آخرین خبر :

چرا «سلطان سکه» آزاد شد؟ الان وقت «مصادره اموال» و «برخورد با اخلالگران اقتصادی» است

تاکنون دست کم در رسانه ها خبرهایی در ارتباط با خرید ۲۵۶ هزار سکه به ارزش ۷ هزار میلیارد تومان توسط یک نفر و احتکار آنها، کشف پنج تن طلای احتکار شده از سه طلافروشی، واردات حدود ۷ هزار خودروی قاچاق، گرفتن ارز برای واردات و فروش آن در بازار آزاد یا فروش اجناس وارده با دلار آزاد و … منتشر شده است؛ اقداماتی که آنها را تماما می توان در راستای نا امن کردن فضای اقتصاد کشور و همچنین اخلال در نظام اقتصادی دانست.

کد خبر: ۸۱۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ – ۱۴:۲۷ ۱۰ July 2018

برخورد با عوامل بر هم زدن شرایط اقتصادی کشور، که با ورود به بازارهای مختلف تلاش کرده اند از شرایط نامطلوب اقتصادی و فشارهای آمریکا ـ که در نهایت موجب ایجاد تحولاتی در بخش های مختلف اقتصاد کشور خواهد شد ـ سوء استفاده کرده و در این بین سودهای عجیب و غریب به جیب بزنند، از موضوعاتی است که مورد مطالبه مردم جامعه و کارشناسان و مسئولان است؛ اقداماتی که باعث شده وضعیت بازار برای مدتی در تلاطم قرار بگیرد و ارزش دارایی های مردم را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش «تابناک»؛ «امیر خجسته» رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی اخیرا گفته است: «در اقتصاد کشور حالت سردرگمی و بی نظمی وجود دارد و باید در برابر قاچاق قاطعانه اقدام شود. او با بیان اینکه دولت باید هر چه سریع تر مسئولان اقتصادی خود را ـ که ماه‌ها در پی تذکر و تغییر آنها بودیم و تا به امروز هم با ایراد سؤال و رأی قاطع نمایندگان دو کارت زرد به آنها داده‌ایم ـ تغییر دهد، گفت: «بنده مانند بقیه مردم منتظر اعدام سران مفاسد اقتصادی دستگیر شده در میدان آزادی تهران هستم تا همه ببینند نظام مقتدرانه با فساد اقتصادی برخورد می‌کند.»

«جواد کریمی قدوسی» دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی هم اخیرا گفته است: «در دو ماه گذشته سه میلیون و ۵۰۰ هزار سکه از کشور جمع آوری و به سلیمانیه عراق ارسال شد. وی با بیان اینکه سعودی‌ها برای جنگ اقتصادی علیه ایران در سلیمانیه عراق قرارگاه زدند، یادآوری کرده که «سعودی ها ۱۳ تن را مأمور کردند که در بازار تهران هر چه سکه و دلار آوردند، خریداری کنید.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این افراد مأموریت داشتند که هر چه سکه و دلار در بازار تهران بوده را حتی ۲۰ درصد بالاتر از قیمت هم خریداری کنند، گفته که «سپاه سه نفر از این افراد را دستگیر کرده است و مردم از مسئولان می خواهند این افراد محاکمه و مجازات شوند. کریمی قدوسی همچنین خواستار اعدام چنین افرادی شده است.

فارغ از نکاتی که توسط نمایندگان مجلس در مورد برهم زنندگان اوضاع و احوال اقصادی کشور و درخواست هایی که آنها درباره فرجام این افراد داشته اند، نگاه دیگری هم وجود دارد و آن اینکه ضمن تأیید اقداماتی که از سوی این افراد در رابطه با برهم زدن شرایط اقتصادی کشور صورت گرفته، حتما سوء مدیریت و ناتوانی در اداره امور کشور توسط برخی مسئولان هم مزید بر علت است که باید در این زمینه هم برخوردها و اقدامات لازم صورت گیرد.

به هر روی، در شرایطی که کشور در شرایط یک «جنگ اقتصادی» تمام عیار قرار گرفته است، حالا مشخص شده افرادی در کشور بوده اند که یا با هماهنگی بیگانگان و یا به دنبال کسب سودهای یکشبه و بادآورده و ماهی گرفتن از آب گل آلود نبود قوانین کافی، عدم نظارت یا کمبود نظارت نهادهای نظارتی و همچنین سوء مدیریت و ناتوانی برخی مدیران، امروز دستگیر و مشخص شده است که چه اقداماتی برای برهم زدن شرایط اقتصادی کشور صورت گرفته است.

تاکنون حداقل در مورد دستگیری چند نفر که با قصد کسب سود یا انجام اقداماتی برای اخلال در نظام اقتصادی کشور، به گرانی ها دامن زده اند، اطلاعاتی از سوی نهادهای مسئول منتشر شده است؛ اما زمانی این بگیر و ببندها مفید فایده خواهد بود و اثرات مثبت خود را بر شرایط اقتصادی و بازار کشور خواهد گذاشت و از بعد روانی جامعه را به آرامش خواهد رساند که مشخص بشود، چه برخوردی با این افراد که دارایی ها و اقتصاد مردم و کشور را تحت تأثیر قرار داده اند، صورت گرفته است.

حتما مردم، رسانه ها، کارشناسان و مسئولان کشور بر این عقیده اند که اقتصاد کشور نیازمند امنیت است و زمانی شاهد رشد شاخص های اقتصادی در کشور خواهیم بود که به گفته وزیر اطلاعات، امنیت و آرامش را برای اقتصاد و فعالان اقتصادی فراهم کنیم. اما حتما افرادی که اخیرا دستگیر شده اند، نه تنها نمی توان فعال اقتصادی نامید، بلکه در بهترین حالت این افراد را دلال، سود جو، اخلالگر نظام اقتصادی و برهم زننده ثبات و آرامش اقتصادی کشور می توان نام نهاد؛ بنابراین برخورد با چنین افرادی را نمی توان به معنای برهم زدن امنیت سرمایه گذاری و اقتصادی در کشور خواند.

تاکنون حداقل در رسانه ها خبرهایی در ارتباط با خرید ۲۵۶ هزار سکه به ارزش ۷ هزار میلیارد تومان توسط یک نفر و احتکار آنها، کشف ۵ تن طلای احتکار شده از ۳ طلافروشی، واردات حدود ۷ هزار خودروی قاچاق، گرفتن ارز برای واردات و فروش آن در بازار آزاد یا فروش اجناس وارد شده با دلار آزاد و … منتشر شده است؛ اقداماتی که آنها را تماما می توان در راستای نا امن کردن فضای اقتصاد کشور و همچنین اخلال در نظام اقتصادی دانست.

بنابراین برخورد با کسانی که چنین اقداماتی کرده اند را نه تنها نمی توان در راستای سلب امنیت از اقتصاد کشور خواند، بلکه حتما می توان چنین اقدامی را جزو آن دسته از کارهایی قرار داد که می تواند کمک شایانی به ایجاد ثبات و آرامش در بازار و اقتصاد کند. به همین دلیل لازم است که برخوردهای سریع، قاطع و جدی با این افرد صورت بگیرد و البته نتایج آن هم واضح و علنی برای جامعه و مردم بازگو شود.

متأسفانه طی روزهای اخیر، اخبار ناامیدکننده ای از برخوردهایی که باید با چنین افرادی انجام بشود، به گوش می رسد که از جمله آن می توان به آزادی سلطان سکه به قید وثیقه و … اشاره کرد که این مسأله خیلی خوشایند اوضاع و احوال مردم و جامعه نیست. در حقیقت اگر بناست از ابزاری مانند مصادره اموال به جرم اخلال در نظام اقتصادی و کاهش ارزش دارایی های مردم صورت بگیرد، یا حتی جریمه، زندان در نظر گرفته شود، الان وقتش است. بسیاری از مردم منتظرند که خبرهای امیدوارکننده ای از انجام چنین برخوردهایی در قبال چنین افرادی بشوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*