گفتگو با دکتر سید محمد رضا اسلامی هنرمند آینه هنر

دکتر سید محمدرضا اسلامی متولد فروردین ماه ۱۳۴۵ شهر بیرجند است که علاوه بر شعر و شاعری، در چندین رشته هنری دیگر فعالیت دارد و توفیقات قابل توجهی نیز کسب کرده است. شعر تلفیقی فارسی و انگلیسی مشابه ملمع های فارسی-عربی از سبک های ویژه و خاصی است که به بهترین شکل ممکن توسط این شاعر خوش ذوق سروده می شود.وی در زمینه های نقاشی، موسیقی، طنز و کاریکاتور، مجسمه سازی و حتی ساخت فیلم کوتاه هم فعالیت دارد و آثار در خور و قابل توجهی خلق نموده و مقام هایی نیز کسب کرده است. فعالیت این هنرمند واقعی در رشته های مختلف هنری به رغم اینکه دانش آموخته علوم پزشکی و داروسازی است این موضوع را در ذهن تداعی می کند که او آینه هنر است.
دکتر سید محمدرضا اسلامی در معرفی بیشتر خود می گوید: ۶ ماه پس از تولدم خانواده ام عازم مشهد شده و در آنجا ساکن شدند و من دوران تحصیلم را تا بعد از دانشگاه در مشهد بودم و در سال ۱۳۷۳ موفق به اخذ مدرک دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد شدم و برای انجام طرح به بیرجند آمدم و در این سفر با خانواده همسرم آشنا شدم که به ازدواج و تشکیل خانواده منجر شد.
وی می افزاید: مدتی در داروخانه های بیرجند مشغول به کار شدم و در سال ۱۳۷۴ در خوسف داروخانه ای را راه اندازی کردم. در سال ۱۳۷۹ نیز در آزمون استخدامی شرکت کرده و پذیرفته شدم و در سال ۱۳۸۰ به عنوان مدیر داروی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند مشغول به کار گردیدم و در حالی که خانواده پدری و اقوام و فامیل ما در مشهد ساکن بودند من در زادگاهم شهر بیرجند ماندگار شدم. وی در خصوص چگونگی روی آوردنش به شعر و هنر نیز می گوید: مرحوم پدرم معلم هنر بودند و مادر مرحومم نیز معلم بودند و به هنر خیلی علاقه داشتند و این موضوع در گرایش من به هنر خیلی مؤثر بود و من از همان کودکی به نقاشی علاقه مند شدم و بعضا در حاشیه دفترها، کتاب ها و حتی برگه های امتحانی ام نقاشی می کشیدم که اغلب باعث دلخوری و ناراحتی معلمانم می شد. از همان اوایل به ادبیات هم خیلی علاقه داشتم و انشاء هایی که می نوشتم مورد توجه معلمین قرار می گرفت و نمره های دروس ادبیات و انشای من خیلی خوب بود.
دکتر اسلامی اضافه می کند: در آستانه اخذ مدرک دیپلم بودم که مجموعه ای از اشعارم را به عنوان اولین تجربه هایم گرد آوردم که تحسین اساتید و معلمانم را برانگیخت و مورد توجه و عنایت آنان قرار گرفت.
وی ادامه می دهد: از دوران دبیرستانم در مشهد کیبورد داشتم اما در بیرجند به صورت عملی به موسیقی روی آوردم و به فراگیری گرامر موسیقی پرداختم. به یاد دارم که شکل کلیدهای پیانو را روی مقوایی کشیده بودم و با آن تمرین می کردم و آخر هر هفته هم با پیانوی کوچک یکی از دوستان تمرین هایم را مرور کرده و آموخته هایم را پیاده می کردم و کم کم در برخی جلسات و جشن ها برای اجرای موسیقی و یا قرائت اشعارم دعوت می شدم و ۱۲ سال پیش که به جشنی به مناسبت روز پزشک دعوت شده بودم شعری به همین مناسبت که به سبک ملمع و البته یک مصرع فارسی و یک مصرع انگلیسی سروده بودم را قرائت کردم و آقای حسین رفیعی مدیر عامل کانون هنرمندان که در جلسه حضور داشتند از این شعر خوششان آمد و باب آشنایی من با ایشان و ارتباطم با کانون هنرمندان استان باز شد که در پیشرفت من در زمینه شعر و موسیقی خیلی تأثیر گذار بوده است.
دکتر اسلامی با بیان اینکه در موسیقی با استاد نادی مقدم که سه تار می نوازند و بسیار هم خوش صدا هستند به عنوان خواننده کار کردم که خیلی در پیشرفتم نقش داشت و در ادامه حدود ۸۰ اجرای صحنه داشتیم و همچنین با مراکز بهزیستی و شب های شعر کانون هنرمندان استان و صدا و سیمای خراسان جنوبی نیز همکاری می کردیم.
وی در زمینه اشعارش و به ویژه سبک تلفیقی فارسی و انگلیسی می گوید: در زمینه ادبیات و شعر مجموعه شبانه های تغزل که شامل اشعاری در سبک های مختلف می باشد را به چاپ رسانده ام و سبک خاصی که پیگیر آن هستم مشابه اشعار ملمع فارسی، عربی و فارسی، ترکی است با این تفاوت که دراین سبک اشعار به صورت یک مصرع فارسی و یک مصرع انگلیسی سروده می شود و بدون اینکه اختلاط دو زبان به وجود آید، مصرع های فارسی و انگلیسی با رعایت اصول شعر و نکات دستوری و گرامری در کنار هم قرار گرفته و مفهوم خود را می رساند و به دلیل هم وزنی دو زبان بسیار لذت بخش است.
این هنرمند بیرجندی با اشاره به اینکه نقاشی را نیز کم و بیش پیگیر هستم، می افزاید: به مجسمه سازی هم علاقه مندم و در این رشته هنری نیز با استفاده از گل رس فعالیت دارم. وی با ذکر اینکه با مجلات و روزنامه ها نیز همکاری داشته ام و برخی آثار ادبی و مقالاتم در مجله ها و روزنامه ها به چاپ رسیده، می گوید: با مجله طنز موج کویر همکاری  داشته و دارم و در زمینه کاریکاتور نیز چند سال پیش مجموعه ای تحت عنوان کاریکاتورهای بهداشتی را با توجه به شعارهای سازمان جهانی بهداشت آماده کردم، مقاله سه قسمتی را هم در زمینه موسیقی بیرجند و خراسان جنوبی و ضعف ها، قوت ها و راهکارهای ارتقای آن در روزنامه شرق به چاپ رساندم.
دکتر اسلامی ادامه می دهد: با توجه به تجربیاتی که در کار با نرم افزارهای تدوین در گذشته داشتم تصمیم گرفتم اقدام به ساخت فیلم های کوتاه و موبایلی نمایم و در این راستا تاکنون حدود ۶۰ فیلم کوتاه ۳ تا ۸ دقیقه ای را با کمک کانون هنرمندان استان و یا به تنهایی ساخته ام که در آرشیو سینمای جوان موجود می باشد و فیلم “آینه” که با موضوع سیگار با همکاری کانون هنرمندان استان ساخته ام و فیلم “سپید چرخش های عاشقانه” که با موضوع رقص محلی بیرجندی تهیه کرده ام سال گذشته در جشنواره سیمرغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع ۵ فیلم برتر قرار گرفت و قصد دارم ساخت فیلم های کوتاه را ادامه دهم.
وی با بیان اینکه در اشعارم سعی کرده ام از کلمات ساده استفاده نمایم و تأکیدم بر سرودن اشعار کوتاه و اختصار در شعر است، می گوید: ترجیح می دهم اشعارم کوتاه و مختصر باشد و فارغ از کلمات و واژه های ثقیل و سنگین اثر بخشی خود را بر روی عامه مردم داشته باشد.
دکتر اسلامی می افزاید: معتقدم آنچه را که از طریق هنر می توان بیان کرد و انتقال داد در قالب های دیگر نمی توان تبیین نمود و تأثیر و اثربخشی هنر و ادب که با احساس و عواطف گره خورده به مراتب بیشتر از اشکال و شیوه های دیگر است، ضمن اینکه هنر و ادب رقّت قلب هنرمند و ادیب را باعث شده و احساسات پاک را در درون وی متبلور می سازد و سطح معرفت و اخلاق را در این افراد و درجامعه ارتقا می بخشد و چه خوب است که جوانان ما اوقات خود را با پرداختن به هنر و ادب، زینت دهند و از مواهب فراوان آن بهره مند گردند.
دکتر اسلامی در پایان از حمایت های معنوی کانون هنرمندان استان و به ویژه آقای رفیعی مدیر عامل این کانون قدردانی کرده و می افزاید: جا دارد از همسر هنرمند و هنر دوستم که با همراهی و همدلی هایشان همیشه در عرصه ادب و هنر، مشوّق و کمک حالم بوده و هستند نیز صمیمانه قدردانی نمایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*