آخرین خبر :

اخبار علمی

خواص چلغوز چیست؟

میوه‌ای به تازگی در بین خشکبارها جای گرفته است که بسیاری افراد تا قبل از مشاهده و مصرف فکر می‌کردند نام آن مانند فحش است؛ چلغوز جزو دسته‌ای از آجیل‌ها و دانه‌ای سودمند به شمار می‌رود که خواص زیادی دارد، طعم آن بسیار نزدیک و مشابه با پسته و بادام است، این خشکبار همانند روغن زیتون از افزایش کلسترول بدخون جلوگیری می‌کند، دانه‌ای پر چرب و سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع مفید است که به کاهش حملات قلبی کمک می‌کند و برای کبد مفید است.

دانه‌هایی قهوه‌ای که به کمک قلب می‌آیند/وسیله‌ای سخت و پرفایده/با رعایت این موارد سلامتی را به خود هدیه دهید/فواید این گل عاشق را دقیق‌تر بخوانیم

معجزه سنگ پا

سنگ پا وسیله‌ای است که از دوران قدیم در فرهنگ حمام رفتن ایرانی‌ها وجود داشته است؛ اگرچه سنگ پا به عنوان لایه بردار پاشنه پا استفاده می‌شود اما تحقیقات ثابت کرده است که این وسیله باعث رفع مشکلاتی مانند سردرد، مشکلات اعصاب و مغز و حتی چربی سوزی و تنظیم خون می‌شود، همچنین این وسیله نوعی ماساژ برای پا به شمار می‌رود و استفاده از آن در افرادی که در سن رشد قرار دارند‌، با تحریک هیپوفیز مغز و تولید هورمون رشد، باعث افزایش قد می‌شود.

دانه‌هایی قهوه‌ای که به کمک قلب می‌آیند/وسیله‌ای سخت و پرفایده/با رعایت این موارد سلامتی را به خود هدیه دهید/فواید این گل عاشق را دقیق‌تر بخوانیم

۶فواید حمام داغ

حمام داغ می‌تواند به اندازه ۳۰ دقیقه پیاده روی کالری بسوزاند؛ پژوهش‌ها نشان داده است که هر یک ساعت دوش آب داغ در حدود ۱۴۰ کالری می‌سوزاند اگر به دنبال راهی آسان برای کاهش وزن هستید در روز یک ساعت دوش آب داغ بگیرید؛ همچنین این دوش تولید پروتئین گرماشوک را تحریک می‌کند، مقاومت بدن را افزایش و استرس را از بین می‌برد، دوش آب گرم باعث افزایش سلامت موها می‌شود و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد.

دانه‌هایی قهوه‌ای که به کمک قلب می‌آیند/وسیله‌ای سخت و پرفایده/با رعایت این موارد سلامتی را به خود هدیه دهید/فواید این گل عاشق را دقیق‌تر بخوانیم

خواصی شگفت انگیز از آفتابگردان

آفتابگردان گلی زردگون و عاشق آفتاب است که فواید زیادی دارد، این گل برای التیام زخم‌ها و پائین آوردن فشار خون کابرد دارد، همچنین این گل تخمه‌هایی دارد که سرشار از مواد مغذی است؛  تخمه آفتابگردان با داشتن منیزیم فراوان به جذب کلسیم استخوان‌ها و استحکام آن‌ها کمک می‌کند و با داشتن سلیوم بدن را سم ‌زدایی می‌کند، تخمه آفتابگردان باعث افزایش انرژی می‌شود و همچنین باعث تسکین آلرژی و درمان برخی از مشکلات التهابی می‌شود.

دانه‌هایی قهوه‌ای که به کمک قلب می‌آیند/وسیله‌ای سخت و پرفایده/با رعایت این موارد سلامتی را به خود هدیه دهید/فواید این گل عاشق را دقیق‌تر بخوانیم

متخصص تغذیه مطرح کرد

دو نوشیدنی معجزه‌آسا برای مقابله با گرمازدگی

خبرگزاری فارس: دو نوشیدنی معجزه‌آسا برای مقابله با گرمازدگی

متخصص تغذیه با اشاره به لزوم تأمین آب بدن برای مقابله با گرمازدگی گفت: در فصل تابستان از مصرف نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در ارتباط با نوشیدنی‌های مفید در فصل تابستان و راهکارهای مقابله با گرمازدگی اظهار داشت: مصرف شربت خاکشیر و تخم شربتی در فصل تابستان جهت مقابله با گرمازدگی توصیه می‌شود و این دو نوع شربت علاوه بر نگهداری آب بدن و رفع عطش، املاح و ویتامین بدن را که از طریق تعریق از دست می‌روند، تأمین می‌کند.

وی افزود: تخم شربتی و خاکشیر قابلیت نگهداری آب در بدن را داشته و آرام آرام املاح و آب بدن را آزاد می‌کند، بنابراین جهت رفع تشنگی و مبارزه با گرمازدگی بسیار مناسب هستند.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه افراد باید در فصل تابستان مایعات فراوان نوشیده تا آب و الکترولیت بدن تأمین شود، عنوان کرد:‌ بهترین نوشیدنی آب،‌ شربت خاکشیر و تخم شربتی است، همچنین نوشیدنی‌های شیرین در این فصل توصیه نمی‌شود، چرا که علاوه بر ایجاد عطش، چاقی نیز به همراه دارد.

صفوی گفت: همچنین استفاده از لیموترش در شربت می‌تواند در مقابله با گرمازدگی بسیار حائز اهمیت باشد، بنابراین مصرف روزانه آن برای افراد توصیه می‌شود.

روغن “کانولا” کانادایی نخرید

روغن کانولا

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان غذا و داور، روغن کانولا با نام تجاری «can oil» محصول کشور کانادا فاقد مجوز بهداشتی بوده و مورد تائید این سازمان نیست.

به گزارش ایسنا و بر اساس اعلام اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، روغن کانولا با نام تجاری «can oil» با شماره پروانه بهداشتی جعلی در بازار عرضه شده که به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد تا در صورت مشاهده این محصول غیر مجاز، توسط بازرسان بهداشت محیط در بازدیدهای بهداشتی خود، اقدامات قانونی لازم انجام شود.

نمک دریایی از بدترین انواع نمک‌

نمک دریایی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، نمک دریایی را یکی از بدترین انواع نمک‌ دانست.

سید کاظم کاظمینی، متخصص طب ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به نمک به عنوان یک ماده ضروری برای بدن موجودات، اظهار کرد: افراط در مصرف این ماده ضروری نیز می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی در افراد شود که یکی از مهمترین آنها عارضه فشار خون است.

وی با مهم خواندن نوع نمک مصرفی توسط افراد، گفت: نمک مصرفی باید مورد تایید اداره بهداشت باشد چرا که در این صورت، نمک ضمن تصفیه شدن از املاح مضر و آلودگی‌های متمایز می‌شود.

این متخصص، نمک دریایی را یکی از بدترین انواع نمک‌ دانست و گفت: برخلاف تصور جامعه که نمک دریایی را نمکی مفید و قابل تایید می‌دانند، از نظر طب سنتی این نمک بدترین نمک موجود است چرا که آلودگی‌های ناشی از دریاها به ویژه امکان وجود برخی از عناصر خطرناک در این نمک‌ها وجود دارد و با افزایش  آلودگی‌های اخیر دریاها، این نمک‌ها به مراتب مضرتر شده‌ است.

افزایش خطر ابتلای کودکان به دیابت با مصرف آنتی بیوتیک

تهران – ایرنا – مطالعات محققان مدرسه پزشکی دانشگاه نیویورک نشان می دهد حتی یک دوره استفاده از آنتی بیوتیک در کودکان، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۱ را افزایش می دهد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، مطالعات قبلی نشان داد چند دوره استفاده از آنتی بیوتیک در کودکان احتمال ابتلا به دیابت نوع ۱ را افزایش می دهد، ولی مطالعات جدید نشان می دهد حتی یک دوره استفاده از آنتی بیوتیک نیز با افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۱ مرتبط است.
این مطالعه نشان می دهد استفاده از آنتی بیوتیک در نوزادان و کودکان، می تواند باعث اختلال و تغییر میکروبیوم روده شود که پیامدهایی از جمله تغییرات سلول ایمنی و آسیب به لوزالمعده به همراه دارد.
ابتلا به دیابت نوع ۱ پیوسته در حال افزایش است و بررسی ها نشان می دهد یکی از عوامل مهم دخیل در این امر، استفاده از آنتی بیوتیک در سال های اول تولد است.
مطالعات حیوانی نشان می دهد چهار گونه باکتریایی به نام های Enterococcus، Blautia، Enterobacteriaceae و Akkermansia در موش هایی که آنتی بیوتیک مصرف کرده اند بیشتر است. گرچه این باکتری ها اغلب بی ضرر هستند، ولی می توانند تعادل میکروبیوم را مختل کنند. از طرفی در این موش ها چهار گونه باکتریایی S24-7، Clostridiales,، Oscillospiraو Ruminococcus کاهش می یابد.
محققان معتقدند آنتی بیوتیک ها به طور مستقیم روی سیستم ایمنی کودکان اثر دارند و آنان را در مسیر بیماری های جدی قرار می دهند. از این رو استفاده از آنتی بیوتیک در کودکان باید با احتیاط باشد.

کبد در شروع آلزایمر نقش دارد

تهران– ایرنا – مطالعات جدید نشان می دهد عملکرد کبد یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بروز آلزایمر است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، مطالعات نشان می دهد کبد قادر به تولید ترکیباتی است که قابلیت حفاظت عصب شناختی دارند و در صورتی که از عهده تولید این ترکیبات برنیاید، می تواند منجر به اختلال شناختی مغز و بروز آلزایمر شود.
تمرکز اصلی محققان در این مطالعه روی مولکولی به نام پلاسموژن است. این مولکول گروهی از لیپیدها هستند که توسط کبد تولید می شوند و برخی از آنان برای عملکرد سیناپس های مغز حیاتی هستند.
محققان برای بررسی نقش این مولکول ۱۵۰۰ نفر را مورد بررسی قرار دارند. این افراد به سه گروه مبتلایان به آلزایمر، افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف و افراد سالم تقسیم شدند.
مطالعات نشان می دهد اختلاف آماری معنا داری بین سطح پلاسموژن این سه گروه وجود دارد. این مطالعه نشان می دهد کمبود پروتئین پلاسموژن که می تواند ناشی از افزایش سن باشد، می تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.
نتایج این مطالعه در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در شیکاگو ارایه شده است

فواید بادرنجبویه

از آنجایی که بادرنجبویه باعث تحریک تعریق می‌شود بهتر است در مواقعی که دچار سرماخوردگی، گریپ یا تب شده‌اید از دم کرده این گیاه استفاده کنید. تعریق باعث تسکین علائم این بیماری‌ها شده و دمای بدن را کاهش می‌دهد

بادرنجبویه برای تسکین اعصاب
بادرنجبویه برای درمان و بهبود اضطراب و استرس مفید است. متأسفانه فشارهای روانی زندگی مدرن باعث شده است که روز به روز به تعداد افراد مضطرب جامعه افزوده شود. بدتر اینکه اکثر این افراد برای درمان مشکل خود به سمت مصرف قرص رو می‌آورند. بهترین روش مصرف بادرنجبویه استفاده از دم کرده این گیاه است که با گیاهان مفید دیگری مانند بابونه ترکیب شده باشد. چون از ترکیب این دو گیاه یک نوشیدنی آرام‌بخش حاصل می‌شود که باعث آرامش عضلات و وضعیت روحی می‌شود.

بادرنجبویه باعث آرامش دردهای عضلانی می‌شود
بادرنجبویه ضداسپاسم است. این گیاه مانند تقویت کننده عضلات عمل می‌کند چون باعث تسکین کوفتگی‌های ناشی از ورزش زیاد می‌شود. برای استفاده از این گیاه در جهت تسکین عضلات بهتر است دم کرده این گیاه را به آب وان اضافه کرده و در آن بخوابید.

بادرنجبویه برای تجربه خواب راحت
در بین خواص بی‌شمار بادرنجبویه، خاصیت آرام‌بخشی و خواب آوری آن شهرت ویژه‌ای دارد. این تأثیر مهم بادرنجبویه برای افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند بسیار مفید است. اگر این گیاه را با گیاهان معطر دیگری مانند بابونه ترکیب کنید خاصیت آن چند برابر می‌شود.

بادرنجبویه برای کاهش دمای بدن
از آنجایی که بادرنجبویه باعث تحریک تعریق می‌شود بهتر است در مواقعی که دچار سرماخوردگی، گریپ یا تب شده‌اید از دم کرده این گیاه استفاده کنید. تعریق باعث تسکین علائم این بیماری‌ها شده و دمای بدن را کاهش می‌دهد.

بادرنجبویه برای بهبود گوارش
اگر با هضم غذا مشکل دارید بدانید که بادرنجبویه می‌تواند به حل مشکلتان کمک کند. این گیاه حاوی خواصی است که به تسکین علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و احساس سنگینی کمک زیادی می‌کند.

 

چگونه بادرنجبویه را مصرف کنیم؟

. به صورت دم کرده
رایج‌ترین و ساده‌ترین روش مصرف بادرنجبویه استفاده از دم کرده آن است.
مواد لازم:
گیاه بادرنجبویه ۱ قاشق چای‌خوری معادل ۵ گرم
آب ۱ لیوان معادل ۲۵۰ میلی‌لیتر
روش تهیه و مصرف:
روی یک قاشق چای‌خوری گیاه بادرنجبویه یک لیوان آب داغ بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس نوشیدنی‌تان را صاف کرده و بنوشید.

بادرنجبویه

کمپرس بادرنجبویه برای تسکین درد

کمپرس گیاه بادرنجبویه برای تسکین دردهای ماهانه خانم‌ها، دردهای عضلانی یا دردهای میگرنی مفید است.
این گیاه همچنین به عنوان یک پماد التیام بخش برای تسکین زخم‌های کوچک ناشی از نیش پشه یا تبخال قابل استفاده است. کمپرس گرم این گیاه یک درمان سنتی مؤثر برای کاهش التهاب غدد سینه است. بنابراین در مواقعی که سینه‌ها سنگین و دردناک می‌شوند می‌توانید از کمپرس بادرنجبویه استفاده کنید.

در بین خواص بی‌شمار بادرنجبویه، خاصیت آرام‌بخشی و خواب آوری آن شهرت ویژه‌ای دارد. این تأثیر مهم بادرنجبویه برای افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند بسیار مفید است

. به صورت تنتور
تنتور هر گیاهی از خیساندن آن در الکل به وجود می‌آید. معمولاً روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ قطره از این تنتور استفاده می‌شود. می‌توانید تنتور بادرنجبویه را در آب پرتقال یا آب حل کرده و میل کنید. تنتور بادرنجبویه تأثیر خود را به سرعت نشان می‌دهد و برای رفع مشکلات مربوط به معده یا مشکلات گوارشی مؤثر است.

. عصاره مایع
عصاره مایع بادرنجبویه معمولاً در عطاری‌ها به فروش می‌رسد. مصرف این عصاره روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ قطره توصیه می‌شود. در این صورت نیز عصاره را در آب یا آب میوه حل کرده و مصرف کنید.

چه کسانی نباید از بادرنجبویه استفاده کنند

با وجود اینکه بادرنجبویه گیاه مفیدی است اما در برخی موارد مصرف آن توصیه نمی‌شود. یادتان باشد در حین تهیه هر نوع دم کردنی یا عرقیجات حتماً با عطار یا متخصص طب سنتی مشورت کنید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا از بیماری خاصی رنج می‌برید خودسرانه داروهای گیاهی مصرف نکنید. مصرف بادرنجبویه برای افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند توصیه نمی‌شود. چون در اکثر موارد بادرنجبویه تأثیر بدی روی غده تیروئید دارد.
اگر به ترکیبات بادرنجبویه حساسیت داشته باشید این گیاه باعث بروز ورم معده، دردهای شکمی، استفراغ یا حالت تهوع می‌شود. بادرنجبویه گیاهی معجزه گر است اما باید تمام اثرات آن را بشناسید و نسبت به شرایط بدنی خود نیز آگاه باشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*