دوچرخه سوار بیرجندی در گرم ترین نقطه زمین رکاب می زند

متولد ۱۳۶۶ است و بیش از ۱۴ سال است که در حوزه دوچرخه سواری به سبک توریستی رکاب زده و دو سه سالی است که به سمت دوچرخه سواری در کویر تمایل پیدا کرده و در حال حاضر می خواهد با دوچرخه سواری در گرم ترین نقطه زمین یعنی بیابان لوت در گینس رکوردی را به ثبت برساند.
حسن خراشادی زاده دوچرخه سوار بیرجندی در گفت وگو با خبرنگاران از اجرای این برنامه در ۱۹ مرداد ماه در بازه زمانی کمتر از ۱۲ ساعت خبر داد و با بیان اینکه مسیر حرکتش از کوه های مریخی (در ۱۵ کیلومتری غرب نهبندان) استارت زده خواهد شد، گفت: ادامه مسیر دوچرخه سواری به سمت پایگاه جهانی بیابان لوت در دهسلم ، ریگ یلان و کوه ملک محمد در قالب ۱۲۰کیلومتر خواهد بود.
او که دارای گواهینامه بین المللی در زمینه دوچرخه سواری(از سال ۸۵) است و این حرفه را بصورت حرفه ای دنبال می کند، می گوید: تاکنون چنین رکوردی در گینس ثبت نشده که با توجه به عدم حضور نماینده گینس در کشور و با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته امید است این هدف بزرگ محقق شود .
او به برنامه ریزی و انجام کارهای تخصصی که با کمک تیم ۸نفره اش از حدود ۱۰ ماه گذشته انجام داده، اشاره کرد و افزود: در آخرین حضورمان در بیابان لوت دمای ۶۵درجه را ثبت کردیم که در روز رکاب زنی این دما به ۷۰ درجه هم خواهد رسید.
این دوچرخه سوار بیرجندی به یک مشکل اساسی در ثبت این رکورد در گینس اشاره کرد و گفت: معمولا گینس برای ثبت این رکوردها نماینده نمی فرستد و ما مجبوریم تمامی مستندات لازم را با واریز مبلغی حدود ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار به حساب گینس تهیه کنیم که امید داریم با توجه به اینکه اولین بار قرار است چنین اتفاقی بیفتد با این رکورد موافقت صورت گیرد .
عملیاتی نشدن قول های ادارات در کارگروه گردشگری
خراشادی زاده از حمایت میراث فرهنگی و صنایع دستی استان در قالب نامه نگاری و هماهنگی با سایر ادارات و مجموعه ها خبر داد و به بد قولی برخی ادارات برای حمایت مالی اشاره کرد و افزود: در کارگروه گردشگری استان ( که در تاریخ نهم خرداد ماه برگزار شده ) برخی ادارات قول حمایت مادی و معنوی دادند مانند محیط زیست که این وعده ها عملیاتی نشد و اداره کل ورزش و جوانان هم گفته باید موضوع کمک مالی بررسی و بعد اعلام شود و تنها توانستیم از هلال احمر استان با اصرار ، یک دستگاه آمبولانس و تجهیزات ارتباطی بگیریم .
او به پیگیری هایش برای جذب اسپانسر از داخل و خارج استان اشاره کرد و با بیان اینکه بدلیل مشکلات اقتصادی ،نتوانستیم در این زمینه چندان موفقیتی بدست آوریم، ادامه داد: بیشتر هزینه های این برنامه بصورت شخصی تأمین می شود.
دوچرخه سواری همراه با خطرات و شرایط دشوار
او به حضور تیم اجرایی اش در این برنامه به همراه یک گروه مستندساز، ناظران و داوران کمیته ثبت ملی رکوردهای ورزشی که زیر نظر فدراسیون ورزش های همگانی است و هم چنین جمعی از مسئولان از پایگاه جهانی بیابان لوت خبر داد و گفت: دوچرخه سواری در این منطقه شرایط بسیار دشواری خواهد داشت چرا که علاوه بر گرمای شدید هوا با طوفان شن و باد شدید هم مواجه خواهیم بود .
او از معرفی بیابان لوت به مردم جهان بخصوص بخش هایی که در خراسان جنوبی وجود دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است به عنوان مهم ترین هدفش یاد کرد و افزود: جذب گردشگران خارجی از دیگر دستاوردهای این برنامه خواهد بود.
ثبت جهانی بیابان لوت در فهرست میراث طبیعی یونسکو
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به اینکه در ۲۷ تیر ماه ۱۳۹۵ پرونده‌ بیابان لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی و بیست‌ویکمین اثر تاریخی ایران با تائید کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث طبیعی به ثبت جهانی رسیده ، گفت: بیابان لوت ۱۷۵ هزار متر مربع مساحت دارد که ۱۰ درصد کل مساحت ایران را شامل می شود و در شمال شرقی استان کرمان و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده است .
زهرا رضایی ملکوتی افزود: رکاب زنی در بیابان لوت در دمای ۷۰ درجه کار بسیار بزرگی است و آقای خراشادی زاده می خواهد با ثبت رکورد در گینس این میراث طبیعی را به مردم دردنیا معرفی کند که خود در جذب گردشگر نقش بسزایی خواهد داشت .
لازم به ذکر است بیابان لوت به عنوان گرم ‌ترین نقطه‌ زمین شناخته می‌شود و در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، و ۲۰۰۹ به عنوان گرم‌ ترین نقطه‌ کره زمین اندازه‌ گیری شد که در سال ۲۰۰۵ با دمای ۷۰.۷ درجه‌ سانتی‌گراد، رکورد گرم ‌ترین دما در تمام زمین را ثبت کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*