آخرین خبر :

آخرین تحولات خاورمیانه؛ دفاع جریان صدر از ایران؛ دفاع مسلحانه ازجمهوری اسلامی ایران واجب شرعی است/توافق آتش بس اسرائیل و حماس /حذف دلار از معاملات عراق و ایران از سوی دولت العبادی/آغاز عملیات تعقیب داعش نزدیک مرز ایران

توافق آتش بس اسرائیل و حماس، حذف دلار از معاملات عراق و ایران از سوی دولت العبادی، آغاز عملیات تعقیب داعش نزدیک مرز ایران و اتحاد کشورهای اروپایی علیه عربستان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به دفاع جریان صدر از ایران در مقابل تحریم های آمریکا نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سید مقتدا صدر، رهبر جریان صدر درخصوص اقدامات تحریمی دولت آمریکا علیه ملت‌های منطقه تأکید کرد: در برابر محاصره اقتصادی ملت‌ها سکوت نخواهیم کرد.

صدر در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه درباره مسائل مربوط به تشکیل دولت جدید این کشور منتشر کرد، اشاره‌ای نیز به وضعیت عراق و منطقه داشت.

وی در این باره نوشت: عراق به طور خاص و منطقه به طور عام شرایط سخت و ناگواری را به دلیل سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ملت‌های مظلوم می‌گذراند.

دفاع جریان صدر از ایران؛ دفاع مسلحانه ازجمهوری اسلامی ایران واجب شرعی است/توافق آتش بس اسرائیل و حماس /حذف دلار از معاملات عراق و ایران از سوی دولت العبادی/آغاز عملیات تعقیب داعش نزدیک مرز ایران

صدر گفت: این همان سیاست «غذا و ذلت» است که آمریکا به بهانه دشمنی بر دولت‌ها در اینجا و آنجا آن را به کار می‌برد.

معاون جهادی مقتدا صدر نیز در اظهارتی قاطع گفت: دفاع مسلحانه از جمهوری اسلامی ایران واجب شرعی است.

حیدر العبادی در کنفرانس هفتگی خود، سه شنبه گذشته گفت: عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نمی‌کند، اما به خاطر منافع ملت عراق ناچار به پایبندی است. موضعی که مورد انتقاد شدید و گسترده رهبران سیاسی، احزاب، شخصیت ها، گروه‌ها و فعالان عراقی قرار گرفت.

توافق آتش بس اسرائیل و حماس

خبرگزاری رویترز بامداد جمعه اعلام کرد، رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بر سر توقف درگیری ها در مناطق مرزی میان دو طرف به توافق رسیدند.

به گزارش رویترز به نقل از دو مقام فلسطینی، توافق بر سر آتش بس با میانجیگری مصر صورت گرفته است. بر اساس این گزارش، این توافق از ساعت ۲۰٫۴۵ دقیقه به وقت گرینویچ به اجرا درآمده است.

هنوز مقام های صهیونیستی تاکنون واکنشی به انتشار این خبر نشان ندادند.

دفاع جریان صدر از ایران؛ دفاع مسلحانه ازجمهوری اسلامی ایران واجب شرعی است/توافق آتش بس اسرائیل و حماس /حذف دلار از معاملات عراق و ایران از سوی دولت العبادی/آغاز عملیات تعقیب داعش نزدیک مرز ایران

این در حالی است که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی، پنجشنبه شب به ارتش دستور داد، در صورت نیاز با قدرت به حملات علیه غزه ادامه دهد.

دور جدید حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه از شامگاه چهارشنبه آغاز شده است.

حذف دلار از معاملات عراق و ایران از سوی دولت العبادی

سعد الحدیثی در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه عنوان کرد: عراق به دنبال حذف دلار در تعاملات تجاری با ایران است، چون تحریم های آمریکا علیه تهران، معاملات دلاری با ایران را غیر ممکن می کند.

وی افزود: تحریم های آمریکا علیه ایران شامل عملیات بانکی به دلار و انتقال پول را نیز می شود، به همین علت دو کشور دلار را از معاملات خود حذف می کنند.

سخنگوی دولت عراق ادامه داد: خودداری از به کار بردن دلار باعث کاهش سطح معاملات میان دو طرف می شود و تأثیر منفی بر مصرف کننده می گذارد؛ اما دولت عراق به دنبال یافتن سازوکاری جدید برای تقویت تجارت با ایران است.

آغاز عملیات تعقیب داعش نزدیک مرز ایران

عملیات پاکسازی و تعقیب هسته های خفته گروهک تروریستی داعش در استان دیاله (شرق) عراق در دو منطقه از جمله در نزدیکی مرز ایران آغاز شد.

«مزهر العزاوی»، فرمانده ستاد عملیات دیاله (عراق) در روز پنجشنبه اعلام کرد: عملیات پاکسازی و تعقیب اعضای گروهک تروریستی داعش در دو محور حمرین و نیز منطقه الندا (استان دیاله، شرق عراق) تا مرز ایران انجام می شود.

دفاع جریان صدر از ایران؛ دفاع مسلحانه ازجمهوری اسلامی ایران واجب شرعی است/توافق آتش بس اسرائیل و حماس /حذف دلار از معاملات عراق و ایران از سوی دولت العبادی/آغاز عملیات تعقیب داعش نزدیک مرز ایران

العزاوی به خبرگزاری الغدپرس گفت: نیروهای ارتش، پلیس فدرال، الحشد الشعبی و نیروی هوایی ارتش جمهوری عراق در این دو عملیات مشارکت دارند.

فرمانده ستاد عملیات دیاله گفت: این نیروها در ساعات نخست عملیات موفق به انهدام یک مخفیگاه داعش شدند.

اتحاد کشورهای اروپایی علیه عربستان

روزنامه انگلیسی «گاردین» در سرمقاله خود به بررسی بحران در روابط بین عربستان و کانادا در پی درخواست اوتاوا از ریاض برای آزاد کردن دو فعال مدنی و حقوقی زندانی در عربستان پرداخت و نوشت: عربستان این درخواست را تقبیح کرد و آن را دخالت در امور داخلی خود دانست و سفیر کانادا را اخراج و همه پروازها بین عربستان و کانادا را لغو کرد و تجارت و سرمایه گذاری در کانادا را به حالت تعلیق درآورد.

این روزنامه افزود: عربستان همچنین از دانشجویان و بیماران عربستانی خواست تا خاک کانادا را ترک کنند و ریاض شروع به فروش دارایی های خود در کانادا کرد. به نظر می رسد، برخی از این اقدامات، نظیر فراخواندن دانشجویان و بیماران بیش از آنکه به زیان کانادا باشد، به زیان شهروندان سعودی است.

روزنامه گاردین در اشاره به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نوشت: این زیاده روی بیانگر حماقت مردی است که علیه یمن جنگ به راه انداخت و محاصره ای شکست خورده را برای تسلیم کردن قطر اعمال کرد؛ اما او قطعا با توجه به برخورداری از حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در حمله اخیرش علیه جاستین ترودو نخست وزیر کانادا احساس جرأت می کند. غیرمنتظره نبود که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در این جر و بحث (بین عربستان و کانادا) دخالت نخواهد کرد. ناامیدکننده تر آن بود که دیگران سکوت کردند. همه آنچه انگلیس از دو هم پیمان نزدیک خود خواست، فقط خویشتنداری بود. لندن گفت، به طور منظم موضوع های حقوق بشری از جمله بازداشت های اخیر در عربستان را با این کشور مورد بحث قرار می دهد.

این روزنامه افزود: ریاض با موضعگیری های تند خود در قبال کانادا به دیگران پیام می فرستد. با اینکه این اقدامات و موضعگیری های عربستان در قبال کانادا شدید است، جدید نیست، زیرا پیشتر شرکت های آلمانی نیز هزینه موضع دولت کشورشان در سال گذشته در قبال بازداشت سعد حریری نخست وزیر لبنان در ریاض را پرداختند.

روزنامه گاردین نوشت: به نفع کشورهای اروپایی است که در کنار هم بایستند و به ولیعهدی سعودی بگویند که رفتارش بی هزینه نخواهد بود و همان طور که موج بازداشت های بن سلمان علیه بازرگانان و شاهزادگان در پوشش مبارزه با فساد باعث احساس ناامنی سرمایه گذاری شد، بحران با کانادا نیز ضمانت و اطمینان به سرمایه گذاران نخواهد داد. این در حالی است که بن سلمان برای مدرن کردن عربستان به حمایتی خارجی نیاز دارد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: برخی مسئولان و تحلیلگران بر این باورند اقدامات عربستان علیه کانادا فقط این کشور را هدف قرار نداده است، بلکه عربستان می خواهد این پیام فراگیر به غرب را برساند که هرگونه انتقاد از سیاست داخلی خود را نخواهد پذیرفت.

این روزنامه افزود: ترامپ با موضعگیری خود در قبال عربستان و به طور کلی خاورمیانه، فضای راحتی برای عربستان ایجاد کرد، زیرا آمریکا بحث درباره حقوق بشر با هم پیمانان یا دشمنانش را رد می کند؛ علاوه بر این، به نظر می رسد، مسأله حقوق بشر مورد توجه زیاد ترامپ نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*