مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی خبر داد ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی زیرکشت آنغوزه/ اشتغال‌زایی برای ۱۰۰۰ خانوار

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: کشت آنغوزه در خراسان‌جنوبی باعث اشتغال‌زایی برای یک هزار خانوار شده است که درآمد خوبی نیز دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علیرضا نصرآبادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آنغوزه گیاهی با درآمدزایی بالا است، اظهار داشت: آنغوزه از محصولات گیاهی است که از نظر درآمدزایی و صرفه اقتصادی می‌تواند با بخش دامداری رقابت کند و حتی در برخی مواقع از آن هم پیشی بگیرد.

وی افزود: در استان این محصول باعث اشتغال‌زایی برای یک هزار خانوار شده است که درآمد خوبی دارد و جوانان را به سمت خود جذب کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی عنوان داشت: از آنغوزه دو محصول شیره و کشته آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و برداشت آن از اوایل خرداد آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

نصرآبادی با اشاره به اینکه هر کیلو کشته آنغوزه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و هر کیلو شیره آن به طور متوسط با قیمت حدود ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: در استان ۱۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت مفید داریم و اگر بارندگی نرمال باشد از این سطح کشت حدود ۶۰ تُن برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: آنغوزه از گیاهانی است که بیش از یک قرن برداشت آن وجود داشته ولی به صورت سازمان‌یافته نبوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای برداشت هر نوع گیاهی که در عرصه‌های طبیعی استان قابلیت برداشت داشته باشد باید از منابع طبیعی مجوز گرفته شود، گفت: اکنون برای برداشت این محصول قوانینی وضع شده است و هر فردی که مجری برداشت باشد با شرکت در مزایده طرحی به او داده شده و می‌تواند برداشت داشته باشد.

نصرآبادی یادآور شد: محصول فرآوری شده آنغوز در صنعت غذایی، دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ طرح بهره‌برداری در استان توسط منابع طبیعی تهیه و به مجریان که در مزایده برنده شده‌اند داده شده است، تصریح کرد: ۱۱ طرح در طبس، هفت طرح در بشرویه و به فردوس، قاین و شاسکوه نهبندان هم هر کدام یک طرح داده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی ادامه داد: این طرح‌ها به مزایده گذاشته می‌شود و هر طرح بین سه تا پنج سال مجوز دارد و از مجری طرح نیز تعهد احیای سطح کشت هم گرفته می‌شود تا باعث از بین رفتن آنغوزه نشود.

نصرآبادی با بیان اینکه مجریان طرح باید بومی باشند، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات برگزاری مزایده این است که مالک و مجری طرح امکان دارد حاضر نشود و مردم آن را جمع‌آوری و به وی بفروشند و خود مستقیم وارد کار شود که در این خصوص پیگیری داشته‌ایم تا بتوانیم قرارداد برداشت را مستقیم با خود مردم داشته باشیم که هنوز مجوز این اقدام داده نشده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*