آماده باش ۳۷ اکیپ ثابت و ۳۷ اکیپ سیار دامپزشکی در روز عید قربان

با توجه به فرا رسیدن عید سعید قربان و افزایش ذبح دام در مناطق مختلف، مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی از مردم خواست برای خرید دام به میادین قانونی عرضه دام مراجعه کرده و برای ذبح دام هم از کشتارگاه هایی که در سطح استان در این روز آماده باش خواهند بود، استفاده کنند تا از هر گونه انتقال بیماری از دام به انسان جلوگیری شود .
دکتر اصغر زاده در جمع خبرنگاران از آماده باش ۳۷ اکیپ ثابت، ۳۷ اکیپ سیار ،۳۰ دامپزشک، ۶۴ بازرس بهداشتی و ۱۴ ناظر شرعی در این روز خبر داد و از مردم خواست تا جایی که امکان دارد از ذبح دام در منزل، حسینیه ها و خیابان ها پرهیز کرده و به کشتارگاه هایی که به تجهیزات و نیروی انسانی خوبی مجهز شده اند، مراجعه کنند.
از مصرف گوشت گرم بعد قربانی پرهیز کنید
وی در توصیه به مردم در زمینه احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی‌دهنده( کریمه کنگو( از آنها خواست قبل از مصرف گوشت دام‌های قربانی، آن را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کنند و در صورت امکان از توزیع گوشت گرم بعد قربانی پرهیز کرده و با رعایت نکات بهداشتی بعدا نسبت به توزیع اقدام کنند .
توصیه مدیرکل به روستائیان برای ذبح دام
وی در توصیه به مردم در مناطق روستایی که از کشتارگاه ها فاصله زیادی دارند، گفت: هنگام تهیه دام به ظاهر آن توجه کنند که مریض نباشد و یا اینکه کنه ای به بدنش نچسبیده باشد و از طرف دیگر در مکانی اقدام به ذبح کنند که قابل شستشو باشد و به فاضلاب متصل شود و اگر دست ذابح بریدگی دارد و یا مشکل تنفسی دارد از کشتار دام پرهیز کند .
ایجاد قربانگاه در مناطق روستایی
وی از ایجاد قربانگاه در مناطق روستایی با همکاری بنیاد مسکن بعنوان یک ایده نو و جدید خبر داد و افزود: این اماکن برای ایام خاص مانند محرم و عید قربان که ذبح دام بیشتر است با حداقل شرایط بهداشتی و حداقل هزینه در نظر گرفته شده تا مانعی در مقابل شیوع احتمالی بیماری های مشترک انسان و دام در مناطق روستایی باشد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه ذابحان دام در مناطق روستایی شناسایی و شناسنامه دار می شوند، ادامه داد: از ابتدای سال جاری ۵۶ نفر در سطح کشور به بیماری تب کریمه کنگو آلوده شده اند که ۸ نفر هم فوتی داشته ایم که خوشبختانه در خراسان جنوبی مورد مثبتی از ابتلا به این بیماری گزارش نشده بنابراین برای حفظ این وضعیت باید مردم همکاری لازم را داشته باشند.اصغر زاده با تاکید بر اینکه به رغم گستردگی و وجود زنجیره کامل دام و طیور در استان تاکنون مورد خاصی از ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام نداشته ایم، گفت: برای حفظ این پاکی وضعیت استان های هم جوار را هم رصد کرده و سپر بهداشتی ایجاد می کنیم و بر مرز هم نظارت های جدی داریم.
وی از سقط ۲ مورد دام در سال گذشته بدلیل کمبود ویتامین ها و سوء تغذیه به عنوان یک نگرانی جدید یاد کرد و گفت: استفاده از مکمل های غذایی و مواد ضد عفونی، سم و شربت امسال در دستور کار دامپزشکی قرار دارد.
اتمام پروژه احداث آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور تا پایان سال بعد از گذشت ۷ سال
وی از اتمام پروژه احداث آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور تا پایان سال بعد از گذشت ۷ سال خبر داد و گفت: مدیر کل دامپزشکی کشور قول تجهیز این آزمایشگاه را تا ۵ میلیارد تومان داده اند که در این راستا نیاز است ساختمان آن که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به اتمام برسد.
وی با اشاره به پیگیری هایی که برای جذب اعتبار این پروژه انجام شده و با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز پیگیر جذب این اعتبار است ، ادامه داد : پیش بینی ما برای اتمام پروژه اعتبار ۵ میلیارد تومانی است که امید است در صورت تحقق تا پایان سال به اتمام برسدچرا که در حال حاضر بسیاری از آزمایشات به شهرهای تهران، مشهد، زاهدان و … ارسال می شود. مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی هم چنین از نظارت شدید بر ورود دام از بازارچه دوکوهانه خبر داد.
فعالیت ۱۴ ناظر شرعی روز عید قربان در کشتارگاه ها
مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در دامپزشکی استان هم به فعالیت ۱۰ ناظر ثابت شرعی در کشتارگاه های استان اشاره کرد و گفت: در روز عید قربان علاوه بر این ۴ ناظر غیر مستمر هم با کشتارگاه ها همکاری خواهند کرد .
حجت الاسلام والمسلمین حیدری با اشاره به برخی خرافات که در بین مردم شایع است مانند تبرک بودن خون دام قربانی و مالیدن آن به نیت تبرکی به پیشانی افزود: قربانی عمل مستحبی است و نباید با انجام کار حرام ( نجس بودن خون و حرام بون خوردن آن ) این فریضه الهی را خدشه دار کرد.
وی ادامه داد: در عرف اینگونه جا افتاده که بر چاقوی ذبح هم باد دعا خواند و این در حالی است که دعا فقط در هنگام ذبح دام باید خوانده شود که با این وجود به مردم اطمینان می دهیم که بر چاقو هم هنگام ذبح در کشتارگاه ها دعا خوانده خواهد شد و جای نگرانی نیست.
وی به شرایط و آداب واجب هنگام ذبح دام قربانی اشاره کرد و گفت : ذابح باید مسلمان باشد، موقع ذبح بسم ا… گفته شود، جهت قبله مراعات شود، حیوان بعد ذبح حرکتی داشته باشد، ۴ رگ هنگام ذبح قطع شود، برآمدگی به سمت بالا باشد و …..
بهره برداری از سه پروژه در هفته دولت
معاون توسعه و منابع انسانی دامپزشکی استان هم از بهره برداری سه پروژه در هفته دولت خبر داد و گفت : بهره برداری از پروژه ساختمان اداره دامپزشکی بیرجند با زیر بنای ۴۹۰ متر مربع و صرف اعتبار ۶۵۰ میلیون تومان برای ساخت و ۷۵ میلیون تومان برای تجهیز آن ، بهره برداری از فاز یک آزمایشگاه تجهیز ملکولی ( پی سی آر ) با اعتبار ۵۵۰ میلیون تومانی و بهره برداری از نرم افزار سلامت یار از پروژه های قابل افتتاح در هفته دولت می باشند .
تخلیه میدان دام حاشیه بلوار شهدای عبادی تا شنبه
مدیر اداره دامپزشکی شهرستان بیرجندهم در این نشست از تخلیه میدان دام حاشیه بلوار شهدای عبادی تا شنبه آینده خبر داد و گفت : میدان دام جدید در جاده شمس آباد- حسین آباد ابتدای امسال به بهره برداری رسیده که تاکنون حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ فروشنده دام که در حاشیه کمربندی حدفاصل جاده شوشود -شکراب مستقر بوده اند بطور کامل به این میدان منتقل شده اند .
دکتر علیزاده با بیان اینکه حدود ۵۰ فروشنده دام هم در حاشیه بلوار شهدای عبادی مستقرند که اکثر آنها اقدام به نگهداری دام در میدان می کنند تا عرضه دام به مردم افزود: در این میدان عرضه دام بالایی وجود ندارد که بر اساس مصوبه اخیری که با حضور ادارات همکار اتخاذ شده تا شنبه آینده این میدان بطور کامل تخلیه و به مکان جدید منتقل خواهد شد.
وی به آسفالت مسیر دسترسی به میدان دام جدید اشاره کرد و گفت: برای راحتی اهالی حسین آباد و شمس آباد تلاش شده مسیرهای دسترسی به میدان دام ساماندهی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*