انتقاد معاون استاندار از تسهیلات اندک ستاد مبارزه با موادمخدر برای اشتغال بهبود یافتگان اعتیاد: تحقیرمان نکنید

به گفته دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان در مرحله اول، اعتبار ۴۸ میلیون تومانی برای پرداخت تسهیلات حوزه اشتغال معتادان بهبود یافته از ستاد کشوری به استان تخصیص یافته که این اعتبار تا پایان سال دو مرحله دیگر هم ابلاغ خواهد شد؛ تخصیص اعتباری اندکی که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی آن را مورد انتقاد قرار داد و با بکار بردن این عبارت که اینگونه اعتبارات آفتابه خرج لحم است، گفت: طی نامه ای، گلایه استان را به ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام کنید و اگر دوستان نمی خواهند به ما محبت کنند ما را تحقیر و مسخره هم نکنند.
اسماعیلی در کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از ستاد کشوری مبارزه با مواد مخدر خواست با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی یکی از استان های درگیر با موادمخدر بخاطر هم مرزی با افغانستان است و درآمد زایی هم برای ستاد دارد اعتبارات بیشتر و قابل توجه تری را تخصیص دهند.
وی در این جلسه خواستار اختصاص مکانی از سوی شهرداری برای ایجاد نمایشگاه، بازارچه و یا سراچه دائمی فروش تولیدات بهبودیافتگان مواد مخدر، خانواده هایشان و هم چنین محصولات و تولیدات بقیه قشرهای آسیب پذیر شد.
وی با بیان اینکه دولت برای رسیدن به موفقیت بخصوص در حوزه های اجتماعی نیازمند مشارکت مردمی است، گفت: دولت از تشکل ها و سمن های مردمی نه در حد شعار بلکه به واقع حمایت می کند.وی با اشاره به شرایط دشوار کشور در تحریم های ناجوانمردانه فعلی و با تأکید بر اینکه باید در این شرایط روحیه امید را در مردم زنده نگه داشت، افزود: هیچ چیز مهم تر از کارکردن صادقانه برای مردم وجود ندارد و خوشبختانه در استان بین نهادها و مجموعه های مختلف همدلی و اتحاد خوبی وجود دارد.
اسماعیلی با بکار بردن این عبارت که هنوز مردم ما شرایط موجود که واقعا در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته ایم را لمس نکرده اند ، بیان کرد: دشمنان نظام می خواهند مردم را از هر طرف تحت فشار قرار دهند و امید را در آنها از بین ببرند که ملت ما با پشتیبانی از بیانات رهبری این تحریم ها را هم پشت سر خواهند گذاشت.
وی از عدم اطلاع رسانی درست و کافی از کارهای انجام شده توسط دولت به عنوان یک آفت یاد کرد و گفت: سمن اطلاع رسانی در این کمیته مغفول مانده که با تصویب آن از جلسات آینده شاهد فعالیت بیشتر در حوزه اطلاع رسانی خواهیم بود.

پرداخت تسهیلات ۱۸۰ میلیون تومانی به ۱۸ بهبود یافته مواد مخدر
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان هم از همکاری ۷۵ سازمان و سمن با دبیرخانه ستاد خبر داد و به افزایش دو برابری آنها از سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: در مرحله اول در حوزه ایجاد اشتغال بهبودیافتگان مواد مخدر به استان ۴۸ میلیون تومان اعتبار ابلاغ شده که تا پایان سال دومرحله دیگر هم از ستاد کشوری ابلاغ خواهد شد.
زندی به تخصیص اعتبار ۱۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به سمن های این حوزه در مرحله اول اشاره کرد و با بیان اینکه از این اعتبار ۱۰۰ میلیون در قالب طرح و ۳۰ میلیون تومان در قالب حمایت از سمن های سطح ۳ هزینه خواهد شد، ادامه داد: هم چنین ۵۰ میلیون تومان به ۵ طرح اشتغالزایی در سرایان و سربیشه پرداخت شده و در مجموع به ۱۸ بهبود یافته مواد مخدر در استان از ابتدای سال تسهیلات ۱۸۰ میلیون تومانی پرداخت شده است .
وی خواستار تخصیص مکانی برای ارائه محصولات و تولیدات بهبود یافتگان مواد مخدر و خانواده هایشان توسط شهرداری شد و با بیان اینکه از ۱۱مصوبه جلسه قبلی کمیته بغیر این مورد بقیه مصوبات اجرایی شده، گفت: اجرای طرح کاهش آسیب ها و توانمندسازی در حوزه مواد مخدر با حضور ۴۰۰ خانواده با پیش بینی اعتبار بیش از ۳۱۰میلیون تومانی قرار است در صورت تأمین اعتبار توسط کمیته امداد اجرایی شود.
تسهیلات ۷ میلیاردی
مدیرکل بهزیستی استان هم از پرداخت تسهیلات اشتغال به ۱۶۰ معتاد بهبود یافته خبر داد و با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات محدودیت نداریم، گفت: بهبود یافتگان از اعتیاد می توانند از محل بند ۴ تبصره ۱۶ تا سقف ۲۰ میلیون تومان و نیز از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری استفاده کنند که سهم سازمان بهزیستی از این تسهیلات ۷ میلیارد تومان است.
عرب نژاد شرط استفاده بهبود یافتگان از این تسهیلات را پاکی ۶ ماهه عنوان کرد که به تائید مراکز درمانی برسد.
پارک جنگلی به مرکز خدماتی رفاهی تبدیل می شود
شهردار بیرجند هم در مورد تعبیه مکانی برای ارائه تولیدات بهبود یافتگان از اعتیاد به پارک جنگلی بیرجند اشاره کرد و گفت: پارک جنگلی ۳۸ هکتار دارد که شهرداری امسال ۵ میلیارد تومان برای آن اعتبار گذاشته و قرار است به مرکز خدماتی رفاهی تبدیل شود و طرح آن تا ۲۰ شهریور ماه به مزایده گذاشته شده است.
جاوید با بیان اینکه در این طرح کافی شاپ، باغ پرندگان، بازارچه صنایع و معادن، شهربازی و نمایشگاه های موقت زیادی پیش بینی شده، افزود: تمامی زیرساخت ها فراهم است که می توان از آن برای ایجاد بازارچه دائمی تولیدات بهبودیافتگان بهره برد.
در ادامه این جلسه تعدادی از سمن های فعال در استان در حوزه مواد مخدر به ارائه گزارش عملکرد حوزه کاری خود پرداختند. مدیر عامل مؤسسه مهر کویر با انتقاد از موازی کاری هایی که توسط ادارات مختلف در حوزه مواد مخدر انجام می شود خواستار نظارت و هماهنگی بیشتر در تزریق اعتبارات و برگزاری برنامه ها در این حوزه شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*