آخرین خبر :

عزم جدی شورای شهر و شهرداری بیرجند در برخورد با عوامل خشکانیدن درختان در سطح شهر جریمه ۱۹۱ میلیاردی برای قطع درختان بیرجند

پس از پیگیری های متعدد روزنامه و ورود دادستانی به موضوع خشک شدن درختان پادگان ۰۴ بیرجند بالاخره شورای شهر بیرجند به این موضوع ورود کرد. موضوعی که ۷ سال از خروج پادگان می گذرد ولی تاکنون شورا و شهرداری به آن ورود نکرده است.
شورای شهر بیرجند در جلسه روز گذشته اش تصمیمات و مصوباتی داشت که نشان از عزم جدی شورا و شهرداری در برخورد با دستگاه های اجرایی، بانک ها، مؤسسات دولتی و غیر دولتی، اشخاص حقوقی و حقیقی، ارگان های نظامی و انتظامی و …. که طی سنوات گذشته چه عامدانه و چه غیر عامدانه نسبت به خشک کردن درختان اقدام کرده اند خبر می داد.
در این جلسه مصوب شد ظرف سه ماه آینده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند کلیه اطلاعات مربوط به ابنیه و درختان سطح شهر را جمع آوری کرده و به شورا ارائه دهد و از طرف دیگر در این جلسه مقرر شد دایره حقوقی شهرداری نسبت به انجام مراحل حقوقی رسیدگی به پرونده خشک شدن درختان در مجموعه های مختلف اقدام کند.

جریمه های میلیاردی برای قاتلان اشجار
نایب رئیس شورای شهر بیرجند در ابتدا با اشاره به نامه ارسالی از شهرداری به شورا در مورد وضعیت درختان در برخی ارگان ها و مجموعه ها گفت: بر اساس این گزارش برای درختان خشک شده پادگان ۰۴(ضلع جنوبی خیابان شهید قرنی) که در تملک راه و شهرسازی است جریمه بیش از ۱۶۱ میلیارد و ۷۸۵ میلیون ریالی، برای درختان خشک شده در اراضی بنیاد مستضعفان( تقاطع مدرس و ۱۵ خرداد) جریمه ۱۲میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۹۱۵ هزار ریالی و برای درختان خشک شده شرکت برق تقاطع خیابان غفاری جریمه بیش از ۱۷ میلیارد و ۱۱۳ میلیون ریالی بر اساس دفترچه عوارض قطع اشجار معین شده است.

ممانعت پادگان ۰۴ برای آمارگیری
هلال بیرجندی به ممانعت پادگان ۰۴ بیرجند برای آماربرداری درختان خشک شده اشاره کرد و افزود: سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری موظف است ظرف سه ماه آینده وضعیت ابنیه و درختان خشک شده سطح شهر را مانند اراضی پادگان، باغ سپهری، میدان میوه و تره بار و … بررسی و نتیجه را به شورا اعلام کند.

درختان را عمدی خشک کرده اند
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند هم به عمدی بودن خشک شدن درختان در مواردی که جریمه برایشان مشخص شده اشاره کرد و گفت: در اراضی پادگان ۰۴ بجای درختان قطع شده تعدادی درخت کاشت شده و مجوز قطع تعدادی از اشجار خشک شده هم اخذ شده که بعد از طی مراحل قانونی اجرایی می شود. شاکری با بیان اینکه بجای هر درخت خشک شده باید دو برابر سطح اشغالی آن درخت جایگزین شود، این عبارت را بکار برد که پادگان اگر تمام شهر را هم درخت بکارد باز هم برای جبران کم است و افزود: پادگان اجازه ورود به اراضی در اختیارش را نداده و ما آماری از درختان خشک شده نداریم.
وی از رصد تمامی درختان موجود در سطح شهر از جمله تأمین اجتماعی و بیمارستان امام رضا(ع) که تاکنون ۲۲ میلیون تومان جریمه شده خبر داد.

ورود دایره حقوقی شهرداری به پرونده درختان خشک
رئیس شورای شهر بیرجند هم خواستار ورود دایره حقوقی شهرداری در مورد پرونده درختان خشک شده شهر شد و گفت: اگر پادگان از ورود شهرداری برای آماربرداری درختان خشک شده ممانعت می کند از طریق مراجع قضایی اقدام شود. وی افزود: در نقاط زیادی از شهر شاهد خشک شدن درختان هستیم از جمله در باغ سپهری که نیاز است در اینگونه موارد هم ورود شود.

با عوامل خشک شدن درختان برخورد جدی شود
دکتر محمودی راد منشی شورای شهر بیرجند هم خواستار برخورد جدی و محکم با عوامل خشک شدن درختان شد و گفت: استان ما و به طبع آن شهر بیرجند منطقه کویری است که ریزگردها بیماران تنفسی و قلبی را می تواند زمین گیر کند و سلامت مردم را به خطر بیندازد بنابراین حفظ باغات و مزارع در اینجا مشخص می شود.

چگونگی برخورد با دستگاه ها و نهادهای دخیل
در خشک شدن درختان تعیین تکلیف شود
شهردار بیرجند هم خواستار تعیین تکلیف و اتخاد سیاست شورای شهر برای برخورد با دستگاه ها و نهادهای دخیل در خشک شدن درختان شد و گفت: برای بازدارندگی مجازات باید همزمان پرونده ها از طریق قضایی پیگیری شود.

شهرداری بدنبال احیای
اراضی پادگان
جاوید هم چنین خواستار تعیین تکلیف اراضی پادگان شد و از برنامه شهرداری برای احیای این منطقه خبر داد. طاهری از دیگر اعضای شورا هم از احقاق حقوق شهرداری و مردم به عنوان وظیفه شورا یاد کرد و گفت : ابتدا حکم دستگاه های دولتی و غیر دولتی یا حقوقی و حقیقی در این زمینه به خودشان ابلاغ که در صورت عدم اجرای قانون در پرداخت جرائم پرونده به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.

اجحاف به درختان باغ زرشکی
حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد عضو شورای شهر نیز به خشک شدن درختان زرشک در باغ زرشکی اشاره کرد و با بیان اینکه در گذشته این باغ بیشتر زرشک شهر را تأمین می کرده و نهال های تنومندی هم داشته، گفت: به نظر می رسد خشک شدن درختان در اینگونه مجموعه ها عمدی بوده تا ساخت و ساز در آنها انجام شود که باید دید این دستگاه ها آیا حاضرند در همان مکان درخت بکارند یا نه که به نظر ابهام در این زمینه وجود دارد.

شهرداری قوی ورود پیدا نکرده است
میری دیگر عضو شورا هم معتقد بود شهرداری برخورد قوی در این زمینه نداشته که خود باعث شده برخی از ادارات و مجموعه های خصوصی به سمت خشک کردن درختان بروند. مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری هم چنین به وجود مخزن آب و خط انتقال آب در تپه های ورودی شهر اشاره کرد و گفت: از منابع طبیعی خواسته شده آن را تعیین تکلیف کنند.

تخفیفات ساختمانی ۲۵ درصدی برای اعیاد قربان و غدیر
از دیگر مصوبات شورای شهر بیرجند در جلسات قبلی که در این جلسه تیتر وار به آن اشاره شد، سیاست تشویقی شورا و شهرداری برای اعمال تخفیفات ساختمانی تا ۲۵ درصد بود که نایب رئیس شورا در این زمینه گفت: اگر مردم بدهی های ساختمانی خود را بغیر از جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰، عوارض زیرسازی، هزینه آماده سازی و …. نقدا بپردازند به مدت یک ماه از این تخفیف بهره مند می شوند.
هلال بیرجندی با اشاره به اینکه این تخفیفات به مناسبت اعیاد قربان و غدیر اعمال شده، افزود: بعد از تصویب این مصوبه در کمیته تطبیق این سیاست تشویقی اجرایی خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*