۰ هزار تومان دارو هم مشکل دارند و به هر دری می زنند تا بتوانند آن را تهیه کنند. به گفته مریم یک بیمار سرطانی یا بیماری که با نوع خاصی از بیماری ها دست و پنجه نرم می کند علاوه بر داروهای هزینه بر به مراقبت های غذایی خاص هم نیاز دارد که در جای خود هزینه بر است. یکی از بیماران مبتلا به ام اس نیز در گفت وگو با خبرنگار ما به قیمت بالای داروهای خارجی اشاره می کند و می گوید: هر چند داروهای ایرانی رایگان در اختیارمان قرار می گیرد اما در بسیاری از موارد، پزشک داروی خارجی را برای بهبود بیمار تجویز می کند که تحت پوشش بیمه نیست بنابراین ماهانه باید رقم زیادی را برای تهیه دارو کنار گذاشت. او که حدود ۷ سال است به ام اس مبتلا شده و در طول هر ۶ ماه بیش از ۲ میلیون تومان برای تهیه آمپولش باید هزینه کند، معتقد است اگر حمایت خیران از بیماران خاص و سرطانی نباشد مشکلات زیادی برای خانواده ها بوجود می آید و آنها را مجبور به انصراف از ادامه درمان یا درمان ناقص می کند .آقای خزائی یکی از شهروندان بیرجندی هم که فرزندش پیوند کبد شده از بالابودن هزینه دارو و درمان و کمیاب بودن داروها گلایه کرد و به خبرنگار ما گفت: برای تهیه داروی فرزندم در چند ماه گذشته بطور متوسط ۴۰۰ هزار تومان هزینه می کردم که الان این رقم به حدود ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته و مشکل دیگری که وجود دارد کمیاب بودن داروهاست چرا که حتی در مشهد هم نتوانستم آن را تهیه کنم.

بیش از ۳ هزار نفر تحت حمایت مرکز بیماری های خاص استان
مسئول مرکز بیماری های خاص استان هم به افزایش تعداد بیماران خاص با توجه به افزایش مشکلات روانی، اقتصادی، اجتماعی و کاهش سطح رفاه و شادابی مردم اشاره کرد و گفت: این مشکلات شیوع بیماری ها را در بین خانواده ها افزایش داده است.
دهقانی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۲۰۰ بیمار از این مرکز خدمات دریافت می کنند، افزود: از این تعداد ۲ هزار بیمار خاص اند که شامل بیماران دیالیزی، ms، اوتیسم، تالاسمی، هموفیلی، بیماری نوظهور پروانه و … می باشد.

برای حمایت از بیماران خاص به کمک ۱۰۰ درصدی خیران نیازمندیم
وی با اشاره به بالا بودن هزینه درمان و بعد از درمان این بیماران ادامه داد: برخی از بیماران برای درمان به داروهای خارجی نیاز دارند که با توجه به حذف سقف تعهدات بیمه ای بیشتر این بیماران در تأمین هزینه دارو با مشکل مواجهند. وی با بیان اینکه هزینه دارو و درمان بیماران خاص تا درصد بالایی و گاها رایگان ارائه می شود ، گفت: اگر بیمار به مراقبت خاص و یا داروی خاصی برای تکمیل درمان نیاز داشته باشد نمی تواند از بیمه استفاده کند که خود بار مالی را در شرایط اقتصادی فعلی بر خانواده ها تحمیل می کند.
دهقانی با اشاره به حمایت هایی که از بیماران خاص و سرطانی در تأمین دارو صورت می گیرد، افزود: تا جایی که مقدور باشد از این بیماران حمایت می شود اما برای ادامه کار نیاز به حمایت ۱۰۰ درصدی خیران داریم چرا که ممکن است بیماری از ادامه درمان بدلیل مشکلات مالی منصرف شود.
کمک به ۲۳۴۶ بیمار نیازمند دارو در سال گذشته
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از کمک به ۲۳۴۶ بیمار نیازمند، صعب العلاج و سرطانی در قالب ۶۶۰ میلیون تومان برای تهیه دارو در سال گذشته خبر داد و گفت: این کمک ها از طریق داروخانه هلال احمر و هم چنین بیمارستان ها و داروخانه های آنها که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اند به بیماران ارائه می شود.
دکتر ناصری از کمک به ۹۰۹ بیمار نیازمند دارو در ۴ماهه سال جاری در قالب ۲۴۰ میلیون تومان خبر داد و افزود: با توجه به حجم مراجعه کننده ها و محدود بودن سقف اعتبارات در این زمینه تنها بخشی از هزینه های داروی اینگونه بیماران را می توانیم تأمین کنیم.
محدود بودن توان دانشگاه در کمک به تهیه داروی بیماران نیازمند
وی بر کمک خیران برای تهیه داروی بیماران صعب العلاج و نیازمند تأکید کرد و ادامه داد: توان دانشگاه برای کمک به درمان و تأمین داروی بیماران نیازمند محدود است بنابراین نیاز است خیران در این حوزه ورود بیشتری داشته باشند .
وی بیان کرد: هم چنین برخی از داروهای خارجی از پوشش بیمه ای خارج شده اند که خود بار سنگینی را بر بیمار تحمیل می کند و ما تلاش کرده ایم در صورت تائید پزشکان معتمد دانشگاه این هزینه ها هم پرداخت شود.

عدم پاسخگویی هلال احمر استان
بعد پیگیری یک هفته ای خبرنگار ما
با توجه به اینکه داروخانه هلال احمر استان تنها داروخانه ای است که وظیفه تأمین داروی بیماران خاص و صعب العلاج را بر عهده دارد برای تهیه این گزارش به سراغ مدیر کل جمعیت هلال احمر استان رفتیم که به رغم پیگیری یک هفته ای خبرنگار ما روابط عمومی هلال احمر اعلام کرد برای مصاحبه و تهیه گزارش در این زمینه برایتان زمانی را مشخص می کنیم تا تشریف بیاورید .
گفتنی است با توجه به اینکه آمار بیماران خاص هر روز در حال رشد است بگونه ای که اگر در گذشته نه چندان دور هر چند روز یک بیمار سرطانی برای تهیه دارو به داروخانه ها مراجعه می کرد الان بصورت روزانه مراجعه کنندگان زیادی داریم که با توجه به کاهش سقف حمایتی بیمه از برخی داروها نیاز است خیران و مردم استان این بیماران را حمایت کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*