آخرین خبر :

آشنایی با محدودیت‌ها و راهکارهای پرورش کپور در استخرهای کشاورزی

 

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: عدم آشنایی تولیدکنندگان با اصول پرورش عامل تلفات در پرورش ماهی کپور می‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، قاسم عجم، امروز(۱۳ مرداد)، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه ساله تعداد زیادی از کشاورزان استان اقدام به خرید بچه ماهی کپور و آمور و پرورش آن‌ها در استخرهای دو منظوره کشاورزی می‌کنند که متاسفانه تعدادی از آن‌ها به دلیل عدم آشنایی با اصول اولیه پرورش این نوع ماهیان گرمابی، درگیر تلفات و ضرر و زیان می‌شوند.

وی در خصوص این روش پرورش ماهیان گرمابی افزود: استفاده از این گونه منابع آبی برای پرورش ماهی مستلزم رعایت اصول اولیه پرورش ماهیان گرمابی است که یکی از مهم ترین آن‌ها عمق استخر است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: چنانچه عمق استخر بیش از ۱٫۵ متر باشد تبادل اکسیژن از سطح به عمق صورت نگرفته و در نقاط عمیق استخر برای ماهی اکسیژن کافی وجود نخواهد داشت.

عجم کیفیت آب را اصل مهم دیگری دانست که باید قبل از پرورش ارزیابی شود و افزود: آب‌های چاه‌هایی که دارای EC بالاتر از ۵۰۰۰ باشند برای کپور ماهیان قابل تحمل نیستند و بهترین مقدار EC کمتر از دو هزار است.

وی ادامه داد: شوری آب نیز حداکثر تا سه قابل تحمل است اما بیشتر از آن علاوه بر کاهش رشد ماهی باعث کاهش اکسیژن محلول آب نیز می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه اکسیژن محلول نیز برای کپور ماهیان در عمیق ترین نقطه استخر باید حداقل دو باشد، تصریح کرد: این استخرها معمولاً به دلیل تعویض مداوم آب و همچنین بتنی بودن جنس بستر و دیواره اکثر آن‌ها، فاقد تولیدات طبیعی مانند جلبک‌ها و فیتوپلانکتونها هستند و یا میزان آن خیلی پایین است به طوری که در این استخرها ماهی‌ها بدون استفاده از غذای دستی رشد قابل قبول و مطلوبی نخواهند داشت..

عجم ادامه داد: از طرفی به دلایلی کوددهی در اکثر این استخرها عملی نیست، بنابراین پرورش ماهی در این مخازن آبی مبتنی بر اصل تغذیه دستی آن‌ها است.

وی با اشاره به کمبود اکسیژن به عنوان مهم ترین عامل تلفات ماهیان در استان، علل آن را عدم هوادهی کافی، شکوفایی جلبکی، گرمای بیش از حد هوا، گرد و خاک و گل آلود شدن آب استخرها دانست و افزود: در استخرهایی که ماندگاری آب در آن‌ها زیاد است معمولا در اوایل فصل تابستان جلبک‌ها رشد سریعی دارند و می‌توانند طی ساعات شب کل اکسیژن آب را مصرف و باعث تلف شدن ماهی‌ها شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: به پرورش دهندگان توصیه می‌کنیم همواره هواده‌های با ظرفیت بالا به همراه موتور برق برای مواقعی که به هر دلیلی اکسیژن آب استخر کاهش می‌یابد آماده به کار داشته باشند.

عجم یادآور شد: در حالت عادی نیز لازم است با تهیه پمپ و لوله کشی اطراف استخر، آب عمق استخر را کشیده و از ارتفاع کمتر از یک متر به سطح آب پمپاژ کنند تا اکسیژن آب تأمین و از تجمع فضولات ماهی و باقیمانده غذا در کف استخر و تجمع آمونیاک جلوگیری شود.  

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*