بایدها و نبایدهای اتصال خیابان موسی بن جعفر به جمهوری اسلامی دغدغه های یک سه راهی

اتصال خیابان موسی بن جعفر به سه راه اسدی قدیم و مصلّی فعلی و تبدیل آن به چهار راه باعث ایجاد دغدغه هایی در بین مردم و به خصوص کارشناسان شده است.
بازگشایی خیابان موسی بن جعفر باعث کاهش ترافیک خیابان جمهوری اسلامی می شود که امری پسندیده و بجاست اما تبدیل سه راه مصلی به چهارراه نگرانی هایی از جمله افزایش ترافیک خیابان جمهوری، کمبود و نبود پارکینگ مناسب با توجه به فضای تجاری اطراف و هیئت ابوالفضلی و… ایجاد کرده است و ضرورت دارد قبل از بهره برداری نسبت به رفع برخی مشکلات اقدام شود.ازنظر کارشناسان بهترین گزینه در این محل احداث روگذر می باشد که ضرورت دارد متولیان امر به این موضوع توجه و آن را در دستور کار قرار دهند.عملیات اجرایی پروژه بازگشایی سه راه مصلّی به بلوار موسی بن جعفر (ع) شهربیرجند از سال ۸۳ آغاز و مقرر شد این مسیر با تملک و تخریب املاک و احداث پل بازگشایی گردد و نقش مهمی در هدایت بخشی از ترافیک خیابان جمهوری اسلامی و در نتیجه کاهش حجم ترافیک این خیابان ایفا کند.

تبدیل سه راه مصلّی به چهار راه نیازمند بررسی تمام جوانب
یک شهروند در این باره می گوید: اصل پروژه، اقدام خوب و کارشناسی شده ای است اما باید بحث تبدیل سه راه مصلّی به چهارراه به دقت و باتوجه به تمامی جوانب امر مورد بررسی قرارگیرد تا در آینده مشکلات جدیدی در این محدوده به لحاظ ترافیکی پیش نیاید.
علیزاده می افزاید: هر خودرو که از یکی از مسیرهای چهارگانه به تقاطع مصلّی وارد شود، سه گزینه برای انتخاب خواهد داشت که باید با ایجاد و تعریض کافی راستگردهای متناسب با حجم ترافیک، تعداد خودروهایی که مستقیماً وارد تقاطع می شوند را کاهش داد که این امر نیازمند پیش بینی زمان مناسب عبور برای هرمسیر است.

لزوم پیش بینی زمان مناسب عبور از تقاطع
با توجه به ترافیک هر مسیر
وی تصریح می کند: در حال حاضر آنچه که بعضاً باعث ترافیک در مسیرهای منتهی به سه راه مصلّی به ویژه خیابان های جمهوری از مسیر میدان امام خمینی (ره) و نیز خیابان منتظری به سمت سه راه مصلّی می گردد عدم پیش بینی زمان حق تقدم عبور برای مسیرهای شلوغ تر است. به عنوان مثال تعداد خودروهایی که از سمت میدان امام خمینی(ره)، به سه راه مصلّی وارد می شوند، به مراتب بیش از خودروهایی است که از مسیر میدان امام حسین(ع) به سمت سه راه مصلّی می آیند اما حتی افسران حاضر در سه راه در اختصاص زمان عبور به خودروهای این دومسیر، این مورد را مد نظر قرار نمی دهند و لذا بعضاً ازدحام و صف خودروها در مسیر میدان امام خمینی (ره) به سمت مصلّی، کل این مسیر را پر می کند. درحالی که مسیر میدان امام حسین(ع) به مصلّی خلوت است، پس زمان بندی چراغ فرماندهی تقاطع مصلّی در آینده برای ترافیک مسیرهای منتهی خیلی حائز اهمیت است.

حریم تقاطع باید افزایش یابد
شهروند دیگری می گوید: در حاشیه سه راه مصلّی، مصلّی هیأت ابوالفضلی بیرجند قرار دارد که جلسات زیادی به ویژه در ساعات عصر در این مکان برگزار می گردد و از دیرباز از محوطۀ ضلع شرقی مصلّی برای پارک خودروها استفاده می شده که با بازگشایی مسیر سه راه مصلّی به بلوار موسی بن جعفر(ع)، عملاً این محوطه جمع خواهد شد و لزا شهروندان به این لحاظ با مشکل کمبود فضای پارک خودرو مواجه می شوند که باید پیش بینی لازم در این باره صورت گیرد.نعمتی می افزاید: علاوه براین، به نظر من حریم سه راه مصلّی پس از بازگشایی و تبدیل شدن به چهارراه باید افزایش یابد تا راستگردها به ویژه از مسیر میدان امام خمینی (ره) به سمت بلوار موسی بن جعفر(ع) با صف خودروهای این مسیر، مسدود نشود و خودروها به راحتی بتوانند وارد راستگرد جمهوری اسلامی به سمت بلوار موسی بن جعفر(ع) شوند.

ضرورت کنترل محدودۀ تقاطع با چراغ فرماندهی
و مدیریت گردش ها
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان نیز با بیان اینکه وضعیت موجود سه راه مصلّی پس از بازگشایی مسیر به سمت بلوار موسی بن جعفر(ع) قطعاً باید اصلاح شود، می گوید: ترافیک چهارراه حتما باید با چراغ فرماندهی کنترل شود. سرهنگ رضایی می افزاید: مدیریت گردش ها به راست و به چپ در چهارراه مصلّی به ویژه از جمهوری اسلامی به منتظری و منتظری به سمت میدان امام خمینی(ره) و به سمت میدان امام حسین(ع) و زمان این گردش ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اجرای مسیر به تنهایی کافی نیست
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان بیرجند هم در این باره به امروز خراسان جنوبی می گوید: اجرای خیابان بیست متری فرزان و بازگشایی سه راه مصلی به سمت بلوار موسی بن جعفر(ع) از اقدامات بسیار خوبی است که در محدوده بافت مرکزی شهر بیرجند در حال انجام است و نقش مهمی در انتقال ترافیک محدودۀ شمالی به بافت مرکزی شهر ایفا خواهد کرد اما اجرای این مسیر به تنهایی کافی نیست.

پارکینگ از مهمترین مسائل در بازگشایی معبر
مهندس رونقی می افزاید: ضرورت دارد که مسائل ترافیکی بعد از اجرای عملیات ایجاد و بازگشایی این معبر و آثاری که بر شبکه های اطراف می گذارد، پیش از اجرای نهایی بررسی و تکمیل گردد و راهکارهای مقتضی برای آن اتخاذ شود.
به گفته وی، از مهمترین مسائلی که در این محدوده، با توجه به بافت تجاری و وجود مصلّی مطرح است، موضوع پارکینگ می باشد که چنانچه جانمایی درستی برای آن صورت نگیرد و پیش بینی های لازم در طرح اعمال نشود، مشکلات جدی برای مردم و شهرداری به وجود خواهد آورد.مهندس رونقی در پایان می گوید: اصل معبر تا محل اتصال دارای طرح مصوب است و البته موارد مذکور حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

پیش بینی جای پارک خودرو ها در فضای دو طرف معبر
معاون عمرانی شهرداری بیرجند نیز با اشاره به اینکه طرح ترافیکی این محدوده توسط مشاور طرح تهیه و به تصویب شورای ترافیک رسیده است، می گوید: راستگردها و چپ گردهای مناسب برای مسیرها در تقاطع پیش بینی شده است و از این بابت مشکلی نخواهیم داشت.مهندس عدل در خصوص بحث پارکینگ خودروها با وجود مصلی و املاک تجاری محدوده تصریح می کند: معبر که بازگشایی شود، فضای معمول در دوطرف آن برای پارک خودروها وجود دارد که حذف محوطۀ فعلی را جبران خواهد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*