آخرین خبر :

اخبار علمی

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

چرا باید چلغوز بخوریم

خبرگزاری فارس: چرا باید چلغوز بخوریم

متخصص تغذیه با اشاره به اینکه چلغوز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ویتامین Aو E است، گفت: افرادی که تخمه چلغوز می‌خورند کمتر گرفتار بیماری‌های قلب و عروق می‌شوند.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،‌در ارتباط با خواص تغذیه‌ای چلغوز اظهار داشت: چلغوز یکی از مغز‌دانه‌ها به شمار رفته که مشابه سایر مغزدانه‌ها همچون پسته و فندق خواص تغذیه‌ای دارد.البته این مغزدانه در همه جای کشور آشنا نیست و بیشتر در شهرهای استان خراسان مورد معروف است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه چلغوز حاوی ویتامین E، K و مقداری ویتامین A است، افزود: این مغزدانه نوعی آنتی‌اکسیدان قوی به شمار رفته و از ویژگی‌های خاص آن این بوده که اسید چرب غیراشباع با یک باند مضاعف است و همچون روغن زیتون بوده و برای سلامت قلب مفید است.

این متخصص تغذیه ادامه داد:‌افرادی که دارای چربی خون بالا، تری‌گلسیرین و فشار‌خون بالا هستند، مصرف مغزدانه چلغوز کمک‌کننده سیستم عروقی و جریان گردش خون آنها است. بنابر این مصرف آن توصیه می‌شود.

صفوی با اشاره به اینکه این مغزدانه طبع گرمی دارد، عنوان کرد: مصرف چلغوز برای افراد انرژی‌زا بوده و سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های متابولیکی و برخی از سرطان‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چلغوز مغزدانه‌ای ارزشمند به شمار می‌رود و ۶۰۰ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم آن انرژی وجود دارد و به دلیل داشتن آمینواسید نیز نوعی پروتئین‌ به شمار می‌رود.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک:

پیشگیری از سرطان دور از دسترس نیست

خبرگزاری فارس: پیشگیری از سرطان دور از دسترس نیست

رئیس بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک، گفت: شیوع سرطان در شیرخوارانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند می‌تواند کمتر از شیرخواران دیگر باشد و در نتیجه به نظر می‌رسد در افرادی که از شیر مادر استفاده کرده‌اند کاهش نسبی ابتلا به سرطان وجود داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، عظیم مهرور رئیس بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک، گفت: شیوع سرطان در شیرخوارانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند می‌تواند کمتر از شیرخواران دیگر باشد و در نتیجه به نظر می‌رسد در افرادی که از شیر مادر استفاده کرده‌اند کاهش نسبی ابتلا به سرطان وجود داشته باشد.

وی گفت: شیر مادر عاملی است که می‌تواند از ابتلای کودکان به بیماری‌های عفونی و ویروسی جلوگیری کند. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به سایر کودکان دارند و به راحتی می‌توانند دوران نقاهت بعد از درمان بیماری‌های سخت را پشت سر بگذارند.

تاثیر مصرف خیار بر حفظ سلامت استخوان ها

به گفته محققان، خیار تنها باعث خنکی بدن نمی شود، بلکه برای حفظ شادابی پوست و سلامت استخوان ها هم مفید است.

به گزارش خبرنگار مهر، خیار منبع غنی از ویتامین های  C  و K است که مصرف آن موجب تقویت استخوان ها می شود.

ویتامین C نقش مهمی در تشکیل کلاژن، مولفه اصلی رشد ماتریکس استخوان (بخش محکم و سفت بیرونی استخوان)، دارد. این کلاژن همچنین به رشد پوست، مو و ناخن ها هم کمک می کند.

ویتامین K نقش اصلی در پیشگیری از شکستگی استخوان و همچنین بهبود جذب کلسیم در استخوان ها دارد. تحقیقات نشان می دهد مصرف کم ویتامین K با افزایش ریسک شکستگی استخوان مرتبط است.

محققان مصرف زیاد خیار را به همه افراد توصیه می کنند.

کلسترول بالا خطرهایی برای سلامت بدن دارد اما با برخی موادغذایی می توان کلسترول را پایین آورد.

خوراکی‌هایی که کلسترول خونتان را پایین می‌آورد + اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کلسترول که نقش عمده آن استحکام و انعطاف‌بخشی به غشا سلول است، یکی از مولکول‌های زیستی و از دسته چربی‌ها (لیپیدها) است.

کلسترول ناشی از رژیم غذایی نادرست به وجود می آید، غذاهایی گیاهی کلسترول ندارند، پس از مصرف غذا کلسترول از راه روده جذب و سپس همراه با تری گلیسیریدها درون یک پروتئین  پوشیده می شود،  این ترکیب کیلومیکرون نام دارد ، کبد کلسترول را از خون  جذب می کند همچنین وظیفه تولید و انتقال آن به درون خون را به عهده دارند.

بیشتر کلسترول بدن را کبد تولید می کند و ما بقی آن با خوردن غذاهای پر چرب که کلسترول بالایی دارند، تامین می شود، به طور کلی  گیاهان  شامل سبزیجات، حبوبات و غلات نه تنها فاقد کلسترول اند، بلکه گیاهانی چون جو، کدو، شوید و سیر اثر ضد کلسترول بسیار قوی دارند که این مربوط به وجود اسید چرب امگا ۳، پکتین، فیبر و بتاکاروتن  است.

با ورزش کردن مى ‏توان کلسترول را کاهش داد، یکى از بهترین راه‏‌ها براى افزایش سطح HDL، ورزش است، نوشیدن روزانه ۳ لیوان آب پرتقال به مدت ۴ هفته سطح کلسترول خوب در خون را تا ۲۱ درصد بالا می برد و میزان کلسترول خوب و بد تا ۱۶ درصد بهبود می‌بخشد و به همین دلیل توصیه می‌کنیم صبح‌ها دو لیوان آب پرتقال بنوشید.

دفع سنگ کلیه

محققان طب سنتی راهکاری را برای دفع سنگ کلیه بیان کرده‌اند، سنگ کلیه بیماری است که از رسوبات تشکیل شده و نواحی چون کمر و پهلو را درگیر می‌کند، مصرف برخی مواد چون خاکشیر به رفع سنگ کلیه کمک می‌کند؛ همچنین می‌توان در  برخی موارد به صورت موضعی این سنگ‌ها را از بین ببرد، برای این کار وغن سیاهدانه را به ناحیه پهلو، شکم، کمر و زیر ناف بمالید و سپس با شال آن را ببندید این کار در دفع سنگ کلیه بسیار مفید است.

اشتباهاتی که منجر به مرگ خواهد شد/علائم پسوریازیس ناخن را بیشتر بشناسیم/چرا خانم‌ها بیشتر اشک می‌ریزند؟/مرگی که با عطسه نکردن گریبانگیرتان می‌کند

چرا خانم‌ها بیشتر اشک می‌ریزند؟

خانم‌ها در بیشتر مواقع چه در خوشحالی و چه در شادی احساسی عمل کرده و گریه می‌کنند و اصولا به آن‌ها می‌گویند اشکشان دم مشکشان است، خوب است علت این اشک دم مشک را بدانیم، مجاری اشک زنان عمق کمتری دارد و زودتر پر می‌شود به همین علت است که هنگام گریه معمولا خانم‌ها بیشتر اشک می‌ریزند، زنان به طور معمولا ۳۰ تا ۴۰ بار در سال و مردان سالانه ۶ تا ۱۷ بار گریه می‌کنند، این گریه کردن باعث می‌شود فرد احساس سبکی داشته باشد و بتواند پس از آن با حال بهتری کارهای خود را انجام دهد.

اشتباهاتی که منجر به مرگ خواهد شد/علائم پسوریازیس ناخن را بیشتر بشناسیم/چرا خانم‌ها بیشتر اشک می‌ریزند؟/مرگی که با عطسه نکردن گریبانگیرتان می‌کند

عوارض و مضرات نگه داشتن عطسه چیست؟

ممکن است در شرایطی قرار بگیریم که به دلایل مختلفی نتوانیم عطسه کنیم، مانند اینکه در جمعی قرار داریم و برای حفظ ادب این کار را انجام نمی‌دهیم، بسیاری افراد به این موضوع اهمیت نمی‌دهند که نگه داری عطسه چه مضراتی دارد و بدون آگاهی آن را نگه می‌دارند، عطسه قدرت زیادی دارد و جریان هوا را تا ۶ یا ۸ متر دورتر انتقال می‌دهد، اگر از عطسه کردن جلوگیری کنید این توده به داخل بر می‌گردد و نواحی سر (سینوس‌ها)، گلو و حفره بینی را درگیر می‌کند، نگه داری عطسه فشار زیادی به لوله استاش در گوش وارد کرده و پرده گوش را پاره می‌کند.

اشتباهاتی که منجر به مرگ خواهد شد/علائم پسوریازیس ناخن را بیشتر بشناسیم/چرا خانم‌ها بیشتر اشک می‌ریزند؟/مرگی که با عطسه نکردن گریبانگیرتان می‌کند

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*