آخرین خبر :

تعلل شورا و شهرداری بیرجند در رسیدگی به پرونده درختان خشک قاتلان عمدی کاج ها باید ۳ برابر شرایط عادی جریمه شوند

جلسه اخیر شورای شهر بیرجند که روز شنبه برگزار شد به بحث برخورد با عوامل خشکاندن و قطع درختان کاج در سطح شهر اختصاص داشت که اگرچه خیلی دیر اما به هر حال از ورود جدی شورا و شهرداری به این موضوع مهم و حیاتی در شهری کویری و کم باران حکایت داشت.

تعلل شورا و شهرداری در ورود جدی به بحث از بین رفتن درختان کاج
البته در این بین بازهم جای سؤالات و ابهاماتی باقیست. بحث رسیدگی به موضوع از بین بردن درختان کاج آنهم به صورت عمدی و از روی برنامه، توسط روزنامه امروز خراسان جنوبی و نشریه بیرجند امروز بارها مطرح شد و انصافا دکتر حسنی صفت عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورا نیز در گذشته چه در صحن شورا و چه از طریق گفتگو با امروز خراسان جنوبی و بیرجند امروز با جدیت پیگیر این موضوع بود که البته این امر به مذاق برخی اعضای شورا خوش نمی آمد و آنان روی خوشی به این پیگیری ها نشان نمی دادند تا اینکه در نهایت دادستانی مرکز استان به موضوع ورود پیدا کرد و به نوعی شورا و شهرداری موظف و مکلف به پیگیری شدند که این تأخیر و تعلل در ورود جدی به این موضوع از سوی شورای شهر و شهرداری جای سؤال دارد.
ورود دادستانی به موضوع درآذرماه ۹۶
رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورا که اتفاقا به دلیل سفر به خارج از استان در جلسه روز شنبه شورا حضور نداشت، در این باره به امروز خراسان جنوبی گفت: از آذرماه سال ۹۶ که ثابت شد ارتش، اجازه ورود به محدوده متعلق به راه و شهرسازی در اراضی موسوم به پادگان ۰۴ را برای رسیدگی به درختان کاج باقیمانده و آمارگیری از درختان خشک و قطع شده را نمی دهد، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به موضوع ورود کرده و ضمن تأکید جدی بر لزوم پیگیری موضوع، در ادامه خواستار کاشت ۱۰ هزار اصله درخت در اراضی متعلق به راه و شهرسازی شد که البته در ید ارتش قرار داشت و تا آذرماه سال قبل اجازه ورود و رسیدگی به درختان و آمار برداری از درختان از بین رفته در محدوده اراضی متعلق به راه و شهرسازی از سوی ارتش داده نمی شد. دادستانی همچنین اعمال قانون و برخورد قانونی با مقصران و مسببان از بین رفتن درختان را خواستار شد.
جرایم اعلام شده باید ۳ برابر افزایش یابد
دکتر رضا حسنی صفت در خصوص میزان جریمه مقصران این موضوع نیز گفت: جریمه در نظر گرفته شده متناسب با قصور سهوی و خشک شدن طبیعی درختان است و تناسبی با از بین بردن عمدی درختان ندارد. در حقیقت این افراد و مجموعه ها با هدف و نیت قبلی و براساس دلایل و برنامه هایی که داشته و دارند با آب ندادن عمدی به این درختان آنها را از بین برده اند و طبق قانون جریمه از بین بردن عمدی درختان ۳ برابر جریمه خشک شدن سهوی و طبیعی است و لذا میزان جریمه در نظر گرفته شده عادلانه و قانونی نیست و باید به سه برابر افزایش یابد. ضمن اینکه برای متخلفین در قانون، حبس نیز پیش بینی شده است.
آمار درختان از بین رفته بیش از اینهاست
وی اضافه کرد: علاوه براینها، آمار درختان خشک شده و از بین رفته نیز واقعی نیست و آمار واقعی فراتر از اینهاست و با توجه به کندن برخی درختان از ریشه و باقی نماندن آثار قطع و حذف درختان با توجه به گذشت سالها، امکان آمارگیری برخی از درختان از بین رفته وجود نداشته است. به گفته وی، از زمان ورود دادستانی به موضوع و صدور دستور پیگیری نیز چند ماهی می گذرد که با احتساب گذشت سالها از قلع و قمع درختان زبان بسته، این سؤال مطرح است که هزینه های ضرر و زیان وارد آمده به لحاظ پدیده ریزگردها، آلودگی های زیست محیطی و خسارات جسمی و روحی به شهروندان اعم از بیماری های قلبی و عروقی ، ریوی، اعصاب و … را چه کسی باید بپذیرد؟ علت تأخیر در ورود جدی و عملی شدن شورا و شهرداری به موضوع چه بوده است؟
مگر آمارهای فعلی مربوط به درختان از بین رفته، قبلا و توسط مدیرعامل سابق سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری به شورا ارائه نشده بود، پس چرا شورا در آن زمان تعلل کرد و کار را به تأخیر انداخت و حالا پس از ورود دادستانی به موضوع، پای کار آمده است؟!
تا پایان مهلت شورا به شهرداری تنها ۱۰ روز باقیست
دکتر حسنی صفت در ادامه گفت: از زمان مصوبه شورای شهر در خردادماه امسال مبنی بر مهلت حداکثر ۳ ماهه به شهرداری برای آمارگیری از درختان خشک شده و از بین رفته شهر در محدوده اراضی متعلق به راه و شهرسازی در اراضی پادگان، اراضی بنیاد، باغ سپهری و نیروگاه برق غفاری ۵۰ روز می گذرد که براساس مصوبه باید تا ۱۰روز دیگر موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری و جرایم از مقصران اخذ شود و با آنان برخورد قانونی صورت گیرد و نتایج نهایی به شورا ارائه شود که در مدت ۱۰ روز باقیمانده طی این روال بعید و حتی غیر ممکن است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*